آیین‌نامه نحوه از رده خارج کردن‌ خودروهای فرسوده‌ [مصوب ۱۳۸۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۱/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۲/۰۶

[به موجب آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، مصوب ۱۳۸۸ نسخ ضمنی شده است.]


شماره‌ : ۲۵۰۸ت‌۲۲۱۷۵ه
تاریخ‌ : ۱۳۸۲/۰۱/۲۴

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۱/۱۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۱۲۵۹۷۳ مورخ ۱۳۸۱.۷.۱۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه نحوه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- دراین آیین‌نامه خودروی فرسوده به خودرویی اطلاق می‌شود که نتواند در آزمایش معاینه فنی‌ خودرو، شرایط لازم را احراز نماید یا بر اساس ماده‌ (۲) این آیین‌نامه‌، فرسوده اعلام گردد.


ماده ۲- کارگروه موضوع ماده‌ (۷) این آیین‌نامه موظف است حداکثر ظرف یک ماه از ابلاغ این آیین‌نامه‌، فهرست‌، اولویت و ضوابط شناسایی خودروهای فرسوده را بر اساس شاخصهای میزان سوخت‌، عمر مفید و نوع‌ بهره برداری به تفکیک خودروهای عمومی‌ و شخصی اعلام نماید.
کارگروه یادشده موظف است هر سال فهرست‌، اولویت‌، ضوابط شناسایی خودروهای فرسوده و میزان معافیت‌موضوع ماده‌ (۴) این آیین‌نامه را با توجه به منابع مالی مورد نیاز، برای سال بعد تعیین و اعلام نماید.


ماده ۳- این آیین‌نامه تا پایان برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درمورد خودروهای با پلاک شهرهای موضوع بند (د) ماده (۱۰۴) قانون برنامه یادشده که در این شهرها تردد می‌نمایند، اعمال می‌شود و پس از آن عمومیت خواهد یافت‌.


ماده ۴- سیاست‌های تشویق و اعمال نظام تعرفه ترجیحی در چارچوب ماده (۱۱۵) قانون برنامه سوم برای خارج نمودن خودروهای فرسوده‌، حداکثر ظرف یک ماه توسط کمیسیون موضوع ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون‌ مقررات صادرات و واردات با حضور نمایندگان وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ارایه شود.


ماده ۵- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است حداکثر ظرف یک ماه با همکاری اعضای کارگروه‌ موضوع ماده (۷) این آیین‌نامه و با هماهنگی سیستم بانکی‌، آیین‌نامه نحوه اعطای تسهیلات به مالکین خودروهای‌ فرسوده و همچنین تکالیف مالکین یادشده را تهیه و ارایه نماید.


ماده ۶- شهرداری شهرهای موضوع بند (د) ماده (۱۰۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماده‌ (۵) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ـ مصوب ۱۳۷۴ـ موظفند راساً یا از طریق ساماندهی بخش خصوصی نسبت به احداث و بهره برداری مراکز معاینه فنی خودرو اقدام نمایند.

تبصره ۱ـ در شهرهایی که امکانات معاینه فنی خودرو فراهم می‌گردد، انجام معاینه فنی خودرو برای کلیه‌ وسایل نقلیه الزامی‌ است‌.

تبصره ۲ـ وزارت کشور ( سازمان شهرداریهای کشور ) موظف است هماهنگی‌های لازم را به منظور احداث و بهره‌برداری از مراکز یادشده‌، در کلیه شهرهای کشور به عمل آورد.


ماده ۷ـ
[اصلاحی ۱۳۸۲/۱۱/۶] –
[اصلاحی ۱۳۸۲/۱۱/۲۹]
هماهنگی و نظارت بر نحوه اجرای مفاد این آیین‌نامه و همچنین تعیین روشهای از رده خارج کردن‌ خودروهای فرسوده‌، تنظیم و تصویب دستورالعملهای مربوط به محدودیت تردد، محدودیت نقل و انتقال‌، اصلاح‌ تعرفه‌های بیمه و عوارض سالانه و نظایر آن متناسب با عمر خودروهای فرسوده و نیز تنظیم و پیشنهاد لوایح مورد نیاز و روشهای تأمین منابع جدید توسط کارگروهی متشکل از وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور)، نیروی‌ انتظامی‌ جمهوری اسلامی ایران‌، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت صنایع و معادن‌، وزارت نفت‌، وزارت امور اقتصادی و دارایی‌، وزارت بازرگانی، وزارت راه‌ و ترابری‌ با مسؤولیت سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌پذیرد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور