اتخاذ تصمیماتی در خصوص حمایت از صادرات غیرنفتی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۱/۲۰

شماره‌ : ۱۶۳۶ت۳۰۲۵۴ه
تاریخ : ۱۳۸۳.۰۱.۲۰

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۱.۹ بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

۱ـ با توجه به روند رشد صادرات غیرنفتی در سالهای اخیر به ویژه رشد مطلوب صادرات در سال ۱۳۸۲ و اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف صادراتی برنامه سوم توسعه‌، وزارتخانه‌های بازرگانی‌، صنایع و معادن‌ و جهاد کشاورزی با همکاری تشکلهای صادراتی‌، تلاش همه‌جانبه‌ای برای دستیابی به هدف ۸۳۵۰ میلیون دلار صادرات کالا در سال ۱۳۸۳ معمول دارند. همچنین تحقق دو میلیارد دلار از هدف صادراتی فوق برعهده بخش‌ پتروشیمی بوده و اهداف کمی و سهم هر یک از بخشهای صنعت‌، معدن‌، کشاورزی‌، فرش و صنایع دستی در تحقق‌هدف فوق نیز توسط دبیرخانه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی تعیین و اعلام خواهد شد.

۲ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخصوص تأمین کسری منابع مالی مربوط به جوایز و هزینه‌های‌ اجرایی برنامه‌های جهش صادراتی در سال ۱۳۸۲ اقدامات لازم را به عمل آورد.

۳ـ در جهت افزایش سرمایه و تأمین منابع مالی مورد نیاز بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت‌ صادرات ایران که در زمینه پشتیبانی صادرات غیرنفتی کشور فعالیت می‌نمایند، مذاکرات لازم فی‌مابین وزارت بازرگانی‌، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام دهند و راهکار مناسب و فوری برای تحقق این هدف به رییس جمهور منعکس گردد.

۴ـ با توجه به مصوبات هیأت وزیران‌، وزارت بازرگانی در اسرع وقت نسبت به ثبت سفارش واردات‌ خودروهای سنگین به ویژه کامیونهای یخچال‌دار اقدام نموده و در جهت حل مشکل صادرات کالاهای فسادپذیر به‌ویژه توسعه صادرات میوه و تره‌بار و گل و گیاه‌، واردات کامیون و کانتینرهای سردخانه‌دار با استانداردهای‌ بین‌المللی آزاد شود.

۵ ـ به منظور حل مشکل ماشین‌آلات و تجهیزات بخش معدن و توسعه صادرات محصولات و فرآورده‌های‌ معدنی‌، کمیسیون ماده (۱) قانون مقررات صادرات و واردات با دعوت از نماینده اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در جهت کاهش نرخ سود بازرگانی و حقوق ورودی و همچنین افزایش‌ محدودیت پنج سال ساخت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی اقدام نماید.

۶ـ دبیرخانه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌ توسعه صادرات ایران در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای واردات ماشین‌آلات سنگین معدنی‌ بررسیهای لازم را معمول و تصمیمات خود را اعلام نماید.

۷ـ در راستای حمایتهای غیرمستقیم از صادرات غیرنفتی‌، ضمن استمرار سیاست پرداخت جوایز صادراتی درسال ۱۳۸۳، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور علاوه بر هزار میلیارد ریال اعتبارات صادراتی‌، در زمینه اعطای‌کمک سود به تسهیلات بانکی سرمایه در گردش صادرکنندگان به نحوی که نرخ سود این تسهیلات به حدود ۱۰ درصد کاهش یابد، پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورده و در سال ۱۳۸۳ نیز حتی‌الامکان اعتباراتی را به این منظور تخصیص دهد.

۸ ـ به منظور توسعه مبادلات تجاری با کشور عراق‌، گمرکات رسمی کشور در مناطق مرزی ایران و عراق افزایش‌یابد.

۹ـ وزارت بازرگانی با همکاری وزارت کشور، وزارت امور خارجه‌، گمرک ایران و دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت‌ملی بررسیهای لازم را درخصوص افزایش مرزهای رسمی ایران و عراق به عمل آورده و نتیجه را به فوریت به‌ رییس‌جمهور منعکس نماید.

۱۰ـ گمرک ایران به منظور دقیق‌تر شدن آمار صادرات غیرنفتی کشور، آمار صادرات بازارچه‌های مرزی و ردیف‌ سایر کالاها را به تفکیک بخشهای صنعت‌، معدن‌، کشاورزی و گروههای کالایی مربوط در گزارشهای آماری‌ صادرات اعلام نماید.

۱۱ـ وزارت بازرگانی درخصوص تأسیس دفاتر وشعب سازمان توسعه تجارت ایران در بازارهای هدف و همچنین استقرار رایزنهای بازرگانی در خارج از کشور اهتمام جدی به عمل آورده و وزارت امور خارجه نیزهمکاری کامل را در این زمینه با وزارت بازرگانی معمول دارد.

۱۲ـ دبیرخانه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی با اخذ آمار و اطلاعات لازم از گمرک ایران افزایش حمایت‌ در زمینه صادرات غیرنفتی را که با استرداد به موقع سود بازرگانی و حقوق ورودی صورت پذیرفته است‌، در آمارهای رسمی صادرات اعلام نماید.

۱۳ـ وزارت بازرگانی علاوه بر تراز کلی تجارت خارجی کشور، تراز بازرگانی بخشهای صنعت‌، معدن‌، کشاورزی و پتروشیمی را نیز به طور سالیانه اعلام نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور