شماره ۱/۵۷۷۵ – ۱۳۸۲/۸/۱۴
الف: امور فرهنگی
۱- تقویت روحیه ایمان و ایثار و عنصر فداکاری به عنوان عامل اصلی اقتدار ملی، تبیین مبانی ارزشی و تقویت اعتماد به نفس ملی
۲- ایجاد جامعهای سالم، اخلاقی، مبتنی بر ارزشهای اسلامی، فرهنگمدار و شهروندانی آگاه، عزتمند و برخوردار از ملاکهای درستکاری و احساس رضایتمندی
۳- رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام بهعنوان عناصر هویت ملی
۴- پیشبرد راهبرد گفت و گوی میان تمدنها و فرهنگها در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی
۵- ارتقای نقش و جایگاه زنان در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور و تقویت نهاد خانواده
۶- نهادسازی در جهت تولید و ترویج علم و تحقیق و افزایش سهم کشور در تولیدات علمی جهان و گسترش و تعمیق نهضت نرمافزاری و تأکید بر رویکرد خلاقیت و نوآوری
۷- توسعه علوم و فناوریهای جدید شامل: فناوری زیستی، ریزفناوری، فناوری فرهنگی، فناوری زیستمحیطی و فناوری مواد جدید
۸- توسعه ارتباطات و زیرساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، متناسب با پیشرفتهای جهانی
ب: امور اجتماعی ـ سیاسی و دفاعی
۹- تضمین حقوق مدنی و انسانی و دسترسی به فرصتهای برابر برای افراد جامعه و احترام به نهادینه شدن حقوق معنوی افراد
۱۰- توسعه و تجهیز منابع انسانی آگاه، انعطافپذیر و ماهر با قابلیتهای مشارکت و فعالیت در فضای نوین رقابتی و نوآوری و در حال تغییر
۱۱- حاکمیت بخشیدن رویکرد و مبانی علمی و فنی، تمرکززدایی، شفافسازی و پاسخگویی بر همه سطوح و فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری حوزههای حاکمیت کشور
۱۲- بهبود کیفیت زندگی، سلامت، امنیت غذایی، تربیت بدنی، رفع فقر و حمایت از گروههای آسیبپذیر و تحقق عدالت اجتماعی
۱۳- بهبود ساختار سیاسی، قضایی و ایجاد محیط حقوقی مناسب برای توسعه کشور
۱۴- تقویت امنیت و اقتدار ملی با تکیه بر رشد اقتصادی، مشارکت سیاسی و تعادل منطقهای
۱۵- ارتقای توان آمادگی دفاعی نیروهای مسلح برای بازدارندگی، ابتکار عمل و مقابله مؤثر در برابر تهدیدها، حفاظت از منافع ملی، انقلاب اسلامی و منابع حیاتی کشور
۱۶- دگرگونی در نظام پرداخت یارانهها و پرداختهای انتقالی دولت و شفافسازی یارانههای پنهان در اقتصاد کشور، همراه و همزمان با اجرای سیاستهای جبرانی و تقویت نظامهای جامع تأمین اجتماعی، و حمایت از قشرهای محروم
۱۷- تغییر نقش و اندازه دولت به سطح دولتی سیاستگذار، تسهیلکننده، کارآفرین و کوچک
۱۸- تأمین حقوق قانونی اقوام و اقلیتها مصرح در قانون اساسی، در چارچوب همگرایی و تقویت وفاق ملی
۱۹- جهتگیری روابط خارجی و اتخاذ دیپلماسی فعال برای گسترش همکاری و حضور کارآمد در مجموعهها و معاهدات منطقهای و بینالمللی
۲۰- توسعه همکاریهای همهجانبه با کشورهای دوست، منطقه و اسلامی و مشارکت بینالمللی برای حفظ صلح
۲۱- توسعه نظم و امنیت عمومی
۲۲- تعمیم عدالت از طریق توسعه قضایی، بهمنظور دستیابی آحاد جامعه به حقوق شهروندی
۲۳- توسعه قانونگرایی، تقویت انضباط اجتماعی و وجدان کار
۲۴- توجه به نیازها و ضرورتهای جوانان و فراهم کردن شرایط مناسب برای مشارکت آنها در فعالیتهای اجتماعی و حمایت از استعدادهای درخشان
۲۵- تقویت مبانی جامعه مدنی، مشارکت همگانی، اخلاق و روحیه کار گروهی و سازگاری رقابتپذیری در کلیه روابط اجتماعی و سیاسی
ج: امور اقتصادی
۲۶- تحقق رشد اقتصادی سریع، پیوسته و با ثبات
۲۷- ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری
۲۸- تحقق رقابتپذیری اقتصاد کشور در سطح بازارهای داخلی و خارجی
۲۹- ایجاد سازوکارهای انگیزشی برای رشد بهرهوری عوامل تولید (انرژی، سرمایه، نیروی کار، آب و …)
۳۰- تعامل فعال با جهان در تمام عرصهها و همپیوندی و اثربخشی در سطح اقتصاد جهانی
۳۱- پشتیبانی از کارآفرینی، فعالیتهای نوآورانه و ظرفیتهای فنی و پژوهشگری
۳۲- تأمین امنیت غذایی کشور با تأکید بر خودکفایی نسبی در تولید محصولات کشاورزی
۳۳- دستیابی به اقتصاد متنوع، متکی به دانایی، سرمایه انسانی و فناوریهای نوین
۳۴- حضور مؤثر در بازارهای منطقهای و جهانی و مشارکت فعال در تقسیم کار بینالمللی
۳۵- ایجاد سازوکارهای انگیزشی برای توسعه صادرات غیرنفتی و رفع موانع تولید قابل رقابت در عرصه بازارهای جهانی
۳۶- ایجاد فضای مناسب، امن و اطمینانبخش برای فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران داخلی و خارجی با تکیه بر احترام به حقوق مالکیت داراییهای مادی و غیرمادی
۳۷- اتکا به مزیتهای نسبی و رقابتی، و خلق مزیتهای جدید
۳۸- توانمندسازی بخشهای خصوصی و تعاونی، بهعنوان محرک اصلی رشد اقتصادی
۳۹- تلاش برای مهار تورم و افزایش قدرت خرید گروههای متوسط و کمدرآمد جامعه
۴۰- نظم و انضباط مالی و بودجهای و تعادل بین منابع و مصارف دولت
۴۱- ارتقای ظرفیت و توانمندیهای بخش تعاونی، تسهیل فرایند دستیابی آن به منابع، اطلاعات و فناوری، تسهیل ارتباطات و توسعه پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی بین انواع تعاونیها
۴۲- توسعه حضور بخشهای تعاونی و خصوصی در همه بخشهای اقتصادی و محدود کردن تصدی دولت در فعالیتهای اقتصادی در سقف عناوین مصرح در صدر اصل ۴۴ قانون اساسی و حداکثر حضور کارآمد در قلمروهای امور حاکمیتی
د: آمایش سرزمین، امور زیستمحیطی و توسعه پایدار
۴۳- پایدارسازی فرایند توسعه با تکیه بر حفاظت از محیط زیست و بهرهبرداری بهینه از منابع
۴۴- تحقق توسعه پایدار، مبتنی بر دانایی در عرصههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیستمحیطی کشور، به نحوی که ضمن ارتقای کیفیت زندگی، حقوق نسلهای کنونی و آینده نیز محفوظ بماند
۴۵- آمایش سرزمین بر مبنای مزیتهای نسبی مناطق، به نحوی که هر ایرانی به منطقهای که در آن با عزت و آرامش زندگی میکند، افتخار نماید
۴۶- شناخت عناصر سازنده فرهنگ، هنر، دانش و تمدن اسلامی و ایرانی، بهعنوان عناصر هویت ملی و بهرهگیری از مزیتهای تاریخی و فرهنگی مناطق مختلف کشور، برای مشارکت فعال مناطق در توسعه پایدار
۴۷- سازماندهی فضای ملی، ایجاد تعادل منطقهای و تقویت نقش منطقهای کشور، با بهرهگیری از قابلیتها و مزیتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و طبیعی سرزمین، با هدف ارتقای جایگاه بینالمللی کشور
آیندههای ممکن در افق چشمانداز
اجرای سیاستهای کلی مندرج در این سند، در قالب عملیات توأم با درایت و مدیریت خردمندانه، علمی و همهجانبه و توجه به دیپلماسی هدفمند کشور، همراه با حفظ منابع ملی، باعث تحولات چشمگیری در همه شئونات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور خواهد شد. رسیدن به هدفهای یاد شده مستلزم برداشتن گامهای بزرگ، توأم با نهادسازی پیشرفته و استفاده از تجربیات کشورهایی است که این مسیر را پیمودهاند.
مقایسه شاخصهای مهم اقتصادی در دوره (۹۴-۱۳۸۴) در دو گزینه ادامه روند موجود و گزینه مطلوب به شرح زیر میباشد:
جدول شماره ۱- مقایسه شاخصهای اقتصادی در دوره (۹۴-۱۳۸۴) در دو گزینه ادامه روند موجود، و گزینه مطلوب چشمانداز
موضوعات سیاستهای کلی نظام:
امور فرهنگی
دستگاههای مرتبط: مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامهریزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما
کمیسیون تخصصی مجمع: کمیسیون امور فرهنگی، علمی و اجتماعی
┌───────────┬────────────────────────────────────────────┐
│ │- ایجاد، ساماندهی و تقویت نظام ملی │
│ │اطلاعرسانی رایانهای و اعمال تدابیر و │
│ │نظارتهای لازم به منظور صیانت از امنیت │
│ │سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جلوگیری از│
│ │جنبهها و پیامدهای منفی شبکههای │
│ │اطلاعرسانی. │
│ ├────────────────────────────────────────────┤
│ │- توسعه کمی و کیفی شبکه اطلاعرسانی ملی و │
│ │تأمین سطوح و انواع مختلف خدمات و امکانات این│
│ │شبکه برای کلیه متقاضیان به تناسب نیاز آنان و│
│ │با رعایت اولویتها و مصالح ملی. │
│ ├────────────────────────────────────────────┤
│ │- ایجاد و تقویت نظام حقوقی و قضایی متناسب با│
│ شبکههای │توسعه شبکههای اطلاعرسانی به ویژه در جهت │
│اطلاعرسانی│مقابله کارآمد با جرائم سازمان یافته │
│ رایانهای │الکترونیکی. │
│ ├────────────────────────────────────────────┤
│ │- توسعه فنآوری اطلاعات (به ویژه حفاظت از │
│ │اطلاعات) و آیندهنگری در خصوص آثار تحولات │
│ │فنآوری اطلاعات در سطح ملی و جهانی و گسترش │
│ │مطالعات و تحقیقات و تربیت نیروی انسانی متخصص│
│ │در این زمینه. │
│ ├────────────────────────────────────────────┤
│ │- ایجاد دسترسی به شبکههای اطلاعرسانی جهانی│
│ │صرفاً از طریق نهادها و مؤسسات مجاز. │
│ ├────────────────────────────────────────────┤
│ │- حضور فعال و اثرگذار در شبکههای جهانی و │
│ │حمایت از بخشهای دولتی و غیردولتی در زمینه │
│ │تولید و عرضه اطلاعات و خدمات ضروری و مفید با│
│ │تأکید بر ترویج فرهنگ و اندیشه اسلامی. │
├───────────┼────────────────────────────────────────────┤
│ │- اقدام مناسب برای دستیابی به میثاقها و │
│ │مقررات بینالمللی و ایجاد اتحادیههای │
│ │اطلاعرسانی با سایر کشورها به ویژه کشورهای │
│ │اسلامی به منظور ایجاد توازن در عرصه │
│ │اطلاعرسانی بینالمللی و حفظ صیانت از هویت و│
│ │فرهنگ ملی و مقابله با سلطه جهانی. │
└───────────┴────────────────────────────────────────────┘
موضوعات سیاستهای کلی نظام:
امور اقتصادی
دستگاههای مرتبط: سازمان مدیریت و برنامهریزی، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور دارایی، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و معادن، وزارت نیرو، بانک ملی، وزارت نفت، وزارت تعاون سازمان خصوصیسازی، کمیسیون تخصصی مجمع: کمیسیون امور اقتصاد کلان ـ بازرگانی و امور اداری
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │- حمایت از ایجاد ارزش افزوده و سرمایهگذاری و کارآفرینی از │
│ │راههای قانونی و مشروع. │
│ │ │
│ │- هدف از امنیت سرمایهگذاری، ایجاد رفاه عمومی و رونق │
│ │اقتصادی و زمینهسازی برای عدالت اقتصادی و از بین بردن فقر │
│ │در کشور است. وضع قوانین و مقررات مربوط به مالیات و دیگر │
│ │اموری که به آن هدف کمک میکند، وظیفه الزامی دولت و مجلس │
│ │است. │
│ │ │
│ امنیت اقتصادی │- قوانین و سیاستهای اجرایی و مقررات باید دارای سازگاری و │
│ │ثبات و شفافیت و هماهنگی. │
│ │ │
│ │- نظارت و رسیدگی و قضاوت در مورد جرائم و مسائل اقتصادی باید│
│ │دقیق و روشن و تخصصی باشد. │
│ │ │
│ │- شرایط فعالیت اقتصادی (دسترسی به اطلاعات، مشارکت آزادانه │
│ │اشخاص در فعالیتهای اقتصادی و برخورداری از امتیازات قانونی)│
│ │برای بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی، در شرایط باید یکسان و │
│ │عادلانه باشد. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │- دولت حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد صدر اصل ۴۴ را │
│ │ندارد و موظف است هرگونه فعالیت (شامل تداوم فعالیتهای قبلی │
│ │و بهرهبرداری از آن) را که مشمول عناوین صدر اصل ۴۴ نباشد، │
│ │حداکثر تا پایان برنامه پنجساله چهارم (سالیانه ۲۰% کاهش │
│ │فعالیت) به بخشهای تعاونی خصوصی و عمومی غیردولتی واگذار │
│ │کند. │
│ │ │
│ اصل ۴۴ ـ اصول │ │
│ واگذاری │ │
│ │با توجه به مسئولیت نظام در حسن اداره کشور، تداوم و شروع │
│ │فعالیت ضروری خارج از عناوین صدر اصل ۴۴ توسط دولت، بنا به │
│ │پیشنهاد هیأت وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی مدت معین مجاز│
│ │است. │
│ │ │
│ │اداره و تولید محصولات نظامی، انتظامی و اطلاعات نیروهای مسلح│
│ │و امنیتی که جنبه محرمانه دارد، مشمول این حکم نیست. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │- سرمایهگذاری، مالکیت و مدیریت در زمینههای مذکور در صدر │
│ │اصل ۴۴ قانون اساسی به شرح ذیل توسط بنگاهها و نهادهای عمومی│
│ │غیردولتی و بخشهای تعاونی و خصوصی مجاز است. │
│ │ │
│ │- صنایع بزرگ، صنایع مادر (از جمله صنایع بزرگ پاییندستی نفت│
│ │و گاز) و معادن بزرگ (به استثنای نفت و گاز). │
│ │ │
│ │- فعالیت بازرگانی خارجی در چارچوب سیاستهای تجاری و ارزی │
│ │کشور. │
│ │ │
│ │- بانکداری توسط بنگاهها و نهادهای عمومی غیردولتی و │
│ │شرکتهای تعاونی سهامی عام شرکتهای سهامی عام مشروط به تعیین│
│ │سقف سهام هر یک از سهامداران با تصویب قانون. │
│ │ │
│ │- بیمه │
│ │ │
│ │- تأمین نیرو، شامل تولید و واردات برق برای مصارف داخلی و │
│ صادرات. │
│ اصل ۴۴ ـ موارد │ │
│ قابل واگذاری │- کلیه امور پست و مخابرات به استثنای شبکههای مادر │
│ │مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکههای اصلی تجزیه و │
│ │مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی. │
│ │ │
│ │- راه و راهآهن. │
│ │ │
│ │- هواپیمایی (حملونقل هوایی) و کشتیرانی (حملونقل │
│ │دریایی). │
│ │ │
│ │سهم بهینه بخشهای دولتی و غیردولتی در فعالیتهای صدر اصل │
│ │۴۴، با توجه به حفظ دولت و استقلال کشور و عدالت اجتماعی و │
│ │رشد و توسعه اقتصادی، طبق قانون تعیین میشود. │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │- افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به ۲۵% تا آخر برنامه│
│ │پنجساله پنجم. │
│ │ │
│ │- اقدام مؤثر دولت در ایجاد تعاونیها برای بیکاران در جهت │
│ │اشتغال مولد. │
│ │ │
│ │- حمایت دولت از تشکیل و توسعه تعاونیها از طریق روشهایی از│
│ │جمله؛ تخفیف مالیاتی، ارائه تسهیلات اعتباری حمایتی به وسیله │
│ │کلیه مؤسسات مالی کشور و پرهیز از هرگونه دریافت اضافی دولت │
│ │از تعاونیها نسبت به بخش خصوصی. │
│ │ │
│ │ـ رفع محدودیت از حضور تعاونیها در تمامی عرصههای اقتصادی │
│ │از جمله بانکداری و بیمه. │
│ │ │
│ │ ـ تشکیل بانک توسعه تعاون با سرمایه دولت با هدف ارتقاء │
│ │سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور. │
│ │ │
│ │ ـ حمایت دولت از دستیابی تعاونیها به بازار نهایی و │
│ │اطلاعرسانی جامع و عادلانه به این بخش. │
│ │ │
│ اصل ۴۴ ـ توسعه │ ـ اعمال نقش حاکمیتی دولت در قالب امور سیاستگذاری و │
│ بخش تعاونی │نظارت بر اجرای قوانین موضوعه و پرهیز از مداخله در امور │
│ │اجرایی و مدیریتی تعاونیها. │
│ │ │
│ │ ـ توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و سایر حمایتهای لازم به│
│ │منظور افزایش کارآمدی توانمندسازی تعاونیها. │
│ │ │
│ │ ـ انعطاف و تنوع در شیوههای افزایش سرمایه و توزیع سهام │
│ │در بخش تعاونی و اتخاذ تدابیر لازم به نحوی که علاوه بر │
│ │تعاونیهای متعارف، امکان تأسیس تعاونیهای جدید در قالب شرکت│
│ │سهامی عام با محدودیت مالکیت هر یک از سهامداران به سقف معینی│
│ │که حدود آن را قانون تعیین میکند، فراهم شود. │
│ │ │
│ │ ـ حمایت دولت از تعاونیها متناسب با تعداد اعضا. │
│ │ │
│ │ ـ تأسیس تعاونیهای فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه│
│ │دهک اول جامعه به منظور فقرزدایی. │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ــ توانمندسازی بخشهای خصوصی و تعاونی بر ایفای فعالیتهای │
│ │گسترده و اداره بنگاههای اقتصادی بزرگ. │
│ │ │
│ │ ـ نظارت و پشتیبانی مراجع ذیربط بعد از واگذاری برای تحقق│
│ │اهداف واگذاری. │
│ │ │
│ │ ـ استفاده از روشهای معتبر و سالم واگذاری با تأکید بر │
│ اصل ۴۴ـ الزامات │بورس، تقویت تشکیلات واگذاری، برقراری جریان شفاف │
│ واگذاری │اطلاعرسانی، ایجاد فرصتهای برابر برای همه، بهرهگیری │
│ │ازعرضة تدریجی سهام شرکتهای بزرگ در بورس به منظور دستیابی │
│ │به قیمت پایه سهام. │
│ │ │
│ │ ـ ذینفع نبودن دستاندرکاران واگذاری و تصمیمگیرندگان │
│ │دولتی در واگذاریها. │
│ │ │
│ │ ـ رعایت سیاستهای کلی بخش تعاونی در واگذاریها. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ وجوه حاصل از واگذاری سهام بنگاههای دولتی به حساب خاصی │
│ │نزد خزانهداری کل کشور واریز و در قالب برنامهها و │
│ │بودجههای مصوب به ترتیب زیر مصرف میشود: │
│ │ │
│ │ ـ ایجاد خوداتکایی برای خانواده مستضعف و محروم و تقویت │
│ │تأمین اجتماعی. │
│ │ │
│ │ ـ اختصاص ۳۰% از درآمدهای حاصل از واگذاری به تعاونیهای │
│ │فراگیر ملی به منظور فقرزدایی. │
│ │ │
│ │ ـ ایجاد زیربناهای اقتصادی با اولویت مناطق کمتر │
│ اصل ۴۴ـ مصارف │توسعهیافته. │
│درآمدهای حاصل از │ │
│ واگذاری │ ـ اعطای تسهیلات (وجوه اداره شده) برای تقویت تعاونیها و │
│ │نوسازی و بهسازی بنگاههای اقتصادی غیردولتی با اولویت │
│ │بنگاههای واگذاری شده و نیز برای سرمایهگذاری بخشهای │
│ │غیردولتی در توسعه مناطق کمتر توسعهیافته. │
│ │ │
│ │ ـ مشارکت شرکتهای دولتی با بخشهای غیردولتی تا سقف ۴۹% │
│ │به منظور توسعة اقتصادی مناطق کمتر توسعهیافته. │
│ │ │
│ │ ـ تکمیل طرحهای نیمهتمام شرکتهای دولتی با رعایت بند │
│ │«الف» این سیاستها. │
│ │ │
│ │ │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تداوم اعمال حاکمیت عمومی دولت پس از ورود بخشهای غیردولتی│
│ │از طریق سیاستگذاری و اجرای قوانین و مقررات و نظارت به ویژه│
│ اصل ۴۴ـ اعمال │در مورد اعمال موازین شرعی و قانونی در بانکهای غیردولتی. │
│حاکمیت و پرهیز از│ │
│ انحصار │ ـ جلوگیری از نفوذ و سیطرة بیگانگان بر اقتصاد ملی. │
│ │ │
│ │ ـ جلوگیری از ایجاد انحصار توسط بنگاههای اقتصادی │
│ │غیردولتی از طریق تنظیم و تصویب قوانین و مقررات. │
└─────────────────┴──────────────────────────
موضوعات سیاستهای کلی نظام:
امور قضایی
کمیسیون تخصصی مجمع: کمیسیون امور حقوقی و قضایی
┌──────────────┬───────────────────────────────────┐
│ │۱ـ اصلاح ساختار نظام قضایی کشور در │
│ │جهت تضمین عدالت و تأمین حقوق فردی و│
│ │اجتماعی همراه با سرعت و دقت با │
│ │اهتمام به سیاستهای مذکور در بندهای│
│ │بعدی. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۲ـ نظاممند کردن استفاده از بینه و │
│ │یمین در دادگاهها. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۳ـ استفاده از تعدد قضات در │
│ │پروندههای مهم. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۴ـ تخصصی کردن رسیدگی به دعاوی در │
│ │سطوح مورد نیاز. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۵ـ تمرکز دادن کلیه امور دارای ماهیت│
│ اصلاح نظام │قضایی در قوه قضائیه با تعریف ماهیت │
│ قضایی │قضایی و اصلاح قوانین و مقررات مربوط│
│ │براساس آن و رسیدگی ماهوی قضایی به │
│ │همه دادخواهیها و تظلمات. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۶ـ کاستن مراحل دادرسی به منظور │
│ │دستیابی به قطعیت احکام در زمان │
│ │مناسب. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۷ـ یکسانسازی آیین دادرسی در نظام │
│ │قضایی کشور با رعایت قانون اساسی. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۸ـ اصلاح و تقویت نظام نظارتی و │
│ │بازرسی در قوه قضائیه بر دستگاههای │
│ │اجرایی و قضایی و نهادها. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۹ـ استفاده از روش داوری و حکمیت در │
│ │حل و فصل دعاوی. │
├──────────────┼───────────────────────────────────┤
│ │۱۰ـ بالا بردن سطح علمی مراکز آموزش │
│ │حقوقی متناسب با نظام قضایی کشور، │
│ │بالا بردن دانش حقوقی قضات، تقویت │
│ │امور پژوهشی قوه قضائیه و توجه بیشتر│
│ │به شرایط مادی و معنوی متصدیان │
│ │سمتهای قضایی. │
│ │ │
│ارتقای آموزش و│ │
│پژوهش قضایی و ├───────────────────────────────────┤
│ تأمین نیازها │۱۱ـ بالا بردن سطح علمی و شایستگی │
│ │اخلاقی و توان عملی ضابطان دادگستری │
│ │و فراهم ساختن زمینه برای استفاده │
│ │بهینه از قوای انتظامی. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۱۲ـ تأمین نیازهای قوه قضائیه در │
│ │زمینههای مالی، تشکیلاتی و استخدامی│
│ │با توجه به اصل ۱۵۶، ۱۵۷ و ۱۵۸ قانون│
│ │اساسی. │
├──────────────┼───────────────────────────────────┤
│ │۱۳ـ تعیین ضوابط اسلامی مناسب برای │
│ │کلیه امور قضایی از قبیل قضاوت، │
│ │وکالت، کارشناسی و ضابطان و نظارت │
│ │مستمر و پیگیری قوه قضائیه بر حسن │
│ │اجرای آنها. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۱۴ـ بازنگری در قوانین در جهت کاهش │
│ اصلاح قوانین │عناوین جرایم و کاهش استفاده از │
│قضایی و توسعة │مجازات زندان. │
│ فرهنگ قضایی ├───────────────────────────────────┤
│ │۱۵ـ تنقیح قوانین قضایی. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۱۶ـ گسترش دادن فرهنگ حقوقی و قضایی │
│ │در جامعه. │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │۱۷ـ گسترش دادن نظام معاضدت و مشاورت│
│ │قضایی. │
└──────────────┴───────────────────────────────────┘
موضوعات سیاستهای کلی نظام:
امور زیربنایی
دستگاههای مرتبط: مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامهریزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما
کمیسیون تخصصی مجمع: کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی
┌─────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ـ اتخاذ تدبیر و راهکارهای مناسب برای گسترش اکتشاف نفت و گاز و │
│ │شناخت کامل منابع کشور. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ افزایش ظرفیت تولید صیانت شدة نفت متناسب با ذخایر موجود و │
│ │برخورداری کشور از افزایش قدرت اقتصادی و امنیتی و سیاسی. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ افزایش ظرفیت تولید گاز، متناسب با حجم ذخایر کشور به منظور │
│ │تأمین مصرف داخلی و حداکثر جایگزینی با فرآوردههای نفتی. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ گسترش تحقیقات بنیادی و توسعهای و تربیت نیروی انسانی و تلاش │
│ │برای ایجاد مرکز جذب و صدور دانش و خدمات فنی ـ مهندسی انرژی در │
│ انرژی │سطح بینالملل و ارتقاء فنآوری در زمینههای منابع و صنایع نفت و│
│ │گاز و پتروشیمی. │
│ (نفت و گاز) ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تلاش لازم و ایجاد سازماندهی قانونمند برای جذب منابع مالی مورد│
│ │نیاز (داخلی و خارجی) در امور نفت و گاز در بخشهای مجاز │
│ │قانونی. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ بهرهبرداری از موقعیت منطقهای و جغرافیایی کشور برای خرید و │
│ │فروش و فرآوری و پالایش و معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به │
│ │بازارهای داخلی و جهانی. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ بهینهسازی مصرف و کاهش شدت انرژی. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ جایگزینی صادرات فرآوردههای نفت و گاز و پتروشیمی به جای صدور │
│ │نفت خام و گاز طبیعی. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ ایجاد تنوع در منابع انرژی کشور و استفاده از آن با رعایت مسائل│
│ │زیستمحیطی و تلاش برای افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر با اولویت│
│ │انرژیهای آبی. │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ انرژی ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تلاش برای کسب فنآوری و دانش هستهای و ایجاد نیروگاههای │
│ (سایر منابع │هستهای به منظور تأمین سهمی از انرژی کشور و تربیت نیروهای │
│ انرژیها) │متخصص. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ گسترش فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی در امور انرژیهای گداخت │
│ │هستهای و مشارکت و همکاری علمی و تخصصی در این زمینه. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تلاش برای کسب فنآوری و دانش فنی انرژیهای نو و ایجاد │
│ │نیروگاهها از قبیل بادی و خورشیدی و پیلهای سوختی و زمین گرمایی│
│ │در کشور. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ سیاستگذاری و اطلاعرسانی جامع و هماهنگ در علوم و فنون │
│ │زمین. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تقویت خلاقیات و ابتکار و دستیابی به فنآوریهای نوین و ارتقاء│
│ │سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمینشناسی│
│ │بنیادی، اقتصادی، مهندسی، محیطی و دریایی برای بهرهبرداری مناسب │
│ │از ذخایر معدنی کشور. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی و اولویت │
│ بخش معدن │دادن به تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی کشور، صادرات مواد │
│ │معدنی فرآوری شده و استفاده از موقعیت ویژة زمینشناسی ایران و │
│ │گسترش همکاریهای بینالمللی (علمی و فنی و اقتصادی) جهت جذب و │
│ │جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینة اکتشافات │
│ │معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به مواد واسطه و│
│ │مصرفی. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تعیین اولویتهای مناطق دارای ظرفیت معدنی و ایجاد زمینههایی │
│ │مناسب برای رشد صنایع معدنی و فلزی در بخش آلیاژها و فلزات │
│ │گرانبها و عناصر کمیاب و تولید مواد پیشرفته. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ ایجاد نظام جامع حمل و نقل و تنظیم سهم هر یک از زیربخشهای آن│
│ │با اولویت دادن به حمل و نقل ریلی و با توجه به جهات زیر: │
│ │ │
│ │ـ ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی. │
│ │ │
│ │ـ کاهش شدت مصرف انرژی. │
│ │ │
│ │ـ کاهش آلودگی زیستمحیطی. │
│ │ │
│ │ ـ افزایش ایمنی. │
│ │ │
│ │ ـ برقراری تعادل و تناسب بین زیرساختها و ناوگان و تجهیزات │
│ │ناوبری و تقاضا. │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ بخش │ـ افزایش بهرهوری تا رسیدن به سطح عالی از طریق پیشرفت و بهبود │
│ │روشهای حمل و نقل و مدیریت و منابع انسانی و اطلاعات. │
│ حمل و نقل ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ توسعه و اصلاح شبکة حمل و نقل با توجه به نکات زیر: │
│ │ │
│ │ ـ نگرش شبکهای به توسعه محورها. │
│ │ │
│ │ ـ آمایش سرزمین. │
│ │ │
│ │ ـ ملاحظات دفاعی ـ امنیتی. │
│ │ │
│ │ ـ سودآوری ملی. │
│ │ │
│ │ ـ موقعیت ترانزیتی کشور. │
│ │ │
│ │ ـ تقاضا. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ فراهم کردن زمینة جذب سرمایههای داخلی و خارجی و جلب مشارکت │
│ │مردم و گسترش پوشش بیمه در همة فعالیتهای این بخش. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل و نقل بینالمللی. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخة آب براساس اصول توسعة پایدار│
│ │و آمایش سرزمین در حوضههای آبریز کشور. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ ارتقای بهرهوری و توجه به ارزش اقتصادی و امنیتی و سیاسی آب در│
│ │استحصال و عرضه و نگهداری و مصرف آن. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ افزایش میزان استحصال آب، به حداقل رساندن ضایعات طبیعی و غیر │
│ منابع آب │طبیعی آب در کشور از هر طریق ممکن. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تدوین برنامة جامع به منظور رعایت تناسب در اجرای طرحهای سد و │
│ │آبخیزداری و آبخوانداری و شبکههای آبیاری و تجهیز و تسطیح اراضی│
│ │و استفاده از آبهای غیرمتعارف و ارتقای دانش و فنون و تقویت نقش │
│ │مردم در استحصال و بهرهبرداری. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ مهار آبهایی که از کشور خارج میشود و اولویت استفاده از منابع│
│ │آبهای مشترک. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ ایجاد عزم ملی بر احیای منابع طبیعی تجدیدشونده و توسعة پوشش │
│ │گیاهی برای حفاظت و افزایش بهرهوری مناسب و سرعت بخشیدن به روند │
│ │تولید این منابع و ارتقاء بخشیدن به فرهنگ عمومی و جلب مشارکت │
│ │مردم در این زمینه. │
│ │ │
│ │ │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ شناسایی و حفاظت منابع آب و خاک و ذخایر ژنتیکی گیاهی ـ جانوری │
│ منابع طبیعی │و بالا بردن غنای حیاتی خاکها و بهرهبرداری بهینه براساس │
│ │استعداد منابع و حمایت مؤثر از سرمایهگذاری در آن. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ اصلاح نظام بهرهبرداری از منابع طبیعی و مهار عوامل ناپایداری │
│ │این منابع و تلاش برای حفظ و توسعة آن. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ گسترش تحقیقات کاربردی و فنآوریهای زیستمحیطی و ژنتیکی و │
│ │اصلاح گونههای گیاهی و حیوانی متناسب با شرایط محیطی ایران و │
│ │ایجاد پایگاههای اطلاعاتی و تقویت آموزش و نظام اطلاعرسانی. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آمادهسازی │
│ │مسئولان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از سوانح طبیعی و │
│ │حوادث غیرمترقبه به ویژه خطر زلزله و پدیدههای جوی و اقلیمی. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ گسترش و تقویت مطالعات علمی و پژوهشی و حمایت از مراکز موجود، │
│ │به منظور شناسایی و کاستن از خطرات اینگونه حوادث با اولویت خطر │
│ │زلزله. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ ایجاد مدیریت واحد با تعیین رئیس جمهور برای آمادگی دائمی و │
│ │اقدام مؤثر و فرماندهی در دوره بحران: │
│ آمادگی و │ │
│ پیشگیری │ـ ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات به کمک شبکههای اطلاعاتی مراکز│
│ │علمی ـ پژوهشی و سازمانهای اجرایی مسئول، به منظور هشدار به موقع│
│ │و اطلاعرسانی دقیق و بهنگام در زمان وقوع حادثه. │
│ │ │
│ │ ـ تقویت آمادگیها و امکانات لازم برای اجرای سریع و مؤثر │
│ │عملیات جستوجو و نجات در ساعات اولیه، امداد و اسکان موقت │
│ │آسیبدیدگان، تنظیم سیاستهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی و سازماندهی│
│ │کمکهای داخلی و خارجی در زمینههای فوق. │
│ │ │
│ │ ـ در اختیار گرفتن کلیه امکانات و توانمندیهای مورد نیاز اعم │
│ │از دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح در طول زمان │
│ │بحران. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تدوین برنامههای جامع علمی به منظور بازتوانی روانی و اجتماعی │
│ │آسیبدیدگان و بازسازی اصولی و فنی مناطق آسیبدیده. │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│جبران خسارات │ـ گسترش نظامات مؤثر جبران خسارت نظیر انواع بیمهها، حمایتهای │
│ │مالی و تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوقهای حمایتی. │
│ │ │
│ │ │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ پیشگیری و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله در شهرها و روستاها و │
│ │افزایش ضریب ایمنی در ساختوسازهای جدید از طریق: │
│ │ │
│ │ ـ مکانیابی و مناسبسازی کاربریها در مراکز جمعیتی شهری و │
│ │روستایی و تأسیسات حساس و مهم متناسب با پهنهبندی خطر نسبی زلزله│
│ │در کشور. │
│ │ │
│ │ ـ بهبود مدیریت و نظارت بر ساختوساز با به کارگیری نیروهای │
│ │متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در کلیه سطوح و تقویت نظام مهندسی و│
│ │تشکلهای فنی و حرفهای و استفاده از تجربههای موفق کشورهای │
│ کاهش خطرات │پیشرفته زلزلهخیز. │
│ │ │
│ │ ـ ممنوعیت و جلوگیری از ساختوسازهای غیرفنی و ناامن در │
│ │برابر زلزله و الزامی کردن بیمه و استفاده از کلیه استانداردها و │
│ │مقررات مربوط به طرح و اجرا. │
│ │ │
│ │ ـ استانداردسازی مصالح پایه و اصلی سازهای و الزامی کردن │
│ │استفاده از مصالح استاندارد، با کیفیت و مقاوم و ترویج و تشویق │
│ │فناوریهای نوین و پایدار و ساخت سازههای سبک. │
│ │ │
│ │ ـ تهیه و تصویب قوانین و مقررات لازم برای جرم و تخلف شناختن │
│ │ساختوسازهای غیرفنی. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ کاهش آسیبپذیری وضعیت موجود کشور در برابر زلزله با محوریت حفظ│
│ │جان انسانها از طریق: │
│ │ │
│ │ ـ تدوین و اصلاح طرحهای توسعه و عمران شهری و روستایی متناسب │
│ │با پهنهبندی خطر نسبی زلزله در مناطق مختلف کشور. │
│ │ │
│ │ ـ ایمنسازی و بهسازی لرزهای ساختمانهای دولتی، عمومی و مهم،│
│ │شریانهای حیاتی و تأسیسات زیربنایی و بازسازی و بهسازی │
│ کاهش │بافتهای فرسوده حداکثر تا مدت ۱۰ سال. │
│ آسیبپذیری │ │
│ │ ـ ارائه تسهیلات ویژه و حمایتهای تشویقی (بیمه و نظایر آن) به│
│ │منظور ایمنسازی و بهسازی لرزهای ساختمانهای مسکونی، خدماتی و │
│ │تولیدی غیردولتی. │
│ │ │
│ │ ـ شناسایی پدیدههای جوی و اقلیمی و نحوه پدیدار شدن خطرات و │
│ │ارزیابی تأثیر و میزان آسیب آنها از طریق تهیه اطلس ملی │
│ │پدیدههای طبیعی، ایجاد نظام به هم پیوسته ملی پایش و بهبود │
│ │نظامهای هشدار سریع و پیشآگاهی بلندمدت با استفاده از │
│ │فناوریهای پیشرفته. │
├─────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ـ تنظیم برنامههای توسعه ملی بهگونهای که در همه فعالیتهای آن│
│ │در همه سطوح، رویکرد «سازگاری با اقلیم» ملاحظه و نهادینه شود. │
│ │بنابراین اقدامات ذیل باید انجام گیرد: │
│ │ │
│ │ــ شناسایی شرایط اقلیمی و لحاظ نمودن آن به عنوان یکی از محورهای│
│ │اساسی آمایش سرزمین. │
│ │ │
│ │ـ تهیه، تدوین و ساماندهی نظامهای جامع مدیریت بلایای جوی و │
│ │اقلیمی. │
│ │ │
│ │ ــ شناسایی تغییر اقلیم و آثار و پیامدهای آن در پهنه سرزمین و│
│ │اتخاذ راهکارهای مناسب.