مصوبه هیات وزیران در خصوص افزایش جرایم مندرج در قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۷/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۸/۰۷

[به موجب تصویب‌نامه شماره ۱۰۴۹۹۳/ت۵۴۴۷۵هـ  – ۱۳۹۶/۸/۲۳ لغو شده است.]

شماره‌: ۴۲۱۲۷ت‌۲۵۰۴۶ه
تاریخ: ۱۳۸۲.۰۷.۲۸


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۷/۲۳ بنا به پیشنهاد شماره ۸۰.۲۳۲۹۸۴ مورخ ۱۳۸۲.۳.۱۸ سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۶۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـمصوب ۱۳۸۱ـ تصویب نمود:

میزان جرایم مندرج در مواد (۴۲)، (۴۳)، (۴۴)، (۴۶) و (۵۰) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع‌ـ مصوب ۱۳۴۶ با اصلاحات بعدی ـ به شرح زیر افزایش می‌یابد:

الف ـ در ماده (۴۲):

۱ـ جریمه نقدی بریدن‌، ریشه‌کن کردن و سوزاندن هر اصله نهال‌، یکصد هزار (۱۰۰.۰۰۰) ریال تا دویست و پنجاه هزار (۲۵۰.۰۰۰) ریال به ترتیب ذیل‌:

۱ـ۱ـ نهال درختان موضوع ماده (۱) «قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور ـ مصوب۱۳۷۱» و گونه‌های کهور، آکاسیا و کنار، دویست و پنجاه هزار (۲۵۰.۰۰۰) ریال‌.

۱ـ۲ـ نهال درختان دسته دوم موضوع بند (۱۷) ماده (۱) “قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع‌”، یکصد و پنجاه هزار (۱۵۰.۰۰۰) ریال‌.

۱ـ۳ـ نهال درختان سائر گونه‌ها، یکصد هزار (۱۰۰.۰۰۰) ریال‌.

۲ـ جریمه نقدی بریدن و ریشه‌کن کردن هر اصله درخت و تهیه هر متر مکعب چوب‌، هیزم و ذغال از آن‌، دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال به نحو ذیل‌:

۲ـ۱ـ درختان موضوع ماده (۱) “قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور ـمصوب ۱۳۷۱”و گونه‌های کهور، آکاسیا و کنار، پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال‌.

۲ـ۲ـ درختان دسته دوم موضوع بند (۱۷) ماده (۱) “قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع‌”، سه‌ میلیون و پانصد هزار (۵۰۰.۰۰۰ر۳) ریال‌.

۲ـ۳ـ درختان سائر گونه‌ها، دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال‌.

ب ـ در ماده (۴۳):

میزان جرایم نقدی موضوع این ماده به ترتیب زیر چهار صد هزار (۴۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود:

۱ـ بریدن و ریشه‌کن کردن بوته‌ها و خارهای مناطق بیابانی و کویری‌، چهارصد هزار (۴۰۰.۰۰۰) ریال‌.

۲ـ بریدن و ریشه‌کن کردن درختچه‌های مناطق بیابانی و کویری‌، یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال‌.

ج ـ در ماده (۴۴):

جریمه ریالی چرانیدن بز در جنگل‌ها و مراتع و مناطقی که از طرف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تعیین و آگهی شده است‌، سیصد و بیست هزار (۳۲۰.۰۰۰) ریال برای هر رأس بز.

د ـ در ماده (۴۶):

جریمه نقدی کت یا پی زدن یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی‌، دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پنج‌ میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال به نحو ذیل‌:

۱ـ درختان موضوع ماده (۱) “قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور ـمصوب ۱۳۷۱” و گونه‌های کهور، آکاسیا و کنار، پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال‌.

۲ـ درختان دسته دوم موضوع بند (۱۷) ماده (۱) “قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع‌”، سه میلیون‌ و پانصد هزار (۵۰۰.۰۰۰ر۳) ریال‌.

۳ـ درختان سائر گونه‌ها، دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال‌.

ه – در ماده (۵۰):

جریمه ریالی چرای غیرمجاز در محدوده جنگل‌های سوخته شده و یا توده‌های جنگلی مذکور در تبصره (۲)ماده دوم قانون ملی‌شدن جنگل‌ها که توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرق اعلام شده است‌، برای‌ هر واحد دامی معادل ۲۰ درصد (۲۰%) ارزش متوسط آن در آن سال خواهد بود.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور