آیین‌نامه اجرایی قانون استفاده وزارت ‌بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی از مشمولان وظیفه عمومی در زمان صلح‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۴/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۵/۰۱

شماره‌: ۲۰۶۱۸ت۲۸۱۶۸هـ
تاریخ‌: ۱۳۸۲.۰۴.۱۸


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۴.۱۵ بنا به پیشنهاد شماره ۲۴۲۰۴.۱۱۱.۳۴.۴۷ مورخ‌۱۳۸۱.۱۱.۲۷ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد ماده واحده قانون استفاده وزارت‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی در زمان صلح -مصوب ۱۳۷۶- ، آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی در نیمه اول بهمن ماه هر سال تعداد افراد مورد نیاز واحدهای بهداشتی را برای اجرای طرح‌های بهداشتی از مشمولان وظیفه عمومی عادی با مدرک تحصیلی‌ پایان دوره راهنمایی تا پایان دوره متوسطه با تعیین محل به کارگیری آنها به ستاد کل نیروهای مسلح اعلام‌ خواهد نمود.


ماده ۲- ستاد کل نیروهای مسلح با در نظر گرفتن حفظ آمادگی رزمی نیروهای مسلح حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ وصول نیاز اعلام شده‌، سقف سرباز بهداشتیار را تعیین و مراتب را به مبادی ذی‌ربط در نیروهای‌ مسلح و وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌نماید.

تبصره – سهم مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته کشور، موضوع تصویبنامه شماره‌ ۲۵۳۳۵ت‌۲۴۸۳۶هـ مورخ ۱۳۸۰.۵.۲۹ از مشمولان وظیفه این آیین‌نامه حداقل پنجاه درصد (۵۰%) است‌.


ماده ۳- ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان آموزش دهنده مشمولان وظیفه عمومی این آیین‌نامه را تعیین‌ و به معاونت وظیفه عمومی نیروی انتظامی ابلاغ می‌نماید و معاونت مذکور موظف است براساس ابلاغیه ستاد کل‌، مشمولان وظیفه را جهت آموزش نظامی به سازمان تعیین شده اعزام نماید.


ماده ۴- سازمان آموزش دهنده مکلف است پس از پایان آموزش نظامی ، مشمولان آموزش دیده را به‌ وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی معرفی نماید و وزارت مذکور موظف است با برنامه‌ریزی‌های قبلی‌ بلافاصله مشمولان را در اختیار گرفته و آموزش‌های بهداشتی لازم را از طریق دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی به آنان ارایه نماید و پس از طی دوره مربوط برای انجام خدمت به عنوان‌ سرباز بهداشتیار در واحدهای تعیین شده به خدمت گیرد.


ماده ۵- هزینه‌های مربوط به دوره آموزش نظامی بر عهده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌ می‌باشد که بلافاصله پس از پایان دوره آموزشی با اعلام ستاد کل نیروهای مسلح در اختیار نیروی آموزش‌دهنده قرار خواهد گرفت‌. هزینه‌های آموزش بهداشتی سرباز بهداشتیار، حقوق و مزایا و جیره استحقاقی پس‌ از دوره آموزش نظامی به‌عهده وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی است‌.

تبصره – هزینه‌های مربوط به دوره آموزش نظامی و سایر هزینه‌های مندرج در این ماده توسط سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأمین و حسب مورد به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت‌ بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی پرداخت خواهد شد.


ماده ۶- کارکنان وظیفه در مدت انجام خدمت در واحدهای تابع وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش‌ پزشکی از نظر امور انضباطی‌، جرایم ، تخلفات‌، میزان مرخصی و بیمه اعم از درمانی و حوادث تابع ضوابط‌ و مقررات نیروهای مسلح خواهند بود و در صورت ارتکاب تخلف توسط کارکنان وظیفه، واحد ذی‌ربط‌ موظف می‌باشد بلافاصله موضوع را به نیروی اعزام کننده اعلام نماید تا مطابق مقررات با او رفتار گردد.


ماده ۷- وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی موظف می‌باشد پس از پایان دوره قانونی خدمت‌ کارکنان وظیفه‌، گواهی انجام خدمت آنان را به سازمان آموزش دهنده اعلام نماید تا نسبت به صدور کارت‌ پایان خدمت اقدام شود.


ماده ۸- به کارگیری کارکنان وظیفه موضوع این آیین‌نامه در غیر از مشاغل طرح‌های بهداشتی ممنوع‌ می‌باشد.


ماده ۹- آن بخش از ضوابط مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۷۶) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در این آیین‌نامه لحاظ نگردیده است‌، حسب مورد برای‌ مشمولان این آیین‌نامه و وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی لازم‌الاجرا می‌باشد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور