۲۰۳۷۹/۱۹۰۱ – ۱۴/۲/۱۳۸۳
شورای عالی اداری در یکصد و دوازدهمین جلسه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند «ب» ماده ۴ آییننامه ارزیابـی عملـکـرد دستگاههای اجــرایی کشور (مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ه مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هیأت وزیران) شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری را به شرح پیوست تصویب نمود تا پس از تکمیل فرمها و دستورالعملهای مربوط، سایر مراحل فرآیند ارزیابی در ابعاد اختصاصی بر اساس بند «ب» ماده ۵ آییننامه مزبور صورت پذیرد.
محمد ستاریفر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری
الف) دستهبندی شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری
ردیف | شاخص های کلی | عناوین شاخص های کمـّی | واحد سنجش | |
۱ | شاخص های هیأت علمی و غیرهیأت علمی | کمی |
- نرخ تعداد کارشناس آموزشی وزارتخانه:[پاورقی ۱] تعداد کارشناسان آموزشی وزارتخانه تعداد کل کارشناسان وزارتخانه |
درصد |
- نرخ تعداد کارشناس پژوهشی وزارتخانه: تعداد کارشناسان پژوهشی وزارتخانه تعداد کل کارشناسان وزارتخانه |
درصد | |||
- نسبت اعضای هیأت علمی وزارتخانه به تعداد کارشناس: تعداد کل اعضای هیأت علمی حوزه ستادی وزارتخانه تعداد کل کارشناسان و کارشناس مسؤولان حوزه ستادی وزارتخانه |
درصد | |||
۲ | شاخص های دانشجویان | کیفی | – وجود برنامه ای مدون و مستند جهت بازنگری و اصلاح ضوابط پذیرش دانشجو | برنامه |
- میزان تحقق اهداف برنامه تدوین شده جهت بازنگری و اصلاح ضوابط پذیرش دانشجو | درصد | |||
کمی | - نرخ رشد جذب برگزیدگان المپیادهای علمی دوره متوسطه به دانشگاه های داخل در سال مبنا | درصد | ||
- نرخ رشد جذب برگزیدگان المپیادهای علمی دوره متوسطه به دانشگاه های خارج کشور در سال مبنا | درصد | |||
۳ |
شاخص های فعالیت ها و برنامه ها |
کیفی | - میزان صراحت و شفافیت اهداف تدوین شده وزارتخانه (مقایسه دو دوره چهار ساله) [پاورقی ۲] | – |
- میزان ارتباط اهداف مدون وزارتخانه با اولویت های برنامه توسعه کشور | – | |||
– میزان دستیابی وزارتخانه به اهداف تدوین شده در پایان هر دوره چهار ساله | – | |||
– میزان پی گیری وزارتخانه در خصوص ارایه گزارش های مربوط به دوره های آموزشی برگزارشده در دانشگاه ها | – | |||
- وجود برنامه ای مستند جهت توسعه روابط علمی و پژوهشی با دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی معتبر خارجی | – | |||
- میزان تحقق اهداف برنامه مورد نظر جهت توسعه روابط علمی و پژوهشی با دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی معتبر خارجی | درصد | |||
- میزان نظارت بر به روز کردن محتوای برنامه های آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی (میزان تغییرات اعمال شده در یک دوره زمانی مشخص) | – | |||
- وجود ساز و کاری مدون و مستند جهت بازنگری محتوای برنامه های آموزشی | – | |||
- میزان به کارگیری ساز و کاری مدون جهت بازنگری محتوای برنامه های آموزشی | – | |||
میزان اختیارات دانشگاه ها جهت بازنگری محتوای برنامه های آموزشی | – | |||
- وجود ساز و کاری علمی و مستند جهت نظارت بر امور (آموزشی، پژوهشی، عرضه خدمات، مالی و…) دانشگاه ها | – | |||
- میزان به کارگیری ساز و کاری علمی و مستند جهت نظارت بر امور (آموزشی، پژوهشی، عرضه خدمات، مالی و…) دانشگاه ها | – | |||
- وجود ساز و کاری علمی و مناسب جهت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته | – | |||
- میزان به کارگیری ساز و کاری علمی و مناسب جهت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته | – | |||
- میزان اثربخشی و کارآیی ساز و کار علمی و به کار گرفته شده جهت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته | – | |||
- وجود ساز و کاری مدون و مستند جهت نیازسنجی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور | – | |||
- وجود برنامه ای مدون و مستند متکی بر نیازسنجی اصولی و علمی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور | – | |||
- وجود برنامه ای مدون و مستند جهت پرورش و حفظ استعدادهای درخشان | – | |||
- میزان فعالیت های انجام شده جهت جلوگیری از فرار مغزها بر اساس برنامه ای مشخص | – | |||
- میزان تسهیلات ایجاد شده جهت کارآمد کردن نظام ارزیابی و اعتبارسنجی در سطح دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی | – | |||
میزان اثربخشی فعالیت های ذیل در سطح کشور: الف – شناخت، توسعه و ارتقای علوم و معارف در کشور ب – تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور ج – توسعه تحقیقات، نوآوری و انتقال و جذب تکنولوژی د – رشد و تعمیق انگیزه ها و شناخت اسلامی از طریق توأم نمودن تعلیم تزکیه در محیطهای دانشگاهی و تحقیقاتی و تأمین و تضمین و تحکیم استقلال علمی – فرهنگی ه – برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در توسعه آموزش عالی کشور ی – حفظ و احیاء و معرفی آثار فرهنگی کشور |
– | |||
کمی |
- تعداد انجمن های علمی دانشگاهی به تعداد کل رشته های دانشگاهی: تعداد انجمن های علمی دانشگاهی موجود تعداد کل رشته های دانشگاهی موجود |
درصد | ||
- تعداد پژوهشگران در یک میلیون نفر | درصد | |||
– تعداد بورس دکتری اعطاء شده به تفکیک داخلی به ازای یک عضو هیأت علمی واجد شرایط و دانشجوی دکتری: تعداد بورس دکتری اعطاء شده به دانشگاه ها به تفکیک داخلی و خارجی تعداد کل اعضای هیأت علمی واجد شرایط و دانشجویان دکتری |
درصد | |||
- تعداد بورس دکتری جذب شده به تفکیک داخلی و خارجی به تعداد کل بورس های دکتری اعطاء شده: تعداد بورس دکتری جذب شده به دانشگاه ها به تفکیک داخلی و خارجی تعداد کل بورس های دکتری اعطاء شده |
درصد | |||
نرخ توسعه تحقیق و پژوهش کشور: تعداد کل فرصت های مطالعاتی داده شده به مراکز تحقیقاتی دانشگاهی تعداد کل پژوهشگران شاغل در این مراکز |
درصد | |||
- تعداد دوره های آموزشی (روش تحقیق، روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها، زبان و کامپیوتر و…) برگزارشده جهت ارتقای توانایی های پژوهشگران | تعداد | |||
۴ | شاخص های فناوری اطلاعاتی و ارتباطی | کیفی | - وجود ساز و کاری علمی جهت نیازسنجی در زمینه نیازهای اطلاعاتی جامعه به فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی و تعیین اولویت های مورد نظر وزارتخانه در این خصوص | – |
- وجود برنامه ای جامع جهت گسترش فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی با توجه به نیازسنجی صورت گرفته در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور | – | |||
- وجود ساز و کاری مدون جهت به روز کردن پایگاه های اطلاعاتی مربوط به دانشگاه ها (هیأت علمی، دانشجویان، دانش آموختگان، کتابخانه، پایان نامه ها) | – | |||
- نرخ گسترش مراکز رشد (پارک های علمی و تحقیقاتی) نسبت به سال مبنا | درصد | |||
۵ | شاخص های هزینه و بودجه | کمی |
- نرخ رشد بودجه آموزشی و پژوهشی و عمرانی وزارتخانه با توجه به تولید ناخالص ملی: افزایش بودجه آموزشی، پژوهشی و عمرانی سال مبنا |
درصد |
- نرخ رشد درآمد اختصاصی پیش بینی شده در قانون بودجه با توجه به میزان درآمد اختصاصی کسب شده (درآمدهای حاصل از آموزش، پژوهش و عرضه خدمات): مجموع درآمدهای اختصاصی پیش بینی شده مجموع درآمدهای اختصاصی کسب شده |
درصد | |||
- هزینه سرانه غیرانتفاعی به ازاء هر دانشجو در بخش آموزش عالی نسبت به سال مبنا: کل هزینه غیرانتفاعی در بخش آموزش عالی کل دانشجویان غیرانتفاعی در بخش آموزش عالی |
هزار ریال | |||
سهم بخش خصوصی در تأمین هزینههای تحقیقاتی در حوزه آموزش عالی: سهم بخش خصوصی از هزینه های تحقیقاتی در حوزه آموزش عالی کل هزینههای تحقیقاتی آموزش عالی |
هزار ریال | |||
۶ | شاخص های امکانات و تجهیزات | کیفی | وجود برنامه ای مستند و علمی جهت ایجاد تسهیلات رفاهی برای اعضای هیأت علمی | – |
- میزان به کارگیری ساز و کاری مستند و علمی جهت ایجاد تسهیلات رفاهی برای اعضای هیأت علمی | – | |||
- میزان رضایت اعضای هیأت علمی از تسهیلات رفاهی ایجاد شده از طرف وزارتخانه | – |
پاورقی ۱ – منظور از وزارتخانه در شاخص های مطرح شده، حوزه های ستادی وزارتخانه و معاونت های تشکیل دهنده آن می باشد.
پاورقی ۲ – نحوه محاسبه و سنجش شاخص های کیفی که در قالب برنامه، ساز و کار، میزان تحقق اهداف و مواردی از این قبیل مطرح شده، بررسی اسناد مدارک، شواهد و برنامه ها و ساز و کارهای موجود در این خصوص می باشد.
شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری
ب) دسته بندی شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارتخانه بر اساس عوامل تشکیل دهنده نظام آموزش عالی
ردیف | شاخص های کلی | عناوین شاخص های کمـّی | واحد سنجش | |
1 | شاخص های هیأت علمی و غیر هیأت علمی (منابع انسانی، تحقیقاتی) | کمی |
- سرانه معادل استادیار [پاورقی ۱] برای هر رشته کاردانی و کارشناسی (به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی): معادل استادیار تعداد رشته های کاردانی و کارشناسی |
تعداد |
- سرانه معادل دانشیار [پاورقی ۲] برای هر رشته کارشناسی ارشد و دکتری (به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی): معادل دانشیار تعداد رشته های کارشناسی ارشد و دکتری |
تعداد | |||
- میانگین ساعات تدریس اعضای هیأت علمی در هفته (به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی): جمع ساعات تدریس اعضای هیأت علمی در دو ترم تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها× ۳۴ |
ساعت | |||
- نسبت اعضای هیأت علمی به کارشناس: تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها تعداد کل کارشناسان دانشگاه ها |
درصد | |||
- نرخ تعداد کارشناس پژوهشی دانشگاه ها: تعداد کارشناسان پژوهشی دانشگاه ها تعداد کل کارشناسان دانشگاه ها |
درصد | |||
- سرانه دانشجوی کاردانی و کارشناسی برای هر معادل استادیار به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی: تعداد دانشجویان کارشناسی و کاردانی دانشگاه ها معادل استادیار |
تعداد | |||
- سرانه دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی برای هر معادل دانشیار به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی: تعداد دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی و دانشگاه ها معادل دانشیار |
تعداد | |||
- نسبت کارکنان (اداری – آموزشی) دانشگاه به دانشجو به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی: تعداد کل کارکنان (اداری – آموزشی) دانشگاه ها تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها |
درصد | |||
- تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی به ازای یک عضو هیأت علمی: تعداد کل مقالات چاپ شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در یک سال تحصیلی تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در همان سال |
تعداد | |||
- تعداد کتب علمی چاپ شده (ترجمه یا تألیف) به ازای یک عضو هیأت علمی: تعداد کل کتب علمی چاپ شده (ترجمه یا تألیف) اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در یک سال تحصیلی تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در همان سال |
تعداد | |||
- تعداد فرصت های مطالعاتی داده شده به ازای یک عضو هیأت علمی واجد شرایط: تعداد کل فرصت های مطالعاتی داده شده به دانشگاه ها تعداد کل اعضای هیأت علمی واجد شرایط دانشگاه ها |
تعداد | |||
- تعداد فرصت های مطالعاتی انجام شده: تعداد کل فرصت های مطالعاتی انجام شده دانشگاه تعداد کل فرصت های مطالعاتی در نظر گرفته شده در آموزش عالی |
تعداد | |||
- تعداد کل فرصت های مطالعاتی در نظر گرفته شده در آموزشعالی: | تعداد | |||
- تعداد اعضای هیأت علمی شرکت کننده در دوره های آموزشی (عمومی و تخصصی: روش تحقیق، روش تدریس، زبان و کامپیوتر): تعداد کل اعضای هیأت علمی شرکت کننده در دوره های آموزشی تعداد کل اعضای هیأت علمی آموزش عالی |
تعداد | |||
- پروژه های پژوهشی انجام شده به ازای یک عضو هیأت علمی در سال مبنا: تعداد کل پروژه های پژوهشی انجام شده دانشگاه هادر سال مبنا تعداد کل اعضای هیأت علمی در همان سال |
تعداد | |||
- تعداد اعضای هیأت علمی عضو انجمن های معتبر علمی داخلی و خارجی: تعداد کل اعضای هیأت علمی عضو انجمن های معتبر علمی داخلی وخارجی تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها |
تعداد | |||
2 | شاخص های دانشجویان | کمی | - نرخ رشد هیأت علمی با توجه به تعداد دانشجو در مقاطع مختلف نسبت به سال مبنا | تعداد |
- نرخ ورود به دانشگاه: تعداد کل دانشجویان پذیرفته شده دانشگاه ها به تفکیک جنسیت تعداد کل متقاضیان ورود به دانشگاه به تفکیک جنسیت |
درصد | |||
- نسبت دسترسی به آموزش عالی: تعداد شرکت کنندگان ۱۸ ساله در کنکور در سال مبنا جمعیت ۱۸ ساله کشور در همان سال |
درصد | |||
- امید راه یافتن به دوره آموزش عالی: تعداد پذیرفته شدگان ۱۸ ساله در دوره آموزش عالی درسال مبنا جمعیت ۱۸ ساله کشور در همان سال |
درصد | |||
- هرم دانشجویی آموزش عالی: تعداد دانشجویان به تفکیک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها |
درصد | |||
- نرخ رشد دانشجویان به تفکیک محل سکونت (شهر و روستا): تعداد کل دانشجویان پذیرفته شده دانشگاه ها به تفکیک محل سکونت تعداد کل متقاضیان ورود به دانشگاه به تفکیک محل سکونت |
درصد | |||
- نسبت دسترسی به برنامه های غیردانشگاهی آموزشعالی: تعداد ورودی های ۱۸ ساله به برنامه غیردانشگاهی آموزشعالی جمعیت ۱۸ ساله کشور |
درصد | |||
- نسبت تفاوت های جنسی در آموزش عالی: تعداد ورودی های زن به آموزش عالی در سال مبنا تعداد کل ورودی های همان سال |
درصد | |||
- نرخ تغییر رشته: تعداد کل دانشجویان متقاضی تغییر رشته دانشگاه ها (با توجه به سال ورود) تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها (متناسب با سال ورود) |
تعداد | |||
- نرخ انصراف از تحصیل تعداد کل دانشجویان انصرافی دانشگاه ها (با توجه به سال :ورود) تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها (متناسب با سال ورود) |
درصد | |||
- نرخ دانشجویان مشروطی تعداد کل دانشجویان مشروطی دانشگاه ها (با توجه به سال ورود) تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها (متناسب با سال ورود) |
درصد | |||
- نرخ دانشجویان اخراجی: تعداد کل دانشجویان اخراجی دانشگاه ها (با توجه به سال ورود) تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها (متناسب با سال ورود) |
درصد | |||
- تعداد دانشجویان شرکت کننده در المپیادها و مسابقات علمی داخلی و خارج نسبت به کل دانشجویان | درصد | |||
- تعداد دانشجویان موفق به اخذ نشان ها و جوایز علمی | تعداد | |||
نسبت دانشجویان غیرانتفاعی (غیرآزاد) به کل دانشجویان کشور | درصد | |||
- تعداد دانشجویان اعزام شده به خارج برای تحصیلات تکمیلی | تعداد | |||
- تعداد دانشجویان خارجی جذب شده در دانشگاه های کشور در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی | تعداد | |||
کیفی | - انگیزه انتخاب رشته دانشجویان | – | ||
- میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی | – | |||
- میزان رضایت دانشجویان از وضعیت محل تحصیل | – | |||
3 | شاخصهای دورههاو برنامههای آموزشی و تحقیقاتی | کمی | تعداد کارگاه های آموزشی ملی جهت ارتقاء کیفیت تدریس و پژوهش اعضای هیأت علمی | تعداد |
- تعداد دوره های بازآموزی (بلندمدت و کوتاه مدت) برگزارشده در یک سال تحصیلی | تعداد | |||
- تعداد سمینارها و کنفرانس های برگزارشده: تعداد کل سمینارها، همایش ها و کنفرانس های برگزارشده به تفکیک سطح پوشش (دانشگاه، ملی، بین المللی) تعداد کل سمینارها و کنفرانس های برگزارشده در کل دانشگاه ها |
درصد | |||
- میزان مشارکت دانشگاه ها در ارتقاء و تضمین کیفیت آموزشی دانشگاه تعداد گروه های آموزشی درگیر ارزیابی درونی جهت تعداد سنجش کیفیت آموزشی و ارتقاء و بهبود آن تعداد کل گروه های آموزشی موجود |
درصد | |||
- نرخ توسعه تحصیلات تکمیلی: تعداد رشته های دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی به تفکیک ارشد و دکتری تعداد کل رشته های دانشگاهی موجود |
درصد | |||
تعداد دوره های آموزشی برگزارشده با همکاری دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی معتبر خارجی | تعداد | |||
تعداد توافق نامه های تأیید شده با دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی معتبر خارجی | تعداد | |||
- نرخ رشد طرح های تحقیقاتی ملی در سال مبنا: تعداد طرح های تحقیقاتی دانشگاهی ملی (انجام شده – در دست اجرا) در سال مبنا تعداد کل طرح های تحقیقاتی ملی پیشنهادی |
درصد | |||
- نرخ رشد طرح های تحقیقاتی استانی در سال مبنا: تعداد طرح های تحقیقاتی دانشگاهی استانی (انجام شده – در دست اجرا) در سال مبنا تعداد کل طرح های تحقیقاتی استانی پیشنهادی |
درصد | |||
نسبت نتایج پروژه های تحقیقاتی عملیاتی شده دانشگاهی به کل پروژه ها | درصد | |||
- میزان به روز بودن منابع درسی | – | |||
- وجود برنامه ای مدون و مستند جهت توسعه آموزش های تخصصی | – | |||
- میزان تحقق اهداف برنامه مدون و مستند جهت توسعه آموزش های تخصصی کوتاه مدت | – | |||
4 | شاخص های هزینه و بودجه | کمی |
- نرخ خودکفایی دانشگاه ها: جمع درآمدهای اختصاصی حاصل از آموزش، پژوهش و عرضه خدمات و مشاوره دانشگاه ها مجموع اعتبارات جاری آموزش عالی |
درصد |
- میزان رشد بودجه سرانه دانشجویی سرانه بودجه ریالی یا ارزی دانشجویی – سرانه بودجه ریالی یا ارزی دانشجویی: 100× (سال جاری) (سال گذشته) سرانه بودجه ریالی و ارزی دانشجویی سال گذشته |
درصد | |||
- میزان رشد بودجه پژوهشی اختصاص داده شده به دانشگاه ها نسبت به سال مبنا: میزان رشد بودجه پژوهشی دانشگاه ها در سال مبنا کل بودجه آموزش عالی در همان سال |
درصد | |||
- سرانه بودجه پژوهشی اعضای هیأت علمی: بودجه پژوهشی آموزش عالی |
ریال | |||
تعداد کل اعضای هیأت علمی آموزش عالی | ||||
- سرانه اعتبارات اختصاص یافته به شرکت در مجامع علمی بین المللی: کل بودجه اختصاص داده شده به فرصت های مطالعاتی هیأت علمی دانشگاه ها کل اعتبارات آموزش عالی |
ریال | |||
- سرانه اعتبارات اختصاص یافته به شرکت در مجامع علمی بین المللی: کل بودجه اختصاص داده شده جهت شرکت هیأت علمی دانشگاه ها در مجامع بین المللی کل اعتبارات آموزش عالی |
ریال | |||
- سرانه بودجه رفاهی هیأت علمی / کارکنان / دانشجویان: کل بودجه امور رفاهی آموزش عالی کل هیأت علمی / کارکنان / دانشجویان دانشگاه ها |
ریال | |||
5 | شاخص های فنآوری اطلاعاتی و ارتباطی | کمی |
- تعداد رایانه های متصل به شبکه های ارتباطی (اینترنت): تعداد کل رایانه های متصل به شبکه های ارتباطی در دانشگاه ها تعداد کل دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه ها |
تعداد |
تعداد دانشگاه های دارای پایگاه اطلاعاتی مربوط به دانش آموختگان | تعداد | |||
کیفی | - وجود ساز و کاری علمی جهت نیازسنجی در زمینه نیازهای اطلاعاتی جامعه به فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تعیین اولویت های مورد نظر دانشگاه ها در این خصوص | – | ||
- وجود برنامه ای جامع جهت گسترش فنآوری های اطلاعاتی جامعه به فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی با توجه به نیازسنجی صورت گرفته در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور | – | |||
- وجود ساز و کاری مدون جهت به روز کردن پایگاه های اطلاعاتی مربوط به دانشگاه ها (هیأت علمی، دانشجویان، کتابخانه، پایان نامه ها) | – | |||
- میزان روزآمد بودن پایگاه های اطلاعاتی مربوط به دانشگاه ها | – | |||
6 | شاخص های امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی | کمی | - نرخ رشد مراکز پژوهشی دانشگاهی با توجه به سال مبنا | درصد |
- سرانه فضاهای آموزشی دانشگاه ها به ازای هر دانشجو: مساحت زیربنای فضاهای آموزشی (کلاس درس) دانشگاه ها تعداد کل دانشجویان آموزش عالی |
مترمربع | |||
– تعداد کتاب های موجود به ازای هر دانشجو: تعداد کل کتاب های موجود در کتابخانه های دانشگاه ها به تفکیک فارسی و لاتین تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها |
تعداد | |||
- تعداد نشریات و مجلات موجود به ازای هر دانشجو: تعداد کل نشریات و مجلات موجود در کتابخانه های دانشگاه ها به تفکیک فارسی و لاتین تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها |
تعداد | |||
- سرانه فضاهای ورزشی دانشگاه ها با توجه به سال مبنا: مساحت زیربنای فضاهای ورزشی دانشگاه ها تعداد کل دانشجویان آموزش عالی |
مترمربع | |||
- نرخ رشد فضاهای ورزشی دانشگاه ها با توجه به سال مبنا | درصد | |||
کیفی | - وجود ساز و کاری مستند و علمی جهت نظارت بر ایجاد و توسعه فضاهای کالبدی و خوابگاهی دانشجویی | – | ||
– میزان به کارگیری سازوکاری علمی و مستند جهت نظارت بر ایجاد و توسعه فضاهای کالبدی و خوابگاهی دانشجویی | – | |||
7 | شاخص های دانش آموختگان | کمی |
- ضریب دانش آموختگی: تعداد کل فارغ التحصیلان در سال مبنا تعداد کل دانشجویان پذیرفته شده همان دوره تحصیلی |
درصد |
- نرخ اشتغال به کار دانش آموختگان (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری): تعداد دانش آموختگان جذب شده در بازار کار در سال مبنا تعداد کل دانش آموختگان دانشگاه آموزش عالی در همان سال |
درصد | |||
- کیفیت خروجی: جمع معدل دانش آموختگان در سال مبنا تعداد کل دانش آموختگان آموزش عالی در همان سال |
درصد | |||
- نسبت جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال مبنا: تعداد کل فارغ التحصیلان سال مبنا تعداد کل جذب شدگان به بازار کار در همان سال |
درصد | |||
- نرخ کمک به توسعه کشور: تعداد شاغلین دارای تحصیلات دانشگاهی تعداد کل شاغلین |
درصد | |||
- نرخ افزایش درآمد حاصله از تحصیلات دانشگاهی: متوسط درآمد سالیانه فارغ التحصیلان دانشگاهی متوسط درآمد سالیانه گروه سنی ۶۴ – ۲۵ ساله |
درصد | |||
– تعداد دانشگاه های دارای انجمن دانش آموختگان | تعداد | |||
کیفی | - میزان انطباق آموخته های دانشگاهی و مهارت های کسب شده دانش آموختگان با نیازهای شغلی آن ها | – | ||
- میزان ارتباط آموخته های دانش آموختگان رشته های مختلف با نیازهای بازار کار | – | |||
- میزان رضایت کارفرمایان از دانشآموختگان دانشگاه | – | |||
8 | شاخص های مالی | کمی | - هزینه سرانه دولتی به ازای هر دانشجو در بخش آموزش عالی دولت به تفکیک رشته و دانشگاه | هزار ریال |
- هزینه سرانه غیردولتی (آزاد) به ازای هر دانشجو در بخش آموزش عالی به تفکیک رشته و دانشگاه | هزار ریال | |||
- هزینه سرانه غیرانتفاعی به ازای هر دانشجو در بخش آموزش عالی به تفکیک رشته و دانشگاه | هزار ریال |
پاورقی ۱ – معادل استادیار = (تعداد مربی)°۵ /۰ + (تعداد استادیار) °۱ + ۵ /۱ + (تعداد استاد) °۲.
پاورقی ۲ – معادل دانشیار = (تعداد استادیار) °۵ / + (تعداد دانشیار) °۱ + (تعداد استاد) °۵ /۱.