طرح ساماندهی واحدهای آماری دستگاه‌های اجرایی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۸/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۰/۰۱

۱۷۲۷۹۲/۱۹۰۱ – ۱۲/۹/۱۳۸۲

شورای عالی اداری در صد و ششمین جلسه مورخ ۱۷/۸/۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور به منظور تحقق‎ بخشیدن به اهداف نظام آماری کشور مصوب اسفندماه ۱۳۷۹ شورای عالی آمار و ساماندهی واحدهای مسئول آمار و اطلاعات در دستگاه‎های اجرایی، تصویب نمود:

۱- به منظور اجرای سیاست‎ها،‌ برنامه‌‎ها و طرح‎های مربوط به نظام آماری کشور و همچنین ایجاد انسجام در تهیه آمارهای ثبتی و غیرثبتی، وزارتخانه‌‎ها و سازمان‎های دولتی موظفند با تبدیل عناوین واحدهای فعال در زمینه آمار و اطلاعات و تجمیع آنها و با هماهنگی و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور نسبت به ایجاد واحد آمار و منابع اطلاعات با شرح وظایف و مأموریت‎های زیر اقدام نمایند:
-شناسایی نیازهای آماری کشور در بخش مربوط به فعالیت دستگاه
-استقرار نظام آماری ثبتی در داخل دستگاه به منظور تولید نیازهای آماری کشور اعم از نیازهای آماری عمومی‌ و نیازهای آماری مدیریت دستگاه با همکاری و هماهنگی مرکز آمار ایران
– تهیه و اجرای طرح‎های آمارگیری در قالب برنامه مصوب شورای عالی آمار و با رعایت آیین‎نامه نظارت بر تهیه و اجرای طرح‎های آمارگیری دستگاه‎ها و انجام اقدامات لازم به منظور استخراج نتایج آماری و اطلاع‎رسانی در این زمینه
– جمع‌‎آوری آمارها و داده‎های مورد نیاز حساب‎های ملی بخش ذیربط در سطح ملی و منطقه‎‌ای
– تهیه، ‌اجرا و استخراج طرح‎های آمارگیری برای تولید آمارهای مورد نیاز و پردازش و
تحلیل آن در جهت استفاده از نتایج در برنامه‌‎های دستگاه متبوع و همچنین در راستای
طرح‎ها و برنامه‎های مرکز آمار بر اساس ضوابط، دستورالعمل‎ها، بخشنامه‎‌ها و راهکارهای ابلاغی مرکز آمار ایران
– ایجاد پایگاه اطلاعات آماری دستگاه و انجام هماهنگی‎های لازم با مرکز آمار ایران برای اتصال آن به پایگاه اطلاعات آماری بخشی و شبکه اطلاع‌‎رسانی کشور
– اطلاع‌‎رسانی و ارائه آمارهای تولیدشده حاصل از نظام آمارهای ثبتی و آمارگیری‎ها به کاربران آمار
– پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی آمار در داخل دستگاه
– تهیه طرح‎های آموزشی لازم برای ارتقاء دانش آماری کارکنان واحد و انجام اقدامات لازم در این زمینه
– تهیه سالنامه، فصلنامه و ماهنامه آماری برحسب نیاز

تبصره ـ در مورد دستگاه‎های اجرایی که در زمان ابلاغ این مصوبه فاقد واحد آمار و منابع اطلاعات بوده ‎اند، بر اساس ضوابط موضوع تبصره بند ۷ این مصوبه اقدام خواهد شد.

۲- واحدهای مسئول آمار و منابع اطلاعات دستگاه‎های اجرایی موظفند در انجام فعالیت‎های آماری و آمارگیری‎ها از تعاریف، مفاهیم، روش‎ها، معیارها و طبقه‌‎‌بندی‎های آماری مرکز آمار ایران تبعیت نمایند. لازم است این واحدها بر مبنای مطالعات و بررسی‎های خود برای نیل به برداشت یکسان و معادل از تعاریف و مفاهیم کاربردی آماری، هماهنگی‎های لازم را با مرکز آمار ایران به عمل آورند.

۳- واحدهای مسئول آمار و منابع اطلاعات دستگاه‎های اجرایی موظفند در انجام وظایف فوق و فعالیت‎های آماری و سایر وظایف و فعالیت‎های مربوط به توسعه و تقویت نظام آماری کشور، همکاری و هماهنگی لازم را با مرکز آمار ایران، دبیرخانه شورای عالی آمار و کمیسیون تخصصی آن به عمل آورند.
‎‎‎مرکز آمار ایران در جهت تأمین هماهنگی، ضوابط،‌ دستورالعمل‎ها، شیوه‌‎نامه‌‎ها و راهکارهای مورد نیاز را به دستگاه‎های اجرایی ابلاغ می‎نماید و حسب درخواست دستگاه‎ها راهنمایی و همکاری لازم را معمول می‎دارد.

۴- بر اساس مفاد این مصوبه واحد آمار و منابع اطلاعات در تشکیلات تفصیلی در کلیه وزارتخانه‎‌‌ها و سازمان‎های مستقل وابسته به ریاست جمهوری از محل تجمیع و تغییر عناوین واحدهای مشابه در سطح دفتر یا مدیریت ایجاد می‎شود. سطح سازمانی این واحد در مؤسسات وابسته به وزارتخانه‌‎ها، حسب طبقه‌‎‌بندی انجام‌‎شده در بخشنامه شماره ۱۶۷۳۹۳/۱۰۱ مورخ ۱۳/۹/۱۳۸۱ سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور در مؤسسات نوع «الف» یا «ب» مدیریت یا گروه تعیین می‎شود. در سایر دستگاه‎های اجرایی با توجه به مفاد بخشنامه اخیرالذکر و با رعایت مقررات و منظورداشتن عوامل مؤثر، سطح سازمانی واحد مسئول آمار و منابع اطلاعات تعیین می‎گردد.

تبصره ـ دارابودن تخصص آماری، علاوه بر سایر شرایط مورد نیاز، برای انتصاب مسئول واحد آمار و منابع اطلاعات ضروری است.

۵- مسئولیت هماهنگی واحدهای مسئول آمار و منابع اطلاعات دستگاه‎ها در استان‎ها به عهده سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی استان است و این واحدها موظفند در انجام وظایف خود و فعالیت‎های آماری، بر اساس راهکارهای ابلاغی توسط شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران و سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی استان همکاری و هماهنگی لازم را به عمل آورند.

۶- انجام امور دبیرخانه کمیته آمار بخشی مربوط و اقدامات اجرایی ناشی از انجام وظیفه این کمیته و همچنین انجام بررسی‎های کارشناسی برای فعالیت بهینه آن به عهده واحد مسئول آمار و منابع اطلاعات دستگاه اجرایی می‎باشد.

۷- وزارتخانه‎‌ها و سازمان‎های دولتی موظفند ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این مصوبه پیشنهاد تشکیلات واحد مسئول آمار و منابع اطلاعات را بر اساس ضوابط ساختار سازمانی وزارتخانه‌‎ها و سازمان‎های مستقل تحت نظر رییس جمهور (موضوع بخشنامه‌‎های شماره ۲۸۲۱۶/۱۰۵ مورخ ۲۵/۲/۱۳۸۱ و ۱۶۷۳۹۳/۱۰۱ مورخ ۱۳/۹/۱۳۸۱ سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور) به سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور ارسال نمایند.

تبصره ـ ایجاد پست سازمانی در واحدهای استانی دستگاه‎های اجرایی و دستگاه‎های اجرایی که فاقد واحد آماری می‎باشند به موجب ضابطه‎ای خواهد بود که توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

۸- کلیه اصلاحات تشکیلاتی موضوع این مصوبه از محل پست‎های سازمانی موجود دستگاه‎های اجرایی انجام خواهد شد.

۹- وزراء و یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه‎های اجرایی، مسئول حـُسن اجرای این مصوبه می‎باشند و مرکز آمار ایران ضمن همکاری با دستگاه‎ها در جهت اجرای صحیح و به موقع مصوبه، پیگیری‎های لازم را به عمل می‎آورد و گزارش عملکرد این مصوبه را برای طرح در شورای عالی اداری به سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور ارائه می‎نمایند.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری