سیاستهای کلی نظام در دوره چشم‌انداز

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۸/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۹/۱۵

شماره ۱/۵۷۷۵ – ۱۳۸۲/۸/۱۴

الف: امور فرهنگی

۱- ‎‎ ‎‎ تقویت روحیه ایمان و ایثار و عنصر فداکاری به عنوان عامل اصلی اقتدار ملی، تبیین مبانی ارزشی و تقویت اعتماد به نفس ملی

۲- ‎‎ ‎‎ ایجاد جامعه‌ای سالم، اخلاقی، مبتنی بر ارزشهای اسلامی، فرهنگ‌مدار و شهروندانی آگاه، عزت‌مند و برخوردار از ملاکهای درستکاری و احساس رضایتمندی

۳-‎‎ رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام به‌عنوان عناصر هویت ملی

۴-‎‎ پیشبرد راهبرد گفت و گوی میان تمدنها و فرهنگها در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی

۵- ‎‎ ‎‎ ارتقای نقش و جایگاه زنان در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور و تقویت نهاد خانواده

۶- ‎‎ نهادسازی در جهت تولید و ترویج علم و تحقیق و افزایش سهم کشور در تولیدات علمی جهان و گسترش و تعمیق نهضت نرم‌افزاری و تأکید بر رویکرد خلاقیت و نوآوری

۷- ‎‎ ‎‎ توسعه علوم و فناوری‌های جدید شامل: فناوری زیستی، ریزفناوری، فناوری فرهنگی، فناوری زیست‌محیطی و فناوری مواد جدید

۸- ‎‎ ‎‎ توسعه ارتباطات و زیرساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، متناسب با پیشرفتهای جهانی

ب: امور اجتماعی ـ سیاسی و دفاعی

۹- ‎‎ ‎‎ تضمین حقوق مدنی و انسانی و دسترسی به فرصتهای برابر برای افراد جامعه و احترام به نهادینه شدن حقوق معنوی افراد

۱۰- ‎‎ توسعه و تجهیز منابع انسانی آگاه، انعطاف‌پذیر و ماهر با قابلیتهای مشارکت و فعالیت در فضای نوین رقابتی و نوآوری و در حال تغییر

۱۱- ‎‎ حاکمیت بخشیدن رویکرد و مبانی علمی و فنی، تمرکززدایی، شفاف‌سازی و پاسخگویی بر همه سطوح و فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حوزه‌های حاکمیت کشور

۱۲- ‎‎ بهبود کیفیت زندگی، سلامت، امنیت غذایی، تربیت بدنی، رفع فقر و حمایت از گروههای آسیب‌پذیر و تحقق عدالت اجتماعی

۱۳- ‎‎ بهبود ساختار سیاسی، قضایی و ایجاد محیط حقوقی مناسب برای توسعه کشور

۱۴- تقویت امنیت و اقتدار ملی با تکیه بر رشد اقتصادی، مشارکت سیاسی و تعادل منطقه‌ای

۱۵- ‎‎ ارتقای توان آمادگی دفاعی نیروهای مسلح برای بازدارندگی، ابتکار عمل و مقابله مؤثر در برابر تهدیدها، حفاظت از منافع ملی، انقلاب اسلامی و منابع حیاتی کشور

۱۶- ‎‎ دگرگونی در نظام پرداخت یارانه‌ها و پرداختهای انتقالی دولت و شفاف‌سازی یارانه‌های پنهان در اقتصاد کشور، همراه و همزمان با اجرای سیاستهای جبرانی و تقویت نظامهای جامع تأمین اجتماعی، و حمایت از قشرهای محروم

۱۷- ‎‎ تغییر نقش و اندازه دولت به سطح دولتی سیاست‌گذار، تسهیل‌کننده، کارآفرین و کوچک

۱۸- ‎‎ تأمین حقوق قانونی اقوام و اقلیتها مصرح در قانون اساسی، در چارچوب همگرایی و تقویت وفاق ملی

۱۹- ‎‎ جهت‌گیری روابط خارجی و اتخاذ دیپلماسی فعال برای گسترش همکاری و حضور کارآمد در مجموعه‌ها و معاهدات منطقه‌ای و بین‌المللی

۲۰- ‎‎ توسعه همکاری‌های همه‌جانبه با کشورهای دوست، منطقه و اسلامی و مشارکت بین‌المللی برای حفظ صلح

۲۱- ‎‎ توسعه نظم و امنیت عمومی

۲۲- ‎‎ تعمیم عدالت از طریق توسعه قضایی، به‌منظور دستیابی آحاد جامعه به حقوق شهروندی

۲۳- ‎‎ توسعه قانونگرایی، تقویت انضباط اجتماعی و وجدان کار

۲۴- ‎‎ توجه به نیازها و ضرورتهای جوانان و فراهم کردن شرایط مناسب برای مشارکت آنها در فعالیتهای اجتماعی و حمایت از استعدادهای درخشان

۲۵- ‎‎ تقویت مبانی جامعه مدنی، مشارکت همگانی، اخلاق و روحیه کار گروهی و سازگاری رقابت‌پذیری در کلیه روابط اجتماعی و سیاسی

ج: امور اقتصادی

۲۶- ‎‎ تحقق رشد اقتصادی سریع، پیوسته و با ثبات

۲۷- ‎‎ ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری

۲۸- ‎‎ تحقق رقابت‌پذیری اقتصاد کشور در سطح بازارهای داخلی و خارجی

۲۹- ‎‎ ایجاد سازوکارهای انگیزشی برای رشد بهر‌ه‌وری عوامل تولید (انرژی، سرمایه، نیروی کار، آب و …)

۳۰- ‎‎ تعامل فعال با جهان در تمام عرصه‌ها و هم‌پیوندی و اثربخشی در سطح اقتصاد جهانی

۳۱- ‎‎ پشتیبانی از کارآفرینی، فعالیتهای نوآورانه و ظرفیتهای فنی و پژوهشگری

۳۲- ‎‎ تأمین امنیت غذایی کشور با تأکید بر خودکفایی نسبی در تولید محصولات کشاورزی

۳۳- ‎‎ دستیابی به اقتصاد متنوع، متکی به دانایی، سرمایه انسانی و فناوری‌های نوین

۳۴- ‎‎ حضور مؤثر در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و مشارکت فعال در تقسیم کار بین‌المللی

۳۵- ‎‎ ایجاد سازوکارهای انگیزشی برای توسعه صادرات غیرنفتی و رفع موانع تولید قابل رقابت در عرصه بازارهای جهانی

۳۶-‎‎‎ ایجاد فضای مناسب، امن و اطمینان‌بخش برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با تکیه بر احترام به حقوق مالکیت دارایی‌های مادی و غیرمادی

۳۷-‎‎ اتکا به مزیتهای نسبی و رقابتی، و خلق مزیتهای جدید

۳۸- ‎‎ توانمندسازی بخشهای خصوصی و تعاونی، به‌عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی

۳۹- تلاش برای مهار تورم و افزایش قدرت خرید گروههای متوسط و کم‌درآمد جامعه

۴۰- نظم و انضباط مالی و بودجه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف دولت

۴۱- ارتقای ظرفیت و توانمندی‌های بخش تعاونی، تسهیل فرایند دستیابی آن به منابع، اطلاعات و فناوری، تسهیل ارتباطات و توسعه پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی بین انواع تعاونیها

۴۲- توسعه حضور بخش‌های تعاونی و خصوصی در همه بخشهای اقتصادی و محدود کردن تصدی دولت در فعالیتهای اقتصادی در سقف عناوین مصرح در صدر اصل ۴۴ قانون اساسی و حداکثر حضور کارآمد در قلمروهای امور حاکمیتی

د: آمایش سرزمین، امور زیست‌محیطی و توسعه پایدار

۴۳- ‎‎ پایدارسازی فرایند توسعه با تکیه بر حفاظت از محیط زیست و بهره‌برداری بهینه از منابع

۴۴- ‎‎ تحقق توسعه پایدار، مبتنی بر دانایی در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی کشور، به نحوی که ضمن ارتقای کیفیت زندگی، حقوق نسلهای کنونی و آینده نیز محفوظ بماند

۴۵- ‎‎ ‎‎ آمایش سرزمین بر مبنای مزیتهای نسبی مناطق، به نحوی که هر ایرانی به منطقه‌ای که در آن با عزت و آرامش زندگی می‌کند، افتخار نماید

۴۶- ‎‎ شناخت عناصر سازنده فرهنگ، هنر، دانش و تمدن اسلامی و ایرانی، به‌عنوان عناصر هویت ملی و بهره‌گیری از مزیتهای تاریخی و فرهنگی مناطق مختلف کشور، برای مشارکت فعال مناطق در توسعه پایدار

۴۷- ‎‎ سازماندهی فضای ملی، ایجاد تعادل منطقه‌ای و تقویت نقش منطقه‌ای کشور، با بهره‌گیری از قابلیتها و مزیتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و طبیعی سرزمین، با هدف ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور

آینده‌های ممکن در افق چشم‌انداز

اجرای سیاستهای کلی مندرج در این سند، در قالب عملیات توأم با درایت و مدیریت خردمندانه، علمی و همه‌جانبه و توجه به دیپلماسی هدفمند کشور، همراه با حفظ منابع ملی، باعث تحولات چشمگیری در همه شئونات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور خواهد شد. رسیدن به هدفهای یاد شده مستلزم برداشتن گامهای بزرگ، توأم با نهادسازی پیشرفته و استفاده از تجربیات کشورهایی است که این مسیر را پیموده‌اند.
مقایسه شاخصهای مهم اقتصادی در دوره (۹۴-۱۳۸۴) در دو گزینه ادامه روند موجود و گزینه مطلوب به شرح زیر می‌باشد:

جدول شماره ۱- مقایسه شاخصهای اقتصادی در دوره (۹۴-۱۳۸۴) در دو گزینه ادامه روند موجود، و گزینه مطلوب چشم‌انداز

موضوعات سیاست‌های کلی نظام:

امور فرهنگی

‎‎دستگاه‌های مرتبط: مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما

‎‎کمیسیون تخصصی مجمع: کمیسیون امور فرهنگی، علمی و اجتماعی

┌───────────┬────────────────────────────────────────────┐
│           │- ایجاد، ساماندهی و تقویت نظام ملی          │
│           │اطلاع‌رسانی رایانه‌ای و اعمال تدابیر و      │
│           │نظارت‌های لازم به منظور صیانت از امنیت      │
│           │سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جلوگیری از│
│           │جنبه‌ها و پیامدهای منفی شبکه‌های            │
│           │اطلاع‌رسانی.                                │
│           ├────────────────────────────────────────────┤
│           │- توسعه کمی و کیفی شبکه اطلاع‌رسانی ملی و   │
│           │تأمین سطوح و انواع مختلف خدمات و امکانات این│
│           │شبکه برای کلیه متقاضیان به تناسب نیاز آنان و│
│           │با رعایت اولویت‌ها و مصالح ملی.             │
│           ├────────────────────────────────────────────┤
│           │- ایجاد و تقویت نظام حقوقی و قضایی متناسب با│
│ شبکه‌های  │توسعه شبکه‌های اطلاع‌رسانی به ویژه در جهت   │
│اطلاع‌رسانی│مقابله کارآمد با جرائم سازمان یافته         │
│ رایانه‌ای │الکترونیکی.                                 │
│           ├────────────────────────────────────────────┤
│           │- توسعه فن‌آوری اطلاعات (به ویژه حفاظت از   │
│           │اطلاعات) و آینده‌نگری در خصوص آثار تحولات   │
│           │فن‌آوری اطلاعات در سطح ملی و جهانی و گسترش  │
│           │مطالعات و تحقیقات و تربیت نیروی انسانی متخصص│
│           │در این زمینه.                               │
│           ├────────────────────────────────────────────┤
│           │- ایجاد دسترسی به شبکه‌های اطلاع‌رسانی جهانی│
│           │صرفاً از طریق نهادها و مؤسسات مجاز.          │
│           ├────────────────────────────────────────────┤
│           │- حضور فعال و اثر‌گذار در شبکه‌های جهانی و  │
│           │حمایت از بخش‌های دولتی و غیر‌دولتی در زمینه │
│           │تولید و عرضه اطلاعات و خدمات ضروری و مفید با│
│           │تأکید بر ترویج فرهنگ و اندیشه اسلامی.       │
├───────────┼────────────────────────────────────────────┤
│ ‎‎        │- اقدام مناسب برای دستیابی به میثاق‌ها و    │
│           │مقررات بین‌المللی و ایجاد اتحادیه‌های       │
│           │اطلاع‌رسانی با سایر کشورها به ویژه کشورهای  │
│           │اسلامی به منظور ایجاد توازن در عرصه         │
│           │اطلاع‌رسانی بین‌المللی و حفظ صیانت از هویت و│
│           │فرهنگ ملی و مقابله با سلطه جهانی.           │
└───────────┴────────────────────────────────────────────┘
‎‎
موضوعات سیاست‌های کلی نظام:
امور اقتصادی

دستگاه‌های مرتبط: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور دارایی، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و معادن، وزارت نیرو، بانک ملی، وزارت نفت، وزارت تعاون سازمان خصوصی‌سازی، کمیسیون تخصصی مجمع: کمیسیون امور اقتصاد کلان ـ بازرگانی و امور اداری
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│                 │- حمایت از ایجاد ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی از │
│                 │راه‌های قانونی و مشروع.                                    │
│                 │                                                           │
│                 │- هدف از امنیت سرمایه‌گذاری، ایجاد رفاه عمومی و رونق       │
│                 │اقتصادی و زمینه‌سازی برای عدالت اقتصادی و از بین بردن فقر  │
│                 │در کشور است. وضع قوانین و مقررات مربوط به مالیات و دیگر    │
│                 │اموری که به آن هدف کمک می‌کند، وظیفه الزامی دولت و مجلس    │
│                 │است.                                                       │
│                 │                                                           │
│  امنیت اقتصادی  │- قوانین و سیاست‌های اجرایی و مقررات باید دارای سازگاری و  │
│                 │ثبات و شفافیت و هماهنگی.                                   │
│                 │                                                           │
│                 │- نظارت و رسیدگی و قضاوت در مورد جرائم و مسائل اقتصادی باید│
│                 │دقیق و روشن و تخصصی باشد.                                  │
│                 │                                                           │
│                 │- شرایط فعالیت اقتصادی (دسترسی به اطلاعات، مشارکت آزادانه  │
│                 │اشخاص در فعالیت‌های اقتصادی و برخورداری از امتیازات قانونی)│
│                 │برای بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی، در شرایط باید یکسان و  │
│                 │عادلانه باشد.                                              │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│                 │- دولت حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد صدر اصل ۴۴ را  │
│                 │ندارد و موظف است هرگونه فعالیت (شامل تداوم فعالیت‌های قبلی │
│                 │و بهره‌برداری از آن) را که مشمول عناوین صدر اصل ۴۴ نباشد،  │
│                 │حداکثر تا پایان برنامه پنج‌ساله چهارم (سالیانه ۲۰% کاهش    │
│                 │فعالیت) به بخش‌های تعاونی خصوصی و عمومی غیر‌دولتی واگذار   │
│                 │کند.                                                       │
│                 │                                                           │
│  اصل ۴۴ ـ اصول  │ ‎‎                                                        │
│     واگذاری     │                                                           │
│                 │با توجه به مسئولیت نظام در حسن اداره کشور، تداوم و شروع    │
│                 │فعالیت ضروری خارج از عناوین صدر اصل ۴۴ توسط دولت، بنا به   │
│                 │پیشنهاد هیأت وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی مدت معین مجاز│
│                 │است.                                                       │
│                 │                                                           │
│                 │اداره و تولید محصولات نظامی، انتظامی و اطلاعات نیروهای مسلح│
│                 │و امنیتی که جنبه محرمانه دارد، مشمول این حکم نیست.         │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│                 │- سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت در زمینه‌های مذکور در صدر  │
│                 │اصل ۴۴ قانون اساسی به شرح ذیل توسط بنگاه‌ها و نهادهای عمومی│
│                 │غیر‌دولتی و بخش‌های تعاونی و خصوصی مجاز است.               │
│                 │                                                           │
│                 │- صنایع بزرگ، صنایع مادر (از جمله صنایع بزرگ پایین‌دستی نفت│
│                 │و گاز) و معادن بزرگ (به استثنای نفت و گاز).                │
│                 │                                                           │
│                 │- فعالیت‌ بازرگانی خارجی در چارچوب سیاست‌های تجاری و ارزی  │
│                 │کشور.                                                      │
│                 │                                                           │
│                 │- بانکداری توسط بنگاه‌ها و نهادهای عمومی غیر‌دولتی و       │
│                 │شرکت‌های تعاونی سهامی عام شرکت‌های سهامی عام مشروط به تعیین│
│                 │سقف سهام هر یک از سهامداران با تصویب قانون.                │
│                 │                                                           │
│                 │- بیمه                                                     │
│                 │                                                           │
│                 │- تأمین نیرو، شامل تولید و واردات برق برای مصارف داخلی و   │
│                 صادرات.                                                    │
│ اصل ۴۴ ـ موارد  │                                                           │
│  قابل واگذاری   │- کلیه امور پست و مخابرات به استثنای شبکه‌های مادر         │
│                 │مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه‌های اصلی تجزیه و      │
│                 │مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی.                    │
│                 │                                                           │
│                 │- راه و راه‌آهن.                                           │
│                 │                                                           │
│                 │- هواپیمایی (حمل‌و‌نقل هوایی) و کشتیرانی (حمل‌و‌نقل        │
│                 │دریایی).                                                   │
│                 │                                                           │
│                 │سهم بهینه بخش‌های دولتی و غیر‌دولتی در فعالیت‌های صدر اصل  │
│                 │۴۴، با توجه به حفظ دولت و استقلال کشور و عدالت اجتماعی و   │
│                 │رشد و توسعه اقتصادی، طبق قانون تعیین می‌شود.               │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎                                                        │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎                                                        │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎                                                        │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎                                                        │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│                 │- افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به ۲۵% تا آخر برنامه│
│                 │پنج‌ساله پنجم.                                             │
│                 │                                                           │
│                 │- اقدام مؤثر دولت در ایجاد تعاونی‌ها برای بیکاران در جهت   │
│                 │اشتغال مولد.                                               │
│                 │                                                           │
│                 │- حمایت دولت از تشکیل و توسعه تعاونی‌ها از طریق روش‌هایی از│
│                 │جمله؛ تخفیف مالیاتی، ارائه تسهیلات اعتباری حمایتی به وسیله │
│                 │کلیه مؤسسات مالی کشور و پرهیز از هرگونه دریافت اضافی دولت  │
│                 │از تعاونی‌ها نسبت به بخش خصوصی.                            │
│                 │                                                           │
│                 │ـ رفع محدودیت از حضور تعاونی‌ها در تمامی عرصه‌های اقتصادی  │
│                 │از جمله ‎‎ بانکداری و بیمه.                                │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ تشکیل بانک توسعه تعاون با سرمایه دولت با هدف ارتقاء   │
│                 │سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور.                             │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ حمایت دولت از دستیابی تعاونی‌ها به بازار نهایی و      │
│                 │اطلاع‌رسانی جامع و عادلانه به این بخش.                     │
│                 │                                                           │
│ اصل ۴۴ ـ توسعه  │ ‎‎ـ اعمال نقش حاکمیتی دولت در قالب امور سیاست‌گذاری و     │
│   بخش تعاونی    │نظارت بر اجرای قوانین موضوعه و پرهیز از مداخله در امور     │
│                 │اجرایی و مدیریتی تعاونی‌ها.                                │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و سایر حمایت‌های لازم به│
│                 │منظور افزایش کارآمدی توانمندسازی تعاونی‌ها.                │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ انعطاف و تنوع در شیوه‌های افزایش سرمایه و توزیع سهام  │
│                 │در بخش تعاونی و اتخاذ تدابیر لازم به نحوی که علاوه بر      │
│                 │تعاونی‌های متعارف، امکان تأسیس تعاونی‌های جدید در قالب شرکت│
│                 │سهامی عام با محدودیت مالکیت هر یک از سهامداران به سقف معینی│
│                 │که حدود آن را قانون تعیین می‌کند، فراهم شود.               │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ حمایت دولت از تعاونی‌ها متناسب با تعداد اعضا.         │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ تأسیس تعاونی‌های فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه│
│                 │دهک اول جامعه به منظور فقرزدایی.                           │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎                                                        │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎                                                        │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎                                                        │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│                 │ــ توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تعاونی بر ایفای فعالیت‌های  │
│                 │گسترده و اداره بنگاه‌های اقتصادی بزرگ.                     │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ نظارت و پشتیبانی مراجع ذی‌ربط بعد از واگذاری برای تحقق│
│                 │اهداف واگذاری.                                             │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ استفاده از روش‌های معتبر و سالم واگذاری با تأکید بر   │
│ اصل ۴۴ـ الزامات │بورس، تقویت تشکیلات واگذاری، برقراری جریان شفاف            │
│     واگذاری     │اطلاع‌رسانی، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه، بهره‌گیری      │
│                 │ازعرضة تدریجی سهام شرکت‌های بزرگ در بورس به منظور دستیابی  │
│                 │به قیمت پایه سهام.                                         │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ ذی‌نفع نبودن دست‌اندرکاران واگذاری و تصمیم‌گیرندگان   │
│                 │دولتی در واگذاری‌ها.                                       │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ رعایت سیاست‌های کلی بخش تعاونی در واگذاری‌ها.         │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│                 │ـ وجوه حاصل از واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی به حساب خاصی   │
│                 │نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در قالب برنامه‌ها و         │
│                 │بودجه‌های مصوب به ترتیب زیر مصرف می‌شود:                   │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ ایجاد خوداتکایی برای خانواده مستضعف و محروم و تقویت   │
│                 │تأمین اجتماعی.                                             │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ اختصاص ۳۰% از درآمدهای حاصل از واگذاری به تعاونی‌های  │
│                 │فراگیر ملی به منظور فقرزدایی.                              │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ ایجاد زیربناهای اقتصادی با اولویت مناطق کمتر          │
│  اصل ۴۴ـ مصارف  │توسعه‌یافته.                                               │
│درآمدهای حاصل از │                                                           │
│     واگذاری     │ ‎‎ـ اعطای تسهیلات (وجوه اداره شده) برای تقویت تعاونی‌ها و │
│                 │نوسازی و بهسازی بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی با اولویت       │
│                 │بنگاه‌های واگذاری شده و نیز برای سرمایه‌گذاری بخش‌های      │
│                 │غیردولتی در توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته.                  │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ مشارکت شرکت‌های دولتی با بخش‌های غیردولتی تا سقف ۴۹%  │
│                 │به منظور توسعة اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته.             │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام شرکت‌های دولتی با رعایت بند   │
│                 │«الف» این سیاست‌ها.                                        │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎                                                        │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│                 │ـ تداوم اعمال حاکمیت عمومی دولت پس از ورود بخش‌های غیردولتی│
│                 │از طریق سیاست‌گذاری و اجرای قوانین و مقررات و نظارت به ویژه│
│  اصل ۴۴ـ اعمال  │در مورد اعمال موازین شرعی و قانونی در بانک‌های غیردولتی.   │
│حاکمیت و پرهیز از│                                                           │
│     انحصار      │ ‎‎ـ جلوگیری از نفوذ و سیطرة بیگانگان بر اقتصاد ملی.       │
│                 │                                                           │
│                 │ ‎‎ـ جلوگیری از ایجاد انحصار توسط بنگاه‌های اقتصادی        │
│                 │غیردولتی از طریق تنظیم و تصویب قوانین و مقررات.            │
└─────────────────┴──────────────────────────

موضوعات سیاست‌های کلی نظام:

امور قضایی

کمیسیون تخصصی مجمع: کمیسیون امور حقوقی و قضایی

┌──────────────┬───────────────────────────────────┐
│              │۱ـ اصلاح ساختار نظام قضایی کشور در │
│              │جهت تضمین عدالت و تأمین حقوق فردی و│
│              │اجتماعی همراه با سرعت و دقت با     │
│              │اهتمام به سیاست‌های مذکور در بندهای│
│              │بعدی.                              │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۲ـ نظام‌مند کردن استفاده از بینه و │
│              │یمین در دادگاه‌ها.                 │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۳ـ استفاده از تعدد قضات در         │
│              │پرونده‌های مهم.                    │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۴ـ تخصصی کردن رسیدگی به دعاوی در   │
│              │سطوح مورد نیاز.                    │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۵ـ تمرکز دادن کلیه امور دارای ماهیت│
│  اصلاح نظام  │قضایی در قوه قضائیه با تعریف ماهیت │
│    قضایی     │قضایی و اصلاح قوانین و مقررات مربوط│
│              │براساس آن و رسیدگی ماهوی قضایی به  │
│              │همه دادخواهی‌ها و تظلمات. ‎‎       │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۶ـ کاستن مراحل دادرسی به منظور     │
│              │دستیابی به قطعیت احکام در زمان     │
│              │مناسب.                             │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۷ـ یکسان‌سازی آیین دادرسی در نظام  │
│              │قضایی کشور با رعایت قانون اساسی.   │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۸ـ اصلاح و تقویت نظام نظارتی و     │
│              │بازرسی در قوه قضائیه بر دستگاه‌های │
│              │اجرایی و قضایی و نهادها.           │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۹ـ استفاده از روش داوری و حکمیت در │
│              │حل و فصل دعاوی.                    │
├──────────────┼───────────────────────────────────┤
│              │۱۰ـ بالا بردن سطح علمی مراکز آموزش │
│              │حقوقی متناسب با نظام قضایی کشور،   │
│              │بالا بردن دانش حقوقی قضات، تقویت   │
│              │امور پژوهشی قوه قضائیه و توجه بیشتر│
│              │به شرایط مادی و معنوی متصدیان      │
│              │سمت‌های قضایی.                     │
│              │                                   │
│ارتقای آموزش و│ ‎‎                                │
│پژوهش قضایی و ├───────────────────────────────────┤
│ تأمین نیازها │۱۱ـ بالا بردن سطح علمی و شایستگی   │
│              │اخلاقی و توان عملی ضابطان دادگستری │
│              │و فراهم ساختن زمینه برای استفاده   │
│              │بهینه از قوای انتظامی.             │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۱۲ـ تأمین نیازهای قوه قضائیه در    │
│              │زمینه‌های مالی، تشکیلاتی و استخدامی│
│              │با توجه به اصل ۱۵۶، ۱۵۷ و ۱۵۸ قانون│
│              │اساسی. ‎‎                          │
├──────────────┼───────────────────────────────────┤
│              │۱۳ـ تعیین ضوابط اسلامی مناسب برای  │
│              │کلیه امور قضایی از قبیل قضاوت،     │
│              │وکالت، کارشناسی و ضابطان و نظارت   │
│              │مستمر و پیگیری قوه قضائیه بر حسن   │
│              │اجرای آنها.                        │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۱۴ـ بازنگری در قوانین در جهت کاهش  │
│ اصلاح قوانین │عناوین جرایم و کاهش استفاده از     │
│قضایی و توسعة │مجازات زندان.                      │
│ فرهنگ قضایی  ├───────────────────────────────────┤
│              │۱۵ـ تنقیح قوانین قضایی.            │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۱۶ـ گسترش دادن فرهنگ حقوقی و قضایی │
│              │در جامعه.                          │
│              ├───────────────────────────────────┤
│              │۱۷ـ گسترش دادن نظام معاضدت و مشاورت│
│              │قضایی.                             │
└──────────────┴───────────────────────────────────┘

موضوعات سیاست‌های کلی نظام:

امور زیربنایی
دستگاه‌های مرتبط: مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما

کمیسیون تخصصی مجمع: کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی

┌─────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐
│             │ـ اتخاذ تدبیر و راهکارهای مناسب برای گسترش اکتشاف نفت و گاز و  │
│             │شناخت کامل منابع کشور.                                         │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ افزایش ظرفیت تولید صیانت شدة نفت متناسب با ذخایر موجود و     │
│             │برخورداری کشور از افزایش قدرت اقتصادی و امنیتی و سیاسی. ‎‎     │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ افزایش ظرفیت تولید گاز، متناسب با حجم ذخایر کشور به منظور    │
│             │تأمین مصرف داخلی و حداکثر جایگزینی با فرآورده‌های نفتی. ‎‎     │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ گسترش تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای و تربیت نیروی انسانی و تلاش  │
│             │برای ایجاد مرکز جذب و صدور دانش و خدمات فنی ـ مهندسی انرژی در  │
│    انرژی    │سطح بین‎الملل و ارتقاء فن‎آوری در زمینه‌های منابع و صنایع نفت و│
│             │گاز و پتروشیمی. ‎‎                                             │
│ (نفت و گاز) ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ تلاش لازم و ایجاد سازماندهی قانونمند برای جذب منابع مالی مورد│
│             │نیاز (داخلی و خارجی) در امور نفت و گاز در بخش‌های مجاز         │
│             │قانونی. ‎‎                                                     │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ بهره‌برداری از موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی کشور برای خرید و  │
│             │فروش و فرآوری و پالایش و معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به    │
│             │بازارهای داخلی و جهانی. ‎‎                                     │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ بهینه‌سازی مصرف و کاهش شدت انرژی. ‎‎                         │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ جایگزینی صادرات فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی به جای صدور │
│             │نفت خام و گاز طبیعی.                                           │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ ایجاد تنوع در منابع انرژی کشور و استفاده از آن با رعایت مسائل│
│             │زیست‌محیطی و تلاش برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر با اولویت│
│             │انرژی‌های آبی.                                                 │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎                                                            │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎                                                            │
│    انرژی    ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ تلاش برای کسب فن‎آوری و دانش هسته‌ای و ایجاد نیروگاه‌های     │
│ (سایر منابع │هسته‌ای به منظور تأمین سهمی از انرژی کشور و تربیت نیروهای      │
│  انرژی‌ها)  │متخصص.                                                         │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ گسترش فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در امور انرژی‌های گداخت   │
│             │هسته‌ای و مشارکت و همکاری علمی و تخصصی در این زمینه.           │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ تلاش برای کسب فن‎آوری و دانش فنی انرژی‌های نو و ایجاد        │
│             │نیروگاه‌ها از قبیل بادی و خورشیدی و پیل‌های سوختی و زمین گرمایی│
│             │در کشور.                                                       │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ سیاست‌گذاری و اطلاع‌رسانی جامع و هماهنگ در علوم و فنون       │
│             │زمین. ‎‎                                                       │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ تقویت خلاقیات و ابتکار و دستیابی به فن‎آوری‌های نوین و ارتقاء│
│             │سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمین‌شناسی│
│             │بنیادی، اقتصادی، مهندسی، محیطی و دریایی برای بهره‎برداری مناسب │
│             │از ذخایر معدنی کشور.                                           │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی و اولویت   │
│  بخش معدن   │دادن به تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی کشور، صادرات مواد     │
│             │معدنی فرآوری شده و استفاده از موقعیت ویژة زمین‌شناسی ایران و   │
│             │گسترش همکاری‌های بین‎المللی (علمی و فنی و اقتصادی) جهت جذب و   │
│             │جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینة اکتشافات     │
│             │معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به مواد واسطه و│
│             │مصرفی.                                                         │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ تعیین اولویت‌‌های مناطق دارای ظرفیت معدنی و ایجاد زمینه‌هایی │
│             │مناسب برای رشد صنایع معدنی و فلزی در بخش آلیاژها و فلزات       │
│             │گران‌بها و عناصر کمیاب و تولید مواد پیشرفته.                   │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ ایجاد نظام جامع حمل و نقل و تنظیم سهم هر یک از زیر‌بخش‌های آن│
│             │با اولویت دادن به حمل و نقل ریلی و با توجه به جهات زیر:        │
│             │                                                               │
│             │ـ ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی.                            │
│             │                                                               │
│             │ـ کاهش شدت مصرف انرژی.                                         │
│             │                                                               │
│             │ـ کاهش آلودگی زیست‌محیطی.                                      │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ افزایش ایمنی.                                             │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ برقراری تعادل و تناسب بین زیرساخت‌ها و ناوگان و تجهیزات   │
│             │ناوبری و تقاضا.                                                │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎                                                            │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎                                                            │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│     بخش     │ـ افزایش بهره‌وری تا رسیدن به سطح عالی از طریق پیشرفت و بهبود  │
│             │روش‌های حمل و نقل و مدیریت و منابع انسانی و اطلاعات.           │
│  حمل و نقل  ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ توسعه و اصلاح شبکة حمل و نقل با توجه به نکات زیر:            │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ نگرش شبکه‌ای به توسعه محورها.                             │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ آمایش سرزمین.                                             │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ ملاحظات دفاعی ـ امنیتی.                                   │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ سودآوری ملی.                                              │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ موقعیت ترانزیتی کشور.                                     │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ تقاضا.                                                    │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ فراهم کردن زمینة جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و جلب مشارکت   │
│             │مردم و گسترش پوشش بیمه در همة فعالیت‌های این بخش.              │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل و نقل بین‎المللی.          │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخة آب براساس اصول توسعة پایدار│
│             │و آمایش سرزمین در حوضه‌های آبریز کشور.                         │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ ارتقای بهره‎وری و توجه به ارزش اقتصادی و امنیتی و سیاسی آب در│
│             │استحصال و عرضه و نگهداری و مصرف آن.                            │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ افزایش میزان استحصال آب، به حداقل رساندن ضایعات طبیعی و غیر  │
│  منابع آب   │طبیعی آب در کشور از هر طریق ممکن.                              │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ تدوین برنامة جامع به منظور رعایت تناسب در اجرای طرح‌های سد و │
│             │آبخیزداری و آبخوان‎داری و شبکه‌های آبیاری و تجهیز و تسطیح اراضی│
│             │و استفاده از آب‌های غیرمتعارف و ارتقای دانش و فنون و تقویت نقش │
│             │مردم در استحصال و بهره‎برداری.                                 │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود و اولویت استفاده از منابع│
│             │آب‌های مشترک.                                                  │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ ایجاد عزم ملی بر احیای منابع طبیعی تجدید‌شونده و توسعة پوشش  │
│             │گیاهی برای حفاظت و افزایش بهره‎وری مناسب و سرعت بخشیدن به روند │
│             │تولید این منابع و ارتقاء بخشیدن به فرهنگ عمومی و جلب مشارکت    │
│             │مردم در این زمینه.                                             │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎                                                            │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ شناسایی و حفاظت منابع آب و خاک و ذخایر ژنتیکی گیاهی ـ جانوری │
│ منابع طبیعی │و بالا بردن غنای حیاتی خاک‌ها و بهره‌برداری بهینه براساس       │
│             │استعداد منابع و حمایت مؤثر از سرمایه‌گذاری در آن.              │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ اصلاح نظام بهره‌برداری از منابع طبیعی و مهار عوامل ناپایداری │
│             │این منابع و تلاش برای حفظ و توسعة آن.                          │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ گسترش تحقیقات کاربردی و فن‎آوری‌های زیست‌محیطی و ژنتیکی و    │
│             │اصلاح گونه‌های گیاهی و حیوانی متناسب با شرایط محیطی ایران و    │
│             │ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی و تقویت آموزش و نظام اطلاع‌رسانی.    │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آماده‌سازی      │
│             │مسئولان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از سوانح طبیعی و    │
│             │حوادث غیر‌مترقبه به ویژه خطر زلزله و پدیده‌های جوی و اقلیمی.   │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ گسترش و تقویت مطالعات علمی و پژوهشی و حمایت از مراکز موجود،  │
│             │به منظور شناسایی و کاستن از خطرات اینگونه حوادث با اولویت خطر  │
│             │زلزله.                                                         │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ ایجاد مدیریت واحد با تعیین رئیس جمهور برای آمادگی دائمی و    │
│             │اقدام مؤثر و فرماندهی در دوره بحران:                           │
│  آمادگی و   │                                                               │
│   پیشگیری   │ـ ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات به کمک شبکه‌های اطلاعاتی مراکز│
│             │علمی ـ پژوهشی و سازمان‌های اجرایی مسئول، به منظور هشدار به موقع│
│             │و اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام در زمان وقوع حادثه.                │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ تقویت آمادگی‌ها و امکانات لازم برای اجرای سریع و مؤثر     │
│             │عملیات جست‌وجو و نجات در ساعات اولیه، امداد و اسکان موقت       │
│             │آسیب‌دیدگان، تنظیم سیاست‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و سازماندهی│
│             │کمک‌های داخلی و خارجی در زمینه‌های فوق.                        │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ در اختیار گرفتن کلیه امکانات و توانمندی‌های مورد نیاز اعم │
│             │از دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی و نیروهای مسلح در طول زمان  │
│             │بحران.                                                         │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ تدوین برنامه‌های جامع علمی به منظور بازتوانی روانی و اجتماعی │
│             │آسیب‌دیدگان و باز‌سازی اصولی و فنی مناطق آسیب‌دیده.            │
│             ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│جبران خسارات │ـ گسترش نظامات مؤثر جبران خسارت نظیر انواع بیمه‌ها، حمایت‌های  │
│             │مالی و تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوق‌های حمایتی.                │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎                                                            │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ پیشگیری و کاهش خطر‌پذیری ناشی از زلزله در شهرها و روستاها و  │
│             │افزایش ضریب ایمنی در ساخت‌وسازهای جدید از طریق:                │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ مکان‌یابی و مناسب‌سازی کاربری‌ها در مراکز جمعیتی شهری و   │
│             │روستایی و تأسیسات حساس و مهم متناسب با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله│
│             │در کشور.                                                       │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ بهبود مدیریت و نظارت بر ساخت‌وساز با به کار‌گیری نیروهای  │
│             │متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در کلیه سطوح و تقویت نظام مهندسی و│
│             │تشکل‌های فنی و حرفه‌ای و استفاده از تجربه‌های موفق کشورهای     │
│ کاهش خطرات  │پیشرفته زلزله‌خیز.                                             │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ ممنوعیت و جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیر‌فنی و ناامن در     │
│             │برابر زلزله و الزامی کردن بیمه و استفاده از کلیه استانداردها و │
│             │مقررات مربوط به طرح و اجرا.                                    │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ استانداردسازی مصالح پایه و اصلی سازه‌ای و الزامی کردن     │
│             │استفاده از مصالح استاندارد، با کیفیت و مقاوم و ترویج و تشویق   │
│             │فناوری‌های نوین و پایدار و ساخت سازه‌های سبک.                  │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ تهیه و تصویب قوانین و مقررات لازم برای جرم و تخلف شناختن  │
│             │ساخت‌وسازهای غیر‌فنی.                                          │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ کاهش آسیب‌پذیری وضعیت موجود کشور در برابر زلزله با محوریت حفظ│
│             │جان انسان‌ها از طریق:                                          │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ تدوین و اصلاح طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی متناسب │
│             │با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در مناطق مختلف کشور.               │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های دولتی، عمومی و مهم،│
│             │شریان‌های حیاتی و تأسیسات زیر‌بنایی و باز‌سازی و بهسازی        │
│    کاهش     │بافت‌های فرسوده حداکثر تا مدت ۱۰ سال.                          │
│ آسیب‌پذیری  │                                                               │
│             │ ‎‎ـ ارائه تسهیلات ویژه و حمایت‌های تشویقی (بیمه و نظایر آن) به│
│             │منظور ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های مسکونی، خدماتی و  │
│             │تولیدی غیر‌دولتی.                                              │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ـ شناسایی پدیده‌های جوی و اقلیمی و نحوه پدیدار شدن خطرات و  │
│             │ارزیابی تأثیر و میزان آسیب‌ آنها از طریق تهیه اطلس ملی         │
│             │پدیده‌های طبیعی، ایجاد نظام به هم پیوسته ملی پایش و بهبود      │
│             │نظام‌های هشدار سریع و پیش‌آگاهی بلند‌مدت با استفاده از         │
│             │فناوری‌های پیشرفته.                                            │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│             │ـ تنظیم برنامه‌های توسعه ملی به‌گونه‌ای که در همه فعالیت‌های آن│
│             │در همه سطوح، رویکرد «سازگاری با اقلیم» ملاحظه و نهادینه شود.   │
│             │بنابراین اقدامات ذیل باید انجام گیرد:                          │
│             │                                                               │
│             │ــ شناسایی شرایط اقلیمی و لحاظ نمودن آن به عنوان یکی از محورهای│
│      ‎‎     │اساسی آمایش سرزمین.                                            │
│             │                                                               │
│             │ـ تهیه، تدوین و ساماندهی نظام‌های جامع مدیریت بلایای جوی و     │
│             │اقلیمی.                                                        │
│             │                                                               │
│             │ ‎‎ــ شناسایی تغییر اقلیم و آثار و پیامدهای آن در پهنه سرزمین و│
│             │اتخاذ راه‌کارهای مناسب.