آیین‌نامه اجرایی بند (پ) تبصره ۱۹ قانون‌ بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۱/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۱/۳۰

شماره‌ : ۱۰۲۰ت۲۸۳۴۵ه
تاریخ‌ : ۱۳۸۲.۰۱.۱۶

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۱.۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت بازرگانی‌، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (پ‌) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ مبلغ یک هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال اعتبارات موضوع ردیف ۵۰۳۶۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور جهت بسترسازی به منظور تحقق استراتژی جهش صادراتی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌ ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پرداخت جوایز صادراتی‌، تبلیغات و بازاریابی محصولات‌ و خدمات صادراتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در سطح بازارهای جهانی‌، توسعه زیرساخت‌های‌ صادراتی کشور، خدمات اطلاع رسانی‌، تهیه‌، تولید و توزیع انواع نرم افزارهای تجاری‌، اجرای پروژه‌های تحقیق و توسعه در سطوح ملی و منطقه‌ای در راستای خلق مزیت‌های رقابتی جدید در عرصه صادرات‌، اعمال مشوق‌های‌ ویژه به منظور توسعه صادرات‌، پرداخت بخشی از هزینه‌های مشارکت واحدهای تولیدی و صادراتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی‌، پرداخت بخشی از هزینه‌های هیأت‌های تجاری و بازاریابی اعزامی به بازارهای‌ هدف‌، کمک به اجرای برنامه‌های کارگروه‌های توسعه صادرات استان‌ها و فعال کردن توانمندی‌های منطقه ای در فرایند توسعه صادرات‌، کمک به صندوق‌های غیر دولتی توسعه صادرات و تشکل‌های صادراتی و سایر طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به توسعه صادرات غیر نفتی کشور اختصاص می‌یابد.

ماده ۲ـ پنجاه درصد (۵۰%) اعتبارات ردیف ۵۰۳۰۲۸ در اجرای بند «پ‌» تبصره ۱۹ قانون بودجه سال‌۱۳۸۲ کل کشور برای جبران خسارات صادرکنندگان در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ (حسب پیشنهاد مرکز توسعه‌ صادرات ایران و تصویب کارگروه کارشناسی شورای عالی صادرات) پرداخت یارانه‌های صادراتی‌، هزینه‌های اجرای برنامه‌های جهش صادراتی و پرداخت جوایز صادراتی اختصاص می‌یابد.
پنجاه درصد دیگر از اعتبار این ردیف صرف افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات خواهد شد.

ماده ۳ـ در صورت تنزل نرخ ارز به پایین تر از ۷۹۰۰ ریال به ازای هر دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در طول‌ سال ۱۳۸۲، صندوق ضمانت صادرات ایران موظف است برابر دستورعملی که توسط مرکز توسعه صادرات ایران‌ تهیه و به تأیید وزیر بازرگانی می‌رسد، ما به التفاوت قیمت ارز در روز واریز به شبکه بانکی کشور تا ۷۹۰۰ ریال را به‌عنوان خسارت ناشی از نوسان نرخ ارز به صادرکنندگان پرداخت نماید.

ماده ۴ـ به منظور تشویق صادرات غیر نفتی‌، «جوایز صادراتی‌» متناسب با میزان ارزش افزوده‌های کالاهای‌ صادراتی و براساس مقررات زیر پرداخت می‌شود:
الف ـ کارگروهی به مسؤولیت مرکز توسعه صادرات ایران و عضویت وزارتخانه تولیدی ذی‌ربط (حسب مورد)و گمرک ایران‌، ارزش افزوده کالاهای صادراتی را تعیین خواهد نمود.
ب ـ جوایز صادرکنندگان متناسب با ارزش افزوده کالاهای صادراتی بر مبنای جدول ذیل پرداخت می‌شود:
ردیف در صد ارزش افزوده میزان جایزه بر اساس قیمت پایه صادراتی
۱ کمتر از ۱۰% نیم درصد
۲ بین ۱۰%تا ۲۰% ۱%
۳ بین ۲۰% تا ۳۰% ۱.۵%
۴ بین ۳۰% تا ۵۰% ۲%
۵ ۵۰% به بالا ۳%
پ ـ مبنای پرداخت جوایز صادراتی‌، آخرین قیمت‌های پایه صادراتی تعیین شده از سوی کارگروه قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی خواهد بود.
ت ـ جوایز صادراتی‌، مشمول شرکت‌های دولتی صادرکننده کالاو خدمات که از منابع عمومی‌ استفاده می‌کنند( موضوع ماده ۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ) نخواهد بود.

ماده ۵ ـ صدور کالاو یا خدمات به بازارهای جدید مشمول دریافت (۲%) جایزه صادراتی علاوه بر جوایز مندرج در ماده (۴) این آیین‌نامه در چارچوب ضوابط زیر خواهد بود:
الف ـ بازار جدید برای هر کالا و یا خدمت عبارتست از بازار یک کشور که طی دو سال گذشته‌، آن کالاو یا خدمت‌ایرانی به صورت تجاری به آنجا صادر نشده باشد.
ب ـ محموله‌های صادراتی تجاری به بازار جدید تا پایان سال ۱۳۸۲ مشمول جایزه می‌باشد و به محموله‌های پس از مدت مذکور جایزه ای تعلق نخواهد گرفت‌.
پ ـ این تسهیلات مشمول همه صادر کنندگان کالا و یا خدمات به بازارهای جدید که واجد شرایط مذکور باشند، خواهد بود.
ت ـ ارائه تأییدیه از گمرک ایران‌، مبنی بر اینکه کالای مورد نظر، طی دو سال اخیر به بازار هدف مذکور صادر نشده است‌.

ماده ۶ـ صدور کالاها و یا خدمات جدید مشمول دریافت (۳%) جایزه علاوه بر جوایز مندرج در مواد (۴) و(۵) این آیین‌نامه در چارچوب ضوابط زیر خواهد بود:
الف ـ کالا و یا خدمات جدید صادراتی‌، کالایی است که صدور آن طی دو سال گذشته به صورت تجاری سابقه‌ نداشته باشد.
ب ـ محموله‌های صادراتی تجاری از یک کالای جدید تا پایان سال ۱۳۸۲ مشمول جایزه می‌باشد و به‌ محموله‌های پس از مدت مذکور جایزه ای تعلق نمی‌گیرد.
پ ـ تأییدیه گمرک ایران مبنی بر اینکه طی دو سال گذشته این کالا از جمهوری اسلامی ایران صادر نشده است‌ ، الزامی‌ می‌باشد.

ماده ۷ـ به منظور تشویق و توسعه شرکت‌های بزرگ صادراتی به شرکت‌هایی که بیش از ۵ میلیون دلار در سال‌ ۱۳۸۲ صادرات داشته باشند، یک درصد (۱%) علاوه بر مبالغ تعیین شده در جدول ذیل ماده ۴ این آیین‌نامه جایزه‌ تعلق خواهد گرفت‌.

ماده ۸ ـ جوایز صادراتی مشمول آن دسته از کالاهای صادراتی می‌گردد که منشاء تولید داخلی داشته باشند.

ماده ۹ ـ جوایز صادراتی این دستور عمل‌، مشمول صادر کنندگانی که برابر مصوبات شورای اقتصاد و حسب‌ اعلام مرکز توسعه صادرات ایران‌، یارانه یا جایزه صادراتی طی سال ۱۳۸۲ از منابع مختلف دریافت می‌نمایند، نخواهد بود.

ماده ۱۰ـ جایزه صادراتی به صادر کنندگانی تعلق می‌گیرد که مهر خروج مندرج در ظهر پروانه صادراتی و تاریخ مندرج در اظهار نامه (برگ سبز گمرکی‌) آنها از تاریخ ۱۳۸۲.۱.۱ تا ۱۳۸۲.۱۲.۲۸ باشد.

ماده ۱۱ـ جوایز صادراتی به صورت غیر متمرکز، توسط سازمان‌های بازرگانی استان‌ها و با نظارت مرکز توسعه‌ صادرات ایران به صادر کنندگان واجد شرایط پرداخت می‌شود. صادرکنندگان می‌بایست برای دریافت جوایز صادراتی به استان محل صدور کارت بازرگانی خود مراجعه‌ نمایند.

