اتخاذ تصمیماتی ‌در خصوص ‌تولید و صادرات‌ میگوی‌ پرورشی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۱/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۳/۲۳

شماره‌ : ۱۴۱۳۷ت۲۹۲۷۳ه
تاریخ : ۱۳۸۳.۰۳.۲۳

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۱.۳۰ بنا به پیشنهاد شماره .۹۱.۰۱۱م مورخ ۱۳۸۳.۱.۱۸ وزارت‌ جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا سالانه‌سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید و صادرات میگوی پرورشی با نرخ تسهیلات بخش کشاورزی که سالانه به‌تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد، تأمین گردد.

تبصره – میزان اعتبار مورد نیاز همه ساله براساس اهداف کمی برنامه توسط وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی‌ و به وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعکس خواهد شد.

۲- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی مابه‌التفاوت نرخ کارمزد تسهیلات پرداختی به زنجیره تولید و صادرات میگوی پرورشی با
نرخ تسهیلات پرداختی حساب ذخیره‌ ارزی را در لایحه بودجه سنواتی پیش‌بینی و تأمین نماید.

۳- واحدهای زنجیره تولید و صادرات به صورت مستقیم و یا از طریق سایر شرکتها می‌توانند نسبت به دریافت‌ تسهیلات مالی و اعتباری ارزی از بانکها و مؤسسات مالی خارجی اقدام نمایند.
صدور ضمانتنامه از سوی بانکها و یا صندوق ضمانت صادرات به شرط اینکه مسؤولیتی را متوجه دولت‌ ننماید، بلامانع خواهد بود.

۴- وزارت جهاد کشاورزی (شرکت سهامی شیلات ایران‌) موظف است نسبت به تهیه طرح جامع توسعه پایدار پرورش میگو متضمن اهداف ارتقای سطح بهره‌وری از عوامل و نهاده‌های تولید، بهبود مدیریت و ارتقای مهارت‌ تولیدکنندگان و دستیابی به تنوع گونه‌ای در پرورش میگو و بهره‌برداری از پتانسیلهای مناطق ساحلی با هماهنگی‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام و در سال اول برنامه چهارم اجرا نماید.

۵- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است نسبت به اعمال اولویت در تأمین اعتبارات مورد نیازطرح جامع توسعه پایدار پرورش میگو و تأمین منابع مورد نیاز برای تأمین وجوه اداره شده و نیز خدمات زیربنایی‌ مجتمعهای تکثیر و پرورش میگو به ویژه برق‌، مخابرات‌، آب شرب و جاده دسترسی اقدام نماید.

۶- وزارت جهاد کشاورزی (شرکت سهامی شیلات ایران‌) موظف است نسبت به ساماندهی مدیریت‌ نگهداری و بهره‌برداری از مجتمعهای پرورش میگو با تأکید بر افزایش سطح مشارکت بهره‌برداران اقدام نماید.

۷- وزارت بازرگانی موظف است با انجام اقدامات زیر نسبت به ایجاد فرصتهای مناسب برای بازاریابی وتوسعه بازار صادرات میگو اقدام نماید:
الف – حمایت از حضور صادرکنندگان در نمایشگاههای تخصصی و بازرگانی بین‌المللی‌.
ب – پیشنهاد تأمین و تخصیص یارانه صادراتی برای صادرکنندگان متناسب با هزینه تولید و تورم داخلی درکوتاه مدت برای افزایش قدرت رقابت صادرکنندگان در بازار جهانی به شورای اقتصاد.
ج – انجام اقدام لازم به منظور کاهش تعرفه سود و حقوق بازرگانی در کشورهای هدف صادرات و گسترش‌بازارهای جدید صادراتی در قالب موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد و به صورت متقابل‌.

۸- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به منظور حمایت از پیشگامان صنعت میگوی پرورشی (زنجیره تولید و صادرات‌) تمهیدات لازم را جهت تأمین هزینه امهال (سود و کارمزد) تسهیلات بانکی پرداخت شده به سررسید سالهای ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ و همچنین جبران خسارت پرورش‌دهندگان میگو در استان خوزستان (سالهای ۱۳۸۰ و۱۳۸۱) انجام خواهد داد.

تبصره – دوره امهال همراه تجمیع مانده بدهی با تقسیط آن به سقف دوران بازپرداخت افزوده خواهد شد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور