تفکیک وظایف اجرایی از حوزه ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انتقال آن به واحدهای استانی و شهرستانی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۲/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۲/۱۹

۱۲۴۹۶/۱۹۰۱ – ۳۰/۱/۱۳۸۳

شورای عالی اداری در یکصد و یازدهمین جلسه مورخ ۲/۱۲/۱۳۸۲ در اجرای جزء ۳ بند ب ماده ۱ قانون برنامه سوم توسعه و بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور اعطای اختیارات لازم به مسوولین واحدهای استانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه یا دانشکده‎های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی) در خصوص تصمیم‎گیری، اجرا و تخصیص منابع و محدودنمودن فعالیت‎های حوزه ستادی به اعمال حاکمیت و امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و نظارت) و انتقال وظایف اجرایی به واحدهای استانی تصویب نمود:

۱- وظایف واحدهای استانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح پیوست این مصوبه
تعیین می‎شود. وزارت مذکور مکلف است بر اساس وظایف تعیین‎شده، وظایف اجرایی را به
واحدهای استانی منتقل و متناسب با آن نسبت به اصلاح تشکیلات حوزه مرکزی و واحدهای
استانی اقدام و پیشنهاد لازم را برای تأیید به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ارسال نمایند.

۲- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است اختیارات لازم را متناسب با وظایف
تعیین‎شده و اختیارات سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی استان‎ها (موضوع پیوست شماره ۲
مصوبه شماره ۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ مورخ ۲/۹/۱۳۸۱ شورای عالی اداری) در حد هر استان به
مدیران استانی واگذار نمایند. مدیران استانی نیز در حد هر شهرستان اختیارات لازم
را به مدیران شهرستانی واگذار نمایند.

۳- به منظور واگذاری اختیارات لازم به مقامات استانی برای انجام کیفی خدمات و
جلوگیری از تطویل انجام امور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است
فعالیت‎های اجرایی واحدهای استانی را که قابل اندازه‎گیری کمی‌ و قیمت‎گذاری
می‎باشند بر اساس کیفیت انجام آنها هزینه‎‌یابی نموده و قیمت تمام‎‌شده را محاسبه و
به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور برسانند.

۴- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ‎‎‎ سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور
موظفند پس از ابلاغ این مصوبه در تدوین آئین‎نامه‎ها، دستورالعمل‎ها و بخشنامه‌‎ها
به گونه‎ای عمل نمایند که تسهیلات لازم برای انجام امور و فعالیت‎های اجرایی در
واحدهای استانی فراهم گردد.

۵- سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور مکلف است بر اجرای این مصوبه نظارت نموده و
مواردی که توسط واحدهای استانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام نگردد به
شورای عالی اداری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام و گزارش اجرای کلیه
مفاد این مصوبه را در مقاطع ۶ ماهه به شورای عالی اداری ارائه نماید.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری


وظایف واحدهای استانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی)

۱- تأمین بهداشت عمومی‌و ارتقاء سطح آن از طریق اجراء برنامه‌های بهداشتی مخصوصاً در
زمینة بهداشت محیط و کنترل و نظارت بهداشتی بر سموم و مواد شیمیایی، مبارزه با
بیماریها، بهداشت خانواده و مدارس، آموزش بهداشت عمومی، بهداشت کار و شاغلین
مداخلات بهبود تغذیه جامعه شامل کاهش سوء تغذیه کودکان و کمبود ریز مغذی‌ها و
ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه برای کاهش روند بیماری‌های متابولیک در قالب
برنامه‌های بهداشتی کشور با تأکید بر اولویت ‌مراقبتهای بهداشتی‌اولیه، به ویژه
بهداشت‌مادران‌وکودکان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در سطح استان

۲- برگزاری دوره‌های آموزشی جهت مسوولین فنی و مدیران موسسات دارویی، کارخانه‌های
تولید کننده مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و انجام آموزش‌های
عمومی‌ برای آحاد مردم در سطح استان

۳- برآورد نیاز استان به حذف، ایجاد، کاهش یا افزایش رشته‌ها و مقاطع تحصیلی علوم پزشکی و پیراپزشکی و اعلام به واحد ذیربط در وزارتخانه

۴- اجرای برنامه‌های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی در سطح استان با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه

۵-تقویت روح بررسی، تتبع و ابتکار در زمینه‌های علمی ‌و فنی پزشکی و انجام تحقیقات
بنیادی و کاربردی در جمیع رشته‌های پزشکی و زمینه‌های بهداشتی و درمانی و بالا
بردن سطح علم پزشکی و نظارت بر پژوهش‌های علمی‌ و هماهنگ ساختن برنامه‌های واحدهای
تحقیقاتی پزشکی، موسسات واحدهای پژوهشی پزشکی موجود در سطح استان.

۶- برنامه‌ریزی به منظور توزیع متناسب و عادلانه نیروی انسانی و سایر امکانات و
آموزش پزشکی و تسهیلات بهداشتی – درمانی استان با تأکید بر اولویت برنامه‌های
بهداشتی و رفع نیاز مناطق محروم ‎‎‎ و نیازمند در سطح استان.

۷- فراهم نمودن تسهیلات لازم برای برخورداری همگان از خدمات درمانی در حدود امکانات
از طریق ایجاد و گسترش مراکز درمانی دولتی و بهبود استاندارد آنها و استفاده از
همکاری موسسات خیریه و بخش خصوصی و نیز انواع بیمه‌های درمانی در سطح استان.

۸- تامین منابع مالی با بهره گیری از اعتبارات عمومی، حق بیمه، درآمدهای اختصاصی و کمکها و مشارکت مردمی‌.

۹- صدور، تمدید و لغو پروانه‌های:
الف: مؤسسات پزشکی، دارویی، بهزیستی و کارگاه‌ها و مؤسسات تولید مواد خوراکی و
آشامیدنی و بهداشتی و آرایشی دولتی و غیردولتی در سطح استان.
ب: ساخت فرآورده‌های دارویی و مواد بیولوژیک خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی و
آزمایشگاهی و تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توان بخشی در سطح استان.

۱۰-بررسی و صدور تمدید پروانه‌های مربوط به داروخانه ها، موسسات تولیدکننده مواد
خوراکی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی و الکل و آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی،
آرایشی و بهداشتی غیردولتی اعم از پروانه‌های تأسیس، بهره برداری، ساخت و مسوولین فنی در سطح استان

۱۱- بررسی صلاحیت و صدور تمدید پروانه مسوولین فنی کارخانه و کارگاه‌های بالک سازی دارویی، شرکت‌های توزیع کنتنده دارو در سطح استان

۱۲- انجام نظارت و کنترل کیفی در ساخت فرآورده‌های داروئی و مواد بیولوژیک، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی و آزمایشگاهی و تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توان بخشی در سطح استان.

۱۳- صدور پروانه اشتغال صاحبان حرف پزشکی و وابسته پزشکی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط در سطح استان.

۱۴- ارزیابی، نظارت و کنترل بر برنامه‌ها و خدمات واحدها و موسسات آموزشی و پژوهشی، بهداشتی- درمانی و بهزیستی در سطح استان براساس ضوابط و استانداردهای مربوطه .

۱۵- ارزشیابی، نظارت و کنترل ورود، ساخت، نگهداری، صدور، مصرف و انهدام مواد اولیه
بیولوژیک مخدر، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی، آزمایشگاهی و فرآورده‌های
دارویی و تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توان بخشی براساس ضوابط مربوطه در سطح استان.

۱۶- کنترل کیفی در ساخت، ورود، نگهداری، صدور و انهدام فرآورده‌های دارویی و
بیولوژیک در قطب‌های هفتگانه دارویی که آزمایشگاه کنترل تایید شده توسط اداره کل
آزمایشگاه‌های غذا و دارو را دارا می‌باشند.

۱۷- نمونه برداری از اولین سری ساخت داروها، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و
بهداشتی و مواد اولیه آنها، نمونه برداری ادواری از محصولات دارویی، بیولوژیک،
خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و مواد اولیه آنها درکارخانه‌های دارویی،
غذایی، آرایشی و بهداشتی، الکل سازی، داروهای گیاهی و بالک سازی‌های دارویی

۱۸- نظارت بر امحاء ضایعات دارویی

۱۹- نظارت وکنترل و برنامه‌ریزی برای کلیه مؤسسات و واحدهای بهداشتی و درمانی و
پزشکی استان که از طریق بخش خصوصی و غیردولتی در امر بهداشت و درمان فعالیت دارند.

۲۰- نظارت، کنترل و برنامه‌ریزی برای کلیه موسسات دارویی و آزمایشگاهی کنترل مواد
خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی که از طریق بخش دولتی و غیردولتی و خصوصی در
امر بهداشت و درمان فعالیت دارند.

۲۱- انجام پژوهش در زمینه طب سنتی و بررسی و تحقیق در زمینه خواص دارویی گیاهان و
امکانات تهیه و استفاده از داروهای گیاهی و آموزش صحیح در زمینه‌های فوق در سطح استان.

۲۲- اجازه تاسیس مراکز و موسسات پزشکی خصوصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط در سطح استان.

۲۳- تعطیل نمودن و یا ابطال پروانه تاسیس مرکز یا موسسه پزشکی مستقر در استان که
ضوابط و مقررات و تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت
ننمایند.

۲۴-تعطیل نمودن و یا ابطال پروانه تاسیس واحدهای دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی
و آزمایشگاهی که ضوابط و مقررات و تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی را رعایت نمی‌نمایند.

۲۵-رسیدگی به تخلفات مؤسسات دارویی، تولید کنندگان مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی
و بهداشتی و الکل و پیگیری‌های لازم از طریق مراجع قضایی

۲۶-بررسی و تایید جهت صدور برگ فروش و تحویل کالا توسط شرکتهای تولیدکننده و
واردکنندگان لوازم و تجهیزات پزشکی، دارویی و پاراکلینیکی به هر شکل و عنوان اعم
از دولتی و یا خصوصی و نهادها در سطح استان.

۲۷-ارزشیابی موسسات پزشکی و درمانی در سطح استان طبق ضوابط و مقررات مصوب.

۲۸-ارزشیابی عملکرد داروخانه‌های دولتی، خصوصی، واحدهای بالک سازی دارویی،
شرکت‌های توزیعی دارو و تولیدکنندگان الکل طبی و صنعتی در سطح استان طبق ضوابط و مقررات مصوب

۲۹-صدور پروانه دائم و پروانه تاسیس مطب و داروخانه در سطح استان.

۳۰-صدور پروانه دائم و پروانه تاسیس کلینیک و دفاتر مشاور تغذیه در سطح استان

۳۱-صدور مجوز ورود و ترخیص کالاهای مشمول مفاد ماده (۱۶) قانون مواد خوراکی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سطح استان.

۳۲-اعمال اختیارات مربوط به شورای فنی طرح و تمام وقت بهداشتی ودرمانی استان.

۳۳-واگذاری فعالیتها و اداره واحدهای درمانی و بهداشتی و آموزشی به بخش غیردولتی براساس مفاد ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت.

۳۴-واگذاری داروخانه‌های دانشگاهی و بیمارستانی دولتی، نظارت بر تولید و توزیع
مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و انجام آموزش روی نمونه‌های برداشته شده
از این تولیدات به بخش غیردولتی و خصوصی

۳۵- پایش و ارزیابی نمک‌های یددار خوراکی در سطوح تولید، توزیع و خانوار براساس دستورالعمل‌های ارسالی به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

۳۶-سنجش یددار بودن نمک‌های مصرفی اماکن عمومی‌ و مراکز عرضه مواد غذایی مطابق با دستورالعمل‌های ارسالی به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

۳۷-اجرای سالیانه برنامه پایش ادواری یدادرار دانش آموزان ۱۰-۸ ساله کشور براساس دستورالعمل‌های ارسالی به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

۳۸-برگزاری کارگاه‌های بازآموزی استانی و شهرستانی پایش وارزیابی برنامه‌های حذف اختلالات ناشی از کمبود جهت کارشناسان درگیر در برنامه

۳۹-اجرای برنامه‌های آموزشی کنترل کیفی برای مسئولین و کارکنان آزمایشگاههای تحت پوشش در استانها و شهرستانها

۴۰-تولید نمونه‌های کنترلی در زمینه‌های گوناگون آزمایشگاهی

۴۱-ایجاد توانایی در مراکز تولیدی جهت ارزیابی کیفی هر سری ساخت محصول

۴۲-سفارش تولید نمونه‌های کنترلی به عهده چند شرکت تولید کننده داخلی در تهران و شهرستانها

۴۳-ایجاد شبکه کشوری جهت مقابله با عوامل بیوتروریسم

۴۴-برنامه‌ریزی کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی

۴۵-اجرای فعالیتهای آموزش سلامت در سطح استان از مرحله تعیین انواع نیازهای آموزشی تا طراحی مداخلات آموزشی، تولید رسانه‌ها و اصلاح ارزشیابی

۴۶-نظارت مستمر بر کیفیت آب آشامیدنی از نقطه آبگیر تا مصرف از نظر مسایل بهداشتی

۴۷-اقدامات لازم جهت برنامه‌ریزی، کنترل، ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار، کارگر و محیط کار

۴۸-صدور قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه توسط دادستان حسب گزارش
کارشناسان بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا رفع نواقص و معایب
موجود

۴۹-اعمال ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی‌و نیز ماده ۲ آئین‌نامه بهداشت محیط نسبت
به انجام دهندگان هر اقدامی‌که تهدید علیه بهداشت عمومی‌ شناخته شود و همچنین
متخلفین از ضوابط و مقررات بهداشت محیطی

۵۰-صدور مجوز و نظارت برعملکرد شرکتهای خصوصی ارائه‌کننده خدمات بهداشت حرفه ای و طب کار

۵۱-نظارت بر انجام معاینات کارگری در کارخانجات

۵۲-انجام اقدامات نظارتی و کنترلی در قبال رعایت موازین بهسازی محیط، ابزار کار،
ملزومات و بهداشت فردی شاغلین، در کلیه محلهای تهیه، تولید، حمل ونقل، توزیع، عرضه
و مصرف مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی و اماکن عمومی‌و مراکز بهداشتی درمانی و
آموزشی و تربیتی و نیز انجام اقدامات نظارتی به کیفیت بهداشتی مواد غذایی در تمام
سطوح تهیه، تولید، توزیع وعرضه ومصرف

۵۳-انجام اقدامات اجرائی و نظارتی لازم به منظور مبارزه با بندپایان و حیوانات
ناقل بیماریها و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط به سموم و مواد شیمیایی

۵۴-اجرای برنامه‌های نظارتی بر تامین بهداشت در مواقع اضطرار

۵۵-انجام اقدامات نظارتی و کنترلی بر وضعیت بهداشت هوا و ارائه توصیه‌های لازم به مراجع ذیربط

۵۶-انجام اقدامات نظارتی و کنترلی در مراکز کاربرد پرتوهای یونساز در پزشکی اعم از دزیمتری و بهسازی محیط و بهداشت فردی شاغلین مربوطه و برخورد با متخلفان

۵۷-انجام اقدامات نظارتی و ارائه توصیه‌های لازم در زمینه مدیریت جمع‌آوری، حمل و نقل، نگهداری و دفع نهائی زباله و مواد زائد جامد و مایع و پیگیری رفع نواقص

۵۸-اجرای برنامه‌های گسترده آموزشی و جلب همکاری بین بخشی و مردمی به‌ویژه در سطح روستاها به منظور پیشبرد برنامه‌های بهداشت محیطی

۵۹-انجام برنامه‌های آموزشی گسترده در قبال کنترل کاهش مصرف دخانیات و سایر برنامه‌های ابلاغی از وزارتخانه در این زمینه

۶۰-صدرو گواهینامه ارزشیابی سالیانه بیمارستانی

۶۱-صدور پروانه‌های تاسیس و مسئولین فنی مراکز پزشکی و پیراپزشکی

۶۲-توسعه، گسترش و به روزآوری شبکه اطلاع رسانی پزشکی جهت ارائه خدمات در راستای ضوابط و دستورالعمل‌های وزارتخانه

۶۳-برآورد نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای تابعه و پیش‌بینی سازوکارهای تامین آن

۶۴-انجام کلیه امور پرسنلی (از جمله امور استخدامی، رفاهی، بازنشستگی و …)
اداری، خدمات پشتیبانی، تهیه و تنظیم و اجرای بودجه، نگهداری حسابها، انجام هزینه
ها، حفظ اموال و نظارت بر حسن اجرای آنها و ارزشیابی و پیگیری فعالیتهای واحدهای
تابعه براساس ضوابط دستورالعمل‌های کشوری

۶۵-بررسی نیاز فضاهای فیزیکی اعم از ایجاد، توسعه، نوسازی و یا نگهداری و اعلام به واحد ذیربط در وزارتخانه

۶۶-عقد قراردادهای طرح‌های عمرانی با پیمانکاران و نظارت بر اجرای صحیح و کامل آنها

۶۷-بررسی و بازنگری اهداف، وظایف، ساختار سازمانی و ارائه پیشنهادات اصلاحی به
منظور تقسیم صحیح مسئولیتها، پیشگیری ازتداخل وظایف و ایجاد نظام پایدار و هماهنگ
کننده تشکیلاتی براساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری و با نظارت، هماهنگی و تایید
وزارتخانه و مراجع ذیربط

۶۸-بازنگری و اصلاح فرایندها، سیستم‌ها و روشهای انجام کار با توجه به شرایط و متقضیات منطقه براساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری و وزارتخانه

۶۹-تهیه تشکیلات تفصیلی شرح وظایف و شرایط احراز پستها براساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری بانظارت، هماهنگی و تایید وزارتخانه و مراجع ذیربط

۷۰-ارزشیابی مشاغل وجاری نگهداشتن امر طبقه بندی مشاغل براساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری و با نظارت، ‎‎‎ هماهنگی وتایید وزارتخانه و مراجع ذیربط

۷۱-برنامه‌ریزی در جهت ارتقاء انگیزش کارکنان

 ‎‎‎۷۲-برنامه‌ریزی در جهت ارتقاء انگیزش کارکنان

۷۳-تیپولوژی نقشه‌های ابنیه بهداشتی، درمانی، آموزش پزشکی با توجه به اقلیم‌های متفاوت استان

۷۴-بررسی و تصویب پیشنهادهای مشاورین طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا

۷۵-ارائه نقطه‌نظرات عوامل بهره‌بردار به مشاورین و مجریان طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به منظور انجام تغییرات لازم

۷۶-کنترل برنامه تأمین اعتبارات پروژه‌ها و ایجاد تناسب لازم بین برنامه زمان‌بندی و برنامه تأمین اعتبارات

۷۷-کنترل پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و مقایسه آن با برنامه زمان‌بندی و هزینه‌های انجام‌یافته

۷۸-کنترل مراحل مختلف عملیات اجرایی با شرح مندرج در موافقتنامه‌ها در مورد پروژه‌هایی که توسط بخش غیردولتی قابل انجام نباشد.

۷۹-اجرای قانون تأمین و توزیع نیروی انسانی بر اساس جدول زمان‌بندی و سهمیه‌بندی ستاد وزارتخانه

۸۰-تمدید مأموریت آموزشی مصوب‌شده