اصلاح ساختار تشکیلاتی در شرکت مخابرات ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۴/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۵/۰۸

شماره ۷۶۰۱۶/۱۹۰۱ – ۱۳۸۲/۴/۲۴


شورای عالی اداری در یکصد و سومین جلسه مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۲ بنا به ‎‎‎ پیشنهاد مشترک وزارت پست و تلگراف و تلفن و سازمان مدیریت و برنامه‌‏‎ریزی ‎‎‎ کشور به منظور تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی و در راستای تشکیل شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران در جهت انجام امور مربوط به راهبری، نظارت، هماهنگی و ساماندهی شرکت‌های زیرمجموعه و نیز افزایش بازدهی و بهره‎‌وری و مدیریت مطلوب آنها و فراهم نمودن زمینه توسعه مشارکت بخش غیردولتی در امور مخابرات تصویب نمود:

۱- کلیه وظایف و فعالیت‎‌های مربوط به شبکه ارتباطات زیرساخت شامل مراکز مایکروویو بین شهری و بین‎‌الملل، شبکه اصلی فیبر نوری، ایستگاه‌‎های زمینی ماهواره مخابراتی مرتبط با زیرساخت، مراکز سوئیچ راه دور (Sc و Pc) و بین‌‎الملل (ISC) از شرکت مخابرات ایران منتزع و به شرکت طرح و توسعه تلفن ایران منتقل می‌‎گردد و نام شرکت مذکور به «شرکت ارتباطات زیرساخت» تغییر می‌‎یابد.

۲-در اجرای مصوبه شماره ۲۸۳۱/۱۱ مورخ ۳۱/۴/۱۳۷۸ شورای عالی اداری ضمن انتقال وظایف شرکت تولید فیبر نوری و برق خورشیدی به شرکت کابل‌های مخابراتی شهید قندی، کلیه وظایف و فعالیت‌‎های مربوط به امور ارتباطات داده‌‎ها از شرکت مخابرات ایران منتزع و به شرکت تولید فیبر نوری و برق خورشیدی منتقل می‌‎گردد و نام شرکت اخیرالذکر به «شرکت ارتباطات داده‌‎ها» تغییر می‌‎یابد.

تبصره ـ وظایف و فعالیت‌‎های مربوط به شبکه دسترسی (Access) شبکه ارتباطات داده‎‌ها جزء وظایف شرکت‌‎های مخابرات استان‎‌ها می‌‎باشد که در ارائه آن استفاده از ظرفیت‎‌های بخش غیردولتی در اولویت خواهد بود.

۳- کلیه وظایف و فعالیت‌های مربوط به امور ارتباطات سیار از شرکت مخابرات ایران منتزع و به مرکز سنجش از دور ایران منتقل می‌گردد و نام مرکز مذکور به «شرکت ارتباطات سیار» تغییر می‌یابد. با تشکیل این شرکت وظایف حاکمیتی مرکز سنجش از دور ایران به وزارت پست و تلگراف و تلفن انتقال می‌‎یابد و وظایف تصدی آن حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۳ توسط شرکت ارتباطات سیار انجام می‌پذیرد و ظرف این مدت شرکت مخابرات ایران به عنوان شرکت مادر تخصصی موظف است، با هماهنگی شرکت مذکور نسبت به واگذاری وظایف یادشده به بخش غیردولتی برنامه‌‎ریزی و اقدام نماید.

۴- شرکت‌های «ارتباطات زیرساخت»، «ارتباطات داده‌ها» و «ارتباطات سیار» واحد استانی نخواهند داشت و کلیه فعالیت‌های اجرایی خود در سطح استان‌ها را به صورت پیمانکاری در قالب قرارداد مشخص و با استفاده از حداکثر توان بخش غیردولتی و به صورت رقابتی انجام خواهند داد.

۵- کلیه اختیارات، اعتبارات، اموال و دارایی‌ها، تعهدات، پست‌های سازمانی و نیروی انسانی مربوط به وظایف و فعالیت‌‎های انتقال‎ یافته موضوع این مصوبه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط حسب مورد به وزارت پست و تلگراف و تلفن و یا به شرکت‌‎های ذیربط منتقل می‌گردد.

۶- وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی با توجه به مفاد این مصوبه تا پایان مهر ماه سال ۱۳۸۲ نسبت به تهیه و تدوین اساسنامه شرکت مخابرات ایران به عنوان شرکت مادر تخصصی اقدام، آن را جهت تصویب به مراجع ذیربط ارائه نماید.

تبصره ـ شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران موظف است حسب مورد نسبت به تهیه و تدوین و پیشنهاد یا اصلاح اساسنامه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت ارتباطات داده‌ها، شرکت ارتباطات سیار و شرکت‌های سهامی مخابرات استانی و تصویب در مراجع قانونی تا پایان بهمن ماه ۱۳۸۲ اقدام نماید.

تبصره: [الحاقی ۱۳۸۳/۵/۳۱]
تا تصویب اساسنامه‌های «شرکت ارتباطات زیرساخت»، «شرکت ارتباطات داده‌ها» و «شرکت ارتباطات سیار» به ترتیب اساسنامه‌های «شرکت طرح و توسعه تلفن ایران»، «شرکت تولید فیبر نوری و برق خورشیدی» و «مرکز سنجش از دور ایران» ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

۷- وزارت پست و تلگراف و تلفن مکلف است ساختار تشکیلات شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران را در چارچوب اساسنامه‌های مصوب با توجه به مفاد این مصوبه تا پایان دی‎ماه ۱۳۸۲ تهیه نماید و به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور برساند.

۸- شرکت مخابرات ایران به عنوان شرکت مادر تخصصی موظف است در اجرای احکام قانونی برنامه سوم توسعه و مقررات مربوط نسبت به واگذاری حداقل ۵۱% سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود به بخش غیردولتی تا حداکثر ۳ سال پس از تصویب اساسنامه‌های مربوطه اقدام نماید.

تبصره ـ برنامه زمانبندی، روش و درصد سهام قابل واگذاری شرکت کابل‌های مخابراتی شهید قندی بر اساس جدول پیوست تصویبنامه شماره ۱۰۴۴/ت۲۸۴۰۳ه‍ مورخ ۱۶/۱/۱۳۸۲ هیأت وزیران می‌باشد.

۹- وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است تا پایان برنامه سوم نسبت به ایجاد تسهیلات و بستر مناسب برای فعال شدن بخش غیردولتی در زمینه امور مخابراتی اقدام نماید به گونه‌‎ای که ارائه کلیه خدمات توسط شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران به عنوان شرکت مادر تخصصی (به جز شرکت ارتباطات زیرساخت) به طور غیرانحصاری و به صورت رقابتی از طریق بخش غیردولتی انجام پذیرد.

۱۰- وزارت پست و تلگراف و تلفن مسئول اجرای این مصوبه بوده و موظف است گزارش نتایج اقدامات انجام‎ شده را هر شش ماه یکبار به دبیرخانه شورای عالی اداری ارائه نماید.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری