آیین‌نامه اجرایی بند (و) ماده ‌(۱۵۹) قانون برنامه‌ سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۴/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۰/۰۱

شماره‌ : ۲۱۰۷۶ت۲۳۸۴۳هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۴.۲۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۴.۴ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان‌ اوقاف و امور خیریه، موضوع نامه شماره ۱.۳۶۲۰۸ مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۱۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و به استناد بند (و) ماده (۱۵۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران – مصوب ۱۳۷۹ـ آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود.

ماده ۱- نهضت قرآن آموزی حرکت و تلاشی است منسجم و فراگیر که با مشارکت دستگاههای دولتی و غیردولتی ذی‌ربط و در چارچوب این آیین‌نامه با هدف همگانی نمودن آموزش روخوانی‌، روانخوانی قرآن‌ کریم و ایجاد زمینه برای آموزش درک مفاهیم و دستورات عالی آن در سطوح و مراحل مختلف انجام می‌شود

ماده ۲- راهکارهای اساسی برای دستیابی به اهداف نهضت قرآن آموزی به این شرح است‌:
۱- تأمین‌، تربیت و ارتقای معلمان و مدرسان قرآن مجید با استفاده از ظرفیتها و امکانات آموزشی کشور.
۲- [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۰/۲۸]
حمایت و پشتیبانی از مراکز تربیت معلم و اقدام به تأسیس اینگونه مراکز در مراکز استانهای مورد نیاز در مراکز آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری‌.
۳- گسترش فضای قرآنی در جامعه به منظور تشویق و ترغیب جوانان و نوجوانان به یادگیری قرآن مجید با استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی و سایر شیوه‌های مؤثر و نوین تبلیغاتی‌.
۴- نظام‌مند نمودن و ایجاد معیارهای مناسب برای آموزش قرآن مجید در سراسر کشور.
۵- مطالعه و پژوهشهای مستمر برای روزآمد شدن شیوه‌ها و روشهای مؤثر آموزش قرآن و اطلاع رسانی‌ مناسب‌.

ماده ۳ـ سازمان تبلیغات اسلامی – که در این آیین‌نامه سازمان نامیده می‌شود – موظف است طی یک‌ فراخوان عمومی از طریق رسانه های عمومی کشور، از کلیه افراد حقیقی و حقوقی‌، دولتی و غیردولتی که امکانات یا شرایط همکاری با نهضت قرآن آموزی را در زمینه های ارایه یا دریافت خدمات دارند، دعوت به‌ مشارکت نماید.

ماده ۴- وزارتخانه‌های آموزش و پرورش‌، علوم‌، تحقیقات و فناوری ، بهداشت‌، درمان و آموزش‌ پزشکی ، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری‌ اسلامی ایران مکلفند پس از اعلام نیاز سازمان‌، با در نظرگرفتن کلیه ظرفیتها، نیروی انسانی ، فضا و امکانات‌ آموزشی قابل استفاده خود نسبت به اعلام اطلاعات مورد نظر به تفکیک محورهای اعلام شده اقدام نمایند.

تبصره – حق‌الزحمه کارکنان معرفی شده ،از محل اعتبارات مربوط به این طرح پرداخت می‌شود.

ماده ۵- سازمان پس از دریافت درخواستها، اعلام نیازها و اطلاعات موضوع ماده قبل نسبت به‌ طبقه‌بندی سطح خدمات اقدام می‌نماید.

ماده ۶- به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی که عهده‌دار اجرای طرح نهضت‌ قرآن‌آموزی‌- که در این آیین‌نامه طرح نامیده می‌شود – هستند و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در آموزش علوم قرآنی و پی‌گیری امور اجرایی طرح‌، ستاد هماهنگی نهضت قرآن آموزی با عضویت نمایندگان ثابت و تام‌الاختیار دستگاههای زیر در سازمان تشکیل می‌شود:
۱- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رییس ستاد).
۲- رییس سازمان تبلیغات اسلامی (دبیر ستاد).
۳ـ نماینده رییس جمهور.
۴- وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری‌.
۵- وزارت آموزش و پرورش‌.
۶- وزارت کار و امور اجتماعی‌.
۷- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌.
۸- وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌.
۹- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
۱۰- سازمان ملی جوانان‌.
۱۱- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌.
۱۲- سازمان اوقاف و امور خیریه‌.
۱۳- چهار نفر از خادمان علوم قرآنی به انتخاب ستاد (دو نفر از این افراد از بین بانوان فعال در علوم‌ قرآنی انتخاب می‌شوند).

تبصره – در صورت نیاز رییس ستاد می‌تواند از سایر دستگاههای دست‌اندرکار آموزشهای قرآنی برای‌ شرکت در جلسات ستاد بدون حق رأی دعوت به عمل آورد.

ماده ۷- وظایف ستاد هماهنگی نهضت قرآن آموزی عبارت است از:
۱- بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص نحوه مشارکت مردم و دستگاههای دولتی و غیردولتی برای اجرا و توسعه طرح‌.
۲- نظارت مستمر بر حسن اجرای طرح‌.
۳- بررسی پیشنهادات واصل شده برای ارایه یا دریافت خدمات و آموزشهای موضوع طرح و تعیین تقدم‌ برای پردازش و اجرای آنها.
۴- تصمیم‌گیری درخصوص رفع موانع‌، تنگناها و مشکلات موجود برای اجرای طرح و ارایه به مراجع‌ ذی‌ربط‌.

ماده ۸- دستگاههای عضو ستاد موظفند در حدود مقررات‌، وظایف و اعتبارات خود با سازمان دراجرای طرح همفکری و همکاری نمایند.

ماده ۹- سازمان به عنوان دستگاه مسؤول اجرای طرح موظف است با حمایت و مشارکت مردم و سایر دستگاهها نسبت به اجرای طرح در سراسر کشور اقدام نماید.

ماده ۱۰ـ سازمان موظف است با همکاری و مشارکت مراکز و کانونهای قرآنی غیردولتی ، چگونگی‌ حمایت و ساماندهی مشارکتهای مردمی را در نهضت قرآن آموزی و حمایت و پشتیبانی از مراکز غیردولتی قرآنی در سراسر کشور را تهیه و حداکثر ظرف شش‌ماه برای بررسی و هماهنگی به ستاد ارایه نماید.

ماده ۱۱ـ دستورالعمل چگونگی نظارت بر حسن اجرای طرح به وسیله سازمان تهیه و برای بررسی و تصویب به ستاد ارایه می‌شود.

ماده ۱۲- سازمان موظف است با هماهنگی ستاد ، امور اجرایی و آموزشی نهضت قرآن آموزی را در قالب ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰ – تا پایان سالهای اجرای قانون‌ برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۷۹ـ به سازمانهای‌ غیردولتی محول نماید.

ماده ۱۳- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح و سهم‌ هریک از دستگاههای ذی‌ربط را حسب پیشنهاد سازمان بررسی و در لوایح بودجه سالانه کشور پیش‌بینی‌ نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور