اساسنامه شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۶/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۷/۲۰

شماره‌: ۳۷۶۴۷ت۳۰۹۶۶ه
تاریخ: ۱۳۸۳/۰۷/۲۰

هیأت وزیران در جلسات مورخ ۱۳۸۳.۴.۷ و ۱۳۸۳.۶.۲۵ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۵۴۵۹۱ مورخ‌ ۱۳۸۳.۴.۲ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹- اساسنامه شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران را به شرح ذیل تصویب نمود:


فصل اول – کلیات و سرمایه

ماده ۱ – نام شرکت مهندسی ساخت ایران به شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران‌ تغییر می‌یابد و از این پس در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می‌شود.


ماده ۲ – هدف از تشکیل شرکت ساماندهی و اجرای فعالیتهای دولت در زمینه تولید و توسعه سوخت‌ هسته‌ای در کشور، راهبری و انجام برخی فعالیتها و اقدامات عملیاتی و کارگزاری سازمان انرژی اتمی ایران در این‌ زمینه و نظارت بر آنها می‌باشد.


ماده ۳ – مرکز شرکت در تهران است و شرکت می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات برای اجرای فعالیتهای خود در راستای اهداف اساسنامه‌، شعب یا نمایندگیهایی در داخل کشور با تصویب مجمع عمومی و تأیید سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأسیس نماید.


ماده ۴ – شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت سهامی خاص اداره می‌شود. این‌شرکت از هر لحاظ استقلال مالی داشته و طبق اساسنامه خود اداره می‌شود.


ماده ۵ – مدت شرکت نامحدود است‌.


ماده ۶ – سرمایه شرکت مبلغ ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است که به یک میلیون سهم ده هزار ریالی با نام تقسیم شده و صددرصد (۱۰۰%) سهام متعلق به دولت با نمایندگی سازمان انرژی اتمی ایران است‌.


فصل دوم – موضوع فعالیت و وظایف شرکت


ماده ۷ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
موضوع فعالیت شرکت مدیریت و نظارت بر سرمایه‌های شرکت جهت انجام هرگونه فعالیت در زمینه تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای و صنایع تکمیلی‌، انجام هرگونه فعالیت در زمینه اکتشاف‌، استخراج‌، کانه‌آرایی‌، تولید کیک زرد، تبدیلات اورانیوم‌، تولید غلاف و مجموعه سوخت‌، راکتور، بازفرآوری و پسمانداری مواد اولیه سوخت هسته‌ای و صنایع تکمیلی‌، مدیریت و نظارت بر ساخت‌، راه‌اندازی‌، بهره‌برداری و ازکاراندازی تأسیسات و کارخانه‌های تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای و صنایع تکمیلی و انجام کلیه معاملات‌ مربوط در این زمینه می‌باشد.

موارد زیر از وظایف و فعالیتهای عمده شرکت می‌باشد:
۱- بررسی و تدوین پیشنهادهای لازم در زمینه راهبردها، سیاستها و برنامه‌های بلند مدت و میان مدت صنعت‌ تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای و صنایع تکمیلی آن و ارایه آنها به سازمان انرژی اتمی ایران‌.
۲- اجرای راهبردها، سیاستها و برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در راستای اهداف شرکت‌.
۳- بررسی‌، امکان سنجی‌، طراحی‌، ساخت‌، اجرا و نصب تأسیسات‌، ادوات‌، تجهیزات‌، کارگاهها و کارخانه‌های مورد نیاز در زمینه موضوع فعالیت شرکت و نظارت بر آنها.
۴- بهره‌برداری‌، توزیع‌، خرید و فروش تولیدات مواد اولیه و سوخت هسته‌ای‌.
۵- بررسی و تدوین خطمشی و اتخاذ سیاستهای مناسب در زمینه اهداف و موضوع فعالیت شرکت با توجه به‌ استانداردها و ضوابط بین‌المللی و علمی و ارایه پیشنهاد به سازمان انرژی اتمی ایران و مراجع ذی‌ربط‌.
۶- اجرای دقیق عملیات اکتشافی مواد رادیواکتیو و عناصر جانبی‌، مواد اولیه مورد نیاز، کشف ذخایر موادمذکور و تعیین میزان ذخیره آن و نظارت بر تمام مراحل‌.
۷- استخراج مواد معدنی دارای عناصر رادیواکتیو و انجام مراحل حفاری‌، استحصال مواد رادیواکتیو و نظارت‌ بر آنها مستقلاً و یا با همکاری شرکتها و مؤسسات ذی‌ربط‌.
۸- انجام عملیات دقیق کانه‌آرایی مواد معدنی در مراحل مختلف اکتشاف و استخراج و استخلاص مواد معدنی‌ رادیواکتیو و مواد اولیه به منظور تهیه اکسیداورانیوم و مراحل پیشرفته آن‌.
۹- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به کمیت‌، کیفیت و شدت اکتیویته پسمانها و زباله‌های هسته‌ای ناشی ازعملیات گوناگون کاربرد مواد رادیواکتیو و ارایه راهها و راهبردهای معقول‌، منطقی و علمی دفن زباله‌های هسته‌ای با توجه به استانداردهای بین‌المللی با همکاری مؤسسات‌، مراکز و واحدهای ذی‌ربط‌.
۱۰- بررسی‌، مطالعه‌، تحقیق‌، برنامه‌ریزی‌، اجرا و نظارت بر عملیات پوشش اکتشافی سراسر ایران دربرنامه‌های میان مدت و بلند مدت به صورت عملیات شناسایی مقدماتی و عملیات نیمه تفصیلی و تفصیلی شامل‌عملیات زمین‌شناسی‌، ژئوفیزیکی‌، پتروگرافی‌، مینرالوژی‌، ژئوشیمیایی‌، پرتوسنجی‌، حفرتراشه‌، حفاری و تعیین ذخیره مواد رادیواکتیو و عناصر جانبی‌.
۱۱- بررسی‌، مطالعه‌، تحقیق و اجرای فعالیتها و عملیات پروژه‌های مهندسی‌، تحقیقاتی و توسعه‌ای در زمینه‌های طراحی و ساخت راکتور، چرخه سوخت و تولید مواد هسته‌ای و سایر فعالیتهایی که در حوزه دانش فنی‌موضوع فعالیت شرکت می‌باشد.
۱۲- انجام تحقیقات و مطالعات لازم در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای و انتقال فناوری تأسیسات تولید مواد هسته‌ای و مواد اولیه مورد نیاز، سرمایه‌گذاری‌، مشارکت‌، مدیریت‌، نظارت‌، ریسک‌پذیری‌، حمایت مالی و اعتباری‌، فعالیتهای تجاری و بازرگانی و انجام هرگونه معاملات‌، واردات و صادرات خدمات‌، تجهیزات‌، قطعات و ماشین‌آلات در این زمینه‌.
۱۳- حمایت و سرمایه‌گذاری در تولید، انتقال‌، فروش و توزیع مواد اولیه و سوخت هسته‌ای در داخل و خارج‌ کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط‌.
۱۴- حمایت و سرمایه‌گذاری در فعالیتها، تحقیقات و مطالعات لازم در زمینه انرژی هسته‌ای و صنایع وابسته‌.
۱۵- اخذ هرگونه اعتبار، وام و تسهیلات مالی از منابع داخلی و خارجی‌، عرضه اوراق مشارکت و سایر روشهای تأمین منابع مالی با اخذ مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط‌.
۱۶- تأمین‌، توسعه و مدیریت منابع مالی اعم از منابع عمومی و غیر آن و استفاده بهینه از این منابع از طریق‌ برقراری تسهیلات و گردش منابع مالی و مدیریت و هماهنگی تجاری‌، فنی و برنامه‌ای و هدایت آنها در جهت سیاستهای تعیین شده دولت و سازمان انرژی اتمی ایران‌.
۱۷- ایجاد ارتباط و یا انعقاد قرارداد با مراجع بین‌المللی‌، شرکتها و مؤسسات خارجی و داخلی در زمینه تولیدمواد اولیه و سوخت هسته‌ای مطابق ضوابط بین‌المللی و نظام ایمنی هسته‌ای کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوط‌.
۱۸- تهیه و تنظیم مقررات‌، استانداردها و دستورالعملهای لازم برای حسن اجرای امور و استفاده بهینه ازامکانات و تأسیسات صنعت تولید سوخت هسته‌ای و ارایه آنها به مراجع ذی‌ربط جهت تصویب‌.
۱۹- حمایت‌، سرمایه‌گذاری و تشویق فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های تخصصی مرتبط با صنعت‌تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای‌.
۲۰- تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز در داخل و یا خارج کشور و برگزاری کارآموزی و دوره‌های آموزشی لازم با انعقاد قرارداد آموزشی و کارآموزی با اشخاص حقیقی و حقوقی داخل و خارج کشور در چارچوب‌قوانین و مقررات مربوط‌.
۲۱- انجام هرگونه عملیات مالی‌، معاملات و همکاری با مؤسسات و شرکتهای دیگر که مرتبط با موضوع‌ شرکت باشد در چارچوب قوانین و مقررات مربوط‌.
۲۲- مبادرت به هرگونه فعالیت که با هدف شرکت مرتبط باشد.

تبصره – شرکت می‌تواند در انجام و اجرای اهداف و وظایف یادشده حسب مورد رأساً و یا از طریق همکاری و یا مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتهای داخل یا خارج کشور اقدام نماید.


فصل سوم – ارکان شرکت


ماده ۸ – شرکت دارای ارکان زیر است‌:
الف – مجمع عمومی
ب – هیأت مدیره و مدیرعامل
ج – بازرس (حسابرس‌)


ماده ۹ – مجمع عمومی شرکت از افراد زیر تشکیل می‌شود:
۱- رییس سازمان انرژی اتمی ایران (رییس مجمع عمومی‌)
۲- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
۳- وزیر امور اقتصادی و دارایی
۴- وزیر صنایع و معادن

۵- [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۲۷]
وزیر نیرو


ماده ۱۰ – مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و عملکرد شرکت‌، تصویب صورتهای مالی و بودجه شرکت و رسیدگی به سایر موضوعات مرتبط با اهداف شرکت و مذکور دردستورجلسه با رعایت قوانین و مقررات مربوط تشکیل خواهد شد.


ماده ۱۱ – مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضا و مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور چهار نفر ازاعضا به شرط حضور رییس مجمع در هر دو مجمع رسمیت می‌یابد.
تصمیمات در مجمع عمومی عادی همواره با حداقل سه رأی موافق و در مجمع عمومی فوق‌العاده با چهار رأی‌ موافق اعضای مجمع معتبر خواهد بود. دعوت مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه‌، توسط رییس مجمع عمومی یا رییس هیأت مدیره به عمل خواهد آمد. دستورجلسه و سوابق مربوط به‌ موضوعاتی که در دستور مجمع قرار دارد باید همراه دعوتنامه حداقل ده روز قبل از تشکیل برای اعضای مجمع‌ ارسال شود.


ماده ۱۲ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارت است از:
۱- بررسی و تصویب سیاستها و خطمشی کلی و برنامه عملیاتی شرکت و ابلاغ آنها.
۲- انتخاب و عزل هیأت مدیره شرکت براساس پیشنهاد رییس مجمع عمومی‌.
۳- رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه‌، صورتهای مالی و بودجه شرکت‌.
۴- اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته‌ها، سرمایه و نحوه تخصیص سود شرکت با رعایت ماده (۱۳۵) قانون‌ محاسبات عمومی کشور.
۵- بررسی و پیشنهاد ساختار کلان و تعداد پستهای موردنیاز شرکت جهت تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور و تصویب هیأت وزیران‌.
۶- پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی‌، معاملاتی و استخدامی شرکت جهت تصویب هیأت وزیران‌.
۷- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سرمایه‌گذاری و عضویت در مجامع داخلی و خارجی و انعقاد قراردادهای‌ لازم و اخذ وام و اعتبار و سایر روشهای تأمین منابع مالی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط‌.
۸- اتخاذ تصمیم نسبت به تعیین داور و صلح و سازش در دعاوی خارجی‌، استرداد دعوا در محاکم قضایی و مجامع خارجی با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌.
۹- بررسی و پیشنهاد مقررات‌، دستورالعملها و آیین‌نامه‌های لازم در مورد استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات‌ صنعت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای به مراجع قانونی ذی‌ربط‌.
۱۰- اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که با رعایت قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه در دستور جلسه مجمع عمومی عادی قرار می‌گیرد.


ماده ۱۳ – وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده به شرح زیر می‌باشد:
۱- اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب‌.
۲- اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت و پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب‌.
۳- اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت و پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب‌.


ماده ۱۴ –
[اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
[اصلاحی ۱۳۹۲/۴/۹]
هئیت مدیره شرکت مرکب از هفت عضو اصلی خواهد بود که بر اساس پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی عادی از یبن افراد صاحب نظر و تجربه در تخصصهای مرتبط برای مدت چهار سال با حکم رییس مجمع عمومی انتخاب می شوند و پس از اتفضای مدت قانونی که ‏تجدید انتخاب به عمل نیامده است در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنان برای دوره های بعدی بلامانع است. رییس هئیت مدیره شرکت با رعایت تبصره (3) ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل – مصوب 1373 ‏ – نباید هیچگونه سمت یا پست سازمانی دیگری خارج از سازمان و موسسات و شرکتهای تابعه و وابسته داشته باشند.


ماده ۱۵ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
از بین اعضای هیأت مدیره یک‌ نفر به عنوان مدیرعامل انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی منصوب می‌شود که سمت‌ معاون سازمان انرژی اتمی ایران را خواهد داشت‌. اعضای هیأت مدیره یک نفر را از بین خود به عنوان نایب رییس‌ هیأت مدیره انتخاب خواهند کرد.


ماده ۱۶ – مجمع عمومی عادی می‌تواند دو نفر عضو علی‌البدل به عنوان جایگزین اعضای اصلی هیأت‌ مدیره انتخاب کند. در صورت فوت یا استعفاء یا هر دلیل دیگری که ادامه فعالیت یک یا دو نفر از اعضای اصلی‌ هیأت مدیره غیرممکن گردد و تا زمان انتخاب اعضای اصلی‌، اعضای علی‌البدل با تشخیص رییس مجمع عمومی‌ در جلسات هیأت مدیره شرکت خواهند نمود.


ماده ۱۷ – جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرای موافق‌ اعضای هیأت مدیره اتخاذ خواهد گردید.


ماده ۱۸ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
جلسات هیأت مدیره در هر موقع بنا به دعوت رییس هیأت مدیره و حداقل هر ماه یک‌بار به طور منظم تشکیل می‌شود. دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رییس هیأت مدیره برای اعضا ارسال خواهد شد.

تبصره – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
اداره جلسات هیأت مدیره شرکت با رییس هیأت مدیره و در غیاب وی با نایب رییس‌هیأت مدیره می‌باشد.


ماده ۱۹ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
هیأت مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیأت مدیره در آن با درج نظر مخالفین ثبت‌ و به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسؤولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیأت مدیره با رییس هیأت مدیره می‌باشد. یک نسخه از مصوبات حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل جلسه به سازمان انرژی اتمی‌ ایران ارسال می‌شود.


ماده ۲۰ – هیأت مدیره برای هرگونه اقدام و انجام هرگونه عملیات و معاملاتی که مربوط به موضوع فعالیت‌شرکت بوده و اتخاذ تصمیم درباره آنها صریحاً در صلاحیت مجامع عمومی قرار نگرفته باشد با رعایت قوانین و مقررات مربوط دارای اختیارات کامل است‌.
هیأت مدیره به ویژه اختیارات زیر را دارا می‌باشد:
۱- اجرای مصوبات مجمع عمومی‌.
۲- تهیه‌، تنظیم و پیشنهاد خط‌مشی و برنامه‌های عملیاتی شرکت به مجمع عمومی‌.
۳- تهیه‌، تنظیم و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی‌، معاملاتی و استخدامی شرکت به مجمع عمومی‌.
۴- بررسی و پیشنهاد شرح وظایف‌، تشکیلات تفصیلی و برنامه جذب نیروی انسانی شرکت به مجمع عمومی‌.
۵- اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس و یا انحلال شعب و یا نمایندگیهای شرکت و پیشنهاد به مجمع عمومی
۶- بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های داخلی لازم برای اداره شرکت‌.
۷- پیشنهاد صلح و سازش در دعاوی بین‌المللی به مجمع عمومی‌، اقامه دعوا در دعاوی داخلی و خارجی‌،صلح و سازش در دعاوی داخلی‌، ارجاع امر به داوری و تعیین داور در دعاوی داخلی جهت احقاق حقوق شرکت ازطریق مراجع ذی‌صلاح و همچنین استرداد دعوا با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌.
۸- اتخاذ تصمیم نسبت به سفارشات و قراردادهای خارجی شرکت‌.
۹- پیشنهاد اخذ وام یا اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری داخل یا خارج کشور به مجمع عمومی‌.
۱۰- رسیدگی و تأیید بودجه سالانه شرکت‌، گزارش عملکرد سالانه و صورتهای مالی شرکت و ارایه آن به‌مجمع عمومی‌.
۱۱- بررسی و پیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه‌، کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت به مجمع‌عمومی‌.
۱۲- انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات‌، معاملات‌، فعالیتها و مخارج شرکت و بازرسی در کلیه امور شرکت‌. انجام این وظیفه نباید در امور اجرایی جاری شرکت خللی وارد آورد.
۱۳- طراحی‌، ارایه و اجرای برنامه آموزشی در جهت تربیت و ارتقای تخصص و کارآمدی کارکنان شرکت‌.
۱۴- [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مسایلی که رییس هیأت مدیره شرکت در هیأت مدیره شرکت‌ مطرح می‌نماید مگر در مواردی که از وظایف مراجع صلاحیتدار دیگر باشد.

تبصره – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
هیأت مدیره می‌تواند به مسؤولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.


ماده ۲۱ – هیأت مدیره موظف است یک نسخه از صورتهای مالی شرکت و گزارش هیأت مدیره را در مهلت‌ مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس (حسابرس‌) شرکت ارسال نماید.

تبصره – مبنای تهیه و تنظیم و ارایه صورتهای مالی‌، استانداردهای لازم‌الاجرای حسابداری می‌باشد.


ماده ۲۲ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
مدیرعامل بالاترین مقام اداری و اجرایی شرکت می‌باشد. مدیرعامل در حدود قوانین و مقررات این اساسنامه مسؤول اداره امور شرکت می‌باشد.
مدیرعامل می‌تواند با مسؤولیت خود بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از عضای هیأت مدیره با کارکنان شرکت تفویض نماید.


ماده ۲۳ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]

موارد زیر از وظایف مدیرعامل است‌:
۱- اجرای مصوبات مجامع عمومی و هیأت مدیره‌.
۲- تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی‌، بودجه سالانه و صورتهای مالی شرکت و ارایه آن به هیأت مدیره‌.
۳- اداره کلیه امور فنی‌، مالی‌، اداری و استخدامی شرکت‌.
۴- تهیه‌، تنظیم و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی‌، معاملاتی و استخدامی شرکت‌.
۵- تهیه‌، تنظیم و پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت‌.
۶- تهیه و تنظیم قراردادهای مربوط به ماده (۷) اساسنامه براساس آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی شرکت‌.
۷- نمایندگی شرکت در برابر مجامع قضایی و اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی یا خارجی با حق انتخاب وکیل و توکیل به غیر.
۸- عزل و نصب کلیه کارکنان شرکت‌، تعیین حقوق و دستمزد، پاداش‌، ترفیع و تنبیه آنان براساس قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های مصوب‌.
۹- نظارت بر حسن اجرای اساسنامه و آیین‌نامه‌های شرکت و اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات شرکت به استثنای آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیأت مدیره است‌.


ماده ۲۴ ـ
[اصلاحی ۱۳۸۴/۱۲/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
کلیه اسناد و اوراق مالی و قراردادها و اسناد تعهدآور شرکت باید به امضای مدیر عامل یا نماینده وی و رییس هیئت مدیره و یا نماینده منتخب هیئت مدیره برسد. در استفاده از حسابهای بانکی شرکت، امضای مدیر مالی (ذی حساب) یا مقام مجاز از طرف وی علاوه بر امضای مشترک مذکور در این ماده ضروری می باشد. مکاتبات اداری به امضای مدیر عامل یا نمایندگان وی خواهد رسید.


ماده ۲۵ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۵/۲۳]
در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر بوده و قوت اجرایی خواهد داشت‌.


ماده ۲۶ – شرکت دارای بازرس (حسابرس‌) خواهد بود که با رعایت قوانین و مقررات و با تصویب مجمع‌ عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد و تا زمانی که جانشین وی انتخاب نشده به وظایف خود ادامه خواهد داد و انتخاب مجدد وی بلامانع است‌.

تبصره – اقدامات بازرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.


فصل چهارم – صورتهای مالی شرکت


ماده ۲۷ – سال مالی شرکت به استثنای سال اول تأسیس از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه همان سال‌ می‌باشد.


ماده ۲۸ – صورتهای مالی شرکت باید با رعایت استانداردهای حسابداری تهیه و در موعد مقرر قانونی در اختیار بازرس (حسابرس‌) قرار داده شود.


فصل پنجم – سایر مقررات


ماده ۲۹ – چنانچه بخشی از اعتبارات سازمان انرژی اتمی ایران جهت اجرای طرح‌های مربوط در اختیار شرکت قرار گیرد، رعایت مفاد ماده (۱۰) آیین‌نامه مالی سازمان یادشده و تبصره آن لازم‌الاجرا است‌.


ماده ۳۰ – شرکت مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه‌، آیین‌نامه‌های مقرر در این‌ اساسنامه را تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران به مرحله اجرا درآورد و تا موقعی که این آیین‌نامه‌ها به تصویب‌ نرسیده‌اند آیین‌نامه‌های سازمان انرژی اتمی ایران مورد عمل خواهد بود.


ماده ۳۱ ـ کارکنان شرکت مکلف به حفظ اسرار سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت می‌باشند و در صورت‌ تخلف به مجازات مقرر در قوانین مربوط محکوم خواهند شد.


ماده ۳۲ – این اساسنامه جایگزین اساسنامه شرکت مهندسی ساخت ایران می‌شود.

این اساسنامه به موجب نامه شماره ۸۳.۳۰.۸۳۳۶ مورخ ۱۳۸۳.۶.۵ و شماره ۸۳.۳۰.۸۵۸۹ مورخ‌۱۳۸۳.۷.۸ شورای نگهبان به تأیید شورای یادشده رسیده است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور