آیین‌نامه اجرایی بند (ث‌) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۶/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۷/۱۱

شماره‌: ۲۵۱۰۲ت۳۰۶۱۷ه
تاریخ: ۱۳۸۳.۰۷.۰۵


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۶.۲۹ بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنایع و معادن‌، نفت و سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و حفاظت محیط زیست و به استناد بند “ث‌” تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل‌ کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ – شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور) مکلف است تا پایان سال‌ ۱۳۸۳ طبق جدول پیوست‌ (۱) (در مقاطع سه‌ماهه‌)، تعداد ۱۰۵ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) با اولویت‌شهرهای بزرگ و مسیر راه‌های اصلی بین شهرهای مذکور، احداث و آماده بهره‌برداری نماید.


ماده ۲ ـ وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و شهرداری‌ها موظفند در چارچوب طرح‌های توسعه و عمران‌، در امر تأمین زمین مناسب و مجوزهای لازم برای احداث‌ جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی (GNC) در شهرهای مندرج در ماده (۱)، حداکثر ظرف یک ماه پس از درخواست‌ سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور اقدام نمایند.


ماده ۳ ـ وزارتخانه‌های نیرو، راه و ترابری‌، جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی و شرکت ملی گاز ایران‌ موظفند حداکثر ظرف دو ماه پس از درخواست شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت‌ کشور)، حسب مورد نسبت به تأمین انشعابات و اتصال به شبکه آب‌، برق و گاز و ظرف یک ماه برای صدور مجوز استفاده از حریم راه‌ها و گذر از عرض جاده‌ها و واگذاری زمین مناسب در قبال اخذ وجه در جاده‌های بین‌شهری‌ اقدام نمایند.


ماده ۴ – وزارت صنایع و معادن موظف است تا پایان سال ۱۳۸۳، هماهنگ با برنامه‌های احداث جایگاه‌های‌ عرضه گاز طبیعی فشرده در شهرهای کشور (جدول موضوع ماده “۱”)، برنامه عرضه خودروهای دوگانه سوز (بنزین‌- گاز طبیعی‌) را به گونه‌ای تنظیم نماید که تعداد ۳۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ دستگاه خودرو به ترتیب عمومی و شخصی‌ دوگانه سوز از طریق شرکت‌های خودروسازی در چارچوب قراردادهای منعقد شده عرضه گردد. همچنین این وزارتخانه مکلف است تمهیدات لازم را برای طراحی و ساخت خودرو با موتور پایه گاز سوز (OEM) فراهم‌نماید.

تبصره – خودروهای دوگانه سوز سواری عمومی با استفاده از تسهیلات مواد (۸) و (۹) این آیین‌نامه باید حداکثر با قیمت خودروی بنزین سوز مشابه عرضه شوند.


ماده ۵ ـ وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) موظف است در سال ۱۳۸۳ با ارایه تسهیلات‌ مناسب‌، اقدامات لازم را برای استفاده از ۲۵۰۰ دستگاه خودرو گاز سوز جدید در ناوگان حمل و نقل عمومی انجام‌ دهد.


ماده ۶ ـ برای توسعه استفاده از گاز طبیعی در حمل و نقل عمومی و در راستای اجرای بند (۱) صورتجلسه‌ بیست و یکمین جلسه شورای‌ عالی حفاظت محیط زیست‌، از زمان ابلاغ این آیین‌نامه‌، کلیه خودروهای سواری‌ خریداری توسط کلیه دستگاه‌های دولتی (از جمله نیروهای مسلح‌) در شهرهایی که گاز طبیعی (GNC) عرضه‌ می‌شود، باید توانایی استفاده از گاز طبیعی را داشته باشند.
کمیسیون ماده (۲) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیل‌های دولتی و فروش اتومبیل‌های زاید ـمصوب ۱۳۵۸ ـ هنگام صدور مجوز اعطای نمره به خودروهای دولتی موظف به اجرای حکم اخیر می‌باشد. دستگاه‌های دولتی (ازجمله نیروهای مسلح‌) موظفند نسبت به تبدیل خودروهای موجود به دوگانه سوز اقدام نمایند. از اول آبان‌ ماه سال‌۱۳۸۳ کلیه خودروهای سبک حمل و نقل عمومی درون‌شهری جدید در شهرهای مذکور باید توانایی استفاده از گازطبیعی را داشته باشند.


ماده ۷ – به منظور نوسازی ناوگان از طریق جایگزینی خودروهای دوگانه سوز، شرکت ملی نفت ایران موظف‌ است تا مبلغ بیست میلیون ریال (با احتساب کمک هزینه تبدیل ـ مصوب شورای اقتصاد) به ازای هر خودرو برای‌ جایگزینی تاکسی‌های فرسوده درون‌شهری‌، پس از تصویب شورای اقتصاد، پرداخت نماید. وزارت کشور موظف‌ است تا پایان سال ۱۳۸۳ حمل و نقل درون شهری را ساماندهی و متناسب با شؤونات انسانی شهروندان تنظیم‌ نماید.

تبصره ـ برای جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده درون‌شهری بخش خصوصی با اتوبوس‌های گازسوز نیز مبلغ لازم‌ براساس تفاهم وزارت نفت‌، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور تعیین گردد.


ماده ۸ – شرکت ملی نفت ایران موظف است بخشی از هزینه‌های تبدیل کارگاهی و کارخانه‌ای خودروی بنزینی به دوگانه سوز را طبق مصوبه شماره ۳۴.۲۳۳۲۵۱ مورخ ۱۳۸۱.۱۲.۱۳ و مصوبه شماره ۳۴.۱۳۹۵۳ مورخ ۱۳۸۱.۱۲.۲۸ شورای اقتصاد تأمین نماید.


ماده ۹ – شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور) موظف است تا پایان سال‌۱۳۸۳، امکانات لازم را (تأمین تجهیزات یا اعطای کمک‌) برای تبدیل ۳۵۰۰۰ دستگاه خودروی بنزینی موجود با اولویت خودروهای عمومی به گاز طبیعی فراهم نماید.


ماده ۱۰ – مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه‌ ، استاندارد اجباری قطعات و تجهیزات گازسوز کردن خودروها، خودروهای گازسوز (CNG) و جایگاه‌های عرضه‌ گاز طبیعی‌ (CNG) را با کمک و همکاری شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور) تدوین نماید و به تصویب شورای‌ عالی استاندارد برساند. استاندارد مزبور پس از تصویب لازم‌الاجراست‌.
شرکت‌ ملی نفت ایران در سال ۱۳۸۳ موظف است نسبت به تهیه و نظارت بر رویه‌های اجرایی و بازرسی استفاده از گاز طبیعی (CNG) اقدام نماید.


ماده ۱۱ ـ کلیه خودروهای نو و تبدیل شده به گاز طبیعی اعم از سبک و سنگین‌، باید دارای معاینه فنی (شامل‌ تجهیزات گازسوز) سالانه اجباری باشند. وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) با همکاری وزارت‌ نفت‌، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی نسبت به حسن اجرای موارد مذکور اقدام نماید.


ماده ۱۲ ـ برای تشویق صنایع خودرو سازی و صنایع سازنده قطعات خودرو به سمت گاز طبیعی و توسعه‌ جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده‌، وزارت بازرگانی مکلف است با هماهنگی وزارت صنایع و معادن‌، قطعات و مجموعه‌های وارداتی‌ (CNG) را اعم از خودروها و جایگاه‌های سوختگیری گاز طبیعی از پرداخت سود بازرگانی‌ با رعایت قوانین و مقررات مربوط معاف نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور