آیین‌نامه تشکیل کمیسیون ایمنی راههای ‌کشور [مصوب ۱۳۸۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۳/۲۰

[به موجب ماده ۹ آیین‌نامه تشکیل کمیسیون ایمنی راههای کشور، مصوب ۱۳۸۹/۸/۲۳ لغو شده است.]


شماره‌ : ۱۱۴۹۹ت‌۲۵۴۰۶هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۳.۰۷

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۲.۳۱ بنا به پیشنهاد شماره ۹۴۳۰.۱۱ مورخ ۱۳۸۰.۷.۲۵وزارت راه و ترابری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه‌ تشکیل کمیسیون ایمنی راههای کشور را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱- به منظور ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل و کاهش سوانح رانندگی‌، کمیسیون ایمنی راههای‌ کشور که در این آیین‌نامه به اختصار کمیسیون نامیده می‌شود، زیر نظر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با ترکیب زیر تشکیل می‌گردد:
۱- وزیر راه و ترابری که ریاست کمیسیون را نیز به عهده خواهد داشت‌.
۲- یکی از معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به انتخاب رییس سازمان یاد شده‌.
۳ ـ معاون راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل نیروی انتظامی‌ جمهوری اسلامی ایران‌.
۴- یکی از معاونان وزیر کشور به انتخاب وزیر .
۵- یکی از معاونان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب رییس سازمان یاد شده‌.
۶- یکی از معاونان وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی به انتخاب وزیر.
۷- یکی از معاونان وزیر صنایع و معادن به انتخاب وزیر.
۸- یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش به انتخاب وزیر.
۹- معاون راهداری و هماهنگی امور استانهای وزارت راه و ترابری
۱۰ ـ معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور که دبیری کمیسیون را به‌ عهده خواهد داشت‌.

تبصره ـ کمیسیون می‌تواند از سایر دستگاههای دولتی و کارشناسان بخش غیردولتی در جلسات بدون‌ حق رأی دعوت به عمل آورد.

ماده‌ ۲ – کمیسیون موظف است موارد زیر را انجام و پیشنهادهای اصلاحی خود را به شورای عالی‌ هماهنگی ترابری کشور ارایه نماید:
الف – تعیین اهداف‌، راهبردها و شاخصهای مناسب برای کاهش سوانح رانندگی‌.
ب – بررسی برنامه‌های نیروی انتظامی‌جمهوری اسلامی ایران در خصوص بهبود وضعیت آموزش‌ رانندگی‌، صدور و تجدید گواهینامه‌، معاینه فنی خودروها، اصلاح و نحوه اعمال مقررات مربوط‌.
ج – بررسی برنامه‌های وزارتخانه‌های آموزش و پرورش‌، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، راه و ترابری‌، بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌، علوم‌، تحقیقات و فناوری‌، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌و نیروی انتظامی‌ جمهوری اسلامی ایران در خصوص آموزشهای عمومی و تخصصی ترافیکی‌.
د – بررسی برنامه‌های وزارت صنایع و معادن در خصوص‌ الزام تولیدکنندگان به رعایت استانداردهای‌ ایمنی وسایل نقلیه ساخت داخل و تولید و عرضه خودروهای قابل رقابت با انواع خارجی‌.
هـ – بررسی برنامه‌های وزارت راه و ترابری در خصوص شرایط احراز صلاحیت رانندگان وسایل نقلیه‌ عمومی برون شهری‌، اطلاع رسانی مناسب‌، توسعه‌، بهسازی و نگهداری راهها، ایمن سازی و حذف نقاط‌حادثه خیز در جاده‌ها.
و – تدوین برنامه و گردشکار راه اندازی و عرضه خدمات امداد رسانی در شبکه جاده‌ای کشوربا هماهنگی‌ وزارتخانه‌های کشور، بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌، نیروی انتظامی‌ جمهوری اسلامی ایران و جمعیت‌ هلال احمر جمهوری اسلامی ایران .
ز- ارایه طرح‌های لازم برای تأمین اعتبار و تحصیل منابعی که در اثر اجرای آنها، منابع جدید کسب و یا در مصرف منابع موجود صرفه جویی می‌شود در جهت ایمن سازی حمل و نقل‌.
ح – بررسی نظام بیمه‌ای کشور و چگونگی ارایه خدمات بیمه‌ای توسط شرکتهای بیمه در زمینه حمل ونقل‌.

تبصره ۱- دستگاههای یادشده موظفند در شهریور ماه هرسال برنامه سال آینده خود را در خصوص‌ موارد مشخص شده به دبیرخانه کمیسیون ارایه نمایند.

تبصره ۲- دستگاههای یادشده موظفند مصوبات شورای عالی هماهنگی ترابری کشور را در خصوص‌موارد تعیین شده مورد توجه قرار داده و گزارش عملکرد خود را در مقاطع سه ماهه‌، به دبیرخانه کمیسیون‌ ارایه نمایند.

تبصره ۳- کمیسیون مسؤولیت نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی ترابری کشور را درخصوص موارد تعیین شده‌، بر عهده دارد.

ماده ۳- کمیسیون هر ماه یک بار تشکیل جلسه خواهد داد.

تبصره – جلسات کمیسیون با حضور حداقل هفت نفر از اعضای جلسه تشکیل و تصمیمات آن با رأی‌ اکثریت و حداقل پنج رأی از اعضای حاضر معتبر خواهد بود.

ماده ۴- دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، وظایف دبیرخانه کمیسیون را بر عهده خواهدداشت‌.

ماده ۵ – دستگاه‌های اجرایی عضو کمیسیون هر سال میزان اعتبارات لازم را برای انجام اقدامات ایمنی‌ با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در قانون بودجه پیش‌بینی خواهند کرد.

ماده ۶- کمیسیون موظف است نتیجه فعالیتهای انجام شده‌، طرح‌های تصویب شده و نحوه همکاری‌ دستگاههای دیگر را در پایان هر شش ماه به شورای عالی هماهنگی ترابری کشور گزارش نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور