آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره ۷ قانون‌ بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۲/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۲/۳۰

شماره‌ : ۷۱۲۸ت‌۲۸۵۲۸ه
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۲.۱۶

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۲.۷ بنا به پیشنهاد ۱۰۱.۱۳۵۰۹ مورخ ۱۳۸۲.۱.۳۱ سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه اجرایی بند «ب‌» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور را به‌شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ ـ در اجرای ماده (۱۵۸) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌ اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ ـ اعتبار مندرج در ذیل برنامه ۳۰۲۲۸ دستگاههای اجرایی کشور مندرج درقانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور صرفاً به اموری اختصاص یابد که در چارچوب مأموریت‌ها، اهداف ووظایف دستگاههای اجرایی منجر به توسعه مشارکت زنان و تقویت نهاد خانواده شود.
دستگاههای اجرایی ملی و استانی موظفند در قالب ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور، پیشنهادات خود را از محل اعتبار برنامه ۳۰۲۲۸ تعیین و در چارچوب این آیین‌نامه پس از مبادله موافقتنامه‌ با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا استان اجرا نمایند.

تبصره ـ پرداخت هزینه‌های رفاهی کارکنان زن و اجرای هرگونه مراسم به مناسبتهای مختلف از محل‌ اعتبار این برنامه ممنوع است‌.

ماده ۲ ـ اولویتهای امور زنان از محل اعتبار برنامه ۳۰۲۲۸ مشارکت اجتماعی و فرهنگی زنان به شرح‌ ذیل می‌باشد:
الف ـ شناسایی آموزشهای رسمی‌ و غیررسمی‌زنان به ویژه آموزشهای مربوط به مهارت آموزی با رویکرد تنوع بخشی‌، کیفیت بخشی‌، متناسب سازی و متعادل سازی آموزشها.
ب ـ اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مناسب جهت بروز توانمندیهای زنان و ایفای نقش آنان‌.
ج ـ بهینه سازی اوقات فراغت زنان از طریق افزایش توان دسترسی به فضاها و برنامه‌های تفریحی‌، ورزشی و فرهنگی‌.
د ـ زمینه سازی به منظور افزایش فرصتهای شغلی زنان و متعادل سازی بازار کار از حیث عرضه و تقاضای نیروی کار زنان .
هـ ـ زمینه سازی جهت ورود زنان نخبه به نظام برنامه‌ریزی کلان ملی و منطقه‌ای‌.
و ـ توسعه خدمات مشاوره حقوقی و قضایی به زنان و گسترش آموزشهای حقوقی‌.
ز ـ توانمندسازی سازمانها و انجمنهای غیردولتی زنان‌.
ح ـ زمینه سازی جهت حضور زنان در مجامع بین‌المللی با تأکید بر مشارکت سازمانهای غیردولتی‌.
ط ـ کمک به تأسیس و توانمندسازی تعاونیهای زنان و حمایت از زنان کارآفرین‌.
ی ـ حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه مطالعات زنان‌.
ک ـ حمایت و تشویق از زنان هنرمند، محقق‌، نویسنده و مترجم‌.

ماده ۳ ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانها موظفند معادل بیست و پنج صدم درصد (۰.۲۵%) از کل اعتبارات استانی (نظام درآمد ـ هزینه استان‌) را به برنامه ۳۰۲۲۸ اختصاص دهند تا از طریق‌ دستگاههای اجرایی استانی در چارچوب اولویتهای مندرج در ماده (۲) این آیین‌نامه و مصوبات شوراهای‌ برنامه‌ریزی و توسعه استانها هزینه گردد.

ماده ۴ ـ اعتبار برنامه ۳۰۲۲۸ ردیف ۱۰۱۰۲۴ براساس موافقتنامه‌ای که با سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور مبادله می‌شود صرفاً به دستگاههای ملی و استانی اختصاص می‌یابد که فعالیتها و طرح‌های‌آنها با تأیید مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری موجب افزایش بهره مندی زنان از ظرفیتهای موجود شده یا موجب ظرفیت جدید شود.

ماده ۵ ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی و سازمانهای غیردولتی زنان موضوع این آیین‌نامه موظفند فعالیتهای اجرایی خود را که در اجرای این آیین‌نامه می‌باشد با مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری‌ هماهنگ نموده و گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار به مرکز یادشده ارسال نمایند و مرکز نیز گزارشهای‌ واصله از دستگاههای اجرایی ملی و استانی را پس از اظهارنظر به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور. ارسال می‌نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور