آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۵ قانون تنظیم‌ بخشی از مقررات مالی دولت‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۵/۱۸

شماره‌: ۲۵۲۰۶ت‌۲۸۶۰۱هـ
تاریخ‌: ۱۳۸۲/۰۵/۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۲.۲۴ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم‌، تحقیقات وفناوری‌، بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به‌ استناد ماده (۳۵) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ـ ، آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی (دولتی و غیردولتی‌) می توانند دانشجویان خارجی و یادانشجویان ایرانی را که در دانشگاههای سایر کشورها در رشته تحصیلی مورد تأیید وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی مشغول به تحصیل هستند، پذیرش نمایند.

تبصره ـ دانشجوی خارجی به فردی اطلاق می شود که تابعیت سایر کشورها را داشته و دارای دیپلم‌متوسطه معتبر می‌باشد.

ماده ۲ ـ پذیرش دانشجویان ایرانی مطابق با آیین‌نامه انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاهها و مؤسسه‌های‌ آموزش عالی خارج از کشور به دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی داخل کشور مصوب دویست و نود و نهمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی مورخ ۱۳۷۴.۳.۲۸ به صورت متمرکز به عمل می آید.

ماده ۳ ـ بررسی صلاحیت علمی و صدور برگ پذیرش برای دانشجویان خارجی توسط دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی پذیرنده در چارچوب ضوابط و شرایطی که پس از پیشنهاد هیأت امنای دانشگاهها به تصویب هیأت وزیران می رسد، به عمل خواهد آمد.

ماده ۴ ـ سقف درصد پذیرش دانشجو در هر دانشگاه‌، به تفکیک رشته تحصیلی پس از تأیید هیأت‌امنای دانشگاه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده ۵ ـ شهریه تحصیلی دانشجویان موضوع این آیین‌نامه و هزینه های مربوط به تسهیلات رفاهی ازقبیل خوابگاه‌، غذا و مانند آن به صورت ارزی و یا ریالی قابل وصول می باشد. میزان این شهریه و دستورالعمل نحوه دریافت آن‌، پس از تأیید هیأت امنای دانشگاه و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌شود.

ماده ۶ ـ مبالغ ارزی دریافتی از دانشجویان‌، به حسابی که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای‌هر دانشگاه پذیرنده به طور جداگانه افتتاح می‌شود، واریز می‌گردد. این درآمد به عنوان درآمد اختصاصی‌ دانشگاه‌، علاوه بر سهمیه ارزی پیش بینی شده در بودجه کل کشور، تلقی می‌شود.

ماده ۷ ـ مبالغ ریالی دریافتی از دانشجویان موضوع این آیین‌نامه‌، به حساب درآمد اختصاصی دانشگاه‌ پذیرنده واریز می شود.

ماده ۸ ـ روادید تحصیلی دانشجویان خارجی‌، با ارایه برگ پذیرش صادر شده از سوی دانشگاه پذیرنده‌، براساس ضوابط مربوط از سوی دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها صادر می شود.

ماده ۹ ـ دانشگاهها می توانند پس از تأیید شرایط و ضوابط پذیرش توسط هیأت امناء و تصویب آن ازسوی هیأت وزیران نسبت به پذیرش دانشجویان ایرانی که دارای پذیرش از دانشگاههای معتبر خارجی و یا مناطق آزاد کشور می‌باشند، اقدام نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور