آیین‌نامه اجرایی ساماندهی ازدواج جوانان

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۱۲/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۱/۱۵

شماره‌: ۷۷۱۱۰ت۳۲۴۳۰ه
تاریخ: ۱۳۸۳.۱۲.۲۶


هیأت‌ وزیران در جلسه مورخ‌ ۱۳۸۳/۱۲/۱۲ بنابه پیشنهاد شماره ۱۱۳۲۸س مورخ ۱۳۸۳.۱۲.۳ سازمان ملی جوانان و به استناد ماده (۱۱۲) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران ـمصوب‌ ۱۳۸۳ ـ آیین‌نامه‌ اجرایی ساماندهی‌ ازدواج جوانان را به‌ شرح زیر تصویب‌ نمود:


ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار می‌روند :

الف ـ قانون‌: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ب ـ سازمان‌: سازمان ملی جوانان

ج – سازمان مدیریت‌: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

د ـ شورا: شورای‌ عالی جوانان

ه¨ ـ جوانان‌: کلیه جمعیت ۱۵ ـ ۲۹ ساله کشور

و ـ برنامه‌: برنامه سامان‌دهی ازدواج جوانان

ز ـ کمیسیون ازدواج‌: کمیسیون ازدواج شورای‌ عالی جوانان

ح ـ دبیرخانه کمیسیون‌: دبیرخانه کمیسیون ازدواج شورای‌ عالی جوانان


ماده ۲ ـ سازمان موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط‌، شاخص‌های کمی و کیفی مربوط‌ به ازدواج و طلاق زوج‌های جوان و روش محاسبه آنها را با هماهنگی‌ سازمان مدیریت نهایی و از سال پایه (۱۳۸۳) محاسبه تا در طول سال‌های برنامه چهارم توسعه مبنای ارزیابی نتایج حاصل از اجرای برنامه قرار گیرد.


ماده ۳ ـ دستگاه‌های مرتبط با ازدواج جوانان موظفند در طول برنامه چهارم توسعه و در چارچوب‌ استراتژی‌ها، سیاست‌ها، خط‌‌مشی‌های اجرایی و سازمان اجرایی برنامه‌، اقدامات لازم را به منظور تحقق اهداف‌ برنامه انجام دهند. به این منظور کلیه دستگاه‌های مسؤول تدوین پروژه‌های مندرج در برنامه باید حداکثر سه‌ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه‌، پروژه‌های مربوط را در سطح ملی و استانی تدوین و جهت تصویب به دبیرخانه‌ کمیسیون ارایه دهند.

تبصره ۱ ـ اجرای کلیه برنامه‌های مصوب کمیسیون در سطح استان‌ها، به عهده کمیته برنامه‌ریزی امور بانوان و جوانان وابسته به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان می‌باشد.


ماده ۴ – به منظور تسهیل امر ازدواج و جلب مشارکت بانک‌ها، بخش خصوصی و مؤسسات عمومی و افراد خیر، صندوق ازدواج جوانان با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس می‌گردد. اساسنامه این صندوق پس از تأیید سازمان مدیریت با مسؤولیت و نظارت سازمان اقدام خواهد شد.

تبصره ـ میزان وام پرداختی به زوجین جوان از سوی بانک‌ها از شش میلیون ( ۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال به ده‌ میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ) ریال در سال ۱۳۸۴ افزایش می‌یابد.


ماده ۵ ـ به منظور تشویق خانواده‌ها و جوانان در امر ازدواج‌، صندوق حساب پس‌انداز ازدواج جوانان‌ توسط وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تأسیس خواهد شد. دستورالعمل اجرایی آن توسط‌ وزارت رفاه و تأمین‌ اجتماعی و سازمان با همکاری سازمان مدیریت تنظیم و ابلاغ می‌گردد.


ماده ۶ ـ
[اصلاحی ۱۳۸۴/۶/۱۳] –
[اصلاحی ۱۳۸۶/۳/۲۷]
از ابتدای سال ۱۳۸۴ کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور مجازند با رعایت ماده (۷۹) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـمصوب ۱۳۸۰- با همکاری‌ سازمان مدیریت از محل اعتبارات جاری خود نسبت به ارایه هدیه ازدواج و تسهیلات و خدمات ویژه از محل صرفه‌جویی‌ اعتبارات به فرزندان کارکنان شاغل و بازنشسته و زوج‌های جوان در آن دستگاه اقدام نمایند.


ماده ۷ ـ سازمان به عنوان متولی ساماندهی امر ازدواج جوانان تعیین می‌گردد تا در چارچوب سیاست‌ها، برنامه‌ها و تقسیم کار ملی مصوب شورا نسبت به حسن اجرای برنامه‌ها و نظارت بر فرآیند اقدامات پیش‌بینی‌شده و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط‌، مؤسسات و نهادهای عمومی و همکاری بخش خصوصی و فعال‌سازی مجمع خیرین ازدواج‌، اقدامات لازم را به عمل آورد.

تبصره ۳ ـ سازمان مدیریت موظف است منابع موردنیاز پروژه‌های مصوب شورا را از سال ۱۳۸۴ در بودجه عمومی دولت ذیل ردیف سازمان و دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی نمایند.

تبصره ۴ ـ فرایند نظارت و ارزشیابی برنامه مطابق آیین‌نامه اجرایی سند ملی ساماندهی امور جوانان‌ خواهد بود و سازمان موظف است هر ساله گزارش پیشرفت کار در زمینه ساماندهی ازدواج را به هیأت‌ وزیران ارایه نماید.


محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور