اساسنامه بنگاه تعاون و حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور [مصوب ۱۳۸۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۴/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۵/۰۴

شماره ۶۵۶۳/۸۲/۱ – ۱۳۸۲/۴/۳۱
مصوب ۱۳۸۲/۴/۲۴


فصل اول- اهداف


ماده 1- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
به منظور اداره امور مربوط به مؤسسات صنعتی و کشاورزی و خدماتی بنگاه تعاون و کمک به زندانیان و تأمین رفاه وسایل اعاشه خانواده زندانیان بی‌بضاعت و آموختن حرفه‌ای که اشتغال آنها را بعداً به کارهای صنعتی تسهیل نماید و همچنین تحصیل درآمد برای پرداخت دیه و محکومیت‌های مالی بنگاه تعاون و حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور که در این اساسنامه بنگاه تعاون نامیده می‌شود به مدت نامحدود تأسیس می‌گردد..


ماده 2- بنگاه تعاون دارای شخصیت حقوقی بوده و به طریق بازرگانی و مفاد این اساسنامه اداره می‌شود.


ماده ۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
مرکز اصلی بنگاه تعاون، تهران است و برای انجام وظایف خود می‌تواند در هر نقطه از کشور شعب یا نمایندگی‌هایی به صورت منطقه‌ای تأسیس و یا عندالاقتضاء نسبت به انحلال آنها اقدام نماید.


ماده 4- وظایف بنگاه تعاون به شرح زیر است:
الف- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
ایجاد و اداره مؤسسات صنعتی و کشاورزی و خدماتی و مبادرت به خرید و فروش و معاملات بازرگانی و فروش محصولات تولیدی و ارائه خدمات به متقاضیان.

ب- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
ایجاد تشکیلات به منظور آموزش فنی و حرفه‌ای زندانیان و نوجوانان مقیم در کانونهای اصلاح تربیت و تعلیم مهارت و تخصصهای مختلف به آنها.

ج- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
کلیه عملیاتی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم برای تحقق اهداف بنگاه لازم و مفید بوده و در جهت اجرای وظایف بنگاه ضرورت داشته باشد از قبیل مشارکت حقوقی یا مدنی یا شرکت‌ها، استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانکها و مؤسسات اعتباری.

د- [الحاقی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
تأمین وسایل اعاشه خانواده تحت تکفل زندانیان بی‌بضاعت از محل درآمد و سود بنگاه و شعب آن.


فصل دوم- ارکان بنگاه تعاون


ماده 5- ارکان بنگاه تعاون عبارتند از:
1- مجمع عمومی
2- هیات مدیره
3- بازرس [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]


قسمت اول- مجمع عمومی


ماده 6- مجمع عمومی بنگاه تعاون رئیس قوه قضائیه می‌باشد.


ماده 7- مجامع عمومی بنگاه تعاون بر دو نوع است:
الف- مجمع عمومی عادی.
ب- مجمع عمومی فوق‌العاده.


ماده 8- مجمع عمومی عادی، حداقل سالی دو بار، یکی حداکثر تا پایان تیر ماه برای بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل و دیگری حداکثر تا پایان آذر ماه برای بررسی و تصویب بودجه، تعیین خط‌مشی و برنامه عملیات سال بعد بنا به دعوت مجمع تشکیل خواهد شد.

تبصره- مجمع عمومی عادی ممکن است به طور فوق‌العاده برای رسیدگی و تصویب سایر امور و مسائل مربوط به بنگاه در هر موقع بنا به دعوت مجمع و یا به تقاضای کتبی رئیس هیات مدیره، دو سوم اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و یا بازرسان با ذکر علت و موافقت مجمع تشکیل گردد.


ماده 9- مجمع عمومی فوق‌العاده، صرفاً به منظور اتخاذ تصمیم نسبت به تغییر یا اصلاح مواد اساسنامه یا الحاق موادی به آن و سایر موضوعاتی که رسیدگی به آنها بر عهده مجمع عمومی فوق‌العاده است بنا به دعوت مجمع تشکیل خواهد شد.


ماده 10- اعضاء هیات مدیره و بازرسان در صورت دعوت مجمع باید در جلسات مجمع عمومی بدون حق رای حضور یابند.


ماده 11- وظائف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارت است از:

۱- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]-
رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارش‌های سالانه هیأت مدیره و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان.

۲- تعیین و تصویب خط‌مشی کلی، برنامه عملیات و بودجه سالانه بنگاه تعاون بنا به پیشنهاد هیات مدیره.

۳- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]-
تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی، استخدامی، حقوقی و دستمزد، حق‌الزحمه‌ها و حق حضور در جلسات هیأت مدیره و کمک‌های بنگاه تعاون.

۴- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]-
انتصاب و عزل هیأت مدیره و بازرس و تفویض یا تمدید در تصدی آنها.


قسمت دوم- هیات مدیره:


ماده ۱۲ـ
[اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰] –
[اصلاحی ۱۳۸۸/۳/۱۹] –
[اصلاحی ۱۳۹۰/۸/۲۳]
هیئت مدیره بنیاد از هفت عضو تشکیل می‌گردد که با حکم رئیس مجمع منصوب خواهند شد. ریاست هیئت مدیره از بین اعضاء توسط رئیس مجمع منصوب می‌گردد.


ماده 13- اعضاء هیات مدیره برای مدت سه سال انتخاب و منصوب می‌شوند و تا انتخاب اعضاء جدید هیات مدیره در سمت خود باقی خواهند بود، انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع است.

تبصره- تغییر و برکناری هر یک از اعضاء هیات مدیره قبل از ختم دوره تصدی و انتخاب و نصب جانشین برای بقیه مدت با مجمع خواهد بود.


ماده 14- جلسات هیات مدیره در هر موقع و حداقل در هر ماه یک بار به دعوت رئیس هیات مدیره یا با تقاضای دو نفر از اعضاء و با حضور حداقل دو سوم اعضاء که رئیس هیات مدیره نیز حضور داشته باشد رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت مطلق آراء قابل اجرا می‌باشد. اداره جلسات با رئیس هیات مدیره خواهد بود.


ماده 15- دستور جلسات هیات مدیره از طرف رئیس هیات مدیره تعیین خواهد شد.


ماده 16- تصمیمات متخذه در هر یک از جلسات هیات مدیره باید پس از امضاء رئیس هیات مدیره در سه نسخه تنظیم گردیده و ظرف 5 روز یک نسخه از آن برای مجمع و نسخه‌ای برای بازرسان بنگاه تعاون ارسال و نسخه سوم در پرونده مخصوصی در بنگاه تعاون نگهداری گردد.

تبصره- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
هیأت مدیره باید تمام تصمیمات هرجلسه را با ذکر نظرات اقلیت بطور منظم در آن ثبت و به امضاء اعضاء حاضر در جلسات رسیده و نگهداری نماید.


وظایف و اختیارات هیات مدیره:


ماده ۱۷ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
هیأت مدیره در حدود مفاد این اساسنامه دارای هرگونه اختیارات برای اداره امور بنگاه و انجام وظایف و تحقق اهداف مربوط آن خواهدبود.


ماده 18- وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح ذیل می‌باشد:

الف- اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی بنگاه تعاون.

ب- تهیه و تنظیم آئین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و انضباطی و سایر آئین‌نامه‌های داخلی بنگاه و در صورت لزوم تجدیدنظر در آنها و پیشنهاد به مجمع عمومی جهت تصویب.

ج- برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های صنعتی و کشاورزی به منظور افزایش سطح اشتغال و آموزش فنی و حرفه‌ای زندانیان و بالا بردن حجم تولیدات.

د- بررسی و تایید ترازنامه و حساب سود و زیان بنگاه تعاون و گزارش به مجمع عمومی.

هـ – [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
تنظیم و تعیین جدول حقوق کارکنان و نصب و عزل کلیه کارکنان در سطح کشور و تعیین شرایط استخدام و خروج آنها از خدمت و مرخصی و بازنشستگی و مستمری وراث آنها.

و- اتخاذ تصمیم در مورد تاسیس شعبه یا نمایندگی‌های بنگاه تعاون در سطح کشور و عندالاقتضاء انحلال آن.

ز- بررسی و تهیه تشکیلات بنگاه تعاون و اظهارنظر در مورد تغییرات و تجدیدنظرهای سازمانی.

ح- اتخاذ تصمیم به فروش دارائی‌های ثابت (اموال غیرمنقول) که صرفه و صلاح بنگاه تعاون ایجاب نماید.

ط- اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار وام از بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور.

ی- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
هزینه کردن درآمدهای بنگاه تعاون در جهت اهداف بنگاه بر اساس ماده یک.

ک- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
انتخاب مدیرعامل، لازم است مدیرعامل از طرف هیأت مدیره برای مدت دو سال از بین کارمندان دولت یا خارج انتخاب شود و انتخاب مجدد وی مانعی ندارد.

تبصره: [الحاقی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
مدیرعامل بنا به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب رئیس مجمع منصوب خواهد شد.

۱ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
اعضاء هیأت مدیره موظف می‌باشند لااقل ماهی یک بار تشکیل جلسه داده و به گزارشها و پیشنهادات مدیرعامل و ترازنامه و غیره رسیدگی و تصمیمات لازم را برای بهبود وضع بنگاه و مشکلاتی که احیاناً ممکن است مدیرعامل با آن مواجه شده باشد به عمل آورند هرگاه یکی از اعضای هیأت مدیره سه جلسه بدون عذر موجه غیبت کند مستعفی شناخته می‌شود.

۲ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
هرگاه هیأت مدیره با اکثریت آراء اعتماد خود را از مدیرعامل سلب نماید مدیرعامل مستعفی شناخته شده و مدیرعامل جدید انتخاب خواهدشد.

۳ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
افتتاح حساب و استفاده از آن به نام بنگاه تعاون نزد بانکها و مؤسسات، تعهد ظهرنویسی و قبولی پرداخت اوراق تجاری.

۴ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
عقد هر نوع قرارداد و فسخ یا اقاله آن در مورد خرید و فروش و کلیه معاملات در رابطه با موضوع بنگاه و اجاره و استجاره و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و تخلیه عین مستأجره و احداث هرگونه ساختمان موردنیاز بنگاه.

۵ ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
اقاله هرگونه دعوی حقوقی و جزایی و دفاع از هر دعوای حقوقی و جزایی اقاله شده در هر یک از دادگاهها و مراجع قضایی و اداری.

۶ ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
هیأت مدیره می‌تواند بخشی از اختیارات اداری و اجرایی و مالی را بصورت کتبی به مدیرعامل تفویض نماید.


وظایف و اختیارات مدیر عامل:


ماده ۱۹- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
مدیرعامل مسئول حُسن جریان اداره امور بنگاه و کارها و تهیه کار طبق آیین‌نامه مربوط راجع به کار زندانیان در جهت اهداف بنگاه در ماده یک می‌باشد و هرماهه گزارشی از چگونگی وضع بنگاه و فهرست اقداماتی که صورت گرفته به هیأت مدیره تسلیم نماید و لااقل هر سه ماه یکبار ترازنامه محاسباتی بنگاه را برای اطلاع هیأت مدیره تسلیم نماید.

تبصره- مدیرعامل می‌تواند در مواردی که مقتضی بداند وکیل دعاوی انتخاب نماید ولی ارجاع دعاوی و اختلافات بنگاه تعاون به داوری، منوط به ارائه پیشنهاد لازم در چهارچوب قوانین و مقررات و تصویب هیات مدیره خواهد بود.


ماده 20- مدیرعامل برای اداره امور بنگاه تعاون بالاخص دارای وظایف و اختیارات زیر می‌باشد.
الف- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی بنگاه در حدود مقررات اساسنامه و برنامه و بودجه مصوب و مدیرعامل موظف می‌باشد در نیمه دوم اسفندماه هر سال ترازنامه سالیانه را تنظیم و برای تصویب مجمع عمومی به هیأت مدیره ارائه نماید.

ب- نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آئین‌نامه‌ها و مقررات هزینه و بودجه بنگاه تعاون و هر اقدام اجرائی لازم در حدود اهداف و وظایف بنگاه تعاون.

ج – رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه امور ساختاری، اداری، آموزشی و استخدام کارکنان طبق آئین‌نامه‌های بنگاه تعاون و سایر قوانین و مقررات مربوطه.

د- تهیه و تنظیم بودجه سالیانه، ترازنامه و آئین‌نامه‌های داخلی بنگاه تعاون و تقدیم به مجمع عمومی پس از تایید هیات مدیره.

هـ – تهیه و گزارش عملکرد اجرائی و اداری و مالی بنگاه تعاون و تسلیم آن به هیات مدیره در پایان هر ماه.


ماده 21- مدیرعامل موظف است دعاوی اقامه شده علیه بنگاه تعاون را فوراً به اطلاع هیات مدیره برساند و همزمان برای دفاع از حقوق قانونی بنگاه تعاون در مراجع ذیصلاح اقدام لازم قانونی به عمل آورد.

تبصره- هر گاه به واسطه تعلل مدیرعامل و یا مطلع نساختن به موقع هیات مدیره و در نتیجه محکومیت، زیانی متوجه بنگاه تعاون شود مدیرعامل مسئولیت مستقیم خواهد داشت.


ماده 22- مدیرعامل باید یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائی بنگاه تعاون را حداقل یک ماه قبل از طرح در هیات مدیره به منظور رسیدگی و اظهارنظر بازرسان ارسال دارد.


قسمت سوم- بازرس


ماده ۲۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
بنگاه تعاون دارای یک نفر بازرس خواهدبود که به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب خواهدشد که انتخاب مجدد آن بلامانع است.

تبصره 1- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
در صورت استعفاء یا برکناری بازرس برای بقیه مدت با رعایت مقررات مربوطه جانشین انتخاب خواهدشد.

تبصره 2- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
بازرس مستقیماً تحت نظارت مجمع انجام وظیفه نموده و کلیه هزینه‌های مربوطه در حدود بودجه مصوب سالانه قابل پرداخت خواهد بود.


ماده 24- وظایف بازرس به شرح زیر می‌باشد:

الف- تطبیق عملیات بنگاه تعاون با قوانین و مقررات مربوط و اساسنامه و آئین‌نامه‌های داخلی و بودجه مصوب.

ب- رسیدگی به ترازنامه و حساب عملکرد و سود و زیان بنگاه تعاون و تصدیق مطابقت آن با اوراق و دفاتر بنگاه و تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالیانه بنگاه تعاون به همراه پیشنهادات اصلاحی مورد نظر برای تسلیم به مجمع عمومی.

ج- [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
رسیدگی به دارائی‌های بنگاه تعاون، اوراق بهادار و حسابهای ریالی و ارزی بانکی و دفاتر اسناد مربوطه و موجودی انبارهای بنگاه تعاون و مطالعه گزارش سالیانه هیأت مدیره و اظهارنظر نسبت به مندرجات آن.

د- حضور در جلسات مجمع عمومی که به ترازنامه رسیدگی می‌شود برای اداء توضیحات لازم.

هـ – انجام سایر وظایفی که طبق قانون تجارت به عهده بازرسان گذاشته شده است.

تبصره 1- گزارش بازرسان در مورد چگونگی عملیات و امور مالی سالیانه بنگاه تعاون باید حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی از هر حیث آماده بوده جهت بررسی هر یک از اعضاء مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن نیز برای هیات مدیره فرستاده شود.


ماده 25- بازرس در اجرای وظایف خود حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده‌های اداری، مالی، اسناد و قراردادها و معاملات بنگاه تعاون را دارند در هر مورد می‌توانند به تحقیقات لازم مبادرت نمایند ولی حق مداخله در امور اداری و اجرائی بنگاه را نداشته و اقدامات آنها نباید در هیچ مورد موجب توقف عملیات بنگاه تعاون گردد.


ماده 26- هر گاه بازرس در جریان رسیدگی و تطبیق عملیات بنگاه با قانون و مقررات، اشتباهات و تخلفات و سایر بی‌نظمی‌ها را ملاحظه نمایند باید مورد را به هیات مدیره گزارش نموده و مراتب را کتباً به اطلاع مجمع عمومی برسانند.


فصل سوم- سرمایه بنگاه تعاون


ماده 27- سرمایه بنگاه تعاون تشکیل می‌شود از:
الف- کلیه سرمایه‌ها و اموال منقول و غیر منقول بنگاه تعاون و صنایع زندانیان.
ب- کلیه دارائی‌های متعلق به شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که به نفع بنگاه تعاون سابق مصادره و یا توسط آن بنگاه تعاون خریداری گردیده است.
ج- کلیه موسسات تولیدی و اقتصادی و خدماتی وابسته به انجمن‌های حمایت از زندانیان که در داخل زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و مراکز اقدامات تامینی و تربیتی است.
د- عوائد حاصله از فعالیت‌های موسسات تولیدی و صنعتی بنگاه تعاون.
هـ- کمک دولت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.


فصل چهارم- امور مالی و ترازنامه و حساب سود و زیان


ماده ۲۸ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
کلیه چک‌ها و اسناد هزینه و پرداخت‌ها و سایر اسناد تعهدآور به امضاء مدیرعامل و یکی از اعضاء هیأت مدیره که از طرف هیأت مدیره هر سال تقبل می‌شود مشترکاً امضاء خواهند نمود.


ماده 29- کلیه چک‌ها و سایر اسناد تعهدآور به امضاء مدیرعامل و مسئول امور مالی و رئیس هیات مدیره خواهد بود.

تبصره- مسئول امور مالی به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره انتخاب و زیر نظر مدیرعامل انجام وظیفه می‌نماید و مسئولیت نگاهداری حساب‌ها، وجوه، نقدینگی و تطبیق کلیه معاملات و دریافت و پرداخت‌ها با قوانین و مقررات را به عهده خواهد داشت.


ماده 30- کلیه دفاتر بنگاه تعاون در آخر اسفند ماه بسته شده و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالیانه بنگاه تعاون حداقل یک ماه پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی باید از طرف رئیس هیات مدیره، در اختیار بازرس گذاشته شود.


ماده ۳۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۷/۲۰]
نسبت به اموری که در اساسنامه بنگاه تعاون منظور نگردیده باشد قوانین عمومی کشوری حاکم خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه- سید محمود هاشمی شاهرودی