تعیین سطح تحصیلات معلمان و مربیان برای تدریس در دوره‌های ابتدایی‌، راهنمایی و متوسطه

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۱۲/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۱۲/۱۹

شماره‌: ۷۳۶۲۰ت۳۱۷۱۴ه
تاریخ: ۱۳۸۳.۱۲.۱۶


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۱۲.۱۲ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش‌، وزارت‌ علوم‌، تحقیقات و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره ۱۴۰.۱۹۹۲۶ مورخ‌ ۱۳۸۳.۸.۱۱ و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:


۱ ـ سطح تحصیلات معلمان و مربیان برای تدریس در دوره‌های تحصیلی راهنمایی و متوسطه‌، دارابودن‌ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا بالاتر در رشته مربوط و طی دوره یک ساله تخصصی برای آشنایی با فنون‌ تعلیم و تربیت که نیمی از آن قبل از شروع خدمت آموزشی طی خواهد شد، تعیین می‌گردد.

تبصره ـ در مناطقی که با اعلام عمومی‌، امکان جذب و تأمین نیروی انسانی واجد شرایط به تعداد کافی به‌ترتیب مذکور در بند یک‌، متناسب با رشته و جنسیت وجود ندارد، سطح حداقل تحصیلات‌، کارشناسی در رشته مربوط و طی دوره کارشناسی ارشد تعلیم و تربیت که حداقل یک سوم آن قبل از خدمت آموزشی طی‌ می‌گردد، تعیین می‌شود. دو سوم باقیمانده دوره‌، به طور پودمانی یا شیوه‌های دیگر طی هفت سال ابتدای‌ خدمت برگزار خواهد شد و به افرادی که این دوره را با موفقیت طی نمایند، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد اعطا خواهد شد.


۲ ـ سطح تحصیلات کارکنان‌، معلمان و مربیان در دوره ابتدایی‌، دارابودن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر (در رشته‌هایی که عناوین آن در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل تعیین می‌گردد) و طی دوره تخصصی یک ساله آشنایی با فنون تعلیم و تربیت که نیمی از آن قبل از شروع خدمت آموزشی خواهد بود، تعیین می‌گردد.

تبصره ۱ ـ در مناطقی که براساس اعلام عمومی‌، امکان جذب دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی‌ وجود ندارد، با طی دوره دو ساله که یک سوم آن قبل از خدمت برگزار می‌گردد، حداقل سطح مدرک تحصیلی‌ مذکور در بند دو به کاردانی کاهش می‌یابد.
دو سوم باقیمانده دوره‌، به صورت پودمانی طی هفت سال ابتدای خدمت برگزار می‌گردد و به افرادی که‌ این دوره را با موفقیت طی نمایند، مدرک تحصیلی کارشناسی اعطا خواهد شد.

تبصره ۲ ـ آموزش و جذب نیروی انسانی در رشته‌هایی که وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری امکان‌ آموزشی آن را در حال حاضر ندارد، همچنان به روش موجود در مراکز تربیت معلم انجام می‌شود.

تبصره ۳ ـ فارغ‌التحصیلان رشته‌های دبیری و آموزگاری از شرط طی بخشی از دوره قبل از شروع‌ خدمت آموزشی مذکور در بندهای یک و دو مستثنی می‌باشند.


۳ ـ علاوه بر دوره‌های قبل و بدو خدمت‌، کلیه کارکنان در طول خدمت‌، براساس نظام آموزش کارکنان دولت‌، تحت پوشش آموزش خواهند بود.


۴ ـ کلیه افراد مشمول این تصویبنامه‌، پس از موفقیت در آزمون عمومی ورودی (ادواری‌)، آزمون‌ تخصصی و موفقیت در دوره آموزش (مدت‌ تعیین‌ شده قبل‌ از شروع‌ خدمت‌) به‌ استخدام پیمانی درخواهند آمد.


۵ ـ رعایت شرایط مذکور در بند (۴) برای جذب معلمان حق‌التدریس نیز الزامی است‌. در صورتی‌که در بین سال تحصیلی‌، براساس ضرورت‌، نیاز به جذب حق‌التدریس باشد، صرفاً برای همان سال‌، شرط قبولی‌ در آزمون تخصصی و دوره حذف می‌گردد، ولی برای سال بعد رعایت کلیه شرایط ضروری است‌.

تبصره ـ به کارگیری افراد حق التدریس در قالب مجوزهای قانونی انجام خواهد شد.


۶ ـ کلیه مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی موظفند در جذب نیروی انسانی خود موارد فوق را رعایت نمایند و معلمان این‌گونه مدارس باید دارای گواهینامه صلاحیت تدریس مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش باشند.

تبصره ـ این بند از سال تحصیلی ۱۳۸۶ ـ ۱۳۸۵ لازم‌الاجرا می‌باشد.


۷ ـ کلیه معلمان موظفند برای تجدید قرارداد استخدامی خود و یا ادامه امکان تدریس هر پنج سال یک بار در آزمون تعیین سطح علمی که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌گردد، شرکت نمایند.


۸ ـ مقررات این تصویبنامه شامل دانشجویان حاضر و متعهدان قبلی وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش نمی‌شود، ولی طی دوره‌های آموزشی در مدت تعیین‌شده برای آنها نیز الزامی است‌.


۹ ـ از اول سال تحصیلی ۱۳۸۵ – ۱۳۸۴ تمامی کارکنان با مدرک تحصیلی دیپلم که کمتر از بیست سال‌ سابقه خدمت رسمی یا پیمانی دارند، موظفند دوره‌های آموزش شغلی خود را متناسب با رشته و دوره‌ تحصیلی مربوط که توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌گردد، ضمن انجام خدمت موظف‌، ظرف شش‌سال تا سطح کاردانی طی نمایند. وزارت آموزش و پرورش باید امکانات لازم را با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای دسترسی کلیه کارکنان مشمول فراهم کند.

تبصره – مراکز مجری این دوره‌ها، مراکز تربیت معلم‌، آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای‌، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی‌، دانشگاه پیام نور و سایر مراکز آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری خواهند بود و مراکز وابسته به وزارت آموزش و پرورش دروس یادشده را به صورت‌ پودمانی ارایه می‌نمایند.


۱۰- ارتقای تحصیلی کارکنان از کاردانی به کارشناسی ظرف چهار سال از طریق آموزش‌های پودمانی که با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و موافقت وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری تعیین می‌شود، به صورت داوطلبانه و از طریق مراکز تربیت معلم و سایر مراکز آموزش عالی مورد تأیید و با رعایت چارچوب نظام‌ آموزش کارکنان دولت انجام خواهد شد.


۱۱ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است ضمن پیش‌بینی و تخصیص صددرصد اعتبار لازم برای اجرای این آموزش‌ها، در بودجه‌های سنواتی موارد فوق را در شرایط احراز رشته‌های شغلی طرح‌ طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیز امتیازات لازم را در چارچوب نظام آموزش کارکنان دولت پیش‌بینی نماید.


محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور