طرح تشکیل سازمان توسعه تجارت ایران [ادغام مرکز توسعه صادرات ایران در مراکز تهیه و توزیع کالا]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۲/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۴/۲۱

۶۳۲۳۷/۱۹۰۱ – ۱۳۸۲/۴/۱۰


شورای عالی اداری در یک‌صدمین جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۲۴ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور و در اجرای مواد ۱ و ۲ قانون برنامه سوم توسعه به منظور رعایت اصل پیوستگی، همبستگی و تجانس وظایف و جلوگیری از تداخل مسئولیت‌ها، تقویت وظایف حاکمیتی و کاهش تصدی دولت تصویب نمود.


۱- مرکز توسعه صادرات ایران در مراکز تهیه و توزیع کالا با کلیه وظایف،‌ اختیارات،‌ مسئولیت‌‎های قانونی،‌ اموال، دارایی‌ها، تعهدات،‌ اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی واجد شرایط ادغام و نام آن به «سازمان توسعه تجارت ایران» تغییر می‌‎یابد و به صورت سازمان مستقل دولتی وابسته به وزارت بازرگانی اداره می‌شود.

تبصره ۱ ـ اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران با رعایت مفاد این مصوبه و احکام مقرر در قانون تشکیل مراکز تهیه و توزیع کالا حداکثر ظرف مدت ۴ ماه توسط وزارت بازرگانی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت محترم وزیران خواهد رسید.

تبصره ۲ ـ از تاریخ لازم‌الاجراشدن اساسنامه مذکور در تبصره یک،‌ احکام مندرج در قانون تأسیس مراکز تهیه و توزیع کالا در مورد اختیارات مربوط به ایجاد مراکز فاقد اعتبار خواهد بود.

[اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران‌]


۲- شرکت دفاتر بازرگانی خارج از کشور منحل می‌‎شود.

تبصره ـ وزارت بازرگانی موظف است طبق مقررات اقدام لازم را جهت سیر مراحل تصفیه این شرکت به عمل آورد.


۳- تأسیس و راه‌‎اندازی دفاتر بازرگانی توسط دستگاه‌های اجرایی در خارج از کشور ممنوع می‌‎باشد و دفاتر بازرگانی خارج از کشور وزارت بازرگانی که به موجب قانون تأسیس ‎شده (به استثناء دفاتری که طی مصوبه شماره ۱۰۳۳۸۵/۱۹۰۱ مورخ ۹/۶/۱۳۸۱ شورای عالی اداری منحل گردیده‌‎اند) و یا تأسیس خواهند شد، وابسته به سازمان توسعه تجارت ایران بوده و زیر نظر آن سازمان اداره خواهند شد.


۴- وزارت بازرگانی موظف است شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را با رعایت ماده ۳ اساسنامه شرکت مزبور تا پایان سال ۱۳۸۳ به بخش غیردولتی واگذار نماید.


۵- وزارت بازرگانی موظف است نسبت به تفکیک وظایف سازمان توسعه تجارت ایران موضوع بند یک این مصوبه از نظر:

الف) سیاستگذاری‌‎های اصلی و برنامه‌ریزی‌های جامع، نظارت و هدایت

ب) امور اجرایی و ستادی غیرقابل واگذاری به بخش غیردولتی

ج) تصدی‌های قابل واگذاری به بخش غیردولتی

اقدام نموده و حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۳۸۲ حسب مورد به استثنای وظایف موضوع بند «ب» که در سازمان مذکور خواهد ماند نسبت به انتقال وظایف موضوع بند «الف» به حوزه ستادی وزارت بازرگانی و سازمان‌های بازرگانی استان‌ها و واگذاری وظایف موضوع بند «ج» به بخش غیردولتی، برنامه‌ریزی و اقدام نماید.


۶- اموال، دارایی‌ها، اعتبارات و نیروی انسانی مراکز موضوع این مصوبه حسب مورد تشخیص وزیر بازرگانی در اختیار حوزه ستادی وزارتخانه، سازمان توسعه تجارت ایران و سایر شرکت‌‎ها و مؤسسات تابعه وزارتخانه قرار می‌‎گیرد تا بر اساس قوانین و مقررات مربوط و نیز سازوکارهای تشویقی تعیین تکلیف شوند.


۷- مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اختیارات فعلی کماکان وابسته به وزارت بازرگانی باقی خواهد ماند. وزارت مذکور موظف است ظرف مدت ۴ ماه تغییرات و اصلاحات لازم را در اساسنامه آن مؤسسه اعمال و به تصویب هیأت وزیران برساند.


۸- در اجرای قسمت آخر مفاد بند (۶) مصوبه شماره ۵۶۱/۱۳.ط مورخ ۲۸/۲/۱۳۸۱ شورای عالی اداری و مفاد این مصوبه وزارت بازرگانی مکلف است ظرف مدت شش ماه، تشکیلات سازمان توسعه تجارت ایران و حوزه ستادی و استانی خود را تنظیم و به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور برساند.


۹- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به منظور اجرای این مصوبه تسهیلات و همکاری لازم را اعمال خواهد نمود.


۱۰- وزیر بازرگانی مسئول اجرای این مصوبه می‌باشد و گزارش پیشرفت آن را به شورای عالی اداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه می‌‎نماید.


محمد ستاری ‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری