اساسنامه سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی (شرکت‌ مادرتخصصی‌) [مصوب ۱۳۸۳]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۴/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۶/۲۵

شماره‌: ۳۰۷۶۳ت۳۱۰۵۴ه
تاریخ: ۱۳۸۳/۶/۱۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳/۴/۲۸ بنا به پیشنهاد شماره ۲۷۱۸.۱۰۰.۰۲ مورخ ۱۳۸۳.۴.۲۱ وزارت مسکن و شهرسازی و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۴) قانون برنامه سوم‌ توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – و در اجرای مصوبه شماره ۳۵۱۰دش مورخ ۱۳۷۲.۶.۱۵ شورای‌ عالی اداری‌، اساسنامه سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی (شرکت مادرتخصصی‌) را به شرح زیر تصویب نمود:


فصل اول – کلیات و سرمایه

ماده ۱ – شرکت مادرتخصصی سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی که در این اساسنامه به‌ اختصار سازمان نامیده می‌شود، شرکتی است دولتی و وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی که دارای شخصیت‌ حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و این اساسنامه و به صورت سهامی‌ خاص اداره می‌شود.


ماده ۲ – مرکز اصلی سازمان تهران است‌.


ماده ۳ – مدت سازمان نامحدود است‌.


ماده ۴ – وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است‌:
۱- تهیه و اجرای طرح‌های ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی‌.
۲- فروش و اجاره دادن ساختمان و تأسیساتی که با سرمایه‌گذاری مستقل یا مشترک احداث می‌شود طبق‌ قوانین و مقررات مربوط‌.
۳- قبول خدمات مدیریت طرح و اجرای ساختمان و یا هرگونه خدمات فنی و مهندسی در قبال دریافت حق‌الزحمه‌.
۴- تحصیل اعتبار و وام از منابع مختلف اعم از داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط‌.
۵- سرمایه‌گذاری به منظور اجرای وظایف سازمان به طور مستقل و یا با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش عمومی‌ یا بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط‌.
۶- تجهیز منابع داخل و خارج به منظور سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مربوط به وظایف سازمان‌.
۷- خرید زمین و ساختمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط‌.
۸- اجرای سایر موارد ارجاعی یا تفویضی از طرف مجمع عمومی سازمان مرتبط با موضوع فعالیت سازمان و بارعایت این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط‌.

تبصره ـ
[الحاقی ۱۳۹۲/۴/۲] –
[اصلاحی ۱۳۹۳/۴/۴]
شرکت مجاز است با رعایت ماده (۵۶) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به استناد ماده (۸۳) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ـ، عملیات اجرایی قسمتی از پروژه های هر یک از طرح‌های تملک دارایی های سرمایه‌ای را که اعتبار آن از منابع عمومی دولت تأمین می شود برای اجرا به واحدهای استانی وزارت راه و شهرسازی واگذار و اعتبار مربوط را بر اساس ماده (۷۵) قانون محاسبات عمومی کشور ابلاغ نماید.


ماده ۵ – سرمایه سازمان مبلغ یک میلیارد و یکصد میلیون (۱.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است که به یازده هزارسهم یکصد هزار ریالی تقسیم شده و کلاً متعلق به دولت می‌باشد.


فصل دوم – ارکان سازمان


ماده ۶ – ارکان سازمان به شرح زیر است‌:
۱- مجمع عمومی
۲- هیأت مدیره
۳- بازرس (حسابرس‌)


ماده ۷ – اعضای مجمع عمومی سازمان عبارتند از:
۱- وزیر مسکن و شهرسازی (رییس مجمع عمومی‌)
۲- وزیر امور اقتصادی و دارایی
۳- وزیر صنایع و معادن
۴- وزیر بازرگانی
۵- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور


ماده ۸ – مجمع عمومی عادی سالی دو بار برای تصویب برنامه‌ها و بودجه سال بعد و اتخاذ تصمیم نسبت به‌صورتهای مالی سال قبل به دعوت رییس مجمع عمومی تشکیل می‌شود.
مجمع عمومی عادی ممکن است درصورت لزوم به طور فوق‌العاده نیز تشکیل گردد.


ماده ۹ – مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی به طور فوق‌العاده به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی‌، رییس هیأت مدیره و یا بازرس و به دعوت کتبی رییس مجمع عمومی تشکیل می‌شود.


ماده ۱۰ – جلسات مجامع عمومی با حضور حداقل سه عضو رسمیت یافته و تصمیمات جلسات مذکور نیز حداقل با سه رأی موافق معتبر است‌.


ماده ۱۱ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی به قرار زیر است‌:
۱- تعیین خط مشی کلی و اهداف برنامه‌های سازمان‌.
۲- رسیدگی به گزارش عملکرد سازمان و گزارش بازرس (حسابرس‌) و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی‌ و تقسیم سود ویژه‌.
۳- تصویب بودجه سالانه سازمان و تغییرات آن‌.
۴- عزل و نصب اعضای هیأت مدیره‌، به پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تعیین بازرس (حسابرس‌).
۵- تصویب تشکیلات سازمان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط‌.
۶- اتخاذ تصمیم نسبت به آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی و تغییرات بعدی آنها با رعایت‌ قوانین و مقررات مربوط و پیشنهاد به هیأت وزیران جهت تصویب آیین‌نامه‌های مالی‌، معاملاتی و استخدامی‌.
۷- اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و پیشنهاد به هیأت‌ وزیران جهت تصویب‌.
۸- تصویب ایجاد شعبه در داخل کشور پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
۹- بررسی و تأیید پیشنهاد تغییرات در مواد اساسنامه به منظور ارایه به هیأت وزیران برای تصویب‌.
۱۰- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال سازمان در چارچوب قانون و پیشنهاد به هیأت وزیران برای سیر مراحل بعدی‌.
۱۱- تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و با رعایت‌ مصوبات شورای حقوق و دستمزد.
۱۲- اتخاذ تصمیم درباره سایر مسائلی که در چارچوب وظایف سازمان در دستور جلسه قرار می‌گیرد.


ماده ۱۲ـ
[اصلاحی ۱۳۹۳/۲/۳]
[اصلاحی ۱۳۹۷/۱۰/۵]
هیأت مدیره سازمان از سه عضو تشکیل می شود. رییس هیأت مدیره توسط اعضای هیأت مدیره تعیین می شود. اعضای هیأت مدیره علاوه بر وظایف اصلی، سرپرستی قسمتی از امور سازمان را به تشخیص رییس هیأت مدیره به عهده خواهند داشت.


ماده ۱۳ – اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی برای مدت سه سال‌ انتخاب و منصوب می‌گردند و تا موقعی که عزل نشده و یا تجدید انتخاب به عمل نیامده است در مقام خود باقی‌ خواهند ماند و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع است‌. در صورت استعفا، فوت‌، بازنشستگی و یا عزل هر یک از اعضای‌ هیأت مدیره‌، جانشین آنان به ترتیب فوق تعیین می‌شود.

تبصره – رییس هیأت مدیره سازمان در حکم معاون وزیر مسکن و شهرسازی می‌باشد.


ماده ۱۴ – اعضای هیأت مدیره نمی‌توانند در مدت تصدی در سازمان هیچ‌گونه شغل موظف دیگر داشته‌ باشند و همچنین تصدی هر نوع سمت دیگر اعم از موظف و غیرموظف در سایر شرکتهای مادرتخصصی و شرکتهای زیرمجموعه آنها توسط هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان ممنوع است‌.


ماده ۱۵ – هیأت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه دارای اختیارات لازم برای اجرای وظایف مصرح در این اساسنامه از جمله وظایف زیر می‌باشند:
۱- انتخاب رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان‌.
۲- تهیه و پیشنهاد طرح تشکیلات سازمان به مجمع عمومی برای تصویب در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه‌.
۳- تهیه و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی و سایر آیین‌نامه‌ها به مجمع عمومی برای اتخاذ تصمیم‌.
۴- تصویب برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی بنا به پیشنهاد مدیرعامل‌.
۵- تهیه گزارش عملکرد، صورتهای مالی و همچنین بودجه سالانه سازمان برای اتخاذ تصمیم مجمع عمومی‌.
۶- تصویب و ابلاغ آیین‌نامه‌های داخلی و دستورالعملها و روشهای اجرایی سازمان با رعایت قوانین و مقررات‌ مربوط و این اساسنامه‌.
۷- پیشنهاد دریافت وام و اعتبار برای سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بودجه مصوب به مجمع‌ عمومی برای اتخاذ تصمیم‌.
۸- پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آن و استرداد دعاوی برای تصویب مجمع عمومی با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌.
۹- بررسی و پیشنهاد سرمایه‌گذاری به طور مستقل یا از طریق مشارکت با شرکتهای دولتی و غیردولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور اجرای وظایف سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مجمع عمومی‌ برای تصویب‌.
۱۰- انعقاد قراردادها در چارچوب وظایف محوله و قوانین و مقررات مربوط‌.
۱۱- تصویب ارایه خدمات مدیریت طرح و اجرای ساختمان و یا هرگونه خدمات فنی و مهندسی و تعیین‌حق‌الزحمه آن‌.
۱۲- تعیین کارمزد مناسب برای انجام وظایف مندرج در بندهای (۳) و (۷) ماده (۴) این اساسنامه‌.
۱۳- اتخاذ تصمیم نسبت به خرید هرگونه لوازم و اموال منقول و غیرمنقول که برای اجرای وظایف محوله لازم‌ باشد و همچنین معاوضه اموال و اراضی و ساختمانهای ملکی سازمان برای رفع نیاز اداری و تأسیساتی سازمان یا به منظور سرمایه‌گذاری در چارچوب قوانین و مقررات‌.
۱۴- تعیین قیمت برای فروش یا اجاره دادن ساختمانها و تأسیسات و محصولاتی که با سرمایه‌گذاری مستقل یا از طریق مشارکت احداث یا حادث شده‌اند.
۱۵- اتخاذ تصمیم در مورد هر موضوع دیگری که با رعایت مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مورد عمل‌ سازمان ضروری باشد.


ماده ۱۶ـ
[اصلاحی ۱۳۹۳/۲/۳]
[اصلاحی ۱۳۹۷/۱۰/۵]
جلسات هیأت مدیره با حضور رییس هیأت مدیره و حداقل یک نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا (حداقل دو رأی موافق) معتبر است و تصمیمات آن در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای هیأت مدیره حاضر در جلسه می­رسد.


فصل سوم – مدیر عامل


ماده ۱۷ – مدیرعامل سازمان بالاترین مقام اجرایی و اداری سازمان بوده و برای مدت سه سال از بین اعضای‌ هیأت مدیره یا خارج از آن توسط هیأت مدیره انتخاب می‌شود.
مدیرعامل می‌تواند رییس هیأت مدیره نیز باشد. مدیرعامل بر کلیه ادارات و قسمتهای سازمان ریاست داشته و مسؤول حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع‌ و اموال و سرمایه سازمان می‌باشد و برای اداره امور سازمان و اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره دارای هرگونه حقوق و اختیارات قانونی بوده و نمایندگی سازمان را در مقابل کلیه مقامات قضایی‌، کشوری‌، لشگری‌، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و اشخاص با حق توکیل غیر دارد و می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات‌ اجرایی و همچنین حق امضای خود را با حفظ مسؤولیت به هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا معاونین و سایرکارکنان سازمان واگذار نماید. موارد ذیل از وظایف مدیرعامل می‌باشد.
۱- اداره امور سازمان طبق اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط‌.
۲- اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره‌.
۳- عزل و نصب‌، ارتقا، اعطای پاداش و اضافه حقوق و مزایا و اضافه کار و اخذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی کارکنان سازمان طبق قوانین و مقررات مربوط‌.
۴- اعمال نظارتهای مالی و محاسباتی و حسابرسی نسبت به امور سازمان و بازرسی کلیه قسمتها و ادارات تابعه‌ مستقیماً یا با تفویض اختیار به اعضای هیأت مدیره یا کارکنان سازمان به مسؤولیت خود.
۵- اهتمام در تأمین رفاه کارکنان سازمان براساس قوانین و مقررات مربوط‌.
۶- انجام سایر وظایفی که به موجب این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط‌، به‌عهده مدیرعامل محول شده یا می‌شود.


ماده ۱۸ – امضای قراردادها و اسناد تعهدآور سازمان به امضای مدیرعامل و یکی از اعضای هیأت مدیره به‌ انتخاب هیأت مدیره می‌باشد. کلیه چکها علاوه بر امضای افراد یادشده به امضای ذی‌حساب و یا نماینده وی نیز خواهد رسید.


فصل چهارم – بازرس قانونی (حسابرس‌)


ماده ۱۹ – بازرس (حسابرس‌) سازمان که سازمان حسابرسی یا از حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی‌ موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ـ مصوب ۱۳۷۲ – می‌باشد، بر اجرای مقررات این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط نظارت داشته و صورتهای مالی سازمان را رسیدگی و گزارشات لازم را جهت‌ مجمع عمومی تهیه می‌نماید و نیز کلیه وظایف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت به‌ عهده بازرس محول‌ است انجام می‌دهد. بازرس نسخه‌ای از گزارش خود را حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به مقامات و مراجع‌ ذی‌ربط ارایه می‌نماید. بازرس با اطلاع رییس هیأت مدیره حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدون‌ اینکه در عملیات اجرایی دخالت کند و یا انجام وظایفش موجب وقفه در عملیات سازمان شود.


فصل پنجم – منابع مالی و سایر مقررات


ماده ۲۱ – منابع مالی و درآمدی سازمان عبارت است از:
۱- حق‌الزحمه دریافتی از اعتبارات تخصیص یافته به هر یک از طرح‌های تملک دارایی در دست اجرای‌ سازمان که حق‌الزحمه مذکور به پیشنهاد هیأت مدیره و تأیید مجمع عمومی توسط هیأت وزیران تعیین می‌گردد.
۲- کمکهای نقدی و غیرنقدی دولت و همچنین کمکهای دولت که در بودجه سالیانه کل کشور منظور می‌شود.
۳- حق‌الزحمه‌های حاصل از انجام و ارایه خدمات فنی و مهندسی‌.
۴- درآمد حاصل از سرمایه‌گذاریهای مستقل یا مشترک و سایر درآمدهای سازمان‌.


ماده ۲۲ – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه همان سال پایان می‌یابد.


ماده ۲۳ – حسابهای سازمان در پایان اسفندماه بسته می‌شود. صورتهای مالی باید هر سال در موعد قانونی به‌بازرس تسلیم شود.


ماده ۲۴ – در مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است طبق قوانین و مقررات مربوط عمل خواهد شد.


ماده ۲۵ – سازمان از نظر سیاستها و برنامه‌ها و فعالیتهای توسعه و بهره‌برداری تابع ضوابط و مقررات وزارت‌ مسکن و شهرسازی است‌.


این اساسنامه به موجب نامه شماره ۸۳.۳۰.۸۳۴۳ مورخ ۱۳۸۳.۶.۵ شورای نگهبان به تأیید شورای یادشده رسیده است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور