آیین‌نامه تسهیلات اعضای هیأت علمی ‌دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهش‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۴/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۰/۰۱

شماره‌ : ۳۰۸۸۱ت‌۲۶۱۰۴هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۶.۰۴

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۴/۲۲ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای قسمت “هـ” بند (۳) تصویبنامه شماره‌ ۲۵۱۷۱ت‌۲۳۲۶۹هـ مورخ ۱۳۸۰.۵.۲۸، موضوع راهکارهای اجرایی بخش آموزش عالی قانون برنامه‌ سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه تسهیلات اعضای هیأت علمی‌ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱- در این آیین‌نامه عضو هیأت علمی به کسی اطلاق می‌شود که طبق قوانین و مقررات مصوب در کادر آموزشی و پژوهشی یکی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و مراکز تحقیقاتی مصوب‌ شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ به صورت رسمی قطعی‌، رسمی آزمایشی و یا پیمانی استخدام شده و با حداقل رتبه استادیاری مشغول به‌ خدمت باشد.


ماده ۲- صندوقهای غیردولتی رفاه اعضای هیأت علمی در وزارتخانه‌های ذی‌ربط و دانشگاهها و مراکز پژوهشی وفق ضوابط و مقررات مربوط برای حمایت و پشتیبانی نیازهای معیشتی و علمی اعضای هیأت‌ علمی تأسیس می‌گردد. سرمایه این صندوق از طریق مشارکت دولت و بانکها و مؤسسات اعتباری و کمک‌ اشخاص حقیقی و حقوقی و سرمایه‌گذاری دانشگاهیان تأمین می‌گردد.


ماده ۳ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۲۴]
شرکتها و دستگاههای تأمین کننده خدمات آب‌، برق‌، گاز و تلفن می‌توانند خدمات مذکور برای یک‌ واحد مسکونی متعلق به عضو هیأت علمی مشمول این آیین‌نامه و یا مجموعه مسکونی اعضای هیأت علمی را در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود به صورت خارج از نوبت تأمین کنند.


ماده ۴ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۲۴]
معادل پنجاه درصد (۵۰%) هزینه بلیط هواپیما برای مشمولان این آیین‌نامه جهت انجام مسافرتهای‌ علمی و پژوهشی به خارج از کشور (یک بار در سال‌) توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ردیف جداگانه و یا در اعتبارات دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی در برنامه‌ای خاص به طور مشخص پیش‌بینی و تأمین‌ گردد.

تبصره – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار لازم را در ردیفهای مربوط در بودجه‌ سنواتی دستگاهها به منظور پرداخت به شرکتهای هواپیمایی بابت پنجاه درصد (۵۰%) باقیمانده بهای بلیط‌ اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مشمول این آیین‌نامه پیش‌بینی نماید.


ماده ۵ – افراد مشمول این آیین‌نامه در مراتب استادی و همچنین اعضای هیأت علمی نمونه که به تأییدوزارتخانه‌های ذی‌ربط رسیده باشند و اعضای رسمی فرهنگستانهای کشور با ارایه معرفی‌نامه از مؤسسه‌ ذی‌ربط می‌توانند در فرودگاههای کشور از جایگاه تشریفات ویژه استفاده کنند.


ماده ۶ ـ
[اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۲۴]
[اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۷]
به اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند و یا به موجب قانون تأسیس شده‌اند و احکام عضویت هیأت علمی آنها مورد تأیید هیأت ممیزه مرکزی وزارتخانه‌های یادشده و یا هیأت ممیزه منصوب وزارتخانه‌های مزبور می‌باشد، فوق‌العاده خاصی تحت عنوان‌ “فوق‌العاده ویژه هیأت علمی‌” پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه فوق‌العاده‌ مذکور به شرح زیر خواهد بود:
ضریب فوق‌العاده ویژه‌× حقوق (مرتبه و پایه‌) = فوق العاده ویژه هیأت علمی

ضریب فوق‌العاده ویژه برای اعضای هیأت علمی بر حسب رتبه به شرح زیر است‌:
الف ـ مربی آموزشیار ۳.۶
ب ـ مربی ۴
ج ـ استادیار ۵.۶
د ـ دانشیار ۵.۲
ه ـ استاد ۴.۸

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۷]
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است منابع مالی لازم برای اجرای این تصویبنامه‌ را پیش‌بینی و تأمین نماید.


ماده ۷-
[اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۲۴]
[اصلاحی ۱۳۸۳/۹/۸]
اعضای هیأت علمی مشمول این آیین‌نامه می‌توانند به منظور خرید یک دستگاه خودرو از تولیدات داخلی معادل هفتاد درصد (۷۰%) قیمت خودرو، حداکثر یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال‌ با تصویب شورای پول و اعتبار تسهیلات درازمدت و با پنجاه درصد (۵۰%) نرخ سود بخش خدمات از بانکهای کشور وام دریافت کنند.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار معادل پنجاه درصد (۵۰%) باقیمانده نرخ سود تسهیلات بانکی پرداختی و مابه‌التفاوت‌ نرخ سود بخش صنعت با بخش خدمات‌ را در ردیف اعتباری خاص در بودجه سالانه کشور پیش‌بینی نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور