شاخص‌‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۲/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۲/۲۶

۲۰۳۷۹/۱۹۰۱ – ۱۴/۲/۱۳۸۳

شورای عالی اداری در یکصد و دوازدهمین جلسه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور و به استناد بند «ب» ماده ۴ آیین‏نامه ارزیابـی عملـکـرد دستگاه‏های اجــرایی کشور (مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ه‍ مورخ ‎‎‎ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هیأت وزیران) شاخص‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری را به شرح پیوست تصویب نمود تا پس از تکمیل فرم‏ها و دستورالعمل‏های مربوط، سایر مراحل فرآیند ارزیابی در ابعاد اختصاصی بر اساس بند «ب» ‎‎‎ ماده ۵ آیین‏نامه مزبور صورت پذیرد.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری


شاخص‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت علوم‏،‌ تحقیقات و فن‌آوری

 ‎‎‎ الف) دسته‌بندی شاخص‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری

ردیف شاخص ‎های کلی عناوین شاخص‎ های کمـّی واحد سنجش
۱ شاخص‌ های هیأت علمی و غیرهیأت علمی کمی‎‎‎ ‎‎‎- نرخ تعداد کارشناس آموزشی وزارتخانه:[پاورقی ۱]
تعداد کارشناسان آموزشی وزارتخانه
تعداد کل کارشناسان وزارتخانه
درصد
‎‎‎- نرخ تعداد کارشناس پژوهشی وزارتخانه:
تعداد کارشناسان پژوهشی وزارتخانه
تعداد کل کارشناسان وزارتخانه
درصد
‎‎- نسبت اعضای هیأت علمی وزارتخانه به تعداد کارشناس:
تعداد کل اعضای هیأت‌ علمی حوزه ستادی وزارتخانه
تعداد کل کارشناسان و کارشناس مسؤولان حوزه ستادی وزارتخانه‎‎‎
درصد
۲ شاخص‌ های دانشجویان ‎‎‎‎‎‎کیفی – وجود برنامه‌ ای مدون و مستند جهت بازنگری و اصلاح ضوابط پذیرش دانشجو برنامه
‎‎‎- میزان تحقق اهداف برنامه تدوین‌ شده جهت بازنگری و اصلاح ضوابط پذیرش دانشجو درصد
کمی ‎‎‎- نرخ رشد جذب برگزیدگان المپیادهای علمی دوره متوسطه به دانشگاه‌ های داخل در سال مبنا درصد
‎‎‎- نرخ رشد جذب برگزیدگان المپیادهای علمی دوره متوسطه به دانشگاه‌ های خارج کشور در سال مبنا درصد
۳ ‎‎‎شاخص‌ های
فعالیت‌ ها و
برنامه‌ ها
کیفی ‎‎‎- میزان صراحت و شفافیت اهداف تدوین‌ شده وزارتخانه (مقایسه دو دوره چهار ساله) [پاورقی ۲]
‎‎‎- میزان ارتباط اهداف مدون وزارتخانه با اولویت‌ های برنامه توسعه کشور
– میزان دستیابی وزارتخانه به اهداف تدوین ‌شده در پایان هر دوره چهار ساله
– میزان پی گیری وزارتخانه در خصوص ارایه گزارش‌ های مربوط به دوره‌ های آموزشی برگزارشده در دانشگاه‌ ها
‎‎‎- وجود برنامه‌ ای مستند جهت توسعه روابط علمی و پژوهشی با دانشگاه‌ ها و مؤسسات پژوهشی معتبر خارجی
‎‎‎- میزان تحقق اهداف برنامه مورد نظر جهت توسعه روابط علمی و پژوهشی با دانشگاه‌ ها و مؤسسات پژوهشی معتبر خارجی درصد
‎‎‎- میزان نظارت بر به روز کردن محتوای برنامه‌ های آموزشی دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی (میزان تغییرات اعمال‌ شده در یک دوره زمانی مشخص)
‎‎‎- وجود ساز و کاری مدون و مستند جهت بازنگری محتوای برنامه‌ های آموزشی
‎‎‎- میزان به‌ کارگیری ساز و کاری مدون جهت بازنگری محتوای برنامه‌ های آموزشی
میزان اختیارات دانشگاه‌ ها جهت بازنگری محتوای برنامه‌ های آموزشی
‎‎‎- وجود ساز و کاری علمی و مستند جهت نظارت بر امور (آموزشی، پژوهشی، عرضه خدمات، مالی و…) دانشگاه‌ ها
‎‎‎- میزان به‌ کارگیری ساز و کاری علمی و مستند جهت نظارت بر امور (آموزشی، پژوهشی، عرضه خدمات، مالی و…) دانشگاه‌ ها
‎‎‎- وجود ساز و کاری علمی و مناسب جهت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته
‎‎‎- میزان به‌ کارگیری ساز و کاری علمی و مناسب جهت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته
‎‎‎- میزان اثربخشی و کارآیی ساز و کار علمی و به‌ کار گرفته‌ شده جهت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته
‎‎‎- وجود ساز و کاری مدون و مستند جهت نیازسنجی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور
‎‎‎- وجود برنامه‌ ای مدون و مستند متکی بر نیازسنجی اصولی و علمی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور
‎‎‎- وجود برنامه‌ ای مدون و مستند جهت پرورش و حفظ استعدادهای درخشان
‎‎‎- میزان فعالیت‌ های انجام‌ شده جهت جلوگیری از فرار مغزها بر اساس برنامه‌ ای مشخص
‎‎‎- میزان تسهیلات ایجاد شده جهت کارآمد کردن نظام ارزیابی و اعتبارسنجی در سطح دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی
‎‎‎میزان اثربخشی فعالیت‌ های ذیل در سطح کشور:
الف – شناخت، توسعه و ارتقای علوم و معارف در کشور
ب – تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور
ج – توسعه تحقیقات، نوآوری و انتقال و جذب تکنولوژی
د – رشد و تعمیق انگیزه‌ ها و شناخت اسلامی از طریق توأم ‌نمودن تعلیم تزکیه در محیطهای دانشگاهی و تحقیقاتی و تأمین و تضمین و تحکیم استقلال علمی – فرهنگی
ه‍ – برنامه‌ ریزی و ایجاد هماهنگی در توسعه آموزش عالی کشور
ی – حفظ و احیاء و معرفی آثار فرهنگی کشور
کمی ‎‎‎- تعداد انجمن‌ های علمی دانشگاهی به تعداد کل رشته‌ های دانشگاهی:
تعداد انجمن‌ های علمی دانشگاهی موجود
تعداد کل رشته‌ های دانشگاهی موجود‎
درصد
‎‎‎- تعداد پژوهشگران در یک میلیون نفر درصد
– تعداد بورس دکتری اعطاء شده به تفکیک داخلی به ازای یک عضو هیأت علمی واجد شرایط و دانشجوی دکتری:
تعداد بورس دکتری اعطاء شده به دانشگاه‌ ها به تفکیک داخلی و خارجی
تعداد کل اعضای هیأت علمی واجد شرایط و دانشجویان دکتری
درصد
‎‎‎- تعداد بورس دکتری جذب‌ شده به تفکیک داخلی و خارجی به تعداد کل بورس‌ های دکتری اعطاء شده:
تعداد بورس دکتری جذب‌ شده به دانشگاه‌ ها به تفکیک داخلی و خارجی
تعداد کل بورس‌ های دکتری اعطاء شده
درصد
نرخ توسعه تحقیق و پژوهش کشور:
تعداد کل فرصت‌ های مطالعاتی داده‌ شده به مراکز تحقیقاتی دانشگاهی
تعداد کل پژوهشگران شاغل در این مراکز
درصد
‎‎‎- تعداد دوره‌ های آموزشی (روش تحقیق، روش‌ های آماری و تجزیه و تحلیل داده‌ ها، زبان و کامپیوتر و…) برگزارشده جهت ارتقای توانایی‌ های پژوهشگران تعداد
۴ شاخص‌ های فناوری اطلاعاتی و ارتباطی کیفی ‎‎‎- وجود ساز و کاری علمی جهت نیازسنجی در زمینه نیازهای اطلاعاتی جامعه به فنآوری‌ های اطلاعاتی و ارتباطاتی و تعیین اولویت‌ های مورد نظر وزارتخانه در این خصوص
‎‎‎- وجود برنامه‌ ای جامع جهت گسترش فنآوری ‌های اطلاعاتی و ارتباطی با توجه به نیازسنجی صورت گرفته در سطح دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی کشور
‎‎‎- وجود ساز و کاری مدون جهت به روز کردن پایگاه‌ های اطلاعاتی مربوط به دانشگاه‌ ها (هیأت‌ علمی، دانشجویان، دانش‌ آموختگان، کتابخانه، پایان‌ نامه‌ ها)
‎‎‎- نرخ گسترش مراکز رشد (پارک‌ های علمی و تحقیقاتی) نسبت به سال مبنا درصد
۵ شاخص‌ های هزینه و بودجه کمی ‎‎‎- نرخ رشد بودجه آموزشی و پژوهشی و عمرانی وزارتخانه با توجه به تولید ناخالص ملی:
افزایش بودجه آموزشی، پژوهشی و عمرانی
سال مبنا ‎‎‎
درصد
‎‎‎- نرخ رشد درآمد اختصاصی پیش‌ بینی‌ شده در قانون بودجه با توجه به میزان درآمد اختصاصی کسب‌ شده (درآمدهای حاصل از آموزش، پژوهش و عرضه خدمات):
مجموع درآمدهای اختصاصی پیش ‌بینی‌ شده
مجموع درآمدهای اختصاصی کسب ‌شده
درصد
‎‎‎- هزینه سرانه غیرانتفاعی به ازاء هر دانشجو در بخش آموزش عالی نسبت به سال مبنا:
کل هزینه غیرانتفاعی در بخش آموزش عالی
کل دانشجویان غیرانتفاعی در بخش آموزش عالی
هزار ریال
سهم بخش خصوصی در تأمین هزینه‌های تحقیقاتی در حوزه آموزش عالی:
سهم بخش خصوصی از هزینه ‌های تحقیقاتی در حوزه آموزش عالی
کل هزینه‌های تحقیقاتی آموزش عالی‎‎‎
هزار ریال
۶ ‎‎‎شاخص ‌های امکانات و تجهیزات ‎‎‎کیفی وجود برنامه ‌ای مستند و علمی جهت ایجاد تسهیلات رفاهی برای اعضای هیأت ‌علمی
‎‎‎- میزان به ‌کارگیری ساز و کاری مستند و علمی جهت ایجاد تسهیلات رفاهی برای اعضای هیأت ‌علمی
‎‎‎- میزان رضایت اعضای هیأت ‌علمی از تسهیلات رفاهی ایجاد شده از طرف وزارتخانه

پاورقی ۱ – منظور از وزارتخانه در شاخص های مطرح شده، حوزه های ستادی وزارتخانه و معاونت های تشکیل دهنده آن می باشد.

پاورقی ۲ – نحوه محاسبه و سنجش شاخص های کیفی که در قالب برنامه، ساز و کار، میزان تحقق اهداف و مواردی از این قبیل مطرح شده، بررسی اسناد مدارک، شواهد و برنامه ها و ساز و کارهای موجود در این خصوص می باشد.

شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت علوم‏، تحقیقات و فنآوری
ب) دسته بندی شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارتخانه بر اساس عوامل تشکیل دهنده نظام آموزش عالی

ردیف ‎‎‎ ‎‎‎شاخص ‎های کلی عناوین شاخص ‎های کمـّی واحد سنجش
1 شاخص های هیأت علمی و غیر هیأت علمی (منابع انسانی، تحقیقاتی) کمی‎ ‎‎‎- سرانه معادل استادیار [پاورقی ۱] برای هر رشته کاردانی و کارشناسی (به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی):
معادل استادیار
تعداد رشته های کاردانی و کارشناسی
تعداد
‎‎‎- سرانه معادل دانشیار [پاورقی ۲]
برای هر رشته کارشناسی ارشد و دکتری (به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی):
معادل دانشیار
تعداد رشته های کارشناسی ارشد و دکتری
تعداد
‎‎‎- میانگین ساعات تدریس اعضای هیأت علمی در هفته (به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی):
جمع ساعات تدریس اعضای هیأت علمی در دو ترم
تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها× ۳۴
ساعت
‎‎‎- نسبت اعضای هیأت علمی به کارشناس:
تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها
تعداد کل کارشناسان دانشگاه ‌ها
درصد
‎‎‎- نرخ تعداد کارشناس پژوهشی دانشگاه ها:
تعداد کارشناسان پژوهشی دانشگاه ها
تعداد کل کارشناسان دانشگاه ها
درصد
‎‎‎- سرانه دانشجوی کاردانی و کارشناسی برای هر معادل استادیار به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی:
تعداد دانشجویان کارشناسی و کاردانی دانشگاه ها
معادل استادیار
تعداد
‎‎‎- سرانه دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی برای هر معادل دانشیار به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی:
تعداد دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی و دانشگاه ها
معادل دانشیار
تعداد
‎‎‎- نسبت کارکنان (اداری – آموزشی) دانشگاه به دانشجو به تفکیک بخش دولتی و غیردولتی:
تعداد کل کارکنان (اداری – آموزشی) دانشگاه ها
تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها
درصد
‎‎‎- تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی به ازای یک عضو هیأت علمی:
تعداد کل مقالات چاپ شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در یک سال تحصیلی
تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در همان سال
تعداد
‎‎‎- تعداد کتب علمی چاپ شده (ترجمه یا تألیف) به ازای یک عضو هیأت علمی:
تعداد کل کتب علمی چاپ شده (ترجمه یا تألیف)
اعضای هیأت علمی ‌دانشگاه ها‌ در یک‌ سال‌ تحصیلی
تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در همان سال
تعداد
‎‎‎- تعداد فرصت های مطالعاتی داده شده به ازای یک عضو هیأت علمی واجد شرایط:
تعداد کل فرصت های مطالعاتی داده شده به دانشگاه ها
تعداد کل اعضای هیأت علمی واجد شرایط دانشگاه ها
تعداد
‎‎‎- تعداد فرصت های مطالعاتی انجام شده:
تعداد کل فرصت های مطالعاتی انجام شده دانشگاه
تعداد کل فرصت های مطالعاتی در نظر گرفته شده در آموزش ‌عالی
تعداد
‎‎‎- تعداد کل فرصت های مطالعاتی در نظر گرفته شده در آموزش‌عالی: تعداد
‎‎‎- تعداد اعضای هیأت علمی شرکت کننده در دوره های آموزشی (عمومی و تخصصی: روش تحقیق، روش تدریس، زبان و کامپیوتر):
تعداد کل اعضای هیأت علمی شرکت کننده در دوره های آموزشی
تعداد کل اعضای هیأت علمی آموزش عالی
تعداد
‎‎‎- پروژه های پژوهشی انجام شده به ازای یک عضو هیأت علمی در سال مبنا:
تعداد کل پروژه های پژوهشی انجام شده دانشگاه هادر سال مبنا
تعداد کل اعضای هیأت علمی در همان سال
تعداد
‎‎‎- تعداد اعضای هیأت علمی عضو انجمن های معتبر علمی داخلی و خارجی:
تعداد کل اعضای هیأت علمی عضو انجمن های معتبر علمی داخلی ‌وخارجی
تعداد کل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها
تعداد
2 شاخص های دانشجویان کمی ‎‎‎- نرخ رشد هیأت علمی با توجه به تعداد دانشجو در مقاطع مختلف نسبت به سال مبنا تعداد
‎‎‎- نرخ ورود به دانشگاه:
تعداد کل دانشجویان پذیرفته شده دانشگاه ها به تفکیک جنسیت
تعداد کل متقاضیان ورود به دانشگاه به تفکیک جنسیت
درصد
‎‎‎- نسبت دسترسی به آموزش عالی:
تعداد شرکت کنندگان ۱۸ ساله در کنکور در سال مبنا
جمعیت ۱۸ ساله کشور در همان سال
درصد
‎‎‎- امید راه یافتن به دوره آموزش عالی:
تعداد پذیرفته شدگان ۱۸ ساله در دوره آموزش عالی درسال مبنا
جمعیت ۱۸ ساله کشور در همان سال
درصد
‎‎‎- هرم دانشجویی آموزش عالی:
تعداد دانشجویان به تفکیک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها
درصد
‎‎‎- نرخ رشد دانشجویان به تفکیک محل سکونت (شهر و روستا):
تعداد کل دانشجویان پذیرفته شده دانشگاه ها به تفکیک محل سکونت
تعداد کل متقاضیان ورود به دانشگاه به تفکیک محل سکونت ‎‎‎
درصد
‎‎‎- نسبت دسترسی به برنامه های غیردانشگاهی آموزش‌عالی:
تعداد ورودی های ۱۸ ساله به برنامه غیردانشگاهی آموزش‌عالی
جمعیت ۱۸ ساله کشور
درصد
‎‎‎- نسبت تفاوت های جنسی در آموزش‌ عالی:
تعداد ورودی های زن به آموزش‌ عالی در سال مبنا
تعداد کل ورودی های همان سال
درصد
‎‎‎- نرخ تغییر رشته:
تعداد کل دانشجویان متقاضی تغییر رشته دانشگاه ها (با توجه به سال ورود)
تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها (متناسب با سال ورود)
تعداد
‎‎‎- نرخ انصراف از تحصیل
تعداد کل دانشجویان انصرافی دانشگاه ها (با توجه به سال :ورود)
تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها (متناسب با سال ورود)
درصد
‎‎‎- نرخ دانشجویان مشروطی
تعداد کل دانشجویان مشروطی دانشگاه ها (با توجه به سال ورود)
تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها (متناسب با سال ورود)
درصد
‎‎‎- نرخ دانشجویان اخراجی:
تعداد کل دانشجویان اخراجی دانشگاه ها (با توجه به سال ورود)
تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها (متناسب با سال ورود)
درصد
‎‎‎- تعداد دانشجویان شرکت کننده در المپیادها و مسابقات علمی داخلی و خارج نسبت به کل دانشجویان درصد
‎‎‎- تعداد دانشجویان موفق به اخذ نشان ها و جوایز علمی تعداد
نسبت دانشجویان غیرانتفاعی (غیرآزاد) به کل دانشجویان کشور درصد
‎‎‎- تعداد دانشجویان اعزام شده به خارج برای تحصیلات تکمیلی تعداد
‎‎‎- تعداد دانشجویان خارجی جذب شده در دانشگاه های کشور در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تعداد
کیفی ‎‎‎- انگیزه انتخاب رشته دانشجویان
‎‎‎- میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی
‎‎‎- میزان رضایت دانشجویان از وضعیت محل تحصیل
3 شاخص‌های دوره‌هاو برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی ‎‎‎کمی تعداد کارگاه های آموزشی ملی جهت ارتقاء کیفیت تدریس و پژوهش اعضای هیأت علمی تعداد
‎‎‎- تعداد دوره های بازآموزی (بلندمدت و کوتاه مدت) برگزارشده در یک سال تحصیلی تعداد
‎‎‎- تعداد سمینارها و کنفرانس های برگزارشده:
تعداد کل سمینارها، همایش ها و کنفرانس های برگزارشده به تفکیک سطح پوشش (دانشگاه، ملی، بین المللی)
تعداد کل سمینارها و کنفرانس های برگزارشده در کل دانشگاه ها
درصد
‎‎‎- میزان مشارکت دانشگاه ها در ارتقاء و تضمین کیفیت آموزشی دانشگاه
تعداد گروه های آموزشی درگیر ارزیابی درونی جهت تعداد سنجش کیفیت آموزشی و ارتقاء و بهبود آن
تعداد کل گروه های آموزشی موجود
درصد
‎‎‎- نرخ توسعه تحصیلات تکمیلی:
تعداد رشته های دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی به تفکیک ارشد و دکتری
تعداد کل رشته های دانشگاهی موجود
درصد
تعداد دوره های آموزشی برگزارشده با همکاری دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی معتبر خارجی تعداد
تعداد توافق نامه های تأیید شده با دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی معتبر خارجی تعداد
‎‎‎- نرخ رشد طرح های تحقیقاتی ملی در سال مبنا:
تعداد طرح های تحقیقاتی دانشگاهی ملی
(انجام شده – در دست اجرا) در سال مبنا
تعداد کل طرح های تحقیقاتی ملی پیشنهادی
درصد
‎‎‎- نرخ رشد طرح های تحقیقاتی استانی در سال مبنا:
تعداد طرح های تحقیقاتی دانشگاهی استانی (انجام شده – در دست اجرا) در سال مبنا
تعداد کل طرح های تحقیقاتی استانی پیشنهادی
درصد
نسبت نتایج پروژه های تحقیقاتی عملیاتی شده دانشگاهی به کل پروژه ها درصد
‎‎‎- میزان به روز بودن منابع درسی
‎‎‎- وجود برنامه ای مدون و مستند جهت توسعه آموزش های تخصصی
‎‎‎- میزان تحقق اهداف برنامه مدون و مستند جهت توسعه آموزش های تخصصی کوتاه مدت
4 شاخص های هزینه و بودجه ‎‎‎کمی ‎‎‎- نرخ خودکفایی دانشگاه ها:
جمع درآمدهای اختصاصی حاصل از آموزش، پژوهش و عرضه خدمات و مشاوره دانشگاه ها
مجموع اعتبارات جاری آموزش عالی
درصد
‎‎‎- میزان رشد بودجه سرانه دانشجویی
سرانه بودجه ریالی یا ارزی دانشجویی – سرانه بودجه ریالی یا ارزی دانشجویی:
100‎‎‎× (سال جاری) (سال گذشته)
سرانه بودجه ریالی و ارزی دانشجویی سال گذشته
درصد
‎‎‎- میزان رشد بودجه پژوهشی اختصاص داده شده به دانشگاه ها نسبت به سال مبنا:
میزان رشد بودجه پژوهشی دانشگاه ها در سال مبنا
کل بودجه آموزش عالی در همان سال
درصد
‎‎‎- سرانه بودجه پژوهشی اعضای هیأت علمی:
بودجه پژوهشی آموزش عالی
ریال
تعداد کل اعضای هیأت علمی آموزش عالی
‎‎‎- سرانه اعتبارات اختصاص یافته به شرکت در مجامع علمی بین المللی:
کل بودجه اختصاص داده شده به
فرصت های مطالعاتی هیأت علمی دانشگاه ها
کل اعتبارات آموزش عالی
ریال
‎‎‎- سرانه اعتبارات اختصاص یافته به شرکت در مجامع علمی بین المللی:
کل بودجه اختصاص داده شده جهت شرکت هیأت علمی دانشگاه ها در مجامع بین المللی
کل اعتبارات آموزش عالی
ریال
‎‎‎- سرانه بودجه رفاهی هیأت علمی / کارکنان / دانشجویان:
کل بودجه امور رفاهی آموزش عالی
کل هیأت علمی / کارکنان / دانشجویان دانشگاه ها
ریال
5 ‎‎‎شاخص های فنآوری اطلاعاتی و ارتباطی کمی‎‎‎ ‎‎‎- تعداد رایانه های متصل به شبکه های ارتباطی (اینترنت):
تعداد کل رایانه های متصل به شبکه های ارتباطی در دانشگاه ها
تعداد کل دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه ها
تعداد
تعداد دانشگاه های دارای پایگاه اطلاعاتی مربوط به دانش آموختگان تعداد
کیفی ‎‎‎- وجود ساز و کاری علمی جهت نیازسنجی در زمینه نیازهای اطلاعاتی جامعه به فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تعیین اولویت های مورد نظر دانشگاه ها در این خصوص
‎‎‎- وجود برنامه ای جامع جهت گسترش فنآوری های اطلاعاتی جامعه به فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی با توجه به نیازسنجی صورت گرفته در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور
-‎ وجود ساز و کاری مدون جهت به روز کردن پایگاه های اطلاعاتی مربوط به دانشگاه ها (هیأت علمی، دانشجویان، کتابخانه، پایان نامه ها)
‎‎‎- میزان روزآمد بودن پایگاه های اطلاعاتی مربوط به دانشگاه ها
6 شاخص های امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی کمی ‎‎‎- نرخ رشد مراکز پژوهشی دانشگاهی با توجه به سال مبنا درصد
‎‎‎- سرانه فضاهای آموزشی دانشگاه ها به ازای هر دانشجو:
مساحت زیربنای فضاهای آموزشی (کلاس درس) دانشگاه ها
تعداد کل دانشجویان آموزش عالی
مترمربع
– تعداد کتاب های موجود به ازای هر دانشجو:
تعداد کل کتاب های موجود در کتابخانه های دانشگاه ها به تفکیک فارسی و لاتین
تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها
تعداد
‎‎‎- تعداد نشریات و مجلات موجود به ازای هر دانشجو:
تعداد کل نشریات و مجلات موجود در کتابخانه های دانشگاه ها به تفکیک فارسی و لاتین
تعداد کل دانشجویان دانشگاه ها
تعداد
‎‎‎- سرانه فضاهای ورزشی دانشگاه ها با توجه به سال مبنا:
مساحت زیربنای فضاهای ورزشی دانشگاه ها
تعداد کل دانشجویان آموزش عالی
مترمربع
‎‎‎- نرخ رشد فضاهای ورزشی دانشگاه ها با توجه به سال مبنا درصد
کیفی ‎‎‎- وجود ساز و کاری مستند و علمی جهت نظارت بر ایجاد و توسعه فضاهای کالبدی و خوابگاهی دانشجویی
– میزان به کارگیری سازوکاری علمی و مستند جهت نظارت بر ایجاد و توسعه فضاهای کالبدی و خوابگاهی دانشجویی
7 شاخص های دانش آموختگان ‎‎‎کمی ‎‎‎- ضریب دانش آموختگی:
تعداد کل فارغ التحصیلان در سال مبنا
تعداد کل دانشجویان پذیرفته شده همان دوره تحصیلی
درصد
‎‎‎- نرخ اشتغال به کار دانش آموختگان (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری):
تعداد دانش آموختگان جذب شده در بازار کار در سال مبنا
تعداد کل دانش آموختگان دانشگاه آموزش عالی در همان سال
درصد
‎‎‎- کیفیت خروجی:
جمع معدل دانش آموختگان در سال مبنا
تعداد کل دانش آموختگان آموزش عالی در همان سال
درصد
‎‎‎- نسبت جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال مبنا:
تعداد کل فارغ التحصیلان سال مبنا
تعداد کل جذب شدگان به بازار کار در همان سال ‎‎‎
درصد
‎‎‎- نرخ کمک به توسعه کشور:
تعداد شاغلین دارای تحصیلات دانشگاهی
تعداد کل شاغلین
درصد
‎‎‎- نرخ افزایش درآمد حاصله از تحصیلات دانشگاهی:
متوسط درآمد سالیانه فارغ التحصیلان دانشگاهی
متوسط درآمد سالیانه گروه سنی ۶۴ – ۲۵ ساله
درصد
– تعداد دانشگاه های دارای انجمن دانش آموختگان تعداد
کیفی ‎‎‎- میزان انطباق آموخته های دانشگاهی و مهارت های کسب شده دانش آموختگان با نیازهای شغلی آن ها
‎‎‎- میزان ارتباط آموخته های دانش آموختگان رشته های مختلف با نیازهای بازار کار
‎‎‎- میزان رضایت کارفرمایان از دانش‌آموختگان دانشگاه
8 شاخص های مالی کمی ‎‎‎- هزینه سرانه دولتی به ازای هر دانشجو در بخش آموزش عالی دولت به تفکیک رشته و دانشگاه هزار ریال
‎‎‎- هزینه سرانه غیردولتی (آزاد) به ازای هر دانشجو در بخش آموزش عالی به تفکیک رشته و دانشگاه هزار ریال
‎‎‎- هزینه سرانه غیرانتفاعی به ازای هر دانشجو در بخش آموزش عالی به تفکیک رشته و دانشگاه هزار ریال

 

پاورقی ۱ – معادل استادیار = (تعداد مربی)°۵ /۰ + (تعداد استادیار) °۱ + ۵ /۱ + (تعداد استاد) °۲.

پاورقی ۲ – معادل دانشیار = (تعداد استادیار) °۵ / + (تعداد دانشیار) °۱ + (تعداد استاد) °۵ /۱.