قانون الحاق یک ماده به آیین‌نامه داخلی‌ مجلس شورای اسلامی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۳/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۴/۱۵

‌ماده واحده – ماده (۲۰۷) و پنج تبصره آن با عنوان «‌دوم – همه‌پرسی» به آئین‌نامه‌ داخلی مجلس شورای اسلامی افزوده می‌شود و عناوین دوم تا چهارم و مواد (۲۰۷) تا (۲۴۲) فعلی آن به ترتیب به سوم تا پنجم و (۲۰۸) تا (۲۴۳) تغییر می‌یابد:

‌ماده ۲۰۷ – برای بررسی تقاضای همه‌پرسی موضوع اصل پنجاه و نهم (۵۹) قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران کمیسیون ویژه‌ای مرکب از پانزده نفر از نمایندگان با رأی‌ مستقیم مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود تا مطابق مقررات حاکم بر تشکیل و نحوه‌ اداره کمیسیونهای دیگر موضوع را بررسی و گزارش خود را به مجلس شورای اسلامی‌ تقدیم نماید.
‌تبصره ۱ – رسیدگی به درخواست همه‌پرسی یک شوری است. درصورت تقاضای‌ فوریت برای آن مطابق مواد مربوطه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
‌تبصره ۲ – مدت زمان صحبت مخالفین و موافقین در صحن علنی مجلس حداکثر‌ چهار ساعت و برای هر نفر حداکثر پانزده دقیقه خواهد بود.
‌نحوه ثبت‌نام و نطق مخالفین و موافقین مطابق ماده (۱۱۱) آئین‌نامه داخلی مجلس‌ شورای اسلامی خواهد بود. نماینده دولت و مخبر کمیسیون ویژه هرکدام می‌توانند تا یک‌ ساعت توضیحات خود را ارائه دهند.
‌تبصره ۳ – پس از پایان مذاکرات، رأی‌گیری علنی و با ورقه به عمل خواهد آمد.‌ن حوه رأی‌گیری به ترتیب زیر خواهد بود:
‌الف – اصل مصوبه کمیسیون ویژه.
ب – پیشنهاد جایگزین اصل درخواست اولیه.
ج – پیشنهاد جایگزین کمیسیونهای فرعی به ترتیب وصول.
‌د – پیشنهاد جایگزین نمایندگان به ترتیب وصول.
‌تبصره ۴ – در مرحله طرح هر یک از پیشنهادات علاوه بر پیشنهاد دهنده یک موافق‌ و یک مخالف و نماینده دولت و مخبر کمیسیون هر یک حداکثر به مدت ده دقیقه‌ می‌توانند صحبت کنند.
‌تبصره ۵ – مناط تصویب درخواست همه پرسی موضوع اصل پنجاه و نهم (۵۹)‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رأی مثبت حداقل دو سوم مجموع نمایندگان‌ خواهد بود.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنجم‌ خردادماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۲.۴.۴ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌مهدی کروبی
‌رئیس مجلس شورای اسلامی