شماره: ۲۹۰۱۷ت۲۸۵۸۴ک
تاریخ: ۱۳۸۲/۰۵/۲۷
وزرای عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق به استناد جزء (۳) بند (ر) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور و با رعایت تصویبنامه شماره ۸۵۶۹ت۲۸۶۵۷هـ مورخ ۱۳۸۲.۳.۳ آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده ۱ – مبارزه با قاچاق کالاهای خارجی که جنبه تجاری داشته و از طریق غیر مجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور میشوند، در مراحل نگهداری، حمل و نقل، توزیع و فروش مطابق این آییننامه سامان مییابد و مسؤولیت ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای آن به عهده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، موضوع ماده (۳۰) اصلاحی آییننامه اجرایی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز، موضوع تصویبنامه شماره ۳۳۵۷۸ت۲۶۵۰۴هـ مورخ ۱۳۸۱.۷.۱۵ میباشد.
ماده ۲ – در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ – کالاهای دارای جنبه تجاری: کالاهایی که به تشخیص گمرک جمهوری اسلامی ایران فروش وارد میگردند، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات (تولید، تفکیک و بسته بندی) به فروش برسند.
۲ – طریق غیر مجاز: ورود کالا از طرقی به غیر از موارد مذکور در فهرست جزء (۲) بند “ر” تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور اعلامی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران.
۳ – بدون پرداخت حقوق ورودی: هر گونه فعل و یا ترک فعلی که سبب عدم پرداخت حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی مصوب هیأت وزیران که جنبه تجاری دارد، گردد.
۴ – نگهداری: نگهداشتن کالای دارای جنبه تجاری در اماکن عمومیو خصوصیمیباشد.
۵ – حمل و نقل: جابه جایی کالاهای دارای جنبه تجاری از هر طریق و به هر وسیله ای اعم از زمینی، هوایی، دریایی و ریلی.
۶ – توزیع و فروش: عرضه و پخش کالا به صورت تجاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی.
۷ – کالاهای مشمول: فهرست کالاهای مصوب (اولویت دار) ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق که دارای جنبه تجاری بوده و از طریق غیر مجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور شده میباشد.
ماده ۳- کلیه صاحبان حقیقی و حقوقی اماکن رسمی نگهداری کالا مانند انبارها، بنگاههای باربری و باراندازهای مشمول این آییننامه موظفند میزان موجودی کالاهای خود را در مقاطع زمانی یک ماهه به سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات اعلام نمایند.
تبصره – نگهداری کالاهای مشمول این آییننامه در اماکن غیررسمی تخلف محسوب شده و
صاحبان اماکن مذکور موظفند ضمن رفع تخلف، آدرس محل نگهداری، موجودی کالا و نام
صاحبان را به طور دقیق ومستمر به سازمان بازرگانی استان (بازرسی و نظارت بر قیمت و
توزیع کالاو خدمات) اعلام و اسناد مثبته گمرکی مربوط به آن کالاها را ارایه
نمایند.
ماده ۴- واحدهای صنفی که به عرضه کالاهای خارجی موضوع این آییننامه
مبادرت مینمایند، در صورت عدم ارایه مدارک معتبر و اسناد مثبته درخصوص واردات
قانونی کالاهای یادشده، متخلف محسوبشده و مشمول مجازاتهای مندرج در قوانین مربوط
به مبارزه با قاچاق کالا و ارز میشوند.
تبصره – مجامع امور صنفی و اتحادیههای مربوط در سراسر کشور موظفند با مشارکت و
همکاری دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی، تمهیدات لازم را برای اجرای
این آییننامه در سطح واحدهای صنفی به عمل آورند.
ماده ۵- بازرسی از انبارها و مکانهای نگهداری و عرضه کالاها توسط سازمان بازرسی و
نظارت برقیمت و توزیع کالا و خدمات، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و گمرک
جمهوری اسلامیایران براساس مقررات مربوط صورت میپذیرد.
تبصره ۱- بازرسی از انبارهای عمومیدر اسکلهها و بنادر، بازارچههای مرزی، فرودگاهها و سایر اماکنیکه گمرک در آن مستقر میباشد به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران میباشد.
تبصره ۲- بازرسی از انبارها و اماکن نگهداری و عرضه کالادر بخش خصوصی، تعاونی و دولتی به عهده سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات میباشد.
تبصره ۳- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمانهای مسؤول امر کنترل
مانند وزارتبهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با رعایت مقررات مربوط، بازرسی از
اماکن نگهداری و عرضه کالاهای مشمول طرح را به عهده خواهند داشت.
ماده ۶- ضوابط اجرایی نحوه اعلام موجودی کالا توسط سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت
و توزیع کالا و خدمات تهیه و به اطلاع عموم خواهد رسید.
ماده ۷- چنانچه در حین بازرسی از اماکن مذکور، مدارکی دال بر ورود قانونی کالاهای
موجود ارایه نشود مراتب بلافاصله توسط مأمورین سازمان بازرسی کننده براساس قانون
نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالاو ارز – مصوب ۱۳۷۴- به مراجع ذیربط
ارجاع میگردد.
تبصره – عدم ارایه گزارش مکتوب موضوع این ماده ظرف (۲۴) ساعت تخلف محسوب میشود.
ماده ۸- حمل و نقل کالاهای خارجی مشمول این آییننامه که از طریق غیرمجاز و بدون
پرداخت حقوق ورودی وارد کشورمیشود، ممنوع و قاچاق محسوب شده و مجازاتهای پیش بینی
شده در قوانین مربوط به قاچاق کالا و ارز بر آن حاکم میباشد.
تبصره ۱- اخفا و جاسازی کالاهای یادشده در هر نوع وسیله نقلیه ممنوع و قاچاق محسوب میشود.
تبصره ۲ـ سازمان بنادر و کشتیرانی در حمل و نقل دریایی، سازمان هواپیمایی کشوری
در حمل و نقل هوایی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل ریلی کالاهای
مشمول این آییننامه براساس وظایف قانونی محوله موظفند با مشاهده تخلف، بلافاصله
مراتب را به مراجع ذیربط به صورت همزمان اعلام نمایند تا نسبت به تشکیل پرونده و در صورت لزوم پیگیری قضایی اقدام گردد.
تبصره ۳ـ نیروی انتظامیجمهوری اسلامیایران در محورهای مواصلاتی و آبهای سرزمینی و مرزهای زمینی (غیر از مبادی رسمی) و گمرک جمهوری اسلامی ایران در فرودگاهها، اسکلهها، بنادر و سایر مبادی رسمی با همکاری سازمانهای یادشده برابر مقررات مربوط مکلف به انجام اقدامات قانونی میباشند.
تبصره ۴ـ حمل و نقل کالاهای مشمول این آییننامه صرفاً با پتههای گمرکی و ترخیص
نامه گمرکیمجازمیباشد. شرکتها و مؤسسات حمل و نقل کالاو شرکت پست جمهوری
اسلامیایران موظفند قبل ازبارگیری و صدور بارنامه جهت حمل کالاهای یادشده، از
ارسال کننده (صاحب کالایا نماینده وی) اسنادمثبته گمرکی را مطالبه نمایند. شرکت
یا مؤسسه حمل و نقل پس از بارگیری و صدور بارنامه مکلف استمشخصات اسناد مثبته
شامل شماره پروانه ورودی یا پته گمرکی، تاریخ ترخیص و گمرک ترخیص کننده وشماره
بارنامه را در برگه جداگانه ای قید و مهر نموده و ضمیمه بارنامه کند تا راننده در
طول مسیر آن را همراهداشته باشد. شرکت و مؤسسات یادشده موظفند یک نسخه از اوراق
مذکور را در بایگانی خود نگهدارینمایند.
تبصره ۵ ـ شرکتها و مؤسسات حمل و نقلی که مفاد تبصره (۴) این ماده را رعایت
ننمایند، موضوع تخلف آنها توسط سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور مورد رسیدگی
قرار گرفته و وفق مقررات با آنان برخورد خواهد شد.
ماده ۹ـ اطلاع رسانی درخصوص چگونگی اجرای این آییننامه به لحاظ شفاف سازی اذهان عمومی و فعالان اقتصادی با هماهنگی دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بنا به مورد از طریق روابط عمومی وزارت بازرگانی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر وک شتیرانی، سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای ذیربط صورت میپذیرد.
ماده ۱۰ـ برای تأمین هزینههای تبلیغاتی، موضوع ماده (۹) این آییننامه بنا درخواست ریاست دستگاههای اجرایی ذیربط از طریق دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق اقدام مقتضی بعمل میآید.
ماده ۱۱ـ به منظور تسهیل در اجرای این آییننامه در صورت ضرورت، دستور العملهای اجرایی توسطوزارت بازرگانی با همکاری دستگاههای ذیربط تهیه و پس از تأیید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ابلاغ خواهد شد.
این متن جایگزین تصویبنامه شماره ۹۱۶۳ت۲۸۵۸۴هـ مورخ ۱۳۸۲/۰۲/۲۷ میگردد.
این تصویبنامه در تاریخ ۱۳۸۲.۵.۲۲ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
محمدرضا عارف – معاون اول رییسجمهور