آیین‌نامه ایجاد تسهیلات برای تأمین مسکن‌ کارکنان دولت‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۳/۱۷

شماره‌ : ۱۱۴۹۷ت‌۲۷۱۲۲هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۳.۰۷

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۲.۳۱ بنا به پیشنهاد شماره ۳۰۴۳.۱۰۰.۰۲ مورخ ۱۳۸۱.۶.۳ وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه ایجاد تسهیلات برای تأمین مسکن کارکنان دولت را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- وزارت مسکن و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری موظفند برای تأمین مسکن‌ مناسب برای کارکنان دولت ضمن ارایه سیاستهای مناسب‌، برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم را انجام دهند.

تبصره – منظور از کارکنان دولت‌، کارکنان کشوری و لشکری است‌.

ماده ۲- وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداریهای سراسر کشور موظفند نسبت به مکان‌یابی‌، تهیه‌ پروژه‌های اجرایی‌، خرید زمین در محلات فرسوده و تجمیع اراضی در چارچوب سیاستهای مصوب شهرسازی و معماری اقدام نمایند.

ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۱۰]
مراحل اجرایی پروژه‌ها که شامل تملک و آزادسازی عرصه پروژه و انجام عملیات ساخت و ساز است‌ از طریق وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداریها به بخش غیردولتی‌ شامل شرکتهای خصوصی و تعاونی و تعاونیهای مسکن واگذار می‌شود.

ماده ۴ ـ منابع مالی طرح به شرح زیر تعیین می‌شود:
۱ ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور متناسب با برنامه‌ریزی و ظرفیت اجرایی پروژه‌ها سی درصد (۳۰%) اعتبار مورد نیاز را از محل وجوه اداره شده در چارچوب قوانین مربوط‌، در اختیار مجری طرح موضوع ماده (۳) قرار خواهد داد.
۲ ـ شورای پول و اعتبار اقدامات لازم را برای اختصاص مبلغ هفتاد میلیون (۷۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات‌ توسط شبکه بانکی کشور برای هر واحد مسکونی انجام می‌دهد، به نحوی که تسهیلات مزبور با کارمزد مناسب‌، قابل تبدیل به فروش اقساطی و بازدریافت پلکانی و بدون در نظر گرفتن درصد پیشرفت پروژه در جهت آزادسازی‌ عرصه پروژه‌ها و عملیات اجرایی در اختیار مجری طرح قرار گیرد.
تبصره ـ دستگاههای اجرایی می‌توانند در مورد کارمندان متبوع خود پرداخت بخشی از کارمزد و سود تسهیلات بانکی دوران مشارکت را بر اساس بند “ح‌” تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور و احکام مشابهی‌ که در قوانین آتی منظور خواهد شد، تقبل نمایند.
۳ ـ مابقی وجوه مورد نیاز که متناسب با طرح اجرایی برآورد می‌شود، توسط کارکنان متقاضی طبق اعلام مجری‌ طرح پرداخت می گردد.
بازپرداخت تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری انجام شده موضوع این ماده نیز بر اساس قراردادهای منعقد شده‌، با رعایت بندهای فوق بر عهده کارمندان استفاده کننده خواهد بود.

ماده ۵- شهرداریها و ادارات ثبت اسناد و املاک به منظور تسریع در عملیات تجمیع‌، ساخت و ساز، تفکیک اراضی و مستحدثات طرح و ارایه مجوزهای لازم با فوریت تمهیدات لازم را فراهم می‌نمایند.

ماده ۶ – کارمندانی که تاکنون از هیچ گونه امکانات در خصوص زمین یا واحد مسکونی با حمایتهای‌ دولت استفاده نکرده باشند مشمول طرح خواهند بود.

تبصره ۱- کارمندانی که دارای سابقه خدمت بیشتر در دستگاههای دولتی باشند در استفاده از مزایای‌ طرح در اولویت خواهند بود.

تبصره ۲- زوجهای کارمند، کارمندان زن و مرد سرپرست خانوار در استفاده از امکانات موضوع طرح‌ در اولویت خواهند بود.

ماده ۷- وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداریهای سراسر کشور به عنوان دستگاههای ناظر با همکاری‌ وزارت مسکن و شهرسازی روش گزینش کارکنان و برنامه زمانی پرداخت سهم کارکنان و دستگاه اجرایی وچگونگی همکاری در احداث و مدیریت مجموعه‌های مسکونی را تعیین خواهند کرد.

ماده ۸- دستورالعملهای لازم توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با همکاری وزارت مسکن وشهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ خواهد شد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور