قانون تأسیس سازمان صنایع دستی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۲/۲۶

‌ماده واحده – به‌منظور تمرکز در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در زمینه حفظ‌ و احیاء، ترویج و توسعه کمی و بهبود کیفی صنایع دستی کشور و ایجاد هماهنگی و‌ برنامه‌ریزی در امر آموزش، تحقیقات، حمایت، هدایت، استفاده از امکانات و نیروی‌ انسانی موجود، «‌سازمان صنایع دستی ایران» که در این قانون به اختصار «‌سازمان» نامیده‌ می‌شود، به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت صنایع و معادن تشکیل می‌شود.

‌تبصره ۱ – وظایف حاکمیتی شرکت مادر تخصصی سازمان صنایع دستی ایران و‌ امکانات و اموال مرتبط، بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارائی،‌ صنایع و معادن و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به سازمان صنایع دستی ایران‌ منتقل می‌شوند.

‌تبصره ۲ – وظایف و کلیه امکانات واحدهای دستگاههای دولتی که درخصوص‌ موضوعات مندرج در این ماده واحده فعالیت می‌نمایند از دستگاه فعلی منتزع و به‌ سازمان منتقل می‌شوند. کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور، وزارت صنایع و معادن ودستگاه ذی‌ربط اجرای‌ این‌ تبصره‌ را برعهده خواهند داشت.

‌تبصره ۳ – اساسنامه و وظایف تفصیلی سازمان، بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و‌ معادن و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ظرف سه ماه به تصویب هیأت وزیران‌ خواهد رسید.

[اساسنامه سازمان صنایع دستی ایران]

‌تبصره ۴ – سازمان مشمول مقررات اداری و استخدامی حاکم بر وزارت صنایع و‌ معادن خواهد بود.

‌تبصره ۵ – صنعت فرش دستباف از شمول این قانون مستثنی خواهد بود.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ‌ بیست و ششم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ ۱۳۸۳.۲.۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.‌