آیین‌نامه پرداخت یارانه حمل و نقل به کالاهای صادراتی در موارد خاص

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۲/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۲/۲۷

شماره‌ : ۶۹۶۳۵ت‌۲۹۹۴۵ک‌
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۱۲.۲۳

وزرای عضو شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری‌ اسلامی و با رعایت تصویبنامه‌های شماره ۴۲۶۵۵ت‌۲۵۶۹۱ه مورخ ۱۳۸۰.۱۰.۲۶ و شماره‌ ۱۵۱۵۷ ت‌۲۶۲۶۹ه مورخ ۱۳۸۱.۴.۵ آیین‌نامه پرداخت یارانه حمل و نقل به کالاهای صادراتی در موارد خاص را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده ۱ ـ تعداد پنجاه کانتینر یخچالی با سیستم اتمسفر CA جهت حمل و نقل کالاهای صادراتی فسادپذیر با شرایط و تسهیلات زیر که از محل منابع یارانه حمل و نقل کالاهای صادراتی در سال جاری و سال آینده تأمین‌ می‌شود توسط شرکتهای حمل و نقل کشور وارد شود:
۱ ـ کانتینرهای یادشده باید نو و یا حداکثر دارای سه سال کارکرد باشند.
۲ ـ شرکت حمل و نقل واردکننده باید مورد تأیید انجمن سراسری شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی باشد.
۳ – انجمن یادشده تعداد کانتینری را که هر شرکت حمل و نقل می‌تواند، وارد کند به همراه معرفی‌نامه به بانک‌ توسعه صادرات ایران اعلام خواهد کرد.
۴ – پرفرمای ارایه شده از سوی شرکت حمل و نقل متقاضی واردات کانتینر یخچالی و قیمت آن باید مورد تأیید انجمن سراسری شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی باشد.
۵ – براساس مصوبه جلسه مورخ ۱۳۸۲.۱۰.۲۷ شورای پول و اعتبار، بانک توسعه صادرات ایران به‌ شرکتهای حمل و نقل دارای شرایط لازم جهت واردات کانتینر یخچالی وام بانکی با نرخ سود بخش صادرات اعطاءخواهد نمود.
۶ – معادل هشت درصد (۸%) از سود بانکی وام اعطایی به شرکتهای حمل و نقل جهت واردات کانتینر یخچالی‌ با شرایط یادشده توسط شرکت حمل و نقل به بانک توسعه صادرات پرداخت می‌گردد و پرداخت هشت درصد (۸%) نرخ سود باقیمانده توسط مرکز توسعه صادرات ایران به عنوان کمک سود تسهیلات بانکی از محل منابع یارانه‌ حمل و نقل صادراتی موضوع موافقتنامه بودجه ردیف ۵۰۳۶۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور و یا ردیف‌ مشابه در قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور تضمین می‌گردد.
۷ – کانتینرهای یخچالی یادشده باید تا پایان سال ۱۳۸۳ وارد کشور شوند.
۸ – وام مذکور حداکثر سه ساله و بازپرداخت آن به صورت اقساط خواهد بود.

ماده ۲ ـ مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل یارانه حمل و نقل کالاهای صادراتی سال‌جاری و یا سال آتی با هماهنگی تشکل صادراتی ذی‌ربط در اختیار شرکتهای حمل و نقل دریایی قرار گیرد و شرکتهای یادشده در قبال این کمک تا پایان سال ۱۳۸۳ باید هیچ‌گونه افزایشی در قیمت حمل محمولات صادراتی‌ نسبت به سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ متناسباً نداشته باشند. لیست قیمت حمل به بنادر مختلف با اخذ نظر اتحادیه‌ صادرکنندگان میوه و تره بار و گل و نهال به تأیید مرکز توسعه صادرات ایران (سازمان توسعه تجارت‌) می‌رسد.

ماده ۳ ـ در ازای صادرات هر کیلو میوه و تره‌بار و گل و گیاه از طریق هوایی در صورت ارایه بارنامه حمل معتبراز سوی صادرکنندگان به اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار و گل و گیاه مبلغ پانصد (۵۰۰) ریال به صادرکنندگان‌ یارانه حمل و نقل پرداخت شود. مرکز توسعه صادرات ایران منابع مالی لازم را از محل اعتبارات ردیف ۵۰۳۶۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور و یا ردیف مشابه در قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور در اختیار اتحادیه مذکور قرار خواهد داد و گزارش و اسناد هزینه کرد یارانه مذکور از سوی اتحادیه در پایان سال ۱۳۸۲ برای سال مذکور و متناسباً در پایان سال ۱۳۸۳ برای سال مزبور به مرکز توسعه صادرات ایران ارایه خواهد شد.

این تصویبنامه در تاریخ ۱۳۸۲.۱۲.۱۹ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است‌.

محمدرضا عارف‌ – معاون‌ اول‌ رییس‌ جمهور