طرح ساماندهی واحدهای شهرستانی وابسته به آموزش و پرورش در یک واحد استانی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۱/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۱/۳۰

۲۱۷۱۷۶/۱۹۰۱ – ۱۳۸۲/۱۱/۱۸

شورای عالی اداری در صد و نهمین جلسه مورخ ۱۳۸۲/۱۱/۴ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با توجه به اختیارات قانونی مندرج در جزء ۴ بند ب ماده ۱ قانون برنامه سوم توسعه و به منظور ایجاد تشکیلات مناسب برای واحدهای شهرستانی وزارتخانه مذکور تصویب نمود:

۱- مدیریت آموزش و پرورش شهرستان از ادغام ادارات و نمایندگی‌های (و واحدهای مشابه) تابعه وزارت آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزی و سایر سازمان‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش در سطح شهرستان، تشکیل می‌گردد.

تبصره ۱) [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۲۳]
واحدهای اداری موجود در سایر سطوح تقسیمات کشوری که در زیرمجموعه شهرستان‌ها قرار دارند، حداکثر تا تاریخ ۱۳۸۵/۷/۱ به عنوان واحدهای تابعه سازمان آموزش و پرورش استان فعالیت خواهند نمود. پس از تاریخ مذکور این واحدها در زیرمجموعه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان مربوط قرار خواهند گرفت.

تبصره ۲) در مواردی که ضرورت ایجاب نماید تا برخی از نمایندگی‌های آموزش و پرورش ابقاء شوند، می‌توان با حفظ سقف پست‌های واحدهای شهرستانی به پیشنهاد مشترک سازمان آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و تأئید وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حداکثر تا سقف ۷۰ واحد نمایندگی در ذیل تشکیلات تفصیلی مدیریت‌ها یا ادارات ابقاء شوند.

۲- مجموعه مدیریت‌ها، ادارات و نمایندگی‌های آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزی، عشایر و سایر سازمان‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش در سطح استان‌ها (به استثنای مراکز استان‌ها) حداکثر ۷۱۴ واحد سازمانی تعیین می‌گردد. این تعداد در طول برنامه چهارم توسعه سالانه ۵% کاهش می‌یابد.

تبصره ) تعداد پست‌های سازمانی واحدهای موضوع این بند با رعایت مقررات مربوط، با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌گردد و تا پایان برنامه چهارم هر سال ۵% از تعداد تعیین‌شده کسر خواهد شد.

۳- با اجرای این مصوبه کلیه سازمان‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش که قبل از تاریخ این مصوبه دارای واحد اداری در شهرستان بوده و یا در آینده در صدد ایجاد واحد اداری در شهرستان می‌باشند. صرفاً از طریق مدیریت شهرستان اقدام خواهند نمود و واحدهای اداری مستقل نخواهند داشت.

۴- در صورتی که وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های وابسته دارای نمایندگی در سایر سطوح تقسیمات کشوری پایین‌تر از سطح شهرستان باشند، بر اساس ضوابط این مصوبه در یکدیگر ادغام و سطح سازمانی واحد ادغام‌شده و ضوابط تشکیلاتی آنها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

۵- وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در مراکز استان‌ها که دارای دو منطقه، ناحیه یا بیشتر هستند از ادغام حداقل دو منطقه یا ناحیه یک مدیریت ایجاد نماید.

تبصره) در شهرهای تهران، کرج و ری تعداد مدیریت‌ها با توجه به عواملی نظیر پراکندگی، تعداد واحدهای آموزشی و تعداد دانش‌آموز در هر منطقه به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین خواهد شد.

۶- کلیه مدیریت‌های مستقر در شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ مستقیماً زیر نظر سازمان استان اداره خواهند شد.

۷- سقف تعداد ادارات و پست‌های سازمانی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان در هر استان توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌گردد.
سازمان‌های استانی وزارت آموزش و پرورش، تشکیلات داخلی واحدهای شهرستانی را بر اساس ضوابط ابلاغی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تنظیم و به تأیید سازمان مذکور می‌رسانند.

۸- مدیر آموزش و پرورش شهرستان با حکم رئیس سازمان استان و بر اساس ضوابط انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران موضوع مصوبه شماره ۱۴۲۶/۱۹۰۱ مورخ ۱۱/۱/۱۳۸۲ شورای عالی اداری تعیین می‌شود.

تبصره) انتخاب معاون یا رئیس اداره و سایر عناوین مشابه در مورد واحدهای سازمان‌های ادغام‌شده بنا به پیشنهاد مدیر شهرستان، تأیید واحد استانی و حکم مدیر شهرستان با رعایت ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران انجام می‌شود.

۹- ضوابط تشکیلاتی مدیریت‌های شهرستان ظرف مدت یک ماه با رعایت بند پ ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده ۳ قانون برنامه سوم توسعه موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۱۴۵/ت۲۳۸۴۲ه‍ مورخ ۱۲/۲/۱۳۸۰ هیأت‌وزیران و ارائه اختیارات لازم به مدیران مدارس و کاهش پست‌های سازمانی واحدهای اداری توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

۱۰- با ایجاد مدیریت شهرستان کلیه امکانات، اعتبارات، تعهدات، اموال، دارایی‌ها و کارکنان واحدهای ادغام‌شده به مدیریت شهرستان منتقل و تحت مدیریت واحد اداره می‌شوند و واحدهای مشترک و پشتیبانی واحدهای تجمیع‌شده در هم ادغام می‌گردند.

۱۱- ادارات و نمایندگی‌های ادغام‌شده در واحدهای شهرستانی جدید در سطح معاونت، اداره، مسئول یا عناوین مشابه سازماندهی می‌شوند و واحدهای مشترک و پشتیبانی آنها در یکدیگر ادغام می‌گردند. علاوه بر سطوح سازمانی مذکور، در سلسله مراتب عمودی تشکیلات مدیریت شهرستان سطح مدیریتی و سرپرستی دیگری پیش‌بینی نخواهد شد.

۱۲- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش موظفند متناسب با ساختار جدید مدیریت شهرستان، اختیارات و تسهیلات اداری، مالی و بودجه‌ای لازم را به نحوی پیش‌بینی نمایند که امکان اجرای هر چه بهتر وظایف واحدهای استانی و شهرستانی وزارت آموزش و پرورش به صورت غیرمتمرکز فراهم شود.

۱۳- وزیر آموزش و پرورش مسئول حُسن اجرای این مصوبه خواهد بود و گزارش اجرای آن را ظرف مدت ۶ ماه به سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور ارائه خواهد نمود.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری