آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین‌ [۱۳۸۳]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۴/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۴/۲۸

[به موجب ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین‌، مصوب ۱۳۹۱ لغو شده است.]


شماره‌: ۱۸۷۳۲ت۲۹۶۴۷ه
تاریخ: ۱۳۸۳.۰۴.۱۴

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۴.۱۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری‌، وزارت امور اقتصادی و دارایی‌، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۶۳) قانون‌ وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب ۱۳۷۳ ـ آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را به‌ شرح ذیل تصویب نمود:


ماده ۱ ـ بهای خدمات موضوع بند “الف‌” ماده مذکور به شرح جدول شماره (۱) پیوست‌ (۱) تعیین می‌شود.

تبصره ۱ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۵/۱۹]
شرکت فرودگاههای کشور از مقامات‌، میهمانان و مسافران خارجی که از پاویونهای فرودگاههای کشور استفاده می‌کنند، مبالغ مندرج در جدول شماره (۱) را دریافت می‌نماید.

تبصره ۲ ـ مقامات‌، میهمانان و مسافران تبعه کشورهای خارجی که از پاویونهای فرودگاههای کشور استفاده‌می‌کنند و به‌طور متقابل از شخصیتها و مقامات جمهوری اسلامی ایران وجهی دریافت نمی‌کنند، از پرداخت مبالغ‌ مزبور معاف هستند. فهرست کشورهای خارجی موضوع این تبصره به طور سالانه توسط وزارت امور خارجه‌ مشخص می‌گردد.

تبصره ۳ ـ معادل ریالی مبالغ ارزی مذکور در جدول شماره (۱)، بر حسب نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه و دریافت می‌گردد.

تبصره ۴ ـ میهمانان دولت جمهوری اسلامی ایران‌، میهمانان رسمی و میهمانان نیروهای مسلح در حدود مفاد بند “ج‌” ماده (۶۳) قانون از پرداخت وجوه موضوع این ماده معاف می‌باشند.

تبصره ۵ ـ کودکان زیر ۱۲ سال در حدود مفاد بند “ج‌” ماده (۶۳) قانون از پرداخت بهای خدمات موضوع این‌ ماده‌، معاف هستند.

ماده ۲ ـ بهای خدمات فرودگاهی و پروازی موضوع بند “ب‌” ماده مذکور به شرح جداول شماره (۲)، (۳) و (۴) پیوست این آیین‌نامه تعیین می‌شود.

ماده ۳ ـ مبنای محاسبه وزن هواپیما، وزن مندرج در گواهینامه معتبر صلاحیت پرواز می‌باشد.

ماده ۴ ـ کلیه هواپیماهایی که در مالکیت یا اجاره اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی هستند، مشروط بر اینکه‌ مرکز فعالیت آنها در ایران باشد، مشمول پرداخت معادل ریالی
مبالغ تعیین شده در جدول شماره (۲) پیوست این‌ آیین‌نامه بر حسب نرخ ارز اعلام شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

ماده ۵ ـ آن‌ دسته از هواپیماهای باری که با پرواز برنامه‌ای یا غیربرنامه‌ای جهت صدور هر نوع کالای تولید شده‌ در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند، ۵۰% بهای خدمات فرودگاهی و پروازی مندرج در این آیین‌نامه را پرداخت‌ خواهند نمود.

ماده ۶ ـ سازمان هواپیمایی کشوری با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی‌، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حسب شرایط اقتصادی و کیفیت خدمات ارایه شده هر سه‌ سال نسبت به تغییر نرخهای تعیین شده در جداول فوق‌الذکر پیشنهاد لازم را به هیأت دولت ارایه نماید.

ماده ۷ ـ هواپیماهای دولتی اعم از نظامی و غیرنظامی که حسب مجوزهای خاص صادر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری‌، غیر از انجام وظایف اختصاصی خود، به تصدی امر حمل و نقل مسافر، بار و محمولات پستی‌ به صورت تجاری مبادرت می‌ورزند، مشمول پرداخت بهای خدمات مقرر در این آیین‌نامه می‌باشند.

ماده ۸ ـ مدیریتهای ذی‌ربط در فرودگاههایی‌که توسط مؤسساتی غیر از شرکت فرودگاههای کشور اداره می‌شوند، موظفند بهای خدمات موضوع بند (۱) جدول شماره (۲) را طبق
تعرفه‌های تعیین شده در جدول و ضوابط این آیین‌نامه حسب مورد اعم از هواپیماهای خارجی یا داخلی به صورت ارز معتبر یا ریال دریافت و به‌ حساب درآمدهای شرکت فرودگاههای کشور واریز نمایند.

ماده ۹ ـ در مواردی که هواپیما بدون دلایل موجه قانونی یا بدون ضرورت (به تشخیص سازمان هواپیمایی‌کشوری‌) بیش از یک ماه در فضای باز توقف نماید و از طرف مالک یا متصدی حمل و نقل و یا بهره‌بردار یا خلبان‌هواپیما ترتیب پرداخت بهای خدمات مقرر در این تصویبنامه داده نشود، شرکت فرودگاههای کشور مجاز استطبق مقررات هواپیمایی با مجوز مراجع صالح اقدام لازم را به‌عمل آورد.

ماده ۱۰ ـ موارد زیر از پرداخت مبالغ مندرج در جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه معاف می‌باشند:
الف‌) هواپیماهای اختصاصی متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح که به منظور غیربازرگانی پرواز می‌نمایند.
ب‌) هواپیماهای اختصاصی رؤسای کشورها یا مقامات دولتی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت‌ شده‌اند.
ج‌) هواپیماهایی که بنا به توصیه یکی از سازمانهای دولتی ایران به منظور همکاری نظامی یا اقتصادی یا کشاورزی و نظایر آن مبادرت به پرواز با اهداف غیرانتفاعی در فرودگاههای ایران می‌نمایند.
د) هواپیماهایی که بنا به موافقت مقامات ذی‌صلاح کشور به منظور تجسس و نجات در موارد بروز سانحه درایران پرواز می‌نمایند.
ه) پروازهای آزمایشی که بنا به دستور سازمان هواپیمایی کشوری به منظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما انجام‌ می‌گیرد.
و) پروازهایی که بنا به دستور مقامات صلاحیتدار ایران به منظور کنترل پرواز از آنها استفاده می‌شود.

ماده ۱۱ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۵/۱۹]
وجوه حاصل از اجرای این آیین‌نامه بر طبق ماده (۵۵) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـمصوب ۱۳۸۰ کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ـ براساس تعرفه‌های مندرج در جداول‌ پیوست به حساب مفتوحه در خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام شرکت فرودگاههای کشور واریز می‌شود.

ماده ۱۲ ـ شرکتهای حمل و نقل هوایی ایرانی که مرکز فعالیتهایشان در ایران می‌باشد، در پروازهای داخلی از تخفیفهای زیر در بندهای (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۵) جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه بهره‌مند خواهند شد:
الف‌) فرودگاههای استان تهران (فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی «ره‌»)، کیش و قشم به میزان ۲۰% تخفیف‌.
ب‌) فرودگاههای مشهد، اصفهان‌، شیراز، تبریز، بندرعباس و کرمان به میزان ۴۰% تخفیف‌.
ج‌) فرودگاههای اهواز، آبادان‌، یزد، ارومیه‌، ساری‌، رشت و کرمانشاه به میزان ۶۰% تخفیف‌.
د) فرودگاههای مراکز سایر استانها و همچنین فرودگاههای شهرستانهای غیرمرکز استان به میزان ۸۰% تخفیف‌.

تبصره ـ شرکتهایی که هواپیماهای خود را خارج از ایستگاه اصلی (Base) مصوب در مجوز اخذ شده ازسازمان هواپیمایی کشوری پارک می‌نمایند، مشمول هیچ‌گونه تخفیفی نخواهند بود.

ماده ۱۳ ـ شرکت فرودگاههای کشور مجاز است با نظر وزیر راه و ترابری در موارد ضروری و به منظور جلب‌پروازهای بیشتر و افزایش درآمد تا سی درصد (۳۰%) بهای خدمات جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه را به‌ نسبت افزایش پروازها سالیانه کاهش دهد، به نحوی که این تخفیف برای کلیه شرکتهایی که تعداد پروازشان مساوی‌ است‌، یکسان عمل شود.

ماده ۱۴ ـ تشخیص حداقل و حداکثرهای مندرج در این آیین‌نامه و جداول پیوست با سازمان هواپیمایی‌ کشوری است‌.

ماده ۱۵ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۵/۱۹]
شرکتهای هواپیمایی مکلفند حداکثر سه ماه پس از وصول صورتحساب بهای خدمات فرودگاهی و هوانوردی‌، نسبت به واریز آن به حساب مفتوحه در خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام شرکت فرودگاههای کشور اقدام نمایند.

تبصره ـ در صورت عدم پرداخت بموقع مبالغ مندرج در ماده (۱۵) این آیین‌نامه توسط شرکتهای هواپیمایی‌ استفاده کننده‌، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور مجاز به انجام اقدامات زیر خواهند بود:
الف‌: ارسال دو بار اخطار کتبی به فاصله پانزده روز.
ب‌: تعلیق صدور کلیه مجوزهای پروازی یک‌ ماه پس از ارسال آخرین اخطار کتبی به پیشنهاد شرکت‌ فرودگاههای کشور و توسط سازمان هواپیمایی کشوری‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور