آیین‌نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از محل هدایای مستقل و حق‌التولیه و حق‌النظاره و اداره امور اماکن مذهبی‌ در سال ۱۳۸۲

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۴/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۴/۳۰

شماره‌ : ۱۹۴۰۱ت‌۲۸۸۷۸هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۴.۱۴

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۴.۱۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۷۲۶۵ مورخ ۱۳۸۲.۳.۲۷ وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (۱۲) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه -مصوب ۱۳۶۳-، آیین‌نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از محل هدایای مستقل و حق‌التولیه و حق‌النظاره و اداره امور اماکن مذهبی را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- سازمان اوقاف و امور خیریه که در این تصویبنامه به اختصار سازمان نامیده می‌شود، مجاز است مبلغ شانزده میلیون و پانصد و بیست و دو هزار و هشتصد و پنجاه و پنج هزار ریال (۸۵۵ر۵۲۲ر۱۶ هزار ریال‌) وجوهی را که از محل هدایای مستقل‌، حق‌التولیه و حق‌النظاره و اداره امور اماکن مذهبی دریافت‌ می‌کند، در سال ۱۳۸۲ به شرح زیر راساً هزینه نماید:
الف – درآمد
۱- مانده وصولی حق‌التولیه در حساب (۲۱) خزانه در پایان سال ۱۳۸۱، مبلغ ۵۰۰ر۲۲ هزار ریال‌.
۲- مانده وصولی حق‌النظاره در حساب (۲۳) خزانه در پایان سال ۱۳۸۱، مبلغ ۵۰۰ر۲ هزار ریال‌.
۳- مانده وصولی حاصل از بابت اداره امور اماکن مذهبی در حساب (۲۵) خزانه در پایان سال ۱۳۸۱، مبلغ ۸۵.۰۰۰ هزار ریال‌.
۴- مانده وصولی وجوه حق‌التولیه و حق‌النظاره و اداره امور اماکن مذهبی (تفکیک نشده‌) در حساب‌ (۹۱۰۶۲) بانک ملی شعبه دولتی در پایان سال ۱۳۸۱، مبلغ‌………………..هزار ریال‌.
۵- برآورد برگشتی از اعتبارات حواله شده به واحدهای استانی و شهرستانی‌، مبلغ‌………………… هزار ریال‌.
۶- پیش‌بینی وصولی حق‌التولیه در سال ۱۳۸۲، مبلغ ۷۵۰.۰۰۰ر۶ هزار ریال‌.
۷- پیش‌بینی وصولی حق‌النظاره در سال ۱۳۸۲، مبلغ ۴۸۰.۰۰۰ر۲ هزار ریال‌.
۸- پیش‌بینی وصولی وجوه حاصل از بابت اداره امور اماکن مذهبی در سال ۱۳۸۲ از نذورات مطلقه‌، مبلغ‌ ۸۵۵ر۱۸۲ ر۷ هزار ریال‌.
جمع‌: شانزده میلیون و پانصد و بیست و دو هزار و هشتصد و پنجاه و پنج هزار ریال
(۸۵۵ر۵۲۲ر۱۶هزار ریال‌)
ب – هزینه
۱- تبلیغ و نشر معارف اسلامی‌، مبلغ ۲۰۰ر۵۰۵ر۳ هزار ریال‌.
۲- حفظ عین و منافع و احیای موقوفات و شناسایی آنها، مبلغ ۶۵۵ر۲۳۷ر۱۲ هزار ریال‌.
۳- حق‌الزحمه یا پاداش‌های هیأت امنای اماکن اسلامی‌، مبلغ ۵۰۴.۰۰۰ هزار ریال‌.
۴- حق‌الزحمه هیأت امنا و حق‌النظاره نظار موقوفات‌، مبلغ ۲۷۶.۰۰۰ هزار ریال‌.
جمع‌: شانزده میلیون و پانصد و بیست و دو هزار و هشتصد و پنجاه و پنج هزار ریال (۸۵۵ر۵۲۲ر۱۶ هزار ریال‌).

ماده ۲- چنانچه میزان وصولی درآمد بیش از درآمد پیش‌بینی شده در بند”الف‌” ماده (۱) این تصویبنامه‌ باشد، سازمان می‌تواند مازاد درآمد را از خزانه دریافت و به نسبت اعتبار ردیف‌های بند”ب‌” ماده (۱) این‌ تصویبنامه هزینه نماید.

ماده ۳- تبلیغ و نشر معارف اسلامی (موضوع این تصویبنامه‌) شامل فعالیت‌هایی است که برای کمک به‌ ترویج و تعظیم شعایر اسلامی و آموزش قرآن مجید انجام می‌شود، مانند چاپ و اهدای قرآن کریم‌، کتب و نشریات دیگر، تشکیل کلاس‌های آموزش و برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم‌، انتخاب و اعزام‌ قاریان و داوران به مسابقات‌، تجهیز کتابخانه‌، اهدای جوایز نقدی و غیرنقدی‌، اعزام مبلغ مذهبی به کلیه نقاط‌ کشور با اولویت مناطق محروم‌.

ماده ۴- حفظ عین‌، منافع و احیای موقوفات (موضوع ردیف (۲) بند”ب‌” ماده (۱) این تصویبنامه‌) شامل کمک و پرداخت وجوه لازم برای انجام امور ثبتی‌، قضایی‌، عمرانی‌، تعمیر و احیای رقبات و غیره‌، بارعایت صرفه و صلاح موقوفات‌، همچنین تهیه وسایل‌، امکانات و ساختمان برای استقرار ادارات اوقاف وامور خیریه در استان‌ها، شهرستان‌ها و مرکز و پرداخت اجرت و مزایای کارکنان غیررسمی (موضوع قسمت‌ آخر تبصره (۳) تصویبنامه شماره ۷۱۹۷۶ت‌۴۹۶ مورخ ۱۳۶۶.۶.۲۵ مربوط به بودجه سال ۱۳۶۶ سازمان‌)، حق بیمه و کسری‌های احتمالی بودجه جاری سال ۱۳۸۲ است‌.

ماده ۵- سازمان می‌تواند از محل اعتبار ردیف‌های (۳) و (۴) بند “ب‌” ماده (۱) این تصویبنامه امور زیر را انجام دهد:
الف – از محل اعتبار ردیف (۳) حق‌الزحمه یا پاداش مقرر امین و هر یک از اعضای هیأت امنای اماکن‌ مذهبی اسلامی را با رعایت ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی ماده (۵) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف وامور خیریه و سایر مقررات پرداخت کند.
ب – از محل اعتبار ردیف (۴) حق‌الزحمه هیأت امنا و حق‌النظاره نظار موقوفات را با توجه به مفاد ماده (۳۳) آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه و تبصره (۲) آن و ماده‌ (۱۹) آیین‌نامه اجرایی ماده (۵) قانون یاد شده حسب مورد پرداخت کند.

ماده ۶- فعالیت‌های پیش‌بینی شده در مواد (۳)، (۴) و (۵) این تصویبنامه با توجه به ضرورت واولویت در حدود اعتبار مصوب انجام خواهد شد.
تشخیص ضرورت و اولویت هزینه‌های موضوع مواد فوق با سرپرست سازمان یا مقام مجاز از طرف وی‌ خواهد بود.

ماده ۷- تعهدات دوره مالی سال قبل نسبت به مفاد مواد (۳)، (۴) و (۵) این تصویبنامه با موافقت‌ سرپرست سازمان یا مقام مجاز از طرف وی قابل پرداخت است‌.

ماده ۸- مانده درآمد سازمان در پایان سال به درآمد سال بعد منتقل و منظور خواهد شد.

ماده ۹- سال مالی سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور