آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات ‌برای خرید، احداث و یا تکمیل خوابگاههای دانشجویان‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۴/۲۵

شماره‌ : ۱۵۰۵۸ت‌۲۸۵۶۸هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۴.۰۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۲.۲۸ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری‌، مسکن و شهرسازی‌، اموراقتصادی و دارایی و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره‌ (۲) ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای خرید، احداث و یا تکمیل خوابگاههای دانشجویان ـ مصوب‌ ۱۳۶۹ـ آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می‌روند:
الف ـ وزارت :
وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌.
ب ـ دستگاه بهره بردار: هر یک از دانشگاهها و مراکز پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌.
ج ـ قرارداد: قرارداد احداث و اجاره‌ای که بین دستگاه بهره بردار و متقاضی احداث خوابگاه منعقد می‌شود.

ماده ۲ ـ اشخاص حقیقی و یا حقوقی متقاضی استفاده از تسهیلات قانون ایجاد تسهیلات برای خرید،احداث و یا تکمیل خوابگاههای دانشجویان درخواست خود را به دستگاه بهره بردار تسلیم می‌نمایند.
دستگاه بهره بردار پس از بررسی توان مالی و اجرایی متقاضی و موافقت اولیه و عقد قرارداد موضوع بند (ج‌) ماده (۱) این آیین‌نامه و ابلاغ شرایط و ضوابط به وی‌، مراتب را با ذکر مشخصات‌، سرانه زیربنا و ظرفیت‌ طرح خوابگاه جهت تأیید به وزارت ارسال و وزارت نیز موارد مصوب را به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام‌ می‌نماید.

ماده ۳ ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است زمین موردنیاز برای احداث خوابگاه را در موقعیت تعیین شده از سوی وزارت ذی‌ربط‌، با قید مشروط و در قبال دریافت بهای زمین به قیمت منطقه‌ای از متقاضی تأیید شده تأمین نماید.

تبصره ۱ ـ هرگونه هزینه آماده سازی مصوب علاوه بر قیمت منطقه‌ای از متقاضی دریافت خواهد شد.

تبصره ۲ ـ ساخت خوابگاههای دانشجویی در زمینهای با کاربری آموزشی‌، با تصویب کمیسیون ماده‌ (۵) بلامانع است‌.

ماده ۴ ـ مهلت شروع اجرای عملیات حداکثر شش ماه از تاریخ واگذاری زمین و مدت ساخت حداکثرسه سال می‌باشد. درصورت عدم اجرا در مهلت مقرر با اعلام هر یک از وزارتخانه‌های ذی‌ربط‌، قرارداد واگذاری زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی فسخ و درصورت عدم معرفی متقاضی جایگزین ظرف شش ماه توسط هریک از وزارتخانه‌های مربوط‌، وزارت مسکن و شهرسازی مجاز خواهد بود هرگونه اقدامی‌را درباره زمین‌ موضوع قرارداد به عمل آورد.

تبصره ـ موارد خارج از اراده متقاضی بنا به پیشنهاد دستگاه بهره بردار و تأیید وزارت از شمول این ماده‌ مستثنی می‌باشد.

ماده ۵ ـ متقاضی موظف است در متن قرارداد با مهندس ناظر، موضوع ارسال گزارشهای مرحله‌ای و فنی‌ به دستگاه بهره بردار را گنجانده و دستگاه بهره بردار موظف به نظارت و کنترل پیشرفت فیزیکی پروژه می‌باشد.

ماده ۶ ـ مالکان اراضی غیرموات در داخل محدوده قانونی شهرها با استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه و با اخذ مجوزهای قانونی می‌توانند در ملک خود اقدام به احداث خوابگاه نموده و به دستگاه بهره بردار اجاره‌ یا واگذار نمایند.

ماده ۷ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران براساس قراردادهای منعقد شده تسهیلات بانکی لازم رابرای احداث‌، تکمیل و خرید ساختمان و تبدیل آن به خوابگاه دانشجویی از طریق تعیین بانکهای عامل وتعیین کارمزد و سود بانکی براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تأمین می‌نماید.
بازپرداخت اقساط تسهیلات حداکثر به مدت پانزده سال خواهد بود و این تسهیلات در قبال توثیق سند خوابگاه قابل پرداخت است‌.

تبصره ـ ساخت خوابگاههای دانشجویی مشمول کلیه تسهیلات قانونی انبوه سازی مسکن می‌باشد..

ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۲/۲۷]
خوابگاههای موضوع این آیین‌نامه مشروط به رعایت شرایط و ضوابط اعلام شده توسط‌ وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی‌، بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و علوم‌، تحقیقات و فناوری در کلیه مراحل‌ ساخت و بهره‌برداری به عنوان خوابگاه دانشجویی (از جمله ضوابط تعیین تعداد واحدهای آن به لحاظ شرایط‌ احداث اینگونه اماکن‌) مسکونی تلقی و مشمول تبصره (۱۱) ماده (۵۳) قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.

ماده ۹ ـ سازندگان در زمان عقد قرارداد با وزارت‌، تعهد خواهند نمود خوابگاههای مذکور را از آغاز بهره‌برداری به مدت ده سال به دستگاه بهره بردار طرف قرارداد و یا دانشجویان معرفی شده از سوی دستگاه‌ بهره‌بردار براساس ضوابط اجاره مستقیم به دانشجویان و اداره این خوابگاهها توسط مالکین که در همان زمان‌ ملاحظه و تأیید خواهند نمود، اجاره دهند.

ماده ۱۰ ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است پس از ارایه گواهی دستگاه بهره بردار مبنی بر انجام‌ تعهد مندرج در قرارداد موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه‌، سند مالکیت عرصه را به‌نام سازنده صادر نماید.

ماده ۱۱ ـ مبلغ اجاره به قیمت توافقی میان دستگاه بهره بردار و سازنده که بر اساس ضوابط مندرج در ماده (۹) بیشتر نباشد تعیین خواهد شد.

ماده ۱۲ ـ خوابگاههای نیمه تمام که قبلاً بر اساس قرارداد بخش خصوصی با دستگاههای بهره‌بردار دردست تکمیل می‌باشد، با توافق سرمایه گذار و پس از تأیید وزارت‌، مشمول این آیین‌نامه می‌باشند.

ماده ۱۳ ـ ضوابط اجرایی اجاره خوابگاههای دانشجویی مصوب وزرای مسکن و شهرسازی‌، علوم‌،تحقیقات و فناوری و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی موضوع بند (۱) قانون ایجاد تسهیلات برای خرید،احداث و یا تکمیل خوابگاههای دانشجویان در مواردی که مغایر با این آیین‌نامه نباشد، تنفیذ می‌گردد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور