آیین‌نامه هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۲/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۴/۰۱

1775/دش – ۱۳۸۳/۳/۲۴

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات ۵۳۷ و ۵۳۸ مورخ ۱۵ و ۲۹/۲/۱۳۸۳ آیین‎نامه هیئت نظارت و بازرسی را به این شرح تصویب کرد:

در اجرای بند ۲۸ وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی (ابلاغیه شماره ۳۶۰۳/دش مورخ ۲/۹/۱۳۷۶) و به منظور نظارت و پی‎گیری مستمر بر اجرای مصوبات این شورا و انجام وظایف پیش‎بینی شده در این آیین‎نامه، «هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی» که در این آیین‎نامه به اختصار «هیئت» نامیده می‎شود، تشکیل می‎گردد.

ماده ۱ ـ وظایف:

۱ـ نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و پی‎گیری اجرای آن.

۲ـ بررسی سالانه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی به منظور بهبود فرآیند اجرا و ارتقای میزان تأثیرگذاری آنها.

۳ـ تهیه اطلاعات لازم درباره افرادی که صلاحیت آنها باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد (به استثنای رؤسای دانشگاه‎ها)

تبصره: نحوه انتخاب و تأیید رؤسای دانشگاه‎ها براساس مصوبه جلسه ۴۴۱ و ۴۵۹ شورای عالی خواهد بود.

۴. حل اختلافات ناشی از اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستگاه‎های فرهنگی کشور با درخواست آنها.

تبصره: ادارات و مراکز ارزیابی، بازرسی و نظارت مستقر در دستگاه‎های فرهنگی کشور که مسؤول امور مزبور در دستگاه ذی‎ربط می‎باشند، موظفند ضمن پاسخگویی به استعلام‎های هیئت نظارت و بازرسی، یک نسخه از گزارش نهایی خود در موضوعات مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی را به این هیئت ارسال نمایند.

۵. رسیدگی به شکایاتی که از دستگاه‎های فرهنگی کشور و یا در خصوص مسائل فرهنگی جامعه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا رئیس آن ارجاع می‎شود با در نظر گرفتن شأن و جایگاه شورای عالی.

۶. انجام کلیه موارد دیگری که در چارچوب وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی از جانب این شورا و دبیر آن به هیئت نظارت و بازرسی ارجاع می‎شود.

تبصره: یک نسخه از کلیه گزارش‎ها، پیشنهادها و شکواییه‎هایی که به هر صورت به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‎ها و شوراهای اقماری آن واصل می‎شود و ارتباط موضوعی با وظایف و اختیارات شورای عالی یا هیئت نظارت و بازرسی دارند در اختیار هیئت قرار می‎گیرند.

ماده ۲ـ ترکیب اعضا:
۱. رئیس هیئت
۲. چهارنفر صاحب‎نظر با انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳. نمایندگان دستگاه یا دستگاه‎های ذی‎ربط (حسب مورد) با حق رأی

تبصره ۱: رئیس هیئت به پیشنهاد دبیر شورای عالی و تأیید این شورا برای مدت چهار سال انتخاب می‎شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

تبصره ۲: احکام رئیس و اعضای بند ۲ توسط رئیس شورای عالی صادر می‎شود.

تبصره ۳: نمایندگان دستگاهها برای حضور در جلسات هیئت،‌ باید در سطح معاون آن دستگاه باشند.

تبصره ۴: مدت عضویت اعضای بند ۲، چهار سال می‎باشد و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

این آیین‎نامه در ۲ ماده و ۷ تبصره در جلسات شماره ۵۳۷ و ۵۳۸ مورخ ۱۵ و ۲۹/۲/۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب آن، آیین‎نامه سابق هیئت و سایر مصوبات مربوط کان ‎لم‎ یکن می‎ باشد.

سیدمحمد خاتمی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی