واگذاری فعالیت‌های قابل واگذاری دولت در وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به شهرداری‌ها

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۳/۱۷

۳۷۹۴۵/۱۹۰۱ – ۱۳۸۲/۳/۶

شورای عالی اداری در یکصد و یکمین جلسه مورخ ۱۳۸۲/۲/۲۷ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور و وزارت کشور به منظور نیل به اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده در جزء ۵ بند ب ماده ۱ و با توجه به ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در جهت استفاده از توانایی‎ها و ظرفیت‎های شهرداری‎ها برای انجام امور مربوط به مدیریت شهری موارد زیر را تصویب نمود.

۱- فعالیت‎های مشروحه ذیل از دستگاه‎های اجرایی مربوطه منتزع و به شهرداری‎ها در محدوده قانونی و حریم شهرها واگذار می‎شود:
الف) ایجاد و اداره امور کتابخانه‎های عمومی، سینماها، سالن‎های نمایش، موزه‌‎های محلی و سایر مراکز فرهنگی و هنری از فعالیت‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ب) تأسیس دفاتر، مؤسسات و تأسیسات گردشگری از فعالیت‎های سازمان ایرانگردی و جهانگردی در چارچوب ضوابط ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ج) ایجاد و اداره مجتمع‎های توریستی و خدماتی و واحدهای تفریحی، اقامتی و پذیرایی از فعالیت‎های سازمان ایرانگردی و جهانگردی
د) واگذاری امر حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی و ایجاد، نگهداری و بهره‌‎برداری از پارک‎های جنگلی واقع در محدوده و حریم استحفاظی شهرها در چارچوب طرح مصوب از فعالیت‎های سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور
ه‍) ساخت، تجهیز، نگهداری و اداره مراکز بهداشتی و درمانی شهری از فعالیت‎های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

[مستثنی شدن اراضی مورد نیاز دانشگاه علامه طباطبایی از شمول مصوبه در زمینه واگذاری فعالیت‌های قابل واگذاری دولت در دستگاه‌‌های اجرایی به شهرداری‌ها]

۲- به منظور برآورد و تعیین امکانات تجهیزات، اعتبارات، پیشنهاد تغییرات و اصلاحات لازم در قوانین،‌ تصویبنامه‎‌ها، آئین‎نامه‎‌ها، تنظیم برنامه زمانبندی اجرای مصوبه حداکثر تا پایان برنامه سوم توسعه و سایر اقدامات مورد نیاز در جهت واگذاری فعالیت‎های فوق‎الذکر به شهرداری‎ها کمیسیونی متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور، وزارت کشور و دستگاه دولتی ذیربط تشکیل می‎شود. دبیرخانه کمیسیون مذکور در وزارت کشور (سازمان شهرداری‎های کشور) مستقر خواهد بود.
این کمیسیون برای واگذاری فعالیت‎های مربوط به هر یک از دستگاه‎های اجرایی ذیربط کمیته‎های تخصصی متشکـّل از نمایندگان وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌‎‌ریزی کشور و دستگاه مربوط تشکیل می‎دهد تا برای نحوه انتقال اموال، ماشین‎آلات،‌ تجهیزات فنی و اراضی، ابنیه، نیروی انسانی و منابع مالی تصمیم‎گیری نمایند.

۳- تغییرات و اصلاحات لازم در تشکیلات داخلی شهرداری‎ها به منظور ایجاد توانمندی‎های لازم برای انجام فعالیت‎های فوق و فعالیت‎هایی که از سایر دستگاه‎ها منتزع و با تصویب شورای عالی اداری به شهرداری‎ها واگذار خواهد شد، با پیشنهاد وزارت کشور (سازمان شهرداری‎های کشور) به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور می‏‎رسد.

۴- سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور موظف است با همکاری وزارت کشور و دستگاه‎های اجرایی ذیربط اقدام به اعلام اعتبارات مربوط به فعالیت‎های واگذارشده بر اساس قیمت تمام‎‌شده هر واحد از فعالیت‎ها در بودجه سنواتی ذیربط نموده تا بر اساس مفاد ماده ۹۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اعتبارات مربوطه از بودجه سنواتی
دستگاه‎ها به شهرداری‎ها با تصویب هیأت وزیران جابجا شود. اعتبارات مذکور در سال اول واگذاری از اعتبارات دستگاه ذیربط کسر می‎گردد و در سال‎های بعد به پیشنهاد وزارت کشور توسط سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور در لوایح بودجه پیش‎بینی می‎شود.

تبصره: اعتبارات آن قسمت از فعالیت‎هایی که به صورت رایگان یا با پرداخت یارانه انجام می‎شده است کماکان توسط دولت تأمین می‎گردد.

۵- نظارت‎های فنی و تخصصی بر انجام فعالیت‎های موضوع ماده ۱ توسط دستگاه‎های مربوطه‌اعمال می‎گردد و اجرای ضوابط و معیارهای تدوین ‎‌شده بر انجام فعالیت‎های واگذارشده برای شهرداری‎ها لازم‌‎الاجرا است.

۶- واگذاری فعالیت‎های فوق‌‎الذکر به شکل تدریجی صورت پذیرفته و دارای مراحل ذیل می‎باشد:
الف) احصاء و واگذاری آن دسته از فعالیت‎های پایین دستی شهرداری که قابل واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی می‎باشند.
ب) درجه‌‎بندی شهرداری‎ها با توجه به توانایی‎ها، قابلیت‎ها و موقعیت جغرافیایی توسط کمیسیون بند ۲ این مصوبه
ج) واگذاری فعالیت‎های دستگاه‎های دولتی به شهرداری‎ها در کوتاه‌‎مدت، حداقل در ۱۰ شهرداری منتخب در طی ۶ ماه اجرا می‎گردد.
عنوان فعالیت و برنامه زمان‌بندی واگذاری این فعالیت‎ها به تصویب کمیسیون بند ۲ این مصوبه انجام خواهد رسید.
د) پس از مدت مذکور و طی برنامه زمانبندی که توسط کمیسیون بند ۲ این مصوبه تهیه می‎شود اجرای مصوبه به سایر شهرداری‎ها تسری می‎یابد.
ه‍( نظارت مستمر بر اجرای طرح و احصاء مشکلات و نارسایی‎های ناشی از اجرای طرح و ارائه راه‌‎حل‎های مربوطه جهت رفع موانع توسط وزارت کشور (سازمان شهرداری‎های کشور)

۷- دستگاه‎های اجرایی که بخشی از مأموریت‎های آنها به شهرداری‎ها واگذار شده مکلفند تشکیلات خود را بازنگری و پیشنهاد تشکیلات جدید را برای تأیید به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ظرف مدت ۳ ماه ارسال نمایند.

۸- فعالیت‎های واگذارشده به شهرداری‎ها با استفاده از روش‎های تعیین‎شده در ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت یا با عقد قرارداد با بخش غیردولتی انجام خواهد شد.

۹- کلیه دستگاه‎های دولتی موضوع ماده ۱ موظف به همکاری با وزارت کشور بوده تا در حداقل زمان ممکن زمینه واگذاری فعالیت‎های اشاره‌‎شده به شهرداری‎ها فراهم گردد.

۱۰- وزیر کشور و سایر وزرای مرتبط بر اساس زمانبندی تعیین‌‎شده توسط کمیسیون موضوع بند ۲ مسئول اجرای این مصوبه می‎باشند.

۱۱- کمیسیون موضوع بند ۲ موظف است گزارش چگونگی واگذاری فعالیت‎ها به شهرداری‎ها را هر ۶ ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور جهت طرح در شورای عالی اداری ارائه نماید.

۱۲- فعالیت‎های مذکور در ماده یک، فعالیت‎هایی هستند که در اولویت واگذاری به شهرداری‎ها می‎باشند. سایر دستگاه‎های اجرایی موظفند تصدی‎های مربوط به مدیریت شهری را بررسی و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور ظرف مدت ۳ ماه برای طرح در شورای عالی اداری پیشنهاد نماید.

۱۳- سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور بر حسن اجرای این مصوبه نظارت داشته و موظف است گزارش اقدامات انجام‌‎‌شده را در مقاطع ۶ ماهه به شورای عالی اداری ارائه نماید.

محمد ستاری ‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری