ضرورت گسترش شوراهای حل اختلاف

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۲/۲۳

شماره ۲۵۶۳/۸۳/۱ ـ مورخ ۱۳۸۳/۲/۲۳

 رئیس کل دادگسترى استان…

۱. اهمیت شوراهاى حل اختلاف در افزایش مشارکت مردمى و حل و فصل دعاوى و اختلافات و ایجاد رضایت‌مندى مردم و جلوگیرى از اطاله دادرسى بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

۲ . بر اساس گزارش اداره کل شوراهاى حل اختلاف، آن استان تا اسفند ماه سال ۱۳۸۲ تعداد… شوراى حل اختلاف راه‏‌اندازى نموده است.

۳ . اولویت در احیاى شوراها با مراکز استان و شهرهاى بزرگ است و لازم است در مقابل ورود هر ۲۰۰ پرونده به دادگسترى یک شورا ایجاد شود.

۴ . شوراها را مى‏توان به گونه‌‏اى برنامه‌‏ریزى نمود که در یک محل، چندین شورا با ساعات کارى کمتر (مثلاً دو ساعت در روز) به ترتیب مشغول به کار شوند. همچنین سعى شود شوراهاى تخصصى و صنفى ایجاد گردد و از افراد واجد شرایط و متخصّص در هر صنف یا دستگاه جهت تشکیل شوراهاى خاص استفاده شود.

۵ . به پیوست، جدول زمان‏بندى شده راه‌اندازى شوراهاى آن استان در سال ۱۳۸۳ ابلاغ مى‏گردد. لازم است جدول به طور کامل و دقیق و بر مبناى نیازمندى‌‏هاى حوزه‏‌هاى قضایى تکمیل شده به نحوى که در انتهاى سال جارى تعداد شوراهاى حل اختلاف راه اندازى شده در سطح استان به تعداد… برسد.

۶ . تعداد ابلاغى در بند ۵ حداقل تعداد شوراهایى است که مى‌‏بایستى تا آخر سال جارى راه‌‏اندازى گردند ولیکن چنانچه شرایط حوزه‌‏هاى قضایى آن استان ایجاب نماید، مى‌‏توان علاوه بر برنامه ابلاغى تعداد شوراهاى مازاد را نیز در ستون ماقبل آخر درج و بر برنامه‌‏هاى پیش‏بینى شده اضافه نمایید.

۷ . لازم است جدول پیوستى تا تاریخ ۳۰/۳/۱۳۸۳ تکمیل گردیده و پس از امضا توسط رئیس کل دادگسترى استان به معاونت طرح‏ها و برنامه‏‌هاى قوه ارسال گردد.

۸ . لازم است با توجه به تصویب تشکیلات مبنى بر در نظر گرفتن یک معاون براى رئیس کل به عنوان معاون در امور شوراهاى حل اختلاف، سریعاً یک نفر معرفى گردد تا ابلاغ ایشان صادر شود.

سید محمود هاشمى شاهرودى‏ – رئیس قوه قضاییه‏