آیین‌نامه اجرایی بند (خ) تبصره (۳) قانون‌ بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۱/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۱/۳۱

شماره‌ : ۱۸۴۰ت‌۲۸۳۴۹ه
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۱.۲۰

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۱.۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۲۴۰۲۷۳ مورخ ۱۳۸۱.۱۲.۲۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه اجرایی بند (خ‌) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ صندوق حمایت از فرصت های شغلی می‌تواند با رعایت مفاد این آیین‌نامه از محل اعتبار ردیف‌ ۱۱۲۵۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور، به موارد ذیل تسهیلات اعطا نماید:
الف ـ طرح‌های خود اشتغالی در زمینه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی که توسط بیکاران جویای کار ثبت نام شده‌ در مراکز کاریابی‌، مراکز خدمات اشتغال و ادارات کار و امور اجتماعی اجرا می‌گردد.
ب ـ مجریان طرح‌های سرمایه گذاری زودبازده اشتغال زا در زمینه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی که تعهد لازم‌ را برای ایجاد حداکثر سه فرصت شغلی برای بیکاران جویای کار ثبت نام شده در مراکز کاریابی‌، مراکز خدمات‌ اشتغال و ادارات کار و امور اجتماعی ارائه می‌نمایند.

ماده ۲ـ اعطای تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط با رعایت آیین‌نامه اعطای تسهیلات صندوق حمایت ازفرصت‌های شغلی و بر اساس دستورالعمل مصوب مجمع عمومی‌ صندوق شامل ضوابط و گردش کار چگونگی اعطای تسهیلات به متقاضیان صورت می‌گیرد.

تبصره ـ مجمع عمومی‌صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی موظف است دستورالعمل اعطای تسهیلات‌ موضوع این ماده شامل ضوابط‌، گردش کار اعطای وام به متقاضیان و تعیین اولویت‌های متقاضیان برای برخورداری‌ از این تسهیلات و نحوه گزینش متقاضیان را حداکثر تا تاریخ ۱۳۸۲.۱.۳۱ تصویب و برای اجرا به واحدهای‌ مربوط ابلاغ نمایند.

ماده ۳ـ توزیع استانی اعتبار موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه بر اساس جدول موضوع بند (پ‌) تبصره (۳) قانون‌ بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور انجام می‌گیرد.

ماده ۴ـ تأیید نهایی موارد مورد نظر از فهرست واجدان شرایط برخورداری از تسهیلات که توسط صندوق‌ حمایت از فرصت‌های شغلی پیشنهاد می‌شود، توسط کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان با رعایت ماده (۲)این آیین‌نامه انجام می‌گیرد.

تبصره ـ کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان موظف است درخصوص تأیید موارد مورد نظر از فهرست واجدان شرایط پیشنهاد شده توسط صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی اقدام و نتیجه را حداکثر ظرف ۳۰ روز ازتاریخ دریافت لیست پیشنهادی به آن صندوق اعلام نمایند، در غیر این صورت صندوق بر اساس لیست پیشنهادی‌ خود رأساً اقدام خواهد نمود.

ماده ۵ ـ حداکثر تسهیلات قابل پرداخت از محل اعتبار موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه به ازای هر فرصت‌ شغلی مبلغ سی میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال می‌باشد.

ماده ۶ـ نرخ کارمزد تسهیلات از محل اعتبار موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه شش درصد (۶%) تعیین می‌گردد.

ماده ۷ـ استفاده از اعتبارات صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی شامل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه و نیز اعتبارات ناشی از بازگشت اقساط تسهیلات اعطایی سنوات قبل و زیان دیرکرد این اقساط و تسهیلات موضوع این‌ آیین‌نامه اعم از اصل و کارمزد آن برای تقویت و یا ایجاد مراکز آموزش و اشتغال ممنوع می‌باشد.

ماده ۸ ـ صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی موظف است عملکرد اعطای تسهیلات از محل اعتبارات‌ موضوع این آیین‌نامه و تسهیلات اعطایی از محل بازگشت اقساط سنوات قبل و زیان دیرکرد این اقساط و تسهیلات ازمحل کارمزد را در فواصل سه ماهه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام نماید.

ماده‌ ۹ـ در صورت عدم جذب موارد تخصیص یافته به هر استان تا پایان دی ماه سال ۱۳۸۲ به پیشنهاد صندوق‌ حمایت از فرصت‌های شغلی و تأیید وزیر کار و امور اجتماعی نسبت به جا به جایی اعتبارات بین استان‌ها و اعلام‌آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام خواهد شد.

ماده ۱۰ـ در راستای اجرای ماده (۵۷) قانون برنامه سوم توسعه و بر اساس «دستورالعمل اجرایی چگونگی‌ اعمال اولویت‌ها و حمایت‌های موضوع ماده ۵۷ قانون برنامه سوم توسعه برای ایثارگران در زمینه اشتغال آنان‌»مصوب جلسه مورخ ۱۳۸۱.۹.۱۹ شورای عالی اشتغال‌، حداقل پنج درصد از اعتبارات موضوع این آیین‌نامه بارعایت مفاد دستورالعمل یاد شده صرف اعطای تسهیلات به ایثارگران خواهد شد.

ماده ۱۱ـ سازمان‌ها و نهادهایی که برای ایجاد اشتغال توسط آنها اعتباری منظور شده است‌، موظفند فهرست‌ اسامی‌ استفاده کنندگان از این تسهیلات را در پایان هر ماه به ادارات کار و امور اجتماعی استان و دبیرخانه کارگروه‌ اشتغال و سرمایه گذاری استان ارسال نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور