قانون پروتکل اصلاحی و متمم موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۱/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۲/۱۷

ماده واحده – پروتکل اصلاحی و متمم موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین مشتمل بر یک مقدمه و چهار ماده به شرح ضمیمه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.


بسم الله الرحمن الرحیم

پروتکل اصلاحی و متمم موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین

دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین با مطلوب دانستن اصلاح و تکمیل موافقتنامه حمل و نقل هوایی که در تاریخ ۱۳۷۸/۱۱/۱۹ هجری شمسی برابر با هشتم فوریه ۲۰۰۰ میلادی بین کشورهای متبوع آنها به امضاء رسیده است، به شرح ذیل توافق نموده‌اند:

ماده ۱ – کلیه اشارات به «دولت بحرین» در موافقتنامه به «پادشاهی بحرین» تعبیر خواهد شد.

ماده ۲ – اصطلاح سرزمین در بند (ث) ماده (۱) به شرح ذیل مورد بازنگری قرار گرفته است:
ث – اصطلاح «سرزمین» در مورد یک کشور دارای همان معنی است که در ماده (۲) کنوانسیون ذکر شده است.

ماده ۳ – بعد از ماده (۱۳) تحت عنوان «شناسائی گواهینامه‌ها و پروانه‌ها»، ماده جدید (۱۳ مکرر) به شرح ذیل اضافه میگردد:
ماده ۱۳ مکرر – ایمنی
هر طرف متعاهد میتواند در رابطه با استانداردهای ایمنی اداره و اجرا شده توسط طرف متعاهد دیگر در مورد تسهیلات هوانوردی، خدمه، هواپیما، نظارت فنی و بهره برداری شرکت هواپیمائی که سرویسهای حمل و نقل هوایی مورد توافق بین مقامات هواپیمائی دو طرف متعاهد را انجام میدهد تقاضای مشاوره فنی نماید.
در صورتی که پس از چنین مشاوره فنی، یک طرف متعاهد تشخیص دهد که طرف متعاهد دیگر الزامات و استانداردهای ایمنی در این زمینه‌ها را که دست کم مساوی حداقل استانداردهایی است که ممکن است طبق کنوانسیون هواپیمائی کشوری بین‌المللی وضع شود به طور مؤثر اداره یا اجرا نمیکند، یافته‌های مزبور و اقداماتی را که برای تطابق با حد اقل استانداردهای مزبور ضروری تشخیص میدهد به آگاهی طرف متعاهد دیگر خواهد رساند و طرف متعاهد دیگر اقدام اصلاحی مناسب را در خلال پانزده روز یا هر مدت زمان طولانی تری که ممکن است مورد توافق قرار گیرد، اتخاذ خواهد نمود.

ماده ۴ – این پروتکل از تاریخ تبادل یادداشت دیپلماتیک که مؤید اتمام الزامات قانون اساسی در کشور هر طرف متعاهد باشد لارم‌الاجراء خواهد شد.
برای گواهی تأیید بالا، امضاء کنندگان زیر که از طرف دولتهای متبوع خود بدین منظور بطور مقتضی مجاز میباشند، این پروتکل را امضاء نمودند.

این پروتکل در تهران در تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۳۸۳ هجری شمسی برابر با بیست و هفتم آوریل ۲۰۰۴ میلادی و هفتم ربیع‌الاول ۱۴۲۵ هجری قمری به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی که هر سه متن دارای اعتبار یکسان میباشد، تنظیم گردید. در صورت اختلاف در متون، متن انگلیسی ملاک خواهد بود.

از طرف دولت – از طرف دولت
جمهوری اسلامی ایران – پادشاهی بحرین
حسن حاجعلی فرد – کاپیتان عبدالرحمان محمد القعود
معاون وزیر راه و ترابری – رئیس هواپیمائی کشوری
و سرپرست سازمان هواپیمائی کشوری


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن پروتکل اصلاحی شامل مقدمه و چهار ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ هفدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۴/۱/۳۱ به تأیید شورای نگهبان رسید.