آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب‌ ۱۳۸۰

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۳/۱۹

شماره‌: ۱۱۴۹۶ت‌۲۷۳۹۰هـ
تاریخ‌: ۱۳۸۲.۰۳.۰۷


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۲.۳۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۱۲۷۶۵۵ مورخ ۱۳۸۱.۷.۱۶ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۱۰۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـمصوب ۱۳۸۰ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ وزارتخانه‌های کشور و تعاون مکلفند بر اساس مفاد این آیین‌نامه برای بهبود شرایط حمل‌ونقل‌ شهری و کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور، زمینه‌های لازم را برای تأسیس شرکت‌های تعاونی و خصوصی‌ اتوبوسرانی با مشارکت شهرداری‌ها اقدام نمایند.


ماده ۲ـ به منظور تحقق اهداف مذکور در ماده (۱)، بخشی از اعتباراتی که برای خرید و گازسوز کردن‌ اتوبوس در قوانین بودجه سنواتی منظور می‌گردد برای خرید و واگذاری وسایل حمل ونقل عمومی به‌ بخش‌های خصوصی و تعاونی تعلق خواهد گرفت‌.

تبصره – نحوه فعالیت شرکت‌های تعاونی و خصوصی که به منظور ارایه خدمات حمل و نقل عمومی‌ شهری بامشارکت شهرداری‌ها تشکیل می‌شوند بر اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت کشور (سازمان شهرداری‌های کشور) و وزارت تعاون ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تهیه‌ و ابلاغ خواهد شد.


ماده ۳ـ شرکت‌های موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه‌، از نظر مقررات رفت و آمد (ترافیکی‌)، دریافت کمک و سایر تسهیلات از محل اعتبارات عمومی و شهرداری‌ها و سایر امتیازها و خدمات و کمک‌هایی که به شرکت‌های‌ اتوبوسرانی وابسته به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد، به صورت یکسان بهره‌مند می‌شوند.


ماده ۴ـ حداکثر پانزده درصد (۱۵%) از اعتبارات منظور شده برای خرید و گازسوز کردن اتوبوس در قوانین بودجه سنواتی در قالب قراردادی که بین وزارت کشور (سازمان شهرداری‌های کشور) و سیستم بانکی و یا صندوق تعاون منعقد می‌گردد به عنوان وجوه اداره شده برای اعطای تسهیلات به متقاضیان خصوصی و تعاونی در اختیار بانک‌های عامل یا صندوق تعاون قرار خواهد گرفت تا پس از عقد قراردادهای لازم با شهرداری‌های مربوط (شرکت‌های اتوبوسرانی‌) به مصرف برسد.


ماده ۵ ـ حداکثر پنج درصد (۵%) از اعتبارات منظور شده برای خرید و گازسوز کردن اتوبوس در قوانین‌ بودجه سنواتی برای پرداخت یارانه تسهیلات اعطایی برای خرید خودروی جمعی اختصاص خواهد یافت‌.

تبصره ـ حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) از کل سود تسهیلات اعطایی برای خرید هر خودروی جمعی از محل این ماده قابل تأمین می‌باشد.


ماده ۶ـ وجوه پرداختی به میزان شصت و پنج درصد (۶۵%) قیمت خرید هر دستگاه خودروی جمعی‌ توسط وزارت کشور (سازمان شهرداری‌های کشور) از اعتبارات منظور شده برای خرید و گازسوز کردن‌ اتوبوس در قوانین بودجه سنواتی‌، به عنوان کمک‌، تأمین و به هزینه‌های قطعی منظور خواهد شد.


ماده ۷ـ حداقل سی درصد (۳۰%) اتوبوس‌ها و صد درصد (۱۰۰%) مینی‌بوس‌های خریداری شده به بخش‌ تعاونی یا خصوصی اختصاص می‌یابد.

تبصره ۱ـ بخش‌های خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلفند با ارایه خدمات مناسب (کمی‌ و کیفی‌) و زیر نظر شرکت‌ها و سازمان‌های اتوبوسرانی و سازمان‌های حمل و نقل همگانی شهرها، کمک‌های دریافتی را به‌تدریج و با احتساب یارانه محل مسافر طی دوره زمانی معین مستهلک نمایند.

تبصره ۲ـ اسناد مالکیت وسایل نقلیه واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده نزد سازمان‌ها و شرکت‌های اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری می‌شود.

تبصره‌ ۳ ـ توزیع مینی‌بوس‌های خریداری شده با اولویت شهرهای فاقد اتوبوسرانی انجام می‌پذیرد.


ماده ۸ ـ خرید خودروهای جمعی از شرکت‌های سازنده به صورت متمرکز توسط وزارت کشور (سازمان‌ شهرداری‌های کشور) امکان‌پذیر بوده و در قراردادهای خرید، انطباق با شرایط اقلیمی‌ و جغرافیایی محل‌ استفاده و همچنین تعیین حداقل پنج درصد (۵%) از صندلی‌های هر دستگاه جهت اختصاص به مکان‌ استقرار جانبازان و معلولین‌، ضروری است‌.

تبصره ۱ـ خرید خودروهای جمعی یاد شده در این ماده با رعایت مقررات عمومی کشور مجاز می‌باشد.

تبصره ۲ـ چنانچه شرکت‌های تعاونی و خصوصی موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه به طور مستقیم نسبت به‌خرید خودروی جمعی از سازندگان خودرو، اقدام نمایند، در صورت انطباق ضوابط با شرایط اعلام شده از تسهیلات اعتباری و یارانه‌های منظور شده در این آیین‌نامه برخوردار خواهند شد.


ماده ۹ـ صرف اعتبارات موضوع این آیین‌نامه در قالب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور، امکان پذیر خواهد بود.


ماده ۱۰ـ وزارتخانه‌های تعاون و کشور (سازمان شهرداری‌های کشور) مسؤول حسن اجرای مفاد این‌آیین‌نامه می‌باشند و موظفند گزارش عملکرد آن را در مقاطع سه ماهه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نمایند.


محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور