۲۳۱۲۰۱/۱۹۰۱ – ۹/۱۲/۱۳۸۲
شورای عالی اداری در یکصد و دهمین جلسه مورخ ۱۸/۱۱/۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت آموزش و پرورش و به استناد بند «ب» ماده ۴ آییننامه ارزیابـی عملـکـرد دستگاههای اجــرایی کشور (مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ه مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هیأت وزیران) شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارتخانه مذکور را به شرح پیوست تصویب نمود تا پس از ارسال فرمها و دستورالعملهای مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، سایر مراحل فرآیند ارزیابی در ابعاد اختصاصی (بند «ب» ماده ۵ آییننامه مزبور) توسط دستگاه ذیربط صورت پذیرد.
محمد ستاریفر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش
واحد سنجش عناوین شاخصهای کمی شاخصهای کلی ردیف
درصد درصد پذیرش ظاهری جمعیت ۶ ساله ( به تفکیک جنس) دسترسی ۱
درصد نرخ انتقال از یک دوره تحصیلی به دوره تحصیلی بعدی در یک سال تحصیلی (به
تفکیک دروه تحصیلی، جنس)
درصد درصد اشتغال به تحصیل ظاهری (تفکیک دوره جنس) پوشش تحصیلی ۲
درصد درصد پوشش کودکان واجبالتعلیم
درصد درصد دانشآموزان غیردولتی از کل دانشآموزان
۱ نسبت اتلاف (به تفکیک دورههای تحصیلی، جنس) کارآیی درونی نظام آموزش و
پرورش
۳
درصد نرخ ماندگاری از پایه اول به سایر پایههای تحصیلی (به تفکیک دورههای
تحصیلی، جنس)
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش
واحد سنجش عناوین شاخصهای کمی شاخصهای کلی ردیف
درصد سهم سرانه دانشآموزی از کل اعتبارات جاری آموزش و پرورش مالی ۴
درصد سهم هزینههای غیرپرسنلی به کل هزینههای جاری
درصد سهم هزینههای آموزشی به کل هزینههای جاری
درصد نسبت واحدهایی که به صورت قیمت تمامشده اداره میشود به کل
واحدها
درصد
نرخ بیسوادی ( ۱۰ ساله و بالاتر) سوادآموزی ۵
درصد نرخ انتقال از یک دوره به دوره بعدی (به تفکیک دورههای مقدماتی- تکمیلی-
پنجم بزرگسالان و کل محاسبات میشوند)
درصد نسبت سواد آموز به آموزشیار
متر سرانه زیربنای کلاسهای فیزیکی فضاهای آموزشی ۶
نفر تراکم کلاسهای فیزیکی
مترمربع سرانه نمازخانه در مدارس
مترمربع سرانه کتابخانه
متر مربع سرانه آزمایشگاه
متر مربع سرانه سالن ورزشی
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش
واحد سنجش عناوین شاخصهای کمی شاخصهای کلی ردیف
درصد نسبت تعداد مدارسی که به صورت مدرسه محوری اداره میشود به کل
مدارس بهرهوری ۷
درصد ضریب اشتغال واقعی و ظاهری معلمان در هر گروه درسی
درصد نسبت معلمان مرتبط (واجد شرایط) به کل معلمان
_ میانگین سطح تحصیلات معلمان به تفکیک دوره
درصد نسبت دانشآموزش به معلم
درصد نسبت معلمانی که به امر تدریس اشتغال دارند به کل پرسنل
درصد نسبت معلم به کلاس دایر
سال متوسط زمان مدیریت در مدارس
درصد ترکیب کارکنان به تفکیک اصلی – نظارت و کیفیت بخشی – اداری و
پشتیبانی
درصد نسبت کارکنان آموزشی به کل کارکنان
درصد نسبت مشارکتهای مردمی به بودجه آموزش و پرورش در مدارس مشارکت ۸
درصد تعداد کلاسهای تحویلی خیرین به کلاسهای تحویلی دولتی آن سال
درصد نسبت مدارس غیردولتی به مدارس دولتی
شاخصهای ارزیابی عملکرد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش
وزارتخانه آموزش و
پرورش
سال ارزیابی
سازمان
درصد تحقق تدابیر اتخاذ شده (اقدامات انجام شده تا پایان سال ارزیابی) نوع
مستند سئوالات مرتبط با عملکرد اختصاصی ردیف
قسمت الف بند ۳ راهکارهای اجرایی امور بخشی برنامه سوم اقدامات انجام
شده در خصوص بازنگری:
الف) در برنامههای درسی
ب) عناوین
ج) محتوا
د) حجم کتابهای درسی
متناسب با سن، جنس، استعداد، تقویم آموزشی، نیازهای فردی- اجتماعی وشرایط منطقهای
در همه دورههای تحصیلی با اولویت برنامهها و دروس ابتدایی ۱
قسمت ج بند ۳ راهکارهای اجرایی امور بخشی برنامه سوم اقدامات انجام
گرفته در زمینههای ارزشیابی و امتحانات از دانشآموزان با تاکید بر ارزشیابی
مستمر و توجه به فعالیتهای تحقیقی، نوآوری، ابتکارات و خلاقیت دانش آموزان (با
استفاده از آخرین دستاوردهای علمیو تربیتی) ۲
بند ۱۷ راهکارهای اجرایی امور بخشی برنامه سوم اقدامات انجام شده و
نتایج بدست آمده در راستای سیاست مدرسه محوری ۳