آیین‌نامه نحوه نظارت بر مصوبات شورای ‌هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۱/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۲/۱۰

شماره‌ : ۳۰۸۳ت‌۲۶۷۱۵هـ
تاریخ‌ : ۱۳۸۲/۱/۲۶

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۱/۲۴ بنا به پیشنهاد شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه‌، موضوع نامه‌ شماره ۱۴.۵۰۳۶ مورخ ۱۳۸۱.۳.۲۸ وزارت کشور و به استناد ماده (۱۸۰) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ـ آیین‌نامه نحوه نظارت بر مصوبات شورای هماهنگی‌ اجرایی اتباع بیگانه را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ دبیرخانه شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه مسؤول نظارت بر حسن اجرای مصوبات و گزارش به‌هنگام و متناسب با مدت زمان اجرای مصوبه به رییس شورای هماهنگی می‌باشد.

ماده ۲ـ منظور از نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، تهیه و تدوین گزارش از نحوه اجرای سیاستها، برنامه‌ها و طرح‌های مصوب و ابلاغ شده به دستگاههای اجرایی مرتبط با امور اتباع خارجی است که از طریق‌ مکاتبات اداری و با ارزیابی و بررسی انجام خواهد شد.

ماده ۳ ـ دستگاههای ذی‌ربط در امور اتباع خارجی که مصوبات شورا جهت اجراء به آنها ابلاغ شده است‌، براساس شرح وظایف خود متناسب با مصوبات ابلاغی و در جهت حسن اجراء در زمانهای مورد درخواست‌ دبیرخانه‌، گزارش نحوه پیشرفت و چگونگی اجرای مصوبه یا مصوبات شورا را تهیه و به دبیرخانه ارسال خواهد نمود.

تبصره‌ ۱ ـ دبیرخانه شورای هماهنگی درصورت لزوم‌، ارایه توضیح در مورد گزارش واصل شده و یا بررسی‌ فرآیند اجرایی مصوبه را از دستگاه ذی‌ربط درخواست می‌نماید. دستگاههای مخاطب موظف به همکاری و هماهنگی در مورد درخواست خواهند بود.

تبصره ۲ـ به منظور برخورداری دبیرخانه شورای هماهنگی از تخصصهای موردنیاز در جهت پیشبرد مأموریتهای محول شده‌، دستگاههای ذی‌ربط در واگذاری امکانات و مأمور نمودن نیروی انسانی مورد نیاز همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.

ماده ۴ ـ چنانچه دستگاه ذی‌ربط حسب گزارش دبیرخانه نسبت به اجرای تمام یا بخشی از مصوبات شورای‌ هماهنگی اقدام ننموده باشد رییس شورای هماهنگی مراتب را کتباً به بالاترین مقام دستگاه منعکس خواهد نمود و در صورت عدم اقدام‌، موضوع را در جلسه شورای مطرح و یا حسب مورد جهت اتخاذ و ابلاغ تصمیم به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور