اصلاح ساختار تشکیلاتی در وزارت راه و ترابری

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۵/۰۴

شماره ۷۴۰۳۲/۱۹۰۱ – ۱۳۸۲/۴/۲۲

شورای عالی اداری در صد و یکمین جلسه مورخ ۱۳۸۲/۲/۲۷ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‎‌‌ریزی کشور و به منظور ایجاد انسجام تشکیلاتی، کاهش تصدی‎ها و تقویت امور راهبردی مدیریت حمل و نقل کشور تصویب نمود:

۱- کلیه وظایف، نیروی انسانی، تجهیزات، تعهدات و اعتبارات معاونت‎های ساخت و توسعه راه‎ها، راه‎آهن،‌ فرودگاه‎ها و بنادر و اداره‎کل ساختمان آزادراه‎‌ها و اداره ‎کل رسیدگی و پیمان و اداره ‎کل ارزیابی و تعیین خسارت از وزارت راه و ترابری منتزع و به شرکت سهامی خاص تأمین ماشین‎‌آلات و تجهیزات راه‌سازی و راهداری انتقال می‎یابد.

تبصره ۱ ـ عنوان شرکت سهامی خاص تأمین ماشین‎آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری به شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تغییر می‎یابد.

تبصره ۲ ـ مدیرعامل شرکت معاون وزیر راه و ترابری خواهد بود.

تبصره ۳ ـ شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اجرای پروژه‎‌‌های مربوط را به روش پیمانی انجام خواهد داد.

تبصره ۴ ـ شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مجری طرح‎ها و پروژه‎های ملی خواهد بود و واحد استانی نخواهد داشت. اجرای طرح‎ها و پروژه‎‌های استانی به عهده واحدهای استانی وزارت راه و ترابری می‎باشد.

تبصره ۵ ـ شرکت مذکور به نیابت وزارت راه و ترابری یا شرکت‎های دولتی بهره‌‎بردار می‎تواند نسبت به تأمین منابع اعتباری، جذب سرمایه و جلب مشارکت بخش غیردولتی در ساخت و توسعه تأسیسات زیربنایی حمل و نقل در چارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

تبصره ۶ ـ کلیه تجهیزات و ماشین‌‎آلات شرکت سهامی خاص تأمین ماشین‎‌‌آلات و تجهیزات راه سازی و راهداری به وزارت راه و ترابری انتقال می‎یابد تا از محل فروش آنها برای بازخرید خدمات کارکنان مازاد طبق قوانین و مقررات مربوط استفاده نماید.

۲- کلیه وظایف، نیروی انسانی، تجهیزات، تعهدات و اعتبارات معاونت راهداری وزارت راه و ترابری به سازمان حمل و نقل جاده‎ای و پایانه‎‌‌ها انتقال می‎یابد.

تبصره ۱ ـ عنوان سازمان حمل و نقل جاده‌‎ای و پایانه‌‎ها به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای تغییر می‎یابد.

تبصره ۲ ـ [حذفی ۱۳۹۵/۲/۲۷]

۳- سازمان توسعه راه‎های ایران تا پایان نیمه اول سال ۱۳۸۲ به بخش غیردولتی واگذار می‎گردد.

۴- شرکت سهامی تولیدی تجهیزات ایمنی راه‎ها تا پایان نیمه‎ اول سال ۱۳۸۲ به بخش غیردولتی واگذار می‎گردد.

۵- وظایف و اداره امور دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور از سازمان حمل و نقل جاده‎ای و پایانه‎ها منتزع و به وزارت راه و ترابری منتقل می‎گردد.

۶- در صورت نیاز به تغییر اساسنامه شرکت‎های مندرج در مواد یک و دو این مصوبه، ظرف سه ماه به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه می‎گردد.

۷- وزارت راه و ترابری موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه تشکیلات تفصیلی حوزه ستادی وزارتخانه و شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‎ای را با توجه به مفاد این مصوبه و ضوابط تشکیلاتی موضوع بخشنامه شماره ۲۸۲۱۶/۱۰۵ مورخ ۲۵/۲/۱۳۸۱ سازمان مدیریت و برنامه ‎ریزی کشور با جهت‎‌گیری تمرکز امور سیاستگذاری،‌ برنامه‎ریزی و نظارت در حوزه مرکزی و واگذاری امور اجرایی به واحدهای استانی تهیه و جهت تأیید به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ارائه نماید.

تبصره ۱‌ـ حداقل ۳۰% پست‎های سازمانی موجود در تجدید ساختار تشکیلاتی وزارتخانه و سازمان‎های مذکور حذف می‎گردد.

تبصره ۲ ـ تشکیلات واحدهای استانی وزارت راه و ترابری و مؤسسات و شرکت‎های دولتی وابسته با توجه به مفاد این مصوبه و مصوبه شماره ۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ مورخ ۲/۹/۱۳۸۱ شورای عالی اداری مبنی بر تفکیک وظایف اجرایی از حوزه مرکزی وزارتخانه و انتقال آن به واحدهای استانی، بر اساس ضوابط مربوط،‌ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور خواهد رسید.

۸- [حذفی ۱۳۹۵/۲/۲۷]

7ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۲/۲۷]

الف) وظیفه راهداری راه‌های روستایی به همراه نیروی انسانی، ساختار و وظایف از ستاد وزارت راه و شهرسازی به «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای» منتقل می‌گردد.

ب) [اصلاحی ۱۳۹۸/۴/۱۷]
وظیفه ساخت و توسعه راه های روستایی براساس سیاست های کلان و استانداردهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی به همراه تمامی وظایف، اختیارات، نیروی انسانی، ساختار تشکیلاتی و اعتبارات مرتبط با ساخت راه های روستایی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منتقل می گردد. همچنین امور مربوط به ساخت و توسعه راه های روستایی و فرعی از ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و واحدهای شهرستانی آن ها منفک و به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و واحدهای شهرستانی سازمان مذکور منتقل می شود.

اعتبارات ملی ردیف ۱۳۰۳۰۱۶۲۵۵ تحت عنوان «توسعه و تکمیل راه های روستایی» از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و اعتبارات استانی براساس شاخص های عدالت منطقه ای و میزان برخورداری در جداول بودجه سنواتی به تفکیک استان ها، از واحدهای استانی راه و شهرسازی منفک و به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان ها اختصاص می یابد.

8 ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۲/۲۷]
امور مربوط به راهداری راه‌های مواصلاتی و روستایی از واحدهای استانی و شهرستانی وزارت راه و شهرسازی منفک و به همراه کلیه وظایف، اختیارات، نیروی انسانی، اعتبارات، امکانات، تجهیزات، خودرو و ماشین‌آلات حوزه راهداری، به واحدهای استانی «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای» منتقل و عنوان آن از «اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان» به «اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان» تغییر می‌یابد.

تبصره (1): وزارت راه و شهرسازی موظف است ظرف مدت 6 ماه، لایحه اصلاح وظایف و اختیارات «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای» را به صورت یک «سازمان عملیاتی» با تجمیع مأموریت‌ها، وظایف و ساز و کارهای مالی، بودجه‌ای و معاملاتی مربوط تهیه و در اجرای تبصره ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری، برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره (2): راهدارخانه‌ها و ساختمان‌های اداری و غیراداری مربوط در شهرستان‌ها، به «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای» منتقل می‌گردد و در مراکز استان‌ها، تعیین‌تکلیف ساختمان‌های مربوط، موکول به تأیید وزیر راه و شهرسازی خواهد بود.

تبصره ۳: [الحاقی ۱۳۹۸/۴/۱۷]
وزارت راه و شهرسازی مکلف است طی مدت ۳ ماه نسبت به اصلاح ساختار تشکیلاتی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و واحدهای استانی و شهرستانی آن وزارت و سازمان مذکور، حداکثر در سقف ظرفیت های تشکیلاتی موجود اقدام و پیشنهاد لازم را جهت تصویب نهایی به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام نماید.

9ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۲/۲۷]
اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال جاری به نسبت انتقال وظایف، نیروی انسانی و سایر خدمات هزینه‌بر، در قالب مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به «اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان» منتقل و از طریق ذیحسابی آن اداره کل نظارت می‌شود.

10ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۲/۲۷]
تا تصویب قانون ایجاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، دولت هر ساله در قانون بودجه سنواتی، ساز و کار قانونی لازم برای پیش‌بینی و نحوه توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای، به ویژه نحوه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان منتقل شده و همچنین ساز و کار نظارت بر اجرای بودجه به صورت ردیف متمرکز و ملی، توسط وزارتخانه و واحدهای استانی مربوط را به تصویب رسانده و بر آن اساس عمل می‌شود.

11ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۲/۲۷]
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای براساس مصوبه شماره 173251/ت/47497هـ مورخ 1390/9/2 هیأت وزیران، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و سایر منابع اعتباری خود را حسب مورد به «اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان» ابلاغ می‌نماید.

12ـ‌ [الحاقی ۱۳۹۵/۲/۲۷]
وزیر راه و شهرسازی مسئول حسن اجرای این مصوبه بوده، گزارش عملکرد آن را هر 6 ماه یک‌بار، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال و سازمان مذکور نیز، گزارش اجرای مصوبه را به شورای عالی اداری ارایه می‌نماید.

محمد ستاری ‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری