[به موجب ماده ۲۲ اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (شرکت مادرتخصصی)، لغو شده است.]
شماره : ۱۹۶۷۹ت۲۸۶۴۱هـ
تاریخ : ۱۳۸۲/۴/۳۱
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۲.۲۸ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای صنایع و معادن، اموراقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، موضوع نامه شماره ۱۰۲۱۶۱ مورخ۱۳۸۲.۲.۲۰ وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ـ اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (شرکت مادر تخصصی) را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول ـ کلیات
ماده ۱ ـ صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (شرکت مادر تخصصی) که در این اساسنامه « شرکت» نامیده میشود، وابسته به وزارت صنایع و معادن بوده و مرکز اصلی آن در تهران میباشد و میتواند برای اجرای عملیات مقرر در این اساسنامه با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی در هر نقطه از کشور شعبه یا نمایندگی تأسیس نماید.
ماده ۲ ـ نوع شرکت سهامی(خاص) و مدت آن نامحدود است.
ماده ۳ ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری بوده و طبق اساسنامه و آییننامههای خود به صورت بازرگانی اداره میشود و تابع قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع ومعادن ـ مصوب ۱۳۷۹ـ خواهد بود.
فصل دوم ـ وظایف، اختیارات و سرمایه شرکت
ماده ۴ ـ موضوع شرکت عبارتست از سرمایه گذاری ریسک پذیر و خدمات کارشناسی، صدور ضمانتنامه و حمایت مالی و اعتباری از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در بخش خصوصی و تعاونی بهصورت تسهیلات با نرخ ترجیحی و یا اعطای کمکهای بلاعوض به افراد حقیقی یا حقوقی در زمینههای زیر:
۱- خرید، انتقال، جذب و توسعه فن آوریهای پیشرفته.
۲- مطالعه و تحقیقات اعم از بنیادی، کاربردی و توسعهای.
۳- آموزشهای تخصصی کوتاه مدت.
۴- خدمات مهندسی و طراحی.
۵- طرحهای تولیدی و خدماتی نیمه ساخت صنعتی و انبوه.
۶- شرکت در مناقصه، همایشها و نمایشگاههای داخلی و خارجی.
۷- ایجاد زمینههای لازم جهت اطلاع رسانی، تدوین، انباشت و اشاعه دانش فنی.
۸- گسترش همکاریهای فنی و اقتصادی بین المللی و ارتقاء صادرات.
۹- جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی.
تبصره ـ صنایع الکترونیک به صنایع ارتباطی، رایانهای، اتوماسیون، الکترونیک نوری، قطعات الکترونیکی، الکترونیک مصرفی و الکترونیک کاربردی اعم از نرم افزار و سخت افزار اطلاق میشود.
ماده ۵ ـ سرمایه شرکت عبارت است از مبلغ پانصد میلیارد ریال (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ ریال) که بهیک میلیون سهم ۰۰۰ر۵۰۰ ریالی با نام تقسیم میگردد و تمامیآن متعلق به دولت است.
تبصره ۱ ـ سهام شرکت قابل انتقال نیست.
تبصره ۲ ـ افزایش سرمایه به پیشنهاد هیأت مدیره و مجمع عمومی فوق العاده و تصویب هیأت وزیران صورت میگیرد.
فصل سوم ـ ارکان شرکت
ماده ۶ ـ شرکت دارای ارکان زیر است:
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیأت مدیره
ج ـ حسابرس و بازرس
ماده ۷ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۲۰]
مجمع عمومی شرکت مرکب از وزیر صنایع و معادن، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر پست و تلگراف و تلفن، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزیر نیرو و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور میباشد.
تبصره ۱ ـ ریاست مجمع عمومی با وزیر صنایع و معادن میباشد.
تبصره ۲ ـ مجمع عمومی با حضور حداقل ۴ نفر از اعضاء رسمیت خواهد داشت و مصوبات آن با آراء اکثریت اعضای مجمع عمومی لازم الاجرا خواهد بود.
ماده ۸ ـ مجمع عمومی به طور عادی حداقل سالی دو بار، یکبار در نیمه اول سال جهت رسیدگی و اتخاذتصمیم نسبت به صورتهای مالی سال قبل و یکبار در نیمه دوم سال جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت بهبودجه و برنامههای سال بعد به دعوت رییس مجمع عمومی و یا با تقاضای رییس هیأت مدیره و یا بازرس تشکیل خواهد شد و جلسه آن تا اتخاذ تصمیم نسبت به موضوعاتی که در دستور جلسه درج شده است ادامه خواهد داشت.
ماده ۹ ـ دعوتنامه کتبی مربوط به تشکیل مجمع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستورجلسه باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه به ضمیمه اسناد و مدارک مربوط برای اعضاء مجمع عمومی ارسال شود.
ماده ۱۰ ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:
۱ – رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملیات سالانه هیأت مدیره و صورتهای مالی
شرکت باتوجه به گزارش حسابرس مستقل و بازرس.
۲ – رسیدگی و تصویب سیاستهای کلی برنامه و بودجه سالانه شرکت.
۳ – بررسی و تصویب خط مشی کلی شرکت.
۴ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۲۰]
تنظیم آییننامههای سرمایه گذاری، مالی و استخدامی و معاملات شرکت و نحوه اعطای کمکهای بلاعوض و تسهیلات مالی به پیشنهاد هیأت مدیره و ارایه به هیأت وزیران برای تصویب.
۵ – انتخاب اعضاء هیأت مدیره.
۶ – اخذ تصمیم درباره انتخاب و عزل حسابرس مستقل و بازرس قانونی.
۷ – تغییر و اصلاح اساسنامه جهت ارایه به هیأت وزیران و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد افزایش و کاهش میزان سرمایه شرکت و ارایه پیشنهاد به هیأت وزیران جهت تصویب.
۸ – اخذ تصمیم درباره مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول.
۹ – تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت ثبت آگهیهای شرکت.
۱۰ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۲۰]
تعیین حقالزحمه و پاداش اعضاء هیأت مدیره شرکت در مورد حقالزحمه در حدود مقرر از سوی شورای حقوق و دستمزد و در مورد پاداش با رعایت نصاب مقرر در ماده (۲۴۱) اصلاحی قانون تجارت.
۱۱ـ تصویب سیاستهای مربوط به نحوه حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک.
۱۲ـ اخذ تصمیم نسبت به هر موضوع دیگری که از طرف رییس مجمع عمومی یا هیأت مدیره شرکت مطرح میگردد و رسیدگی به آن طبق قانون یا اساسنامه در صلاحیت مجمع عمومی باشد.
ماده ۱۱ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱/۲۸]
هیأت مدیره شرکت مرکب از پنج عضو اصلی خواهد بود که حداقل سه عضو آن به صورت موظف فعالیت خواهند نمود و یک نفر از آنان توسط هیأت مدیره به عنوان رییس هیأت مدیره انتخاب میشود.
هیأت مدیره از بین خود یا خارج از هیأت مدیره فردی واجد شرایط را به عنوان مدیرعامل انتخاب مینماید. اعضای هیأت مدیره شرکت از افرادی که دارای تحصیلات عالی و سوابق مدیریت باشند به مدت دو سال منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
تبصره ۱ ـ مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شرکت علاوه بر رعایت قانون راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری ـ مصوب ۱۳۳۷ ـ حق ندارند به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معاملات شرکت سهیم شوند.
تبصره ۲ ـ اعضاء هیأت مدیره شرکت حق پذیرش هیچ سمتی (موظف و غیرموظف) در سایر شرکتهای مادر تخصصی و شرکتهای زیرمجموعه آنان را ندارند.
ماده ۱۲ ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر میباشد:
۱- پیگیری برنامهها و طرحهای مصوب در حدود هدفهای شرکت.
۲- اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی شرکت.
۳- بررسی، تهیه و تنظیم بودجه و برنامه تفصیلی شرکت جهت ارایه به مجمع عمومی برای تصویب ونظارت در حسن اجرای بودجه و برنامه مصوب.
۴- بررسی و تأیید گزارش عملیات سالانه هیأت مدیره و صورتهای مالی شرکت برای تسلیم به حسابرس مستقل و بازرس قانونی.
۵- [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۲۰]
تهیه و تنظیم آییننامههای سرمایه گذاری و مالی و معاملاتی و استخدامی و نحوه اعطای کمکهای بلاعوض و تسهیلات مالی جهت پیشنهاد به مجمع عمومی.
۶- تهیه تشکیلات شرکت و ارایه آن به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور جهت تأیید.
۷- اتخاذ تصمیم در مورد قراردادهایی که طبق آییننامههای داخلی شرکت باید به تصویب هیأت مدیرهبرسد.
۸- ارجاع دعاوی مورد اختلاف به داوری و همچنین پیشنهاد صلح دعاوی شرکت به مجمع عمومی با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۹- تصویب آییننامههای داخلی و دستورالعملهای اجرایی و ارایه به مجمع عمومی جهت تصویب.
۱۰ ـ پیشنهاد درخصوص گرفتن وام داخلی و خارجی و استفاده از تسهیلات بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و سایر روشهای تأمین مالی مورد نیاز به مجمع عمومی .
۱۱ ـ بررسی ارایه پیشنهادات در مورد تأسیس شعب یا نمایندگی شرکت جهت تصمیم گیری به مجمععمومی .
ماده ۱۳ ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت است که توسط هیأت مدیره انتخاب
میگردد و دارای اختیارات لازم برای انجام کلیه امور شرکت در چارچوب بودجه و
برنامه مصوب و اساسنامه و آییننامههای مربوط به مصوبات مجمع عمومی و مصوبات هیأت
مدیره میباشد و دارای وظایف و اختیارات زیر نیز خواهد بود:
۱- اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی شرکت در حدود بودجه مصوب.
۲- تهیه و تأمین تدارکات برای انجام برنامههای تصویب شده.
۳- طرح و برنامهریزی در جهت برنامههای مصوب شرکت.
۴- نمایندگی شرکت در مراجع قضایی و اداری و همچنین در مقابل سایر اشخاص حقیقی و حقوقی با حق نیابت غیر.
۵- رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه امور اداری، آموزشی، استخدامی و اخراج کارکنان طبق آییننامههای داخلی شرکت.
۶- تهیه و تنظیم صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه شرکت.
۷- طرح اقامه دعوی علیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی و مؤسسات و شرکتهای دولتی و
غیردولتی درموارد لزوم و دفاع از کلیه دعاوی که علیه شرکت اقامه شده و اقامه دعوی
متقابل، ورود ثالث و دفاع از دعاویمتقابل در تمام مراجع.
۸- انجام سایر اموری که برای پیشبرد هدفهای شرکت ضروری است.
تبصره ـ مدیرعامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به موجب ابلاغ کتبی به هر یک
از اعضاء هیأت مدیره یا سایر مدیران ارشد شرکت به تشخیص و مسؤولیت خود تفویض نماید.
ماده ۱۴ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۲۰]
اعضای مجمع عمومی عادی در صورت عدم استفاده از سازمان حسابرسی، سالانه از میان حسابداران رسمی یک یا چند نفر را به عنوان حسابرس و بازرس برای مدت یک سال انتخاب میکند.
ماده ۱۵ ـ حسابرس مستقل و بازرس میتواند هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را در هر
موقع انجام داده واسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد.
ماده ۱۶ ـ چنانچه حسابرس مستقل و بازرس در ضمن بازرسی اشکالاتی را ملاحظه نماید
مکلف است مراتب را کتباً به اطلاع مدیرعامل برساند و اگر نسبت به رفع اشکال اقدام
نشد میتواند موضوع را به مجمععمومی گزارش نماید.
ماده ۱۷ ـ حسابرس مستقل و بازرس قانونی حق ندارد در امور جاری شرکت مداخله نماید و باید وظایف خود را طوری انجام دهد که اخلالی در کار جاری شرکت ایجاد ننماید.
ماده ۱۸ ـ سال مالی شرکت از اول فروردین تا پایان اسفندماه هر سال میباشد.
صورتهای مالی شرکت همراه با گزارش عملیات سالانه هیأت مدیره باید در موعد مقرر به
حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت داده شود و حسابرسان مکلفند گزارش خود را در
مواعد قانونی مربوط به مجمع عمومی تسلیم نمایند.
ماده ۱۹ ـ منابع مالی شرکت از محلهای زیر تأمین میگردد:
۱ـ بودجه عمومی
۲ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۲۰]
هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۳ـ پرداخت واحدهایی که با کمک مالی و تسهیلات اعطایی شرکت فعالیت مینمایند طبق قراردادهای فیمابین.
۴ـ افزایش سرمایه از منابع داخلی و خارجی
۵ ـ سایر موارد مجاز
ماده ۲۰ ـ [موقوف الاجرا ۱۳۸۳/۳/۲۰]
[سود ویژه شرکت پس از وضع کسورات قانونی، همواره به سرمایه شرکت برای تقویت فعالیت صندوق اضافه خواهدشد.]
ماده ۲۱ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۲۰]
شرکت مکلف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این اساسنامه آییننامههای مربوط را تهیه و به مجمع عمومی تسلیم نماید و تا موقعی که آییننامههای مذکور به تصویب نرسیده مقررات فعلی شرکت اجرا خواهد شد.
این اساسنامه به موجب نامه شماره ۸۲.۳۰.۳۵۰۳ مورخ ۱۳۸۲.۴.۱۴ شورای نگهبان به تأیید شورای یادشده رسیده است.
محمدرضا عارف – معاون اول رییسجمهور