طرح ادغام واحدهای شهرستانی وابسته به هر یک از وزارتخانه‌ها در یک واحد سازمانی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۱/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۱/۲۹

۲۱۷۱۴۵/۱۹۰۱ – ۱۸/۱۱/۱۳۸۲

شورای عالی اداری در صد و نهمین جلسه مورخ ۴/۱۱/۱۳۸۲ در اجرای جزء ۴ ‎‎‎ بند «ب» ماده ۱ قانون برنامه سوم توسعه و به منظور ایجاد تشکیلات مناسب برای تجمیع کلیه فعالیت‎های مربوط به یک وزارتخانه در یک واحد شهرستانی تصویب نمود:

۱- به منظور اعمال مدیریت واحد در واحدهای تابعه وزارتخانه و سازمان‎های دولتی در شهرستان و ایجاد هماهنگی لازم بین آنها و کاهش تشکیلات دولت و ادغام واحدهای مشابه و ارتقاء سطح سازمانی واحدها در جهت تفویض اختیار بیشتر به آنها، کلیه واحدهای تابعه وزارتخانه‌‎ها و سازمان‎‎های وابسته به آنها (به استثنای شرکت‎های دولتی و ادارات کل) در یک واحد سازمانی ادغام می‎گردد.

تبصره ۱ـ سطح سازمانی واحد ادغام‎شده جدید به سطح مدیریت ارتقاء می‎یابد.

تبصره ۲ـ در مواردی که با تشخیص سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، ادغام برخی از واحدهای سازمانی در شهرستان امکان‎پذیر نباشد، با ذکر دلایل و تصویب شورای عالی اداری این گونه واحدها از اجرای این حکم مستثنی می‎گردند.

۲- مدیر واحدهای ادغام‎شده در شهرستان با حکم رئیس سازمان استان و بر اساس ضوابط انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران موضوع مصوبه شماره ۱۴۲۶/۱۹۰۱ مورخ ۱۱/۱/۱۳۸۲ شورای عالی اداری تعیین می‎شود.

تبصره ـ انتخاب معاون یا رئیس اداره و سایر عناوین مشابه در مورد واحدهای سازمان‎های ادغام ‎شده بنا به پیشنهاد مدیر شهرستان، تأیید واحد استانی و حکم مدیر شهرستان با رعایت ضوابط موضوع این بند انجام می‎شود.

۳- ادارات و نمایندگی‎های ادغام‎شده در واحدهای شهرستانی جدید در سطح معاونت، اداره، مسئول یا عناوین مشابه بر اساس ضوابطی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ می‌نماید سازماندهی می‎شوند و واحدهای مشترک و پشتیبانی آنها در یکدیگر ادغام می‎گردند. علاوه بر سطوح سازمانی مذکور، در سلسله مراتب عمودی تشکیلات مدیریت شهرستان، سطح مدیریتی و سرپرستی دیگری پیش‎بینی نخواهد شد.

تبصره ـ در صورتی که سازمان‎های وابسته به وزارتخانه‎ها در آینده نیاز به ایجاد واحدهائی در شهرستان‎ها داشته باشند بر اساس مفاد این مصوبه، با تصویب مراجع ذیربط پست‎های سازمانی لازم در تشکیلات مدیریت شهرستان پیش‎بینی خواهد شد.

۴- با ایجاد مدیریت شهرستان، کلیه امکانات، اعتبارات، تعهدات، اموال و دارائی‎ها و کارکنان واحدهای ادغام ‎شده به مدیریت شهرستان منتقل و تحت مدیریت واحد اداره می‎شوند.

۵- در صورتی که در سایر سطوح تقسیمات کشوری پائین‎تر از سطح شهرستان، وزارتخانه‌‎ها و سازمان‎های وابسته دارای نمایندگی‎هایی باشند بر اساس ضوابط این مصوبه در یکدیگر ادغام می‎گردند.
سطح سازمانی واحد ادغام‎شده و ضوابط تشکیلاتی آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

۶- وزارتخانه‌‎ها و سازمان‎های مستقل تحت نظر رئیس‎ جمهور موظفند در اجرای بند ه‍ ماده ۲ قانون برنامه سوم توسعه و مصوبه شماره ۱۸۱/۱۳.ط مورخ ۲۹/۳/۱۳۸۰ شورای عالی اداری نسبت به ادغام واحدهای استانی واحدهای تابعه خود و مؤسسات وابسته (به استثنای شرکت‎های دولتی) در مراکز استان‎ها حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۲ اقدام نمایند. سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور موظف است از سال ۱۳۸۳ نسبت به ادغام ردیف‎های بودجه‎ای واحدهای مذکور در استان‎ها اقدام نماید.

۷- وزراء مسئول حـُسن اجرای این مصوبه می‎باشند و سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور موظف است گزارش لازم را از چگونگی اجرای آن به شورای عالی اداری ارائه نماید.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری