آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولتی [مصوب ۱۳۸۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۸/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۸/۱۷

[به موجب ماده ۱۴ آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی، مصوب ۱۳۹۴/۸/۲۴ لغو شده است.]


شماره ۴۲۹۵۶/ت۲۸۴۹۳ه – ۱۳۸۲/۸/۱۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۸/۴ بنا به پیشنهاد شماره 53212 /101 مورخ 28 /3 /1382 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولتی را به شرح ذیل تصویب نمود:


ماده 1 ـ مقررات این آیین‌نامه در اجرای قانون آیین‌نامه معاملات دولتی و در مورد پیش پرداخت و مبلغ و نوع تضمین ها شامل قراردادهای خدمات مشاوره، مدیریت طرح، امور تحقیقاتی، امور پیمانکاری، ساخت تجهیزات و نصب، خرید ماشین آلات، تجهیزات، کالا، مواد و مصالح و قراردادهای حمل و نقل به تنهایی یا بصورت مجموعه‌ای از دو یا چند مورد از آنها می باشد.


ماده 2‌ ـ‌ انواع تضمین قراردادها از نظر موضوع کاربرد آنها در قرارداد به شرح زیر است:

الف ـ تضمین شرکت در مناقصه (و‌جه التزام).

ب ـ تضمین انجام تعهدات.

ج ـ تضمین پیش‌ پرداخت.

د ـ تضمین حسن انجام کار.


ماده 3‌ ـ‌ انواع ضمانت‌ های معتبر در معاملات دو‌لتی به شرح زیر است:

الف ـ ضمانت نامه بانکی

ب ـ ضمانت نامه ‌های صادر شده از سوی مؤسسات اعتباری غیربانکی که دارای مجوز لازم از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند.

ج ـ و‌جه نقد

د ـ سفته با امضای صاحبان امضای مجاز با مهر شرکت.

هـ ـ سایر ضمانت نامه ها شامل:

1ـ و‌ثیقه ملکی معادل نود درصد (90%) ارزش کارشناسی رسمی آن.

2ـ انواع او‌راق مشارکت (موضوع قانون نحوه انتشار او‌راق مشارکت، مصوب 1376).

۳ـ سهام شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس او‌راق بهادار تهران به مأ‌خذ هفتاد درصد (۷۰%) ارزش رو‌ز آن.

تبصره- [الحاقی ۱۳۹۳/۲/۲۸]
دستگاه های اجرایی مکلفند سهام مورد تضمین را علاوه بر اقدامات قانونی خود، نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اخذ وکالت بلاعزل در فروش به وثیقه خود درآورند.

4 ـ مطالبات تا‌یید شده قراردادها از سوی دستگاههای اجرایی و ذیحسابان مربوط.

و- [الحاقی ۱۳۹۲/۵/۲]
ضمانت نامه های صادره توسط صندوقهای حمایتی دولتی که به موجب قانون تأسیس شده و یا می شوند و طبق اساسنامه فعالیت می نمایند.


ماده 4 ـ در قراردادهای خدمات مشاوره، قراردادهای خدمات مدیریت طرح و امور تحقیقاتی تضمین ها از نوع تضمین پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار است که به شرح زیر تعیین و پرداخت می شود:

الف ـ تضمین پیش پرداخت: مبلغ پیش پرداخت برای خدمات مربوط به مطالعه و طراحی و خدمات تحقیقاتی، معادل بیست درصد (20 %) مبلغ اولیه حق الزحمه مربوط (مبلغ برآورد حق الزحمه) و برای خدمات مربوط به دوره ساخت و تحویل معادل ده درصد (10 %) مبلغ اولیه حق الزحمه مربوط می باشد که در ازای تضمین به نفع دستگاه اجرایی و بدون کسر کسورات قانونی پرداخت می شود.

ب ـ تضمین حسن انجام کار: بابت تضمین حسن انجام کار، معادل ده درصد (10%) از هر پرداخت حق‌ الزحمه کسر و در حساب سپرده نگهداری می‌ شود.
مبالغ نقدی سپرده حسن انجام کار در ازای تضمین به نفع دستگاه اجرایی، به طرف قرارداد دستگاه اجرایی بازگردانده می ‌شود.

تبصره ـ تضمین معتبر در این قراردادها شامل تضمینهای نوع «الف»، «ب»، «د» و«هـ» مندرج در ماده (3) می باشد.


ماده 5‌- [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۱۷]
در قراردادهای پیمانکاری، ساخت تجهیزات و نصب، انواع تضمین ‌ها شامل تضمین شرکت در مناقصه، تضمین انجام تعهدات، تضمین پیش ‌پرداخت و تضمین حسن انجام کار تابع آیین‌ نامه معاملات دو‌لتی می‌‌باشد که به شرح زیر مبلغ آنها تعیین و پرداخت می ‌شود.

الف ـ تضمین شرکت در مناقصه: [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۱۷]
مبلغ تضمین شرکت در مناقصه برحسب درصدی از برآو‌رد هزینه اجرای کار می‌‌تواند به شرح زیر تعیین شود:

برآو‌رد هزینه اجرای کار به میلیون ریال
تا 100
مازاد بر 100 تا 1000
مازاد بر 1000 تا 000 /000 /1
مازاد بر 000 /000 /1
درصد
5
5 /0
3 /0
2 /0

تضمین معتبر برای شرکت در مناقصه شامل تضمین‌های نوع «الف»، «ب»، «ج» و «هـ 2» مندرج در ماده (3) می‌‌باشد.

ب ـ تضمین انجام تعهدات‌: [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۱۷]
مبلغ تضمین انجام تعهدات در مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمانی یا باربری یا فروش ماشین‌آلات باشد معادل پنج درصد (۵%) و در مورد سایر معاملات ده درصد (۱۰%) مبلغ معامله است‌.

ج ـ تضمین پیش ‌پرداخت

1‌- پیش ‌پرداخت در قراردادهای پیمانکاری و نصب: [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۱۷]
تعیین میزان پیش‌پرداخت (با رعایت سقف ۲۵% بند (۳) ماده (۱۱) آیین‌نامه معاملات دولتی‌) به‌عهده دستگاه اجرایی است‌
مبلغ پیش ‌پرداخت حداقل در سه قسط به شرح زیر در ازای تضمین به نفع دستگاه اجرایی بدو‌ن کسر کسورات قانونی پرداخت می‌ شود:
قسط او‌ل معادل هشت درصد (8%) پس از تحویل کارگاه، قسط دو‌م معادل شش و نیم درصد (5/ 6%) پس از تجهیز کارگاه لازم برای شرو‌ع عملیات و قسط سوم معادل پنج و نیم درصد (5/5%) پس از انجام سی درصد (30%) مبلغ او‌لیه پیمان طبق صورت و‌ضعیتهای موقت بدو‌ن محاسبه مصالح پای کار.
پس از و‌اریز اقساط او‌ل و دو‌م پیش‌ پرداخت، معادل چهارده و نیم درصد (5/ 14%) از مبلغ ناخالص تمام صورت و‌ضعیت ‌های موقت (به استثنای تعدیل، مابه‌ التفاو‌ت نرخ مصالح و پرداختهای مشابه) کسر می‌ شود و برای و‌اریز قسط سوم معادل هشت درصد (8%) علاو‌ه بر چهارده و نیم درصد (5/ 14%) یادشده از صورت و‌ضعیت‌ ها کسر می‌ شود به نحوی که مبلغ پیش‌ پرداخت تا آخرین صورت و‌ضعیت موقت مستهلک شود.
در صورت ضرو‌رت تأ‌دیه پیش‌ پرداخت در بیشتر از سه قسط و یا تفکیک پیش‌ پرداخت بخشهای مختلف کار، اقساط پیش ‌پرداخت و نحوه و‌اریز آنها، باید در شرایط خصوصی پیمان مربوط درج شود.

2 ـ پیش پرداخت در قراردادهای ساخت تجهیزات: مبلغ پیش پرداخت معادل بیست و پنج درصد (25 %) مبلغ اولیه قرارداد است.
اقساط پیش پرداخت با توجه به برنامه زمانی ساخت و تحویل تجهیزات و نیز اقساط بازگرداندن پیش پرداخت به تناسب تحویل تجهیزات و پرداخت وجه آنها تعیین و در شرایط خصوصی قراردادهای مربوط درج می شود.
تضمین معتبر برای پیش پرداخت شامل تضمین های نوع «الف»، «ب» و «هـ» مندرج در ماده (3) می باشد.

تبصره ـ دستگاههای اجرایی می توانند به جای تضمین های تأدیه پیش پرداخت، سفته با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت پیمانکار دریافت کنند به شرط آنکه مبلغ پیش پرداخت را به حساب مشترک دستگاه اجرایی و پیمانکار واریز نموده و با نظارت دستگاه اجرایی به مصرف تجهیز کارگاه، تکمیل ماشین آلات و خرید مصالح برسانند. پیمانکار باید ماشین آلات خریداری شده از این محل را به عنوان وثیقه واریز پیش پرداخت در رهن دستگاه اجرایی قرار دهد و تا تصفیه بدهی خود بابت پیش پرداخت حق خارج کردن آنها را از کارگاه بدون اجازه دستگاه اجرایی ندارد.

دـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۱۷]
تضمین حسن انجام کار، بابت تضمین حسن انجام کار در معاملات ساختمانی و باربری معادل ده درصد (10%) از هر پرداخت (صورت و‌ضعیت موقت، تعدیل، مابه ‌التفاو‌ت نرخ مصالح و پرداختهای مشابه) کسر و در حساب سپرده نگهداری می ‌شود. هشتاد درصد (80%) مبالغ سپرده حسن انجام کار در ازای تضمین‌ های نوع ” الف”، ” ب” و” هـ ” مندرج در ماده (3) به پیمانکار بازگردانده می‌ شود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۸/۶/۴]
دستگاههای اجرایی می‌توانند برای گشایش مالی و اعتباری پروژه‌ها بنا به تشخیص بالاترین مقام کارفرما علاوه بر بازگرداندن هشتاد درصد مبالغ سپرده حُسن انجام کار، نسبت به استرداد بیست درصد باقیمانده سپرده حُسن انجام کار صرفاً در قبال بلوکه نمودن مطالبات تأییدشده ارسالی از سوی دستگاههای اجرایی نزد ذیحسابان مربوط (به عنوان حُسن انجام کار) اقدام نمایند.
به هنگام پرداخت مطالبات پیمانکار توسط دستگاههای اجرایی معادل مبلغ مقرر به موجب این تبصره از محل مطالبات کسر و به حساب سپرده مربوط واریز می‌گردد.


ماده 6 ـ در قراردادهایی که شامل دو یا چند مورد از کارهای مشاوره، مدیریت طرح، ساخت تجهیزات، پیمانکاری و نصب است، انواع تضمین ها شامل تضمین شرکت در مناقصه، تضمین انجام تعهدات، تضمین پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار می باشد. مبلغ و شرایط تضمین های این نوع قراردادها طبق مقررات تعیین شده برای قراردادهای پیمانکاری و نصب (درج شده در ماده 5) می باشد. مبلغ و شرایط پیش پرداخت این قراردادها باتوجه به نسبت مبلغ برآورد هزینه تجهیزات و مبلغ برآورد هزینه اجرا (پیمانکاری و نصب) به تناسب، طبق ماده (5) تعیین می شود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۱۱/۱۵]
در مواردی که پیمانکار مطابق قوانین و مقررات مربوط در پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌نماید (مانند مواردی که در اجرای قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور ـ مصوب۱۳۶۶ـ پیمانکاری نیز به عهده شرکت سرمایه‌گذار است)، اموال و دارایی‌های ایجادشده به نسبت سهم پیمانکار به عنوان تضمین قابل قبول بوده و دستگاه اجرایی مربوط می‌تواند به تشخیص و برآورد خود، اموال و دارایی‌های مذکور را به عنوان تضمین حُسن انجام کار پروژه مربوط پذیرفته و یا جایگزین تضمین‌های سپرده شده قبلی پروژه نماید.


ماده 7- [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۱۷]
در قراردادهای خرید ماشین‌ آلات، تجهیزات، کالا، مواد و مصالح و قراردادهای حمل و نقل، ضمانت‌ های معتبر از نوع تضمین شرکت در مناقصه، تضمین انجام تعهدات و تضمین پیش‌ پرداخت می ‌باشد. میزان تضمین شرکت در مناقصه خرید و قراردادهای حمل و نقل با توجه به موضوع و خصوصیات معامله و به تشخیص دستگاه مناقصه ‌گزار حداقل پنج درصد مبلغ برآو‌ردی معامله تعیین می ‌گردد که از انواع «الف»، «ب»، «ج» و «هـ ـ 2» مندرج در ماده (3) می‌باشد.
تضمین انجام تعهدات، معادل ده درصد (10%) مبلغ او‌لیه پیمان (مبلغ پیشنهادی فرو‌شنده) است که برحسب درصدهای جدو‌ل بند «ب» ماده (5) تعیین می‌ گردد و باید قبل از انعقاد قرارداد توسط فرو‌شنده ارایه شود.
میزان پیش پرداخت بر طبق آیین‌نامه معاملات دو‌لتی تا سقف بیست و پنج درصد (25%) مبلغ معامله تعیین می ‌گردد که در قبال تضمین‌ های نوع «الف»، «ب»، «ج» و «هـ ـ 2» مندرج در ماده (3) پرداخت خواهد شد. تضمین پیش ‌پرداخت باید تا پایان مدت قرارداد دارای اعتبار بوده و مادام که مهلت‌ های فوق منقضی نشده باشد، فرو‌شنده مکلف به تمدید اعتبار آن است.
استرداد تضمین انجام تعهدات این قراردادها مشمول موارد عام از نحوه استرداد تضمین‌ هاست که در تبصره ذیل ماده (8) آمده است.


ماده 8 ـ دستگاههای اجرایی باید از برگهای (فرمهای) پیوست این آیین‌نامه (نمونه یک تا چهار) برای تضمین های «الف» و «ب» مندرج در ماده (3) استفاده کنند. شرایطی که در برگهای یاد شده برای استرداد یا ابطال ضمانت های بانکی تعیین شده است برای انواع دیگر تضمین نیز باید رعایت شود.

تبصره 1- موارد عام در مورد نحوه استرداد تضمین‌ ها عبارتند از:

1 ـ تضمین شرکت در مناقصه مربوط به برنده مناقصه پس از ارایه تضمین انجام تعهدات و انعقاد قرارداد مسترد خواهد شد.

2 ـ تضمین یا سپرده پیش ‌پرداخت به تناسب انجام کار یا تحویل کالا بر اساس گواهی کارفرما آزاد می ‌گردد.

3 ـ تضمین انجام تعهدات پس از تحویل موقت و صدو‌ر گواهی تحویل موقت مسترد می ‌گردد.

4 ـ در مواردی که به تشخیص کارفرما در خرید کالا حصول اطمینان از صحت عملکرد آن بر اساس مشخصات مربوط لازم باشد پنجاه درصد (50%) از ضمانتنامه یا سپرده انجام تعهدات بر طبق ردیف (2) آزاد و پنجاه درصد (50%) دو‌م پس از پایان آزادسازی این بخش از تضمین انجام تعهدات منوط به گواهی کارفرما مبنی بر تحویل نقشه‌های “چون ساخت” و دستورالعملهای بهره ‌برداری و نگهداری می ‌باشد.

5 ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۱۷]
استرداد کسور و‌جه‌ الضمان قراردادهای منعقده با مصوبات قبلی، تابع مقررات زمان انعقاد قرارداد خواهد بود.

تبصره 2ـ تا زمان اجرایی شدن استفاده از نمونه ضمانت نامه های موضوع این ماده توسط بانکها اجازه داده می شود ضمانت نامه هایی که در فاصله زمانی تصویب آیین‌نامه لغایت پایان سال 1382 مطابق فرم های ابلاغی در مقررات مورد عمل قبلی توسط بانکها صادر شده یا می شود مورد قبول دستگاههای اجرایی قرار گیرد. بانکها مکلفند حداکثر از اول سال 1383 به بعد کلیه ضمانتنامه ها را بر طبق نمونه های جدید ابلاغی صادر و ارائه نمایند.


ماده 9 ـ سایر شرایط لازم در مورد تضمین های قراردادها طبق شرایط عمومی قراردادهای مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می باشد.


ماده 10 ـ دستورالعمل استفاده از تضمین های نوع «هـ» مندرج در ماده (3) تا دو ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه به وسیله وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و توسط سازمان یاد شده برای اجرا ابلاغ می شود. تا ابلاغ آیین‌نامه مذکور، دستگاههای اجرایی می توانند با تشخیص خود از تضمین های نوع «هـ» مندرج در ماده (3) استفاده کنند.


ماده 11 ـ تضمین معتبر برای انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی، فقط ضمانت های بانکی از بانک های مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. ضمانت نامه بخش ارزی قراردادها به لحاظ مقدار باید حداقل معادل بخش ارزی قرارداد و نوع آن همان ارز قرارداد باشد. مبلغ پیش پرداخت و شرایط پرداخت یا بازپرداخت سهم ارزی پیش پرداخت قراردادها، طبق ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان واگذاری کارها می باشد.


ماده 12 ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور نظارت بر حسن اجرای این آیین ‌نامه و پاسخگویی به سوالات احتمالی را بر عهده دارد.


ماده 13 ـ این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره ۱۰۷۲۹/ت۲۶۵۹۰هـ مورخ ۱۳۸۱/۴/۱ می‌ گردد.

معاو‌ن او‌ل رییس ‌جمهور ‌ـ‌ محمدرضا عارف



بسمه تعالی
ضمانتنامه شرکت در مناقصه
(نمونه یک)
نظر به اینکه*……………………………………………به نشانی:
مایل است در مناقصه****…………………………….شرکت نماید، این**……………………………………………….. از*…………………………………………….در مقابل**………………………………………………………………برای مبلغ…………………..ریال تضمین تعهد می‌نماید چنانچه***…………………………………………………………………… به این**………………….اطلاع دهد که پیشنهاد شرکت‌کننده نامبرده مورد قبول واقع شده و مشارالیه از امضای پیمان مربوط یا تسلیم ضمانتنامه انجام تعهدات پیمان استنکاف نموده است، تا میزان………………………………….ریال هر مبلغی را که***……………………….مطالبه نماید، به محض دریافت اولین تقاضای کتبی واصله از سوی***…………………… بدون اینکه احتیاجی به اثبات استنکاف یا اقامه دلیل و یا صدور اظهارنامه یا اقدامی از مجاری قانونی یا قضایی داشته باشد، بی‌درنگ در وجه یا حواله‌کرد …………***…………….بپردازد.
مدت اعتبار این ضمانتنامه سه ماه است و تا آخر ساعت اداری روز ………………… معتبر می‌باشد.
این مدت بنا به درخواست کتبی ***………………….برای حداکثر سه ماه دیگر قابل تمدید است و درصورتی که**………………………… نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را تمدید کند و یا*……………………..موجب این تمدید را فراهم نسازد و**………………….. را موافق با تمدید ننماید،**…………………..متعهد است بدون اینکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ درج شده در این ضمانتنامه را در وجه یا حواله‌کرد***…………………….پرداخت کند.
چنانچه مبلغ این ضمانتنامه در مدت مقرر از سوی***…………………………… مطالبه نشود، ضمانتنامه در سررسید، خودبه‌خود باطل و از درجه اعتبار ساقط است، اعم از اینکه مسترد گردد یا مسترد نگردد.
* عنوان پیمانکار
** عنوان بانک یا مؤسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز
*** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما
**** موضوع قرارداد مورد نظر


بسمه تعالی
ضمانتنامه شرکت در مناقصه
(نمونه دو)
نظر به اینکه*……………………………………………به نشانی:
به این**……………………….اطلاع داده است قصد انعقاد قرارداد**** ……………………….را با *** ……………………….دارد این ** ……………………….از * ……………………….در مقابل *** ……………………….برای مبلغ ………………………. ریال به منظور انجام تعهداتی که به موجب قرارداد یادشده به عهده می‌گیرد تضمین و تعهد می‌نماید درصورتی‌که***……………………….کتباً و قبل از انقضای سررسید این ضمانت‌نامه به این ** ……………………….اطلاع دهد که * ……………………….از اجرای هر یک از تعهدات ناشی از قرارداد یادشده تخلف ورزیده است، تا میزان……………………….ریال، هر مبلغی را که *** ……………………….مطالبه کند، به محض دریافت اولین تقاضای کتبی واصله از ***………………………. بدون آنکه احتیاجی به صدور اظهارنامه یا اقدامی از مجاری قانونی و قضایی داشته باشد، بی‌درنگ در وجه یا حواله‌کرد*** ……………………….بپردازد.
مدت اعتبار این ضمانتنامه تا آخر وقت اداری روز ……………………….است و بنا به درخواست کتبی***……………….. واصله تا قبل از پایان وقت اداری روز تعیین شده، برای مدتی که درخواست شود قابل تمدید می‌باشد و درصورتی‌که**………………………. نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را تمدید کند و یا* ……………………….موجب این تمدید را فراهم نسازد و نتواند **………………………. را حاضر به تمدید نماید**………………………. متعهد است بدون آنکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ درج شده در بالا را در وجه یا حواله‌کرد ***………………………. پرداخت کند.
* عنوان پیمانکار
** عنوان بانک یا مؤسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز
*** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما
**** موضوع قرارداد مورد نظر


بسمه تعالی
ضمانتنامه پیش‌پرداخت
(نمونه سه)
نظر به اینکه*……………………………………………به نشانی:
به این**……………………….اطلاع داده است قرارداد**** ……………………….را با *** ……………………….منعقد نموده است و قرارداد مبلغ……………………….این *** ……………………….متعهد است درصورتی‌که*** ……………………….کتباً به این بانک اطلاع دهد که خواستار بازپرداخت مبلغ پیش‌پرداخت داده شده به * ……………………….است، هر مبلغی تا میزان مانده از مبلغ پیش‌پرداخت را به محض دریافت اولین تقاضای کتبی واصله از *** ……………………….بدون اینکه احتیاجی به صدور اظهارنامه و یا اقدامی از مجاری قانونی و قضایی داشته باشد، بی‌درنگ در وجه یا حواله‌کرد***……………………….بپردازد. اعتبار این ضمانتنامه تا آخر وقت اداری روز ……………………….است و بنا به درخواست کتبی**** ……………………….واصله تا قبل از پایان وقت اداری روز تعیین شده، برای مدتی که درخواست شود قابل تمدید می‌باشد و درصورتی‌که**……………………….نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را تمدید کند و یا *………………….. موجب این تمدید را فراهم نسازد و نتواند ** ……………………….را حاضر به تمدید نماید.
متعهد است بدون آنکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ درج شده در بالا را در وجه یا حواله‌کرد *** …………..پرداخت کند.
مبلغ این ضمانتنامه بنا به درخواست کتبی*………………………. که در آن مبلغ پیش‌پرداخت واریز شده درج شده است،‌ طبق نظر کتبی ***………………………. که باید حداکثر ظرف سی روز از تاریخ تحویل نامه استعلام **………………………. به ***………………………. درمورد مبلغ پیش‌پرداخت واریز شده واصل گردد، تقلیل داده می‌شود و درصورت عدم وصول پاسخی از سوی ***………………………. ضمانتنامه معادل مبلغی که *………………………. اعلام نموده است، تقلیل داده خواهد شد.
درصورتی‌که تمام مبلغ این پیش‌پرداخت به ترتیب تعیین شده در این ضمانتنامه واریز گردد و مبلغ آن به صفر تقلیل داده شود، این ضمانتنامه خودبه‌خود باطل و از درجه اعتبار ساقط است، اعم از اینکه اصل به بانک مسترد گردد یا مسترد نگردد.
* عنوان پیمانکار
** عنوان بانک یا مؤسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز
*** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما
**** موضوع قرارداد مورد نظر


بسمه تعالی
ضمانتنامه کشور حسن انجام کار
(نمونه چهار)
نظر به اینکه*……………………………………………به نشانی:
به این**…………………….اطلاع داده است که مقرر است مبلغ…………………….ریال از طرف ***…………………… به عنوان استرداد کسور حسن انجام کار قرارداد *** ……………………….به * ……………………….پرداخت شود، از این رو پس از پرداخت وجه مزبور به حساب *………………………. نزد این **………………………. این ** ……………………….این **………………………. متعهد است درصورتی‌که ***………………………. کتباً و قبل از انقضای سررسید این ضمانتنامه به این **………………………. اطلاع دهد که *………………………. از اجرای تعهدات ناشی از قرارداد یادشده تخلف ورزیده است، تا میزان…………………….. ریال، هر مبلغی را که ***……………………… مطالبه کند، به محض دریافت اولین تقاضای کتبی ***………………………. بدون اینکه احتیاجی به صدور اظهارنامه و یا اقدامی از مجاری قانونی و قضایی داشته باشد، بی‌درنگ در وجه حواله‌کرد ***………………………. بپردازد.
مدت اعتبار این ضمانتنامه تا آخر وقت اداری روز ……………………….است و بنا به درخواست کتبی *** ……………………….واصله تا قبل از پایان وقت اداری روز تعیین شده، برای مدتی که درخواست شود قابل تمدید و درصورتی‌که **………………………. نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را قبل از انقضای آن تمدید کند و یا *………………………. موجب این تمدید را فراهم نسازد و نتواند **………………………. را حاضر به تمدید نماید **………………………. متعهد است بدون آنکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ درج شده در بالا را در وجه یا حواله‌کرد ***………………………. پرداخت کند.
* عنوان پیمانکار
** عنوان بانک یا مؤسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز
*** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما
**** موضوع قرارداد مورد نظر


بسمه تعالی
ضمانتنامه انجام تعهدات
(نمونه دو)
نظر به اینکه * ……………………………………….. به نشانی:
به این ** ……………………………………….. اطلاع داده است قصد انعقاد قرارداد**** ………………………………………..را با *** ……………………………………….. دارد، این ** ……………………………………….. از* ……………………………………….. در مقابل *** ……………………………………….. برای مبلغ ……………………………………….. ریال به منظور انجام تعهداتی که به موجب قرار داد شده به عهده می‌ گیرد تضمین و تعهد می‌نماید در صورتی‌ که *** ……………………………………….. کتباً و قبل از انقضای سررسید این ضمانت‌ نامه به این ** ……………………………………….. اطلاع دهد که * ……………………………………….. از اجرای هر یک از تعهدات ناشی از قرارداد یاد شده تخلف ورزیده است، تا میزان ……………………………………….. ریال، هر مبلغی را که *** ……………………………………….. مطالبه کند، به محض دریافت اولین تقاضای کتبی واصله از سوی *** ……………………………………….. بدون آنکه احتیاجی به صدور اظهارنامه یا اقدامی از مجاری قانون یا قضایی داشته باشد، بی‌ درنگ در وجه یا حواله کرد*** ……………………………………….. بپردازد.
مدت اعتبار این ضمانتنامه تا آخر وقت اداری روز ……………………………………….. است و بنا به در خواست کتنی *** ……………………………………….. واصله تا قبل از پایان وقت اداری روز تعیین شده، برای مدتی که درخواست شود قابل تمدید می‌ باشد و در صورتی‌ که ** ……………………………………….. نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را تمدید کند و یا * ……………………………………….. موجب این تمدید را فراهم نسازد و نتواند ** ……………………………………….. را حاضر به تمدید نماید ** ……………………………………….. متعهد است بدون آنکه احتیاجی به مطالعه مجدد باشد، مبلغ درج شده در بالا را در وجه یا حواله کرد*** ……………………………………….. پرداخت کند.
*عنوان پیمانکار
**عنوان بانک یا موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز
*** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما
**** موضوع قرارداد موردنظر


بسمه تعالی
ضمانتنامه پیش پرداخت
(نمونه سه)
نظر به اینکه * ……………………………………….. به نشانی:
به این ** ……………………………………….. اطلاع داده است قرار داد **** ……………………………………….. را با *** ……………………………………….. منعقد نموده است و قرار است مبلغ ……………………………………….. ریال به عنوان پیش‌ پرداخت به * …………………………………….. پرداخت شود،‌این ** ……………………………………….. متعهد است در صورتی که *** ……………………………………….. کتباً به این بانک اطلاع دهد که خواستار بازپرداخت مبلغ پیش‌ پرداخت داده شده به * ……………………………………….. است، هر مبلغی تا میزان مانده از مبلغ پیش‌ پرداخت را به محض دریافت اولین تقاضای کتبی واصله از سوی *** ……………………………………….. بدون اینکه احتیاجی به صدور اظهارنامه و یا اقدامی از مجاری قانونی و قضایی داشته باشد، بی‌ درنگ در وجه یا حواله کرد*** ……………………………………….. بپردازد.
اعتبار این ضمانتنامه تا آخر وقت اداری روز ……………………………………….. است و بنا به درخواست کتبی *** ……………………………………….. واصله تا قبل از پایان وقت اداری روز تعیین شده، برای مدتی که درخواست شود قابل تمدید می‌ باشد و در صورتی‌ که ** ……………………………………….. نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را تمدید کند و یا * ……………………………………… موجب این تمدید را فراهم نسازد و نتواند ** ……………………………………….. را حاضر به تمدید نماید** ……………………………………….. متعهد است بدون آنکه احتیاجی به مطالعه مجدد باشد،‌ مبلغ درج شده در بالا را در وجه یا حواله‌ کرد *** ……………………………………….. پرداخت کند.
مبلغ این ضمانتنامه را بنا به در خواست کتبی * ……………………………………….. که در آن مبلغ پیش‌ پرداخت واریز شده درج شده است، طبق نظر کتبی *** ……………………………………….. که باید حداکثر ظرف سی روز از تاریخ تحول نامه استعلام ** ………………………….. به *** …………………………… در مورد مبلغ پیش‌ پرداخت واریز شده واصل گردد، تقلیل داده می شود و در صورت عدم وصول پاسخی از سوی *** ………………………………….. ضمانتنامه معادل مبلغی که * ……………………………………….. اعلام نموده است، تقلیل داده خواهد شد.
در صورتی‌ که تمام مبلغ این پیش پرداخت به ترتیب تعیین شده در این ضمانتنامه واریز گردد و مبلغ آن به صفر تقلیل داده شود، این ضمانتنامه خود به خود باطل و از درجه اعتبار ساقط است، اعم از اینکه اصل ٱن به بانک مستردد گردد یا مسترد نگردد.
*عنوان پیمانکار
**عنوان بانک یا موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز
*** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما
**** موضوع قرارداد موردنظر


بسمه تعالی
ضمانتنامه استرداد حسن انجام کار
(نمونه چهارم)
نظر به اینکه * ……………………………………….. به نشانی:
به این ** ……………………………………….. اطلاع داده است که مقرر است مبلغ ……………………………………….. ریال از طرف*** ……………………………………….. به عنوان استرداد حسن انجام کار قرارداد **** ……………………………………….. به* ……………………………………….. پرداخت شود، از این رو پس از پرداخت وجه مزبور به حساب * ……………………………………….. نزد این ** ……………………………………….. این** ……………………………………….. متعهد است در صورتی‌ که *** ……………………………………….. کتباً و قبل از انقضای سررسید این ضمانتنامه به این ** ……………………………………….. اطلاع دهد که * از اجرای تعهدات ناشی از قرارداد یاد شده تخلف ورزیده است،‌ تا میزان ……………………………………….. ریال، هر مبلغی را که *** ……………………………………….. مطالبه کند، به محض دریافت اولین تقاضای کتبی واصله از سوی *** ……………………………………….. بدون اینکه احتیاجی به صدور اظهارنامه و یا اقدامی از مجاری قانونی و قضایی داشته باشد،‌ بی‌ درنگ در وجه یا حواله کرد *** ……………………………………….. بپردازد. مدت اعتبار این ضمانتنامه تا آخر وقت اداری روز ……………………………………….. است و بنا به در خواست کتبی *** ……………………………………….. واصله تا قبل از پایان وقت اداری روز تعیین شده، برای مدتی که در خواست شود قابل تمدید می‌ باشد و در صورتی‌ که ** ……………………………………….. نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را قبل از انقضای آن تمدید کند و یا * ……………………………………….. موجب این تمدید را فراهم نسازد و نتواند** ……………………………………….. را حاضر به تمدید نماید** ……………………………………….. متعهد است بدون آنکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ درج شده در بالا را در وجه یا حواله‌ کرد*** ……………………………………….. پرداخت کند.
*عنوان پیمانکار
**عنوان بانک یا موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز
*** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما
**** موضوع قرارداد موردنظر