آیین‌نامه اجرایی بند (ت‌) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۷/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۷/۲۵

شماره‌ : ۳۶۷۰۱ت۳۱۴۷۶ه
تاریخ : ۱۳۸۳.۰۷.۲۰

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۷.۱۲ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت صنایع و معادن‌، موضوع نامه شماره ۱۰۱.۱۲۰۲۰۴ مورخ ۱۳۸۳.۷.۶ سازمان یادشده و به استناد بند “ت‌” تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه‌، اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می‌روند:
۱ـ سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر: سرمایه‌گذاری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در شرکتهایی که دارای پتانسیل‌ رشد در حوزه‌های صنایع نوین می‌باشند انجام می‌پذیرد. این سرمایه‌گذاری می‌تواند برای توسعه و رشد یک‌ شرکت جدید (Start-UP) و یا توسعه یک محصول یا خدمات جدید در صنایع مذکور مورد استفاده قرار گیرد.

۲ـ سرمایه‌گذاری مستقیم ریسک‌پذیر: تسهیلات وام بلندمدت ریسک‌پذیر که به شرکتهای جدید (Start-UP) یا شرکتهایی که در صدد توسعه محصول و خدمات جدیدی در حوزه صنایع نوین می‌باشند، پرداخت می‌گردد.

۳ـ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ریسک‌پذیر: تسهیلات وام بلندمدت ریسک‌پذیر که به شرکتهای سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر در حوزه صنایع نوین پرداخت می‌گردد و هر شرکت سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر به ازای سرمایه‌گذاریهایی‌ که در فعالیتهای مختلف ریسک‌پذیر انجام دهد، تسهیلات دریافت می‌نماید.

۴ـ شرکت جدید: شرکتی که حداکثر سه سال تمام از ثبت آن در اداره ثبت شرکتها نگذشته است‌.

۵ـ صندوق یا شرکت سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر: صندوق یا شرکتی که در شرکتهای جدید و شرکتهایی که در صدد توسعه یک محصول یا خدمات جدید در حوزه صنایع نوین می‌باشند، سرمایه‌گذاری می‌نماید.

۶ـ صنایع نوین‌: صنایع الکترونیک‌، بیوتکنولوژی‌، مواد نو، لیزر و اپتیک‌، نرم‌افزار و هوافضا و ناتوتکنولوژی

ماده ۲ ـ ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع نوین شامل موارد زیر می‌گردد:
الف ـ ریسک ناشی از ناکامی در فرآیندهای تجاری سازی تکنولوژیها یا محصولات حاوی فن‌آوری نوین‌.
ب ـ سرعت بالای تحولات در فن‌آوریهای نوین به همراه ریسک بالای رقابت در این صنایع‌.
پ ـ ریسک ناشی از شرایط تحریم‌.
ت ـ ریسک ناشی از کمبود و جابجایی نیروی انسانی متخصص‌.
ث ـ ریسک ناشی از کمبود دانش فنی‌.

ماده ۳ ـ مدت زمان بازپرداخت وامهای مربوط حداکثر هشت سال می‌باشد که چهار سال اول زمان استراحت‌ بوده و هیچ‌گونه کارمزدی به آن تعلق نمی‌گیرد.

ماده ۴ ـ شرکتهای استفاده‌کننده از تسهیلات باید حداقل بیست درصد (۲۰%) از سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر را از منابع داخلی خود تأمین نمایند.

ماده ۵ ـ چنانچه شرکتهای دریافت کننده تسهیلات در بازپرداخت آن به دلایل مرتبط با مفهوم ریسک در صنایع‌ نوین دچار مشکل شوند مراتب بنا به درخواست آنان توسط مجری طرح‌های یادشده بررسی و بخشی از تسهیلات طرح‌های مذکور بلاعوض خواهد گردید.

ماده ۶ ـ مجری طرح‌های کمک به توسعه صنایع نوین و کمک به واحدهای نمونه طراحی و ساخت تراشه‌ موظف است بلاعوض نمودن تسهیلات مزبور را به‌گونه‌ای مدیریت نماید که سرجمع مبلغ بلاعوض شده از محل‌ اعتبار سال ۱۳۸۳ در سالهای آینده (سررسید تسهیلات‌) از پنجاه درصد (۵۰%) اعتبار سال ۱۳۸۳ طرح‌های مزبور تجاوز نکند.

تبصره ـ بلاعوض نمودن تسهیلات در بدو تصویب طرحها ممنوع می‌باشد و صرفاً با سازوکار فوق عمل خواهد شد.

ماده ۷ ـ پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر به شرکتهای سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، شرکتهای جدید (Start-UP) و شرکتهایی که درصدد توسعه یک محصول یا خدمت جدید می‌باشند، در سایر مواردی که در این آیین‌نامه ذکر نگردیده است‌، در چارچوب ضوابط پرداخت تسهیلات وجوه اداره شده موضوع‌ ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی بند “س‌” تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور، موضوع تصویبنامه شماره‌ ۱۵۹۷۰ت‌۲۸۷۲۸هـ مورخ ۱۳۸۲.۴.۸ صورت خواهد گرفت‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور