آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۵) قانون‌ بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۱/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۲/۰۲

شماره‌ : ۱۰۵۰ت‌۲۸۳۴۰ه
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۱.۱۶

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۱.۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۲۴۰۲۷۳ مورخ ۱۳۸۱.۱۲.۲۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه اجرایی بند «الف‌» تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۱۳]
کلیه بانکهای عامل موظفند با معرفی ستاد رسیدگی به امور آزادگان‌، بنیاد مستضعفان و جانبازان‌ انقلاب اسلامی و بنیاد شهید انقلاب اسلامی تسهیلاتی را به مبلغ شصت میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۶۰) ریال در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال در سایر شهرها و بیست میلیون‌ (۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰) ریال در روستاها به آزادگان‌، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و به بالا و خانواده شهدا و مفقودان به نرخ چهار درصد (۴%) و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله بدون رعایت الگوی مصوب مصرف مسکن‌ و نوساز بودن بنا پرداخت و جهت دریافت مابه التفاوت سود مورد انتظار از طریق تکمیل فرمهای شماره (۱) و (۲) پیوست و ارسال آن به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن‌) اقدام نمایند.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۱۳]
در صورت واگذاری واحدهای استیجاری به شرط تملیک به جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر تسهیلات واحدهای مسکونی مذکور از محل اعتبارات این ماده جایگزین خواهد شد.

تبصره ۲ ـ [الحاقی ۱۳۸۲/۱۲/۱۳]
قرارداد واگذاری زمین و مسکن از سوی سازمانهای مسکن و شهرسازی استانها به افراد فوق‌الذکر، ملاک ارائه تسهیلات می‌باشد.

ماده ۲ـ به استناد بند «ژ» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور، تعداد هجده هزار جانباز، چهارده هزار خانواده شهید و مفقود و سه هزار آزاده مشمول دریافت تسهیلات می‌باشند.
طول دوره مورد استناد برای محاسبه یارانه تسهیلات‌، بیست سال است که از دوره ساخت ( تاریخ انعقاد قرارداد مشارکت مدنی ) آغاز و در تاریخ تسویه حساب قرارداد فروش اقساطی پایان می‌یابد.

ماده ۳ـ به بانکهای عامل اجازه داده می‌شود که در خصوص احداث واحدهای مسکونی توسط نهادهای‌ ذی‌ربط ( بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی‌، بنیاد شهید انقلاب اسلامی و ستاد رسیدگی به امور آزادگان‌) که لیست آنها از طرف نهادهای ذی‌ربط ارایه شده باشد و طرح مورد نظر نیز مورد توافق وزارت مسکن و شهرسازی‌ باشد، تسهیلات مربوط به نهاد ذی‌ربط پرداخت شود و پس از احداث تسهیلات را به افراد معرفی شده منتقل نمایند.

ماده ۴ـ در صورتی که افراد موضوع مواد فوق الذکر، یک‌بار از مزایای تسهیلات یارانه‌ای بخش مسکن استفاده‌ نموده باشند و دوباره برای استفاده از تسهیلات مسکن به بانکها معرفی شوند، پس از اثبات موضوع‌، با اعلام وزارت‌ مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن‌)، تشکلهای متولی ایثارگران (بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی‌، بنیاد شهید انقلاب اسلامی و ستاد رسیدگی به امور آزادگان ) مکلفند با همکاری بانک عامل نسبت به اخذ مبالغ مربوط به یارانه اضافی پرداخت شده و واریز شده به حساب افراد یاد شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی‌ ( سازمان ملی زمین و مسکن )، اقدام نمایند.
باقیمانده اقساط پرداخت نشده تسهیلات اضافی بر مبنای نرخ مورد انتظار بانک در بخش مسکن محاسبه و دریافت خواهد شد.

ماده ۵ ـ در صورتی که نهادهای فوق الذکر، بیش از یک معرفی نامه منجر به اخذ تسهیلات و یارانه برای یک نفرصادر کرده باشند، موظفند به بازپس گیری مطالبات دولت و سیستم بانکی اقدام نمایند.

ماده ۶ـ جریمه تأخیر در طول مدت دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی بر عهده ذی نفع خواهد بود.

ماده ۷ـ بانکهای عامل توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شوند.

ماده ۸ ـ مهلت استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه برای پذیرش تقاضا توسط بانکهای عامل‌، پایان‌خرداد ماه سال ۱۳۸۳ و انقعاد قرارداد پایان شهریور ماه سال ۱۳۸۳ خواهد بود.

ماده ۹ـ یارانه واحدهایی که در قالب الگوی مصوب مصرف مسکن احداث شده اند و پایان کار آنها تا تاریخ‌ ۱۳۷۸.۱۲.۲۹ صادر شده است‌، چنانچه فرمهای مربوط طبق دستورالعمل اجرایی تبصره (۵۲) قوانین بودجه‌ سالهای برنامه دوم از طریق سیستم بانکی ارسال شده باشد و تا پایان سال ۱۳۸۲ به سازمان ملی زمین و مسکن رسیده باشد، به عنوان تعهدات بخش مسکن محسوب شده و از محل طرح ۳۰۸۳۰۲۰۱ قابل پرداخت خواهد بود.

ماده ۱۰ـ بانکهای عامل مکلفند موارد فسخ قراردادهای اقساطی را طبق فرم شماره (۳) به منظور قطع‌ پرداخت یارانه‌، بلافاصله به وزارت مسکن و شهرسازی ( سازمان ملی زمین و مسکن ) منعکس نمایند.

ماده ۱۱ـ بانکهای عامل موظفند گزارش عملکرد تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور را هر سه ماه‌ یک‌بار در قالب فرم شماره (۴) به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال
نمایند تا پس از بررسی و برآورد بار مالی به‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جهت پیش بینی در لایحه بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور و سالهای بعد ارسال‌ گردد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبار تصویب شده را پس از مبادله موافقتنامه از محل طرح فوق الذکر در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار خواهد داد.

ماده ۱۲ـ هزینه آماده سازی اراضی واگذار شده به آزادگان و جانبازان بیست و پنج (۲۵%) و بالاتر و همچنین‌ هزینه آماده سازی اراضی که از سال ۱۳۸۰ به خانواده شهدا واگذار می‌گردد، از محل طرح ۳۰۸۳۰۲۰۳ پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرداخت می‌شود.
هزینه‌های موضوع این ماده در صورتی مورد قبول است که اراضی واگذار شده نیاز به آماده سازی داشته باشند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۲/۱۲/۱۳]
در مواردی که امکان آماده سازی برای زمینهای واگذاری به دلیل پراکندگی توسط دولت میسر نباشد، به منظور رعایت صرفه و صلاح دولت در صورتی که زمین نیاز به آماده سازی داشته باشد، هزینه‌های آماده سازی‌ براساس برآورد اراضی مشابه آماده سازی شده به اقشار ویژه به صورت نقد قابل پرداخت است‌.

ماده ۱۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۳]
حداقل ده درصد (۱۰%) تسهیلات مصوب بخش ساختمان و مسکن در شورای پول و اعتبار که به‌ مسکن روستایی اختصاص می‌یابد.

تبصره ـ سقف تسهیلات مشمول یارانه برای روستاییان در صورت رعایت الگوی مصوب مصرف مسکن‌، مبلغ پانزده میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۱۵) ریال می‌باشد.

ماده ۱۴ـ مبلغ پانصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰) ریال از افزایش مانده تسهیلات بانکی که به بخش‌ مسکن اختصاص می‌یابد، برای پرداخت تسهیلات مسکن مشمول یارانه فرهنگیان و مربیان فنی و حرفه ای‌ (وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی ) به استناد بند «ش‌» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور تعلق‌ می‌گیرد. مبلغ تسهیلات مشمول یارانه برای هر نفر در صورت رعایت الگوی مصوب مصرف مسکن سی میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال می‌باشد.

ماده ۱۵ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف یک ماه سی درصد (۳۰%) سهم اعتبارات‌ بخش مسکن را در صورتی که از چهار صد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۰۰) ریال کمتر نباشد، به تفکیک بانک‌عامل تعیین و به وزارت تعاون ابلاغ نماید تا پس از توزیع استانی و با معرفی وزارت مزبور در اختیار تعاونیهای مسکن‌ قرار گیرد. گزارش عملکرد بانکها هر سه ماه یک‌بار به وزارتخانه‌های تعاون و مسکن و شهرسازی ارسال می‌گردد.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور