اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۱/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۵/۰۳

شماره: ١٨٩٢٣/ت٣٠١٣۴هـ – ١٣٨٣/۴/۲۷

 [۱۳۹۶/۱۲/۱۳- تغییر عنوان شرکت از «شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران» به «شرکت بازآفرینی شهری ایران»]


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۱۱/۱۹ بنا به پیشنهاد شماره 02 /100 /8319 مورخ ۱۳۸۲/۱۱/۷ وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1379- اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران را به شرح زیر تصویب نمود:


فصل اول – کلیات و سرمایه


ماده 1- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
نام شرکت، شرکت بازآفرینی شهری ایران است که در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می‌شود.


ماده 2- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
مرکز اصلی شرکت تهران است و شرکت می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تصویب مجمع عمومی برای اجرای عملیات مقرر در این اساسنامه نمایندگی یا واحدهای متناظر در ادارات کل راه و شهرسازی استان ها ایجاد نماید.


ماده ۳ – شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت سهامی (خاص) اداره می شود. این شرکت از هر لحاظ دارای استقلال مالی بوده و تابع مقررات اساسنامه خود می باشد.


ماده ۴ – مدت شرکت نامحدود است.


ماده 5- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
سرمایه شرکت مبلغ ده هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /10) ریال است که به یک میلیارد (000 /000 /000 /1) سهم ده هزار (000 /10) ریالی با نام تقسیم شده و صد درصد سهام متعلق به دولت بوده و کلاً توسط دولت به شرح زیر پرداخت شده و تأمین می گردد:

الف- مبلغ یکصد و شصت و هشت میلیارد و ششصد و شصت و سه میلیون و ششصد و هشتاد و پنج هزار و هشتصد و چهل و هشت (848 /685 /663 /168) ریال سرمایه ثبت شده شرکت تاکنون.

ب- مبلغ شصت و پنج میلیارد و سیصد و سی و چهار میلیون و یکصد و هفتاد و سه هزار و دویست و سی و هفت (237 /173 /334 /65) ریال بابت تجدید ارزیابی.

پ- [اصلاحی ۱۳۹۷/۹/۷]
مبلغ هفتصد و نود و شش میلیارد و پانصد و پنجاه و هشت میلیون و هفتصد و هشتاد و شش هزار و سیصد و هفده (317 /786 /558 /796) ریال از محل طرح‌های غیرانتفاعی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای.

ت- مبلغ نود و هشت میلیارد (000 /000 /000 /98) ریال از محل طرح تملک دارایی های سرمایه‌ای به موجب رأی شماره (29 /47) مورخ 25 /1 /1395 شعبه سوم مستشاری دیوان محاسبات کشور.

ث- مبلغ دو هزار و چهارصد میلیارد و چهارصد و نود و یک میلیون و هشتصد و بیست و دو هزار و هفتصد و بیست و پنج (725 /822 /491 /400 /2) ریال از محل منابع حاصل از اوراق مشارکت سنوات گذشته.

ج- باقیمانده به مبلغ شش هزار و چهارصد و هفتاد میلیارد و نهصد و پنجاه و یک میلیون و پانصد و سی و یک هزار و هشتصد و هفتاد و سه (873 /531 /951 /470 /6) ریال از محل اراضی واگذاری از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به قیمت کارشناسی که به سرمایه شرکت منظور و به قیمت دفتری از حساب اندوخته حاصل از تحصیل اراضی ملی و موات سازمان ملی زمین و مسکن کسر می گردد.


ماده 6- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
هدف از تشکیل شرکت، راهبری و ساماندهی فعالیت ها و اقدامات لازم در زمینه احیا، بهسازی و نوسازی بافت های قدیمی، فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونتگاه های غیررسمی که از این پس در این اساسنامه «محدوده‌های هدف» نامیده می شود در چهارچوب برنامه های عملیاتی بازآفرینی شهری به منظور ارتقای کیفیت محیط زندگی شهروندان در چهارچوب سیاست های وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و توسعه و ترویج فعالیت های فوق الذکر از طریق مشارکت شهرداری، ساکنان و مالکان، اشخاص حقیقی و حقوقی ذی نفع و نهادهای محلی می باشد.


فصل دوم – موضوع فعالیت و وظایف شرکت


ماده ۷- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
موضوع فعالیت شرکت عبارت است از:
مدیریت سرمایه های شرکت و فعالیت در زمینه برنامه‌ریزی جامع، کنترل و نظارت بر تهیه و اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی شهری در چارچوب برنامه های عملیاتی بازآفرینی شهری و دیگر اقدامات مرتبط با اهداف و وظایف شرکت اعم از فرهنگ سازی، بسترسازی، اطلاع رسانی، طراحی، تجهیز منابع، سرمایه گذاری و جلب مشارکت های مردمی و بخش خصوصی و سایر مؤسسات و شرکت ها و شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی ذی‌ربط.

موارد زیر از وظایف شرکت می باشد:

الف- ایجاد هماهنگی و همراستاسازی دستگاه ها و نهادهای ذی‌ربط در زمینه احیا، بهسازی و نوسازی محدوده‌های هدف در چهارچوب برنامه های عملیاتی بازآفرینی شهری.

ب- شناسایی و گونه بندی در زمینه احیا، بهسازی و نوسازی محدوده‌های هدف و تهیه طرح‌ها و برنامه های عملیاتی بازآفرینی در زمینه های یاد شده در چارچوب سیاست ها و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

پ- جلب، هدایت و تجهیز منابع مردمی، خیرین و سازمان ها و نهادهای غیردولتی از طریق انواع عقود شرعی و قانونی و با استفاده از ظرفیت های بازار پول و سرمایه داخلی و خارجی و بیمه کشور و همچنین دریافت انواع کمک های مالی و یارانه ای و جلب منابع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ت- نظارت و ساماندهی برنامه های بهسازی و نوسازی محدوده‌های هدف با همکاری دستگاه های ذی‌ربط، اعطای انواع بسته های حمایتی و مشوق ها برای جلب مشارکت های مردم، شهرداری ها و بخش غیردولتی نظیر تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ث- خرید، فروش، نقل و انتقال، اجاره و استیجاره، اجاره به شرط تملیک، مشارکت، تجمیع و تفکیک، احداث بنا بر روی املاک و مستحدثات و واگذاری املاک و اراضی معوض و واگذاری حق بهره‌برداری اراضی و املاک شرکت در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ج- تملک های مورد نیاز برای اجرای طرح‌های موضوع شرکت که بر اساس لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت – مصوب 1358 – شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

چ- انجام فعالیت های آموزشی، مطالعاتی، فرهنگی و ارتقا و توسعه منابع انسانی مرتبط با اهداف شرکت.

ح- ارایه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از رشد بی رویه از شهرها از طریق شناسایی معضلات شهری مربوط به بافت های حاشیه ای و استفاده از ظرفیت های توسعه درونی این مناطق به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران جهت تصویب و ابلاغ به دستگاه های مرتبط.

خ- مدیریت، توسعه و تجهیز منابع مالی جهت بهسازی و نوسازی محدوده‌های هدف و استفاده بهینه از این منابع.

د- بررسی و مطالعه و مستندسازی در زمینه تجربیات سایر کشورهای جهان و انتخاب روش های برتر و بهینه، آموزش و ترویج شیوه های برگزیده و اصول مرتبط با اهداف شرکت بین مدیران شهری، شهرداری ها و عموم ساکنان بافت ها.

ذ- [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۱]
بررسی و ارایه پیشنهادهای لازم در زمینه راهبردها، سیاست ها، برنامه های بلندمدت و میان مدت، ضوابط مقررات و دستورالعمل های لازم مرتبط با بهسازی و نوسازی بافتهای قدیمی و فرسوده شهری و توسعه درون زا به وزارت راه و شهرسازی به منظور سیر مراحل تصویب در مراجع ذی صلاح در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ر- پیشنهاد و پیگیری درخواست های عمومی حوزه مرتبط با موضوع فعالیت شرکت از دولت.

ز- حمایت از توسعه گران و سازندگان (اعم از انبوه سازان و پیمانکاران)، تشکل های مردم نهاد و نهادهای عمومی و غیردولتی و حمایت از تأسیس و راه اندازی نهاد توسعه محله با تأکید بر تسهیل گری و ارایه خدمات فنی، اطلاع رسانی، آموزش و جلب سرمایه گذاران و سازندگان در محدوده‌های هدف.

ژ- همکاری و حمایت از برنامه های حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی و ارزشمند از طریق تملک، مرمت و بهره برداری مجدد در راستای سیاست های باززنده سازی محدوده‌های هدف با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

س- اجرای سایر مواردی که بر اساس قوانین بر عهده شرکت قرار می گیرد.


فصل سوم – ارکان شرکت


ماده 8 – ارکان شرکت به شرح زیر است:
1 – مجمع عمومی.
2 – هیئت مدیره و مدیرعامل.
3 – بازرس (حسابرس).


ماده 9- مجمع عمومی از اشخاص زیر تشکیل می شود:
1 – وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس مجمع عمومی.
2 – وزیر کشور.
3 – وزیر امور اقتصادی و دارایی.
4 – رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
5 – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.


ماده 10 – مجامع عمومی شرکت عبارتند از:
1 – مجمع عمومی عادی.
2 – مجمع عمومی فوق العاده.


ماده 11- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار برای بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص صورتهای مالی و گزارش عملکرد و تصویب برنامه و بودجه شرکت و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل خواهد شد. مجمع عمومی عادی در صورت لزوم به طور فوق العاده نیز تشکیل می شود.


ماده 12 – مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضا و مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل چهار عضو رسمیت خواهد داشت. تصمیمات در مجمع عمومی عادی با سه رأی و در مجمع عمومی فوق العاده با چهار رأی موافق معتبر خواهد بود. دعوت مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه حداقل ده روز قبل از برگزاری جلسه مجمع عمومی به طور کتبی توسط رییس مجمع یا رییس هیئت مدیره از نمایندگان سهام به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع قرار دارد، به همراه دعوت نامه برای اعضای مجمع ارسال می شود.


ماده 13 – وظایف مجمع عمومی عادی عبارت است از:

1 – بررسی و تصویب خط مشی کلی و برنامه عملیاتی شرکت.

2- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه، صورتهای مالی و بودجه شرکت.

3 – انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت بر اساس پیشنهاد رییس مجمع عمومی برای مدت 2 سال.

4- [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۴]
انتخاب بازرس (حسابرس) شرکت طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372 ـ

۵ – اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته ها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

6- [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۴]
تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیئت مدیره در حدودی که شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌نماید و حق‌الزحمه بازرس (حسابرس) و انتخاب روزنامه کثیرالانتشار با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۷ – بررسی و تصویب ساختار کلان شرکت و تعیین سقف پستهای مورد نیاز و برنامه های جذب نیروی انسانی شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

8- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
اتخاذ تصمیم نسبت به هرگونه مشارکت در سایر شرکت ها، نهادها و مؤسسات عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

تبصره – در مورد تأسیس شرکت دولتی جدید با رعایت اصل (85) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عمل خواهد شد.

۹ – پیشنهاد آیین‌نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به هیئت وزیران برای تصویب.

۱۰ – تصویب و ابلاغ ضوابط مشخص سرمایه گذاری برای شرکتهای تابع.

۱۱ – اتخاذ تصمیم نسبت به رفع اختلاف شرکت با سایرین از نظر ارجاع موارد به داوری و یا صلح و سازش با آنها با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

12- [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۴]
اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که با رعایت مقررات این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط در دستور مجمع عمومی عادی قرار می گیرد.


ماده 14 – وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر است:
1 – اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.
2 – بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.
3 – بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت در چارچوب قانون و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.
4 – تعیین مدیران تصفیه.


ماده 15- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
هیئت مدیره شرکت مرکب از پنج عضو اصلی خواهد بود که با پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی عادی از بین افراد صاحب نظر در تخصصهای مرتبط با فعالیتهای شرکت برای مدت 2 سال انتخاب می شوند و پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده است، در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است.
در صورت بازنشستگی، استعفا، عزل، فوت و یا هر دلیل دیگری که ادامه فعالیت هر یک از اعضای هیأت مدیره غیرممکن گردد، جانشین آنان به ترتیب یاد شده تعیین می شود. قبول استعفای هر یک از اعضای هیأت مدیره شرکت با رییس مجمع می باشد.

تبصره 1- رییس هیئت مدیره به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی خواهد بود و توسط هیئت مدیره پیشنهاد و با حکم وزیر راه و شهرسازی به این سمت منصوب می گردد.

تبصره 2- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
هر یک از اعضای هیئت مدیره به صورت تمام وقت در شرکت اشتغال داشته و به ترتیبی که هیئت مدیره مشخص می نماید، راهبری حوزه‌ای از فعالیتهای شرکت را عهده‌دار خواهد بود.


ماده ۱۶ – جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرای موافق اعضاء اتخاذ خواهد شد.


ماده ۱۷ – جلسات هیئت مدیره حداقل هر ماه یک بار و به طور منظم در محل شرکت تشکیل می شود و دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه برای اعضاء ارسال خواهد شد.

تبصره – اداره جلسات هیئت مدیره با رییس و در غیاب وی با نایب رییس هیئت مدیره که توسط هیئت مدیره تعیین می گردد، می باشد.


ماده ۱۸ – هیئت مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیئت مدیره در آن با درج نظر مخالفان ثبت و به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیئت مدیره با رییس هیئت مدیره خواهد بود.


ماده ۱۹ – اعضای هیئت مدیره شرکت حق پذیرش هیچ سمتی در سایر شرکتهای مادرتخصصی و شرکتهای زیرمجموعه را ندارند.


ماده ۲۰ – وظایف هیئت مدیره:
هیئت مدیره برای هرگونه اقدام به نام شرکت و انجام هرگونه عملیات و معاملاتی که مربوط به موضوع فعالیت شرکت بوده و اتخاذ تصمیم درباره آنها صراحتاً در صلاحیت مجامع عمومی قرار نگرفته باشد، دارای اختیارات کامل است. هیئت مدیره بویژه اختیارات زیر را دارا می باشد:

1- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت و ارائه آن به مجمع عمومی عادی برای اتخاذ تصمیم با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۲ – پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکتهای تابع در چارچوب سیاستهای مجمع عمومی جهت ارائه به هیئت وزیران برای تصویب.

۳- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
پیشنهاد خط مشی و سیاست‌های کلان و برنامه عملیاتی شرکت و ارائه آنها به مجمع عمومی عادی جهت تصویب.

۴- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
رسیدگی و تأیید بودجه و گزارش عملکرد سالانه و صورت های مالی شرکت و ارایه آن به مجمع عمومی عادی برای تصویب.

5- اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته‌ها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکتهای تابع با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۶- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر نوع معامله، مشارکت و سرمایه گذاری شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۷- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
اجرای برنامه‌های آموزشی مربوط برای کارکنان شرکت و کارکنان ذی‌ربط ادارات کل راه و شهرسازی استان ها در سقف بودجه مصوب با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۸- تدوین و تصویب ضوابط برقراری ارتباط و مبادله اطلاعات و تجارب علمی، فنی و مهندسی شرکت با مراکز تحقیقاتی و علمی داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۹- تهیه و ابلاغ دستورالعملهای اجرایی لازم برای تسهیل فعالیتهای شرکت با رعایت قوانین و مقررات مورد عمل.

۱۰- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
مدیریت و راهبری و نظارت بر انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و مخارج شرکت، انجام این وظیفه نباید در امور اجرایی شرکت خللی وارد آورد.

11 – اتخاذ تصمیم در خصوص هر نوع مشارکت و سرمایه گذاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

12 – تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان شرکت و مصوبات مجمع عمومی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

13 – بررسی و تصمیم‌گیری در مورد چگونگی دریافت تسهیلات اعتباری با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بودجه مصوب شرکت.

14 – [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
تصمیم‌گیری در خصوص شرایط و چگونگی خرید و فروش هرگونه لوازم و اموال منقول و غیرمنقول که جزء داراییهای جاری محسوب می‌شود و برای اجرای وظایف محول شده لازم باشد و همچنین تهاتر و معاوضه اموال، اراضی، ساختمانها و املاک برای رفع نیازها و تعهدات شرکت در حدود آیین‌نامه معاملاتی شرکت.

15 – تصمیم‌گیری در خصوص واگذاری اراضی و املاک معوض به جای پرداخت بهای املاک خریداری شده و به طور کلی هرگونه معاوضه املاک و اراضی از طریق شرکتهای زیرمجموعه.

16 – تصویب ضوابط نحوه خرید و فروش اراضی و املاک مورد خریداری یا به فروش رسیده شرکت.

۱۷- [الحاقی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
تصویب شرایط و ضوابط واگذاری امور و اختیارات موضوع ماده (4) قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری – مصوب 1387

۱۸- [الحاقی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
اتخاذ تصمیم در خصوص امور رفاهی کارکنان در چهارچوب مقررات مربوط.


ماده ۲۱ – هیئت مدیره موظف است یک نسخه از صورتهای مالی شرکت و گزارشهای هیئت مدیره را در مهلت مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس (حسابرس) شرکت ارسال نماید.

تبصره – مبنای تهیه و تنظیم و ارائه صورتهای مالی شرکت استانداردهای لازم الاجرای حسابداری است.


ماده 22- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
هیئت مدیره با حفظ مسئولیت می تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل یا دیگر مدیران شرکت یا مدیران کل راه و شهرسازی استان ها تفویض نماید.


ماده 23- [اصلاحی ۱۳۹۴/۲/۲۰]
مدیرعامل شرکت بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده و برای مدت 2 سال از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن توسط هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی تعیین می شود. مدیرعامل در حدود قوانین و مقررات و این اساسنامه مسئول اداره امور شرکت است.
مدیرعامل می تواند قسمتی از اختیارات خود را با حفظ مسئولیت به هر یک از اعضای هیئت مدیره یا دیگر کارکنان شرکت یا مدیران وزارت راه و شهرسازی در هر یک از استان ها یا مدیران شرکتهای زیرمجموعه (به عنوان نمایندگان مدیرعامل) به تشخیص خود واگذار نماید.


ماده 24- موارد زیر از جمله وظایف مدیرعامل می باشد:

1 – اجرای مصوبات مجامع عمومی و هیئت مدیره با دارا بودن حقوق و اختیارات قانونی لازم.

2 – تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی شرکت، بودجه سالانه و صورتهای مالی و صورتهای مالی تلفیقی (شرکتهای تابع) و ارائه آن به هیئت مدیره.

3 – اداره امور فنی، مالی، اداری و استخدامی و حفظ حقوق، منافع، اموال و سرمایه شرکت.

4 – پیشنهاد تشکیلات تفصیلی و آیین‌نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیئت مدیره.

5 – عزل، نصب، ارتقا و اعطای پاداش و اضافه حقوق و مزایا و اضافه کار، تشویق و تنبیه و اتخاذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی و رفاهی کارکنان شرکت وفق قوانین و مقررات و آیین‌نامه های استخدامی شرکت.

6 – [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
نمایندگی شرکت در مقابل کلیه اشخاص ثالث و مقامات کشوری، لشگری، مؤسسات، نهادها و بنیادها و مقامات قضایی شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی از جمله ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع به داوری و تعیین داور، تعیین مصدق و کارشناس، دعوای خسارت، استرداد دعوا، جلب شخص ثالث، ورود شخص ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث، دعوای متقابل و دفاع در قبال آن، قبول یا رد سوگند با حق توکیل به غیر ولو کراراً و یا تعیین نماینده حقوقی.


ماده ۲۵ – امضای قراردادها و اسناد تعهدآور در مرکز مطابق با مقررات با مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره است و در استانها یا سایر موارد لزوم تفویض، صاحبان امضاهای مجاز یا مقامات مجاز از طرف آنان و حدود اختیارات آنان با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره می باشد.

تبصره – افتتاح حساب در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و برداشت از حسابهای شرکت و کلیه چکها در مرکز با مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره و ذیحساب شرکت است و در استانها با امضای نماینده مدیرعامل و نماینده ذیحساب می باشد.


ماده ۲۶ – در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل، اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرایی خواهد داشت.


ماده 27- [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۴]
شرکت دارای بازرس (حسابرس) خواهد بود که طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372 ـ با تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد. وظایف بازرس (حسابرس) طبق مقررات مربوط در قانون تجارت خواهد بود.

تبصره – اقدامات بازرس (حسابرس) در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.


فصل چهارم: صورتهای مالی


ماده ۲۸ – سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه همان سال پایان می یابد.


ماده ۲۹ – صورتهای مالی شرکت باید طبق استانداردهای حسابداری تهیه و در موعد مقرر در اختیار بازرس (حسابرس) قرار داده شود.


فصل پنجم: سایر مقررات


ماده 30- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
شرکت از نظر سیاست ها و برنامه های بخشی و سایر فعالیت های اجرایی تابع اهداف و سیاست ها و ضوابط و مقررات وزارت راه و شهرسازی می باشد.


ماده ۳۱ – منظور از شرکت زیرمجموعه، شرکتی است که سهام آن به هر میزان متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری باشد. شرکت زیرمجموعه ای که بیش از ۵۰ % (پنجاه درصد) سهام آن متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری باشد، شرکت تابع نامیده می شود.


ماده 32- [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
مجمع عمومی عادی می تواند نسبت به تشکیل کمیته حسابرسی زیر نظر هیئت مدیره اتخاذ تصمیم نماید. کمیته حسابرسی وظیفه اعمال منظم و روشمند فرایند ارزیابی و حصول اطمینان از کارایی و اثربخشی عملیات و رعایت صرفه‌های اقتصادی و سنجش نحوه اعمال مدیریت بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده و انعکاس نتایج آن در گزارشها و نظارت بر حسن اداره شرکت و شرکتهای زیرمجموعه بر اساس برنامه ها و اهداف مصوب و حصول اطمینان از استقرار سیستمهای کنترلی را بر عهده دارد.


ماده ۳۳-
[الحاقی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳] –
[اصلاحی ۱۳۹۹/۳/۱۸]
در مواردی که اختیارات و وظایف اجرایی هیئت مدیره و مدیرعامل یا بخشی از اعتبارات شرکت به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها تفویض می گردد، هیئت مدیره می‌تواند از محل اعتبارات مصوب مربوط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تا پنج درصد (5%) از بودجه سالانه شرکت را در چهارچوب مجوزهای قانونی برای تجهیز و پشتیبانی واحد ذی‌ربط ادارات کل راه و شهرسازی استان های ذی‌ربط اختصاص دهد.


ماده 34- [الحاقی ۱۳۹۶/۱۲/۱۳]
اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شرکت از محل وجوه عمومی دولت بر اساس ماده (75) قانون محاسبات عمومی کشور -مصوب 1366- به ادارت کل راه و شهرسازی استان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط قابل ابلاغ است.


این اساسنامه به موجب نامه های شماره ۷۰۹۵ /۳۰ / ۸۳ مورخ ۱۳۸۳/۱/۱۹ و شماره ۷۸۸۱ /۳۰ /۸۳ مورخ ۱۳۸۳/۴/۱۴ شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.

معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف