شاخص‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۱/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۲/۲۰

۲۳۱۲۰۱/۱۹۰۱ – ۹/۱۲/۱۳۸۲

شورای عالی اداری در یکصد و دهمین جلسه مورخ ۱۸/۱۱/۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‏‌ریزی کشور و وزارت آموزش و پرورش و به استناد بند «ب» ماده ۴ آیین‏نامه ارزیابـی عملـکـرد دستگاه‏های اجــرایی کشور (مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ه‍ مورخ ‎‎‎ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هیأت وزیران) شاخص‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارتخانه مذکور را به شرح پیوست تصویب نمود تا پس از ارسال فرم‏ها و دستورالعمل‏های مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامه‏‌ریزی کشور، سایر مراحل فرآیند ارزیابی در ابعاد اختصاصی (بند «ب» ‎‎‎ ماده ۵ آیین‏نامه مزبور) توسط دستگاه ذیربط صورت پذیرد.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری
‎‎‎
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش

واحد سنجش ‎‎‎عناوین شاخصهای کمی ‎‎‎شاخصهای کلی ‎‎‎ردیف
درصد ‎‎‎درصد پذیرش ظاهری جمعیت ۶ ساله ( به تفکیک جنس) ‎‎‎دسترسی  ‎‎‎ ۱

درصد ‎‎‎نرخ انتقال از یک دوره تحصیلی به دوره تحصیلی بعدی در یک سال تحصیلی (به
تفکیک دروه تحصیلی، جنس) ‎‎‎ ‎‎‎
درصد ‎‎‎درصد اشتغال به تحصیل ظاهری (تفکیک دوره جنس) ‎‎‎پوشش تحصیلی ‎‎‎۲
درصد ‎‎‎درصد پوشش کودکان واجب‌التعلیم  ‎‎‎ ‎‎‎
درصد ‎‎‎درصد دانش‌آموزان غیردولتی از کل دانش‌آموزان  ‎‎‎ ‎‎‎
۱ ‎‎‎نسبت اتلاف (به تفکیک دوره‌های تحصیلی، جنس)  ‎‎‎ کارآیی درونی نظام آموزش و
پرورش
‎‎‎۳
درصد ‎‎‎نرخ ماندگاری از پایه اول به سایر پایه‌های تحصیلی (به تفکیک دوره‌های
تحصیلی، جنس) ‎‎‎ ‎‎‎
‎‎‎
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش

واحد سنجش ‎‎‎عناوین شاخصهای کمی ‎‎‎شاخصهای کلی ‎‎‎ردیف
درصد ‎‎‎سهم سرانه دانش‌آموزی از کل اعتبارات جاری آموزش و پرورش  ‎‎‎مالی ‎‎‎۴
درصد ‎‎‎سهم هزینه‌های غیرپرسنلی به کل هزینه‌های جاری  ‎‎‎ ‎‎‎
درصد ‎‎‎سهم هزینه‌های آموزشی به کل هزینه‌های جاری ‎‎‎ ‎‎‎
درصد  ‎‎‎نسبت واحدهایی که به صورت قیمت تمام‌شده اداره می‌شود به کل
واحدها ‎‎‎ ‎‎‎
‎‎‎درصد
نرخ بیسوادی ( ۱۰ ساله و بالاتر) ‎‎‎سوادآموزی  ‎‎‎۵
درصد ‎‎‎نرخ انتقال از یک دوره به دوره بعدی (به تفکیک دوره‌های مقدماتی- تکمیلی-
پنجم بزرگسالان و کل محاسبات می‌شوند) ‎‎‎ ‎‎‎
درصد ‎‎‎نسبت سواد آموز به آموزشیار ‎‎‎ ‎‎‎
متر ‎‎‎سرانه زیربنای کلاسهای فیزیکی  ‎‎‎فضاهای آموزشی  ‎‎‎۶
نفر ‎‎‎تراکم کلاسهای فیزیکی  ‎‎‎ ‎‎‎
مترمربع  ‎‎‎سرانه نمازخانه در مدارس ‎‎‎ ‎‎‎
مترمربع  ‎‎‎سرانه کتابخانه  ‎‎‎ ‎‎‎
متر مربع  ‎‎‎سرانه آزمایشگاه  ‎‎‎ ‎‎‎
متر مربع ‎‎‎سرانه سالن ورزشی  ‎‎‎ ‎‎‎
‎‎‎
شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش

واحد سنجش ‎‎‎عناوین شاخصهای کمی ‎‎‎شاخصهای کلی ‎‎‎ردیف
درصد  ‎‎‎نسبت تعداد مدارسی که به صورت مدرسه محوری اداره می‌شود به کل
مدارس ‎‎‎بهره‌وری  ‎‎‎۷
درصد ‎‎‎ضریب اشتغال واقعی و ظاهری معلمان در هر گروه درسی  ‎‎‎ ‎‎‎
درصد ‎‎‎نسبت معلمان مرتبط (واجد شرایط) به کل معلمان ‎‎‎ ‎‎‎
_ ‎‎‎میانگین سطح تحصیلات معلمان به تفکیک دوره  ‎‎‎ ‎‎‎
درصد  ‎‎‎نسبت دانش‌آموزش به معلم  ‎‎‎ ‎‎‎
درصد  ‎‎‎نسبت معلمانی که به امر تدریس اشتغال دارند به کل پرسنل ‎‎‎ ‎‎‎
درصد  ‎‎‎نسبت معلم به کلاس دایر ‎‎‎ ‎‎‎
سال ‎‎‎متوسط زمان مدیریت در مدارس ‎‎‎ ‎‎‎
درصد  ‎‎‎ترکیب کارکنان به تفکیک اصلی – نظارت و کیفیت بخشی – اداری و
پشتیبانی ‎‎‎ ‎‎‎
درصد ‎‎‎نسبت کارکنان آموزشی به کل کارکنان ‎‎‎ ‎‎‎
درصد ‎‎‎نسبت مشارکت‌های مردمی به بودجه آموزش و پرورش در مدارس ‎‎‎مشارکت ‎‎‎۸
درصد ‎‎‎تعداد کلاس‌های تحویلی خیرین به کلاس‌های تحویلی دولتی آن سال ‎‎‎ ‎‎‎
درصد ‎‎‎نسبت مدارس غیردولتی به مدارس دولتی ‎‎‎ ‎‎‎
 ‎‎‎
شاخصهای ارزیابی عملکرد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش

وزارتخانه آموزش و
پرورش ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎
سال ارزیابی
سازمان ‎‎‎
درصد تحقق ‎‎‎تدابیر اتخاذ شده (‌اقدامات انجام شده تا پایان سال ارزیابی) ‎‎‎نوع
مستند ‎‎‎سئوالات مرتبط با عملکرد اختصاصی ‎‎‎ردیف
‎‎‎ ‎‎‎قسمت الف بند ۳ راهکارهای اجرایی امور بخشی برنامه سوم ‎‎‎اقدامات انجام
شده در خصوص بازنگری:
الف) در برنامه‌های درسی
ب) عناوین
ج) محتوا
د) حجم کتابهای درسی
متناسب با سن، جنس، استعداد، تقویم آموزشی، نیازهای فردی- اجتماعی وشرایط منطقه‌ای
در همه دوره‌های تحصیلی با اولویت برنامه‌ها و دروس ابتدایی ‎‎‎۱
‎‎‎ ‎‎‎قسمت ج بند ۳ راهکارهای اجرایی امور بخشی برنامه سوم ‎‎‎اقدامات انجام
گرفته در زمینه‌های ارزشیابی و امتحانات از دانش‌آموزان با تاکید بر ارزشیابی
مستمر و توجه به فعالیت‌های تحقیقی، نوآوری، ابتکارات و خلاقیت دانش آموزان (با
استفاده از آخرین دستاوردهای علمی‌و تربیتی) ‎‎‎۲
‎‎‎ ‎‎‎بند ۱۷ راهکارهای اجرایی امور بخشی برنامه سوم ‎‎‎اقدامات انجام شده و
نتایج بدست آمده در راستای سیاست مدرسه محوری ‎‎‎۳

‎‎‎