ماده ۱۲ـ جوایز صادراتی به صادر کنندگانی تعلق می‌گیرد که دارای کارت بازرگانی معتبر بوده و اظهار نامه‌، پروانه صادراتی و بارنامه‌های حمل کالا به نام دارنده کارت بازرگانی باشد.

ماده ۱۳ـ برای دریافت جوایز صادراتی‌، احراز صادر کننده بودن متقاضی از طریق تأیید عضویت وی در لوح‌ فشرده‌ (CD) بانک اطلاعات صادر کنندگان مرکز توسعه صادرات ایران ضروری می‌باشد.

ماده ۱۴ـ ارائه مدارک ذیل برای دریافت جوایز صادراتی از سوی صادر کنندگان کالا ضروری می‌باشد:
الف‌: تکمیل فرم شماره (۱) به شرح پیوست‌.
ب‌:اصل اظهار نامه صادراتی تأیید شده به مهر خروج گمرک مربوط‌.
پ‌: بارنامه حمل کالاکه تاریخ خروج کالادر آن مشخص شده باشد.

ماده ۱۵ـ [اصلاحی ۱۳۸۲/۵/۱]
به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به‌ میزان ۸% کل مبلغ قراردادها جایزه تعلق‌ می‌گیرد.
این جایزه دربرابر ارائه صورت وضعیت‌های شرکت‌ها به‌ میزان کارکرد در سال ۱۳۸۲ محاسبه و پرداخت‌ می‌شود. صورت وضعیت‌ها یا صورتحساب‌ها یا سایر اسناد مثبته باید به تأیید کارفرما رسیده باشدو پس از کنترل و تأیید انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران و تصویب کارگروه ماده (۱۸) آیین‌نامه حمایت‌های دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی قابل پرداخت خواهد شد.


ماده ۱۶ـ با توجه به اینکه ارائه مدارک مثبته دال بر انجام کالا و خدمات از سوی صادرات‌، صادرکنندگان نیاز به زمان کافی دارد، بنابراین مطالبات معوق صادرکنندگان در سال ۱۳۸۱ که مدارک آن حداکثر تا پایان خرداد سال‌۱۳۸۲ ارائه شده باشد، از محل منابع قانون بودجه سال‌ ۱۳۸۱(۱) کل‌کشور قابل پرداخت می‌باشد.

تبصره – مطالبات تعهدشده سال ۱۳۸۱ صادرکنندگان در سال ۱۳۸۲ قابل پرداخت می‌باشد.


ماده ۱۷ـ در صورت مشاهده هرگونه تقلب و یا تخلف از سوی متقاضی (اعم از غیر معتبر بودن اسناد، عدم‌ صحت مندرجات‌، صدور غیر واقعی کالا و غیره‌) نسبت به معرفی آنان به مراجع ذی‌صلاح جهت هرگونه برخورد قانونی اقدام خواهد شد و ضمن لغو هرگونه امتیازی که درچارچوب این دستور عمل به این گونه متقاضیان تعلق‌گرفته باشد، از سوی مرکز توسعه صادرات ایران به آنها اخطار خواهد شد که حداکثر ظرف ۱۵ روز کلیه وجوه‌ دریافتی را به حساب مربوط عودت نمایند.


ماده ۱۸ـ مرکز توسعه صادرات ایران موظف است عملکرد این تصویبنامه را در پایان هر فصل و تحلیل تأثیرات آن را در روند صادرات در پایان هر نیمه از سال به شورای عالی صادرات غیر نفتی کشور گزارش نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور


۱ – به موجب نامه شماره ۲۸۳۴۵.۱۴۵۷۷ مورخ ۱۳۸۲.۳.۲۴ دبیر هیأت دولت عبارت «از محل منابع قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل‌ کشور» به اشتباه «از محل منابع قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور» تحریر شده بود که به شرح فوق اصلاح گردید.