شماره : ۱۳۴۱۸ت۲۸۶۴۸هـ
تاریخ : ۱۳۸۲/۴/۹
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۴/۱ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و شورایعالی استانها و به استناد تبصره (۱) ماده (۶) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائهدهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب ۱۳۸۱، آییننامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح ذیل تصویب نمود:
ماده ۱ – اصطلاحات به کار رفته در این آییننامه تابع تعاریف مندرج در ماده (۱) تصویبنامه شماره ۶۷۴۵۲ت۲۸۳۲۸هـ مورخ ۱۳۸۱.۱۲.۲۸ میباشد.
ماده ۲ – وجوه قید شده در بند “ج” ماده (۶) قانون به نام دهیاریها توسط خزانه معین استانها و نهایتاً خزانهداری کل در حسابی که به نام وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) افتتاح میگردد، واریز میشود و براساس مفاد این آییننامه و میانگین درآمد کل شهرستان نسبت به جمعیت بین دهیاریهای شهرستان توسط سازمان شهرداریهای کشور توزیع و به مصرف میرسد.
ماده ۳ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۸/۲۷]
عوارض موضوع بند “د” ماده (۶) قانون، پس از رعایت تناسب قید شده بر مبنای سرانه جمعیتی و شاخصهای دیگر از قبیل درآمد سرانه، بهرهمندی از منابع درآمدی مناسب و زیرساختهای مناسب بین کلان شهرها و سایر شهرها و دهیاریها تحت نظر کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور براساس جدولی که در ابتدای هر سال توسط سازمان شهرداریهای کشور تهیه میشود، توزیع میگردد.
ماده ۴ – وجوه واریز شده به حساب خزانه، بنا به درخواست وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) در پایان هر ماه به حساب ویژه سازمان شهرداریهای کشور واریز میشود.
ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۸/۲۷]
چگونگی توزیع با توجه به سیاستهای پیشبینی شده و مصوب درفصل عمران شهری و روستایی قوانین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و برنامههای مصوب توسعه استان و با در نظر گرفتن سیاستهای کلی توسعه شهری و روستایی کشور در چارچوب رویکردهای زیر خواهد بود:
الف: توسعه شهری
۱- توانمندسازی شهرهای کوچک، شهرهای جدیدالتأسیس و شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزارنفر.
۲- حمایت از شهرهای متوسط (شهرهای با جمعیت یکصد الی پانصد هزار نفر).
۳- حمایت از برخی پروژههای مهم و اضطراری در شهرهای بزرگ که از جهات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی واجد اهمیت هستند. (شهرهای با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر).
ب – توسعه روستایی
۱- توسعه پایدار روستایی و ایجاد تعادلهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی.
۲- دستیابی به نظام مطلوب ارائه خدمات زیربنایی به روستاها.
تبصره- نحوه تعیین و تصویب طرحها و پروژههای عمرانی و زیربنایی مصوب شهرداریها و دهیاریها و هزینه وجوه مواد (۲) و (۳) این آییننامه مطابق مقررات مندرج در آییننامههای مالی و معاملاتی شهرداریها و دهیاریها و سایر قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
ماده ۶ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۸/۲۷]
با توجه به محدودیت وجوه واریزی به حساب مندرج در تبصره (۱) ماده (۶) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۱ـ شهرداریها و دهیاریهای مربوط پیشنهادهای خود را برای استفاده از وجوه یادشده در قالب سرفصلهای زیر بعد از تأیید و تصویب شورای مربوط و با رعایت ده درصد (۱۰%) رشد سالیانه نسبت به سال قبل به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ارسال خواهند نمود.
الف) سرفصلهای اعتباری شهرداریها
۱ـ کمک به بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و عبور و مرور درونشهری.
۲ـ کمک به اجرای طرحهای توسعه و عمران شهری از قبیل ساماندهی و احیای بافتهای فرسوده شهری ،طرحهای توسعه گردشگری و ساماندهی حاشیهنشینی.
۳ـ تجهیز شهرداریها به ماشینآلات عمرانی، خدماتی، رایانهای و غیره.
۴ـ پرداخت وام برای اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی درآمدزا.
۵ـ کمک به عمران شهرهای بندری و مرزی مبادی وصول عوارض گمرکی.
۶ـ کمک به بودجه شهرداریهای کشور.
۷ـ آموزش و اصلاح ساختار تشکیلاتی و توسعه منابع انسانی شهرداریها.
۸ـ کمک به اجرای طرحهای خدماتی شهری از قبیل طرح بازیافت و دفن بهداشتی زباله.
۹ـ کمک به طرحهای پژوهشی و مطالعاتی.
ب) سرفصلهای اعتباری دهیاریها
۱ـ کمک به اجرای طرحهای توسعه روستایی از قبیل طرحهای هادی روستایی و طرحهای مطالعات روستایی.
۲ـ ارائه خدمات عمومی و زیربنایی به روستاها با هدف ایجاد زیرساختهای اساسی نظیر بهبود عبور و مرور و توسعه شبکههای آب و برق.
۳ـ ایجاد زمینههای لازم اقتصادی و اجتماعی توسعه پایدار روستایی.
۴ـ کمک به بودجه دهیاریها.
تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۸/۲۷]
نظارت بر نحوه عملکرد هزینه اعتبارات واگذار شده، برعهده سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور میباشد.
ماده ۷- شهرداریها و دهیاریها مکلفند گزارش عملکرد هزینه اعتبارات خود را از طریق دفاتر استانی سازمان شهرداریهای کشور (در صورت عدم تشکیل از طریق استانداریها) در مقاطع سه ماهه برای سازمان یادشده ارسال نمایند.
ماده ۸- مسؤولیت حسن اجرای این آییننامه با وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) میباشد.
محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور