آیین‌نامه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۴/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۴/۱۳

شماره‌: ۱۷۶۲۳ت۳۰۴۰۹ه
تاریخ : ۱۳۸۳/۰۴/۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳/۴/۷ به استناد اصول (۱۳۴) و (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، به منظور هماهنگی اجرایی کلیه دستگاهها و اعمال مدیریت عالی مؤثر بحران در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه‌، آیین‌نامه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه که در این آیین‌نامه به اختصار” ستاد” نامیده می‌شود، به ریاست معاون اول رییس جمهور با عضویت وزرای کشور، مسکن و شهرسازی‌، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌، رییس ستاد کل نیروهای مسلح‌، رؤسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران‌، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و دو نفر متخصص به انتخاب رییس‌ ستاد تشکیل می‌گردد.

تبصره ـ از وزیر یا وزرای ذی‌ربط یا رییس سازمانهای مستقل‌، حسب مورد در جلسات دعوت به‌عمل خواهد آمد.


ماده ۲ ـ وظایف ستاد به شرح زیر است‌:
الف ـ تعیین وظایف دقیق و نقش وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی‌، نهادهای عمومی غیردولتی‌، سازمانها و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های‌ گروهی و تشکل‌های مدنی و مردمی و هماهنگی جهت ایجاد آمادگی‌، پیش‌بینی‌، پیشگیری و آموزش مردم و چگونگی تأمین منابع مالی و تدارکاتی و سایر امور مربوط و نیز تصویب آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی موارد یادشده‌.

ب ـ تصویب قاعده‌های دریافت سریع اطلاعات مربوط به حوادث و سوانح غیرمترقبه (بحران‌) و چارچوب‌های اطلاع‌رسانی سریع و تسهیل شده در این موارد.

ج ـ اطلاع‌گیری سریع در کلیه موارد وقوع یا محتمل‌الوقوع بودن حوادث و سوانح غیرمترقبه داخل بحران و مشخص کردن نحوه اطلاع‌رسانی به مسؤولان حکومتی‌، دولتی‌، رسانه‌ها و جامعه‌.

د ـ تصویب درجه‌بندی بحرانها در زمینه انواع حوادث و سوانح غیرمترقبه‌.

ه ـ اتخاذ تصمیم درباره اقدامات احتیاطی پس از دریافت اطلاعات مبنی بر احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه‌ ( بحران‌).

و ـ تشخیص حالت اضطرار در موقع بحران توسط ستاد و اعلام وضعیت بحران در سطح ملی و تشخیص‌ ضرورت درخواست کمکهای مردمی داخلی و کمکهای خارجی و هماهنگی‌های لازم‌.

ز ـ اعلام فاجعه ملی توسط رییس ستاد.

ح ـ تعیین فرماندهی عملیات مقابله با بحران ملی در موارد ضرورت متناسب با شرایط بحران و ابلاغ به کلیه‌ دستگاههای دولتی و حکومتی‌، نهادهای عمومی غیردولتی‌، سازمانها و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم‌ ذکر نام است‌، نیروهای نظامی و انتظامی‌.
ط ـ راهبری عالی و نظارت و ارزیابی عملکرد مدیریت بحران‌، ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه و حسن اجرای‌ طرح جامع امداد و نجات کشور.
ظ ـ تصویب سیاستهای تبلیغاتی و تعیین چگونگی برنامه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی سازمان صدا و سیمای‌ جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های گروهی و نقش آنها قبل از وقوع بحران و یا در شرایط بحران‌.

تبصره ۱ ـ اختیاراتی که در قوانین در موارد یادشده به‌عهده هیأت وزیران محول شده است (از جمله ماده‌(۴۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ ـ و ماده‌(۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ و قانون تشکیل کمیته ملی کاهش اثرات بلایای‌ طبیعی و سایر قوانین‌) بر اساس اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به وزرای عضو ستاد تفویض‌ می‌شود.
ملاک اعتبار مصوبات موافقت اکثریت وزرای عضو ستاد است که در صورت تأیید رییس جمهور با رعایت‌ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیأت دولت قابل ابلاغ می‌باشند.

تبصره ۲ ـ معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد بنا به پیشنهاد رییس جمهور به عنوان نماینده ویژه موضوع‌ اصل (۱۲۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز نماینده رییس جمهور در اصل (۱۲۶) قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران (درخصوص امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه مربوط به وظایف ستاد) تعیین می‌گردد. همچنین رییس ستاد و در غیاب وی قائم‌مقام رییس ستاد که توسط رییس ستاد تعیین می‌شود، می‌تواند در موارد اضطرار و عدم امکان تشکیل به موقع ستاد رأساً تصمیمات اجرایی مربوط به موارد موضوع این ماده را اتخاذنماید.

تبصره ۳ ـ قائم‌مقام رییس ستاد همتراز مقامات موضوع بند (ج‌) تبصره (۲) ماده (۱) قانون نظام هماهنگ‌ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب ۱۳۷۰ ـ می‌باشد.


ماده ۳ ـ تصمیمات ستاد و رییس ستاد در چارچوب وظایف مندرج در ماده (۲) این آیین‌نامه برای کلیه‌ دستگاههای دولتی و دستگاههای تحت پوشش قوای سه‌گانه و مؤسساتی که شمول قوانین و مقررات بر آنها مستلزم‌ ذکر نام است و نیز مؤسسات عمومی غیردولتی (از جمله دستگاههای تحت نظر مقام معظم رهبری‌) و نیروهای‌ مسلح با عنایت به اذن فرماندهی کل قوا موضوع نامه شماره ۱.۷۱۴۶ مورخ ۱۳۸۳.۳.۳۱ دفتر مقام معظم رهبری‌ لازم‌الاجرا خواهد بود.


ماده ۴ ـ مسؤولیت پیگیری تصمیمات ستاد برعهده رییس ستاد و دبیرخانه آن است‌.


ماده ۵ ـ دستگاهها و سازمانها و مقامات مسؤول در زمینه حوادث و سوانح غیرمترقبه (بحرانها) و ستادحوادث و سوانح غیرمترقبه موضوع ماده (۶) طرح امداد و نجات کشور در چارچوب وظایف و اختیارات طرح‌ جامع امداد و نجات کشور، موضوع تصویبنامه شماره ۲۲۸۲ت‌۲۴۴۱۲ه مورخ ۱۳۸۲.۱.۲۳ و اصلاحات‌ بعدی آن به فعالیت خود ادامه خواهند داد.


ماده ۶ ـ دبیرخانه ستاد در نهاد ریاست جمهوری تشکیل می‌گردد. دبیر ستاد توسط معاون اول رییس جمهور تعیین می‌شود و مسؤولیت دبیرخانه و اطلاع‌گیری و اطلاع‌رسانی فوری در مورد بروز یا احتمال وقوع حوادث‌ طبیعی و سوانح غیرمترقبه (بحران‌) را برعهده خواهد داشت‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور