آیین‌نامه اجرایی بند (ج‌) ماده (۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۸/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۸/۱۸

شماره‌ : ۴۴۹۳۰ت۳۰۷۵۰ه
تاریخ : ۱۳۸۳.۰۸.۱۳

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۸.۱۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت صنایع و معادن و سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ج‌) ماده (۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح‌ ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۲ـ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ – اصطلاحات و واژه‌هایی که در این آیین‌نامه به کار رفته است‌، دارای معانی زیر می‌باشند:
الف ـ پیمانکار: شخص حقوقی ایرانی یا مشارکت ایرانی – خارجی است که دارای رتبه‌بندی مناسب از سازمانمدیریت و برنامه‌ریزی کشور بوده و مسؤولیت مطالعه‌، طراحی‌، مهندسی‌، تأمین‌، تدارک‌، ساخت و اجرای پروژه را به صورت جداگانه یا به صورت توأم براساس اسناد و مدارک پیمان تعهد می‌کند.
ب ـ سهم انجام کار در داخل کشور: سهم ارزش فعالیتهای مختلف قرارداد است که توسط پیمانکار به طورمستقیم یا از طریق اشخاص ثالث (اعم از ایرانی یا خارجی‌) در داخل کشور تولید و یا انجام می‌شود.
پ ـ پیمانکار دست دوم‌: شخص حقوقی ایرانی یا خارجی یا مشارکت ایرانی – خارجی است که از طرف‌پیمانکار برای انجام بخشی از انجام کار با او قرارداد منعقد می‌گردد.

ماده ۲ – برای افزایش سهم انجام کار در ایران‌، دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۱۱) قانون برنامه سوم‌توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، موظفند قیمتهای پیشنهادی شرکت کنندگان‌ ( پیمانکاران‌) در مناقصه‌های طرح‌های صنعتی و زیربنایی و خرید فنی و مهندسی خود را، براساس ضوابط ماده‌ (۳) همسنگ و مقایسه نمایند.

ماده ۳ – قیمت همسنگ شده از رابطه زیر به‌دست می‌آید:
ضریب همسنگ سازی . قیمت هر پیشنهاد = قیمت همسنگ شده هر پیشنهاد
الف ـ ضریب همسنگ سازی که با (I) نشان داده می‌شود از رابطه زیر به‌دست می‌آید:
* C* c+m+a-J*j )) ۴ * P* p+ K ۳ + K ۲ * e ۲ * E ۲ + K ۱ * e ۱ * E ۱ I=(۱+۰.۰۱(K
اجزای رابطه فوق به شرح زیر تعریف و یا تعیین می‌گردند:
۱ e : نسبت ارزش خدمات مهندسی پایه به مبلغ کل قرارداد.
۲ e : نسبت ارزش خدمات مهندسی تفصیلی به مبلغ کل قرارداد.
p : نسبت ارزش تأمین‌، تدارک و ساخت (کالا و تجهیزات‌) به مبلغ کل قرارداد.
c: نسبت ارزش کار ساختمان و نصب به مبلغ کل قرارداد.
j : درصد ارزشی سهم شریک خارجی از مبلغ کل قرارداد.
Ki : (۴و۳،۲،۱i =) نسبت ارزش هریک از فعالیتهای تعهد شده برای انجام کار در ایران به ارزش کل همان‌فعالیت در پیشنهاد.

ب ـ مقادیر۱ E و۲ E وP وC وJ به ترتیب از سطر اول‌، دوم‌، سوم‌، چهارم و پنجم جدول زیر به‌دست می‌آید:
نوع قرارداد
نوع کار EPC EP PC E۱ E۲ P C ملاحظات‌

خدمات مهندسی پایه ۱ E ۳۰ ۳۰ ــ ۱۶.۴
ــ ــ ــ
خدمات مهندسی تفصیلی‌۲ E ۲۳ ۲۱ ــ ــ ۱۶.۴
ــ ــ
تأمین‌، تدارک کالا و تجهیزات وساخت‌P ۱۸ ۱۵ ۱۹.۵
ــ ــ ۱۶.۴
ــ
ساختمان و نصب‌C ۱۰ ــ ۱۰ ــ ــ ــ ۱۰
وجود شریک خارجی‌J ۱۲% ۱۲% ۱۲% ۱۲% ۱۲% ۱۲% ۰.۰۶

خدمات مهندسی‌: Engineering) E تدارکات‌:(Procurement) P اجرا:(construction) c
پ ـ متغیر m مربوط به همکاری و مشارکت در مدیریت است . چنانچه پیمانکار خارجی شریک یا پیمانکار دست دوم خارجی متعهد باشد که مدیریت کار ارجاع شده (مهندسی – تدارکات – اجرا) را به صورت مشترک وترکیبی از نیروهای ایرانی و خارجی در تمام مراحل سازمان‌دهی و اجرا کند، ۲=m و در غیر آن‌، متناسب با مقدارانجام شده‌، m برابر ۲ تا صفر می‌باشد.
ت ـ متغیر a مربوط به آموزش نیروهای ایرانی است‌. چنانچه پیمانکار خارجی شریک یا پیمانکار دست دوم‌ خارجی به هر تعداد حرفه که در قراردادها خواسته شده باشد، نیروهای ایرانی را استخدام و به کار گمارده و به آنها به‌حدی آموزش دهد که موفق به اخذ گواهینامه آن حرفه از مؤسسات معتبر بین‌المللی گردند، ۱.۶a = و در غیر آن‌،۰a= می‌باشد.

ماده ۴ – اعمال ضریب همسنگ سازی و تعیین قیمت همسنگ شده موضوع این آیین‌نامه‌، پس از ارزیابی فنی‌ پیشنهادها و اعمال آن در قیمت انجام می‌شود.

ماده ۵ – در صورت عدم انجام تعهدات براساس پیشنهاد ارائه شده در مورد سهم انجام کار در ایران یا سایر موارد این آیین‌نامه‌، معادل ۱.۵ برابر تفاوت قیمت پیشنهادی با قیمت همسنگ شده به عنوان جریمه عدم انجام‌ تعهدات از ضمانتنامه‌ها و مطالبات پیمانکار کسر می‌گردد. (این موضوع باید در قرارداد درج شود.)

ماده ۶ – [اصلاحی ۱۳۸۴/۴/۲۶]
هرگاه در اجرای تعهدات این آیین‌نامه مابین کارفرما و پیمانکار اختلاف نظر پیش بیاید هر یک‌ از طرفین می توانند موضوع مورد اختلاف را به هیأت مندرج در ماده (۳۹) آیین‌نامه معاملات دولتی ـ مصوب‌۱۳۴۹ ـ کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی (سابق‌) ارجاع نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